וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

פספסו את הרכבת? רבע מיליון אזרחים מחכים לתחנה

אופק עיני

15.1.2011 / 8:14

ראש הממשלה מרבה לדבר על המהפכה התחבורתית שהוא מוביל, אבל 250 אלף תושבי מטה יהודה לא יהנו ממנה: הרכבת מת"א לי-ם לא תעצור בקרבתם, אבל מהרעש הכרוך בעבודות הם בהחלט יסבלו

ראש הממשלה בנימין נתניהו ושר התחבורה ישראל כ"ץ מרבים להתגאות בפרויקט "רישות ישראל במסילות רכבת", ובמהפכה התחבורתית שהם מובילים. עבור תושבי ירושלים והסביבה, מבטיחים נתניהו וכ"ץ, תהיה זו מהפכה של ממש, עם הקמת קו הרכבת המהיר בין ירושלים לתל אביב ושדרוג כביש מס' 1, וכן פרויקט הרכבת הקלה בבירה שצפוי להפוך לפעיל תוך מספר חודשים.

ואולם, לא כולם מברכים על הפרויקט המהודר: ביישובי מטה יהודה, הממוקמים בדרך בין תל אביב לירושלים, מרגישים שתוכנית התחבורה "שכחה" לקחת בחשבון את 250,000 תושבי האזור, אנשי מבשרת ציון, אבו גוש, מעלה החמישה, מוצא והר אדר. ראשית, למרות שרבים מתושבי האזור נוסעים מדי יום על ציר ירושלים-תל אביב בדרכם לעבודה, התוכנית הנוכחית של הרכבת אינה כוללת תחנה באזור. אם לא די בכך, התושבים חוששים משיבוש ופגיעה קשה באיכות חייהם במהלך העבודות, בהן מתוכננת חציבת מנהרה באמצעות חומרי נפץ.

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
אין תמונה/מערכת וואלה!, צילום מסך

בשבוע שעבר קיימו תושבי הסביבה מפגש המוני בתיכון הראל במבשרת ציון בהשתתפות חברי כנסת, אישי ציבור ונציגי המועצה. התושבים קיבלו הסברים אודות הסכנות הכרוכות בתוכניות, ועל הניסיונות למנוע את מימושן. במקביל, פועלים צוותים מיוחדים מהיישוב על מנת לארגן מחאה ציבורית נגד התוכניות, הכוללת הפצת סרטוני מחאה ברשת, ובהמשך אף עשויה לכלול פנייה לבג"ץ או למבקר המדינה.

"הדברים החשובים לשר התחבורה ולראש הממשלה הם התנוססות של שמם בשלטי חוצות בצירים הראשיים של מדינת ישראל במקום להתעמק בפתרונות", אומר לוואלה! חדשות ראש מועצת מבשרת ציון, אריה שמם. "התוכנית של הרכבת פועלות רק למען האינטרסים של השר – לגזור סרטים, ומתעלמת לגמרי מהאוכלוסייה".

רבע מיליון תושבים לא ייהנו מהרכבת

מחאתם של תושבי מטה יהודה מתמקדת בבעייתיות שבאי הקמת תחנת רכבת באזור, אף על פי שקיים תכנון של רכבת ישראל עצמה להקים תחנה במסגרת הקו המהיר בין ירושלים ותל אביב. עם אישור התוכנית, ב-2001, טענה הרכבת כי הקמתה של תחנה במבשרת ציון איננה אפשרית בשל השיפוע התלול יחסית שייווצר בין התחנה הייעודית לבין התחנה בירושלים. עשר שנים חלפו מאז, וחלו התפתחויות טכנולוגיות המאפשרות מתן מענה לשיפוע, אך ברכבת מסרבים להקשיב ומתעקשים שלא לשנות את התוכנית המקורית, למרות שהעבודות באזור טרם החלו, והן צפויות להסתיים רק לקראת סוף 2016.

"היום קיימת טכנולוגיה שיודעת לנטרל שיפועים", אומר ראש המועצה, שמם. "ובכל מקרה, לשיפוע אין שום משמעות, ואנחנו מציעים חלופות. אם לא רוצים לעשות עצירה במבשרת, אפשר לבנות תחנה בנחל לוז. הרכבת עצמה תיכננה חלופה של תחנה במחלף חמד (סמוך לאבו גוש – א.ע) שתצא כשלוחה, בדומה למה שנעשה במודיעין". לטענת שמם, התוכנית להקמת תחנה באזור קיימת והיתכנותה הכלכלית נבדקה ונמצאה נכונה. "כשאני מדבר על התעלמות מצורכי האוכלוסייה" הוסיף, "אני מדבר גם על זה. בסופו של דבר תחנה כזו תשרת 250,000 תושבים".

"מדובר בפרשה עצובה ועגומה", מספרת ח"כ רחל אדטו (קדימה), תושבת מבשרת ציון. "התוכנית אושרה כבר לפני עשר שנים, ולא כללה את מבשרת ציון במסגרת התחנות, מטעמים של שיפוע. איכשהו זה התמסמס. תחלופת השרים הובילה לכך שאף אחד לא לוקח על זה אחריות. אין תחנה במבשרת, שזה מטורף לגמרי. עכשיו אצה להם הדרך. הם רוצים רק לגמור את העניין".

לפני כחודשיים הנושא הגיע גם לפתחה של הוועדה לביקורת המדינה. בדיון, בו הסיעות השונות בכנסת הסכימו באופן נדיר על הצורך בהקמת תחנה שתשרת את תושבי אזור מטה יהודה, התחייב מנכ"ל משרד התחבורה אז, יעקב גנות, לבחון את האפשרויות להקמת התחנה. בינתיים גנות מונה למנכ"ל המשרד לביטחון פנים, ואת מקומו תפס האלוף דן הראל, שטרם נכנס לתפקידו. עבור תושבי האזור, מדובר באכזבה.

"נפגשנו גם עם שר התחבורה, הצגנו לו את כל הדברים, הוכחנו לו שחור על גבי לבן שנציגי הרכבת משקרים", סיפר שמם. "השר כעס עליהם, אבל הם שכנעו אותו שלוחות הזמנים חשובים מהכל. הוא מינה במקום ועדה בראשות המנכ"ל גנות ובשיתוף איתנו והורה לה להתכנס בתוך שבוע כדי לדון בדברים. מאז עברו 12 שבועות, ולא שמענו מהם מילה. השארנו אלפי הודעות לגנות. כשאני שומע שהשר לא מוכן להחזיר אותו עכשיו לתפקיד, אחרי הסיפור עם מינויו למשרד לביטחון פנים, אני מבין את התפקוד שלו במשרד התחבורה".

sheen-shitof

תוצאות מהיום ה-1

הפיתוח המהפכני לטיפולי אנטי אייג'ינג בבית - עכשיו בישראל

בשיתוף נומייר פלוס

"פיצוצים, רעש ואבק - כדי ליצור מראית עין"

גם אם תושבי מטה יהודה ישלימו עם גזרות תכנון קו הרכבת, בכך לא תמו דאגותיהם: תוכנית הרכבת כוללת חציבת מנהרה ארוכה, שתתחיל ממזרח לשער הגיא ותסתיים באזור מבשרת. "הרכבת שכרה מקדח אימתני, ה-'TBM', לצורך ביצוע מהיר של הקו. זאת מכונה שיודעת לחפור, לפנות את פסולת החפירה, לבטן ולעשות את קווי השירות לאורך המנהרה", מסביר ראש המועצה שמם, אך מיד מסייג: לטענתו, המקדח הוזמן באיחור ניכר, יתחיל לפעול רק בעוד שנה וחצי, ולמעשה יחפור רק 75% מאורך המנהרה; עד אז, החפירות יתבצעו באופן ידני.

שמם מדגיש כי העבודות הללו יכללו בהכרח "פיצוצים של חומרי נפץ, הובלת טונות של חומרי נפץ סמוך מאוד לבתי תושבים, סדקים ורעידות בבתי תושבים 24 שעות ביממה במשך שלוש וחצי שנים ופינוי של כל פסולת הבנייה במשאיות בקצב של 400 משאיות ביממה שיעברו מתחת לבתי התושבים דרך הציר של עמק הארזים".

גם ח"כ אדטו חוששת מההשפעה על איכות חייהם של תושבי האזור. "שכל אחד ידמיין בראשו איך הולכים להיראות חיי התושבים, יום יום 24 שעות במשך שלוש וחצי שנים. איכות החיים תיפגע בצורה קשה, אנשים לא ישנו בלילות, ינשמו אבק, יחלו".

שמם טוען כי רכבת ישראל מתעלמת מחוות דעת של מומחים ישראליים ובינלאומיים שהמועצה הציגה, שהראו כי העבודות יכולות להתבצע מהר יותר. "הבאנו דוגמאות מאירופה, בתעלות שנחפרו באדמה הרבה יותר קשה והמכונה ידעה לעשות זאת מהר יותר. המסקנה היא ברורה – יש פה מערכת של מראית עין כלפי הציבור. יעשו רעשים וצלצולים ולא אכפת להם למרר אוכלוסייה של 30,000 תושבים (במבשרת ציון בלבד – א.ע) במשך שלוש וחצי שנים. נהפוך עולמות כדי לעצור את הדבר הזה".

מרכבת ישראל נמסר כי "באזור מטה יהודה קיימת תחנת רכבת הממוקמת בבית שמש. לצורך הקמת תחנה במבשרת יש צורך לבנות תחנה בעומק של כ-200 מטר מתחת לפני השטח, שזהו עומק המנהרה הנחפרת מתחת למבשרת, בדרכה לתחנה בירושלים. אין יכולת טכנית לבצע שיפוע מתון במסילה על מנת להקים תחנה במבשרת, ולכן לא ניתן להקים תחנה על בסיס הקו המהיר". עם זאת, נערך תכנון ראשוני להקמת שלוחה שתשמש את מבשרת וביה"ח 'הדסה'. כמו כן, הקמת תחנה בגשר נחל לוז אינה אפשרית בשל חוסר יכולת לעצור רכבות בשיפוע".

בעניין אי הנוחות הצפויה בשל העבודות נמסר כי "כל עבודות הכרייה והחציבה לא יחרגו מהתקנים הסביבתיים. כפי שציין ראש המועצה, תוקם ועדה ליצירת "קו פתוח" לתושבי מבשרת, בכדי שיוכלו לקבל מענה עכשווי לעניינם בזמן העבודות".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully