וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

בקרוב: רכיבה על אופניים חשמליים - רק ברישיון

עקב ריבוי הנפגעים בתאונות שבהן היו מעורבים רוכבי אופניים חשמליים, המשטרה ממליצה שהרכיבה תהיה ברישיון ושהגיל המינימלי לשימוש יהיה 16. השר ארדן יסמיך פקחים עירוניים להטיל קנסות, ויקדם חקיקה שתחייב גם הפעלת ביטוח

צילום: באדיבות ערוץ הכנסת, עריכה: יאיר דניאל

(הפגנה נגד שימוש באופניים חשמליים, בשבוע שעבר בתל אביב)

לידיעת רוכבי האופניים החשמליים: המשטרה הודיעה היום (שני) כי תמליץ למשרד התחבורה על שינוי הנהלים והתקנות בכל הנוגע לשימוש בכלי הרכב הממונע. ההמלצה המרכזית היא להגביל את השימוש בהם, כך שיהיה רק תחת רישיון. כמו כן, גם הרוכב עצמו יהיה חייב ברישיון, והגיל המינימלי לשימוש יהיה 16.

בעקבות ההמלצות הודיע בצהריים השר לביטחון הפנים גלעד ארדן כי יקדם תיקוני חקיקה, שיאפשרו את הגברת האכיפה בנושא. בין היתר מדובר על מתן סמכויות נרחבות לפקחי הרשויות המקומיות - שיוסמכו לדרוש תעודה מזהה, לעכב רוכבים, לרשום דוחות ואף להחרים אופניים חשמליים אם הרוכב או הרוכבת עברו על החוק וסיכנו הולכי רגל. עוד בתכנון, להטיל חובת ביטוח לאופניים.

"מאז חקיקת התקנות החדשות בעניין האופניים החשמליים, נתקלה המשטרה בקושי ממשי ביישומן, בעיקר נוכח הגיל הצעיר של רוכבי האופניים, מסוכנות הורדתם לכביש והחשש מהיפגעותם על ידי כלי רכב וכן - היעדר פיקוח על הכלים עצמם", נמסר הבוקר מדוברות המשטרה. מצב זה, כך לטענתה, הוביל החלטה לבחון באופן מעמיק את הנושא המטריד שהביא לריבוי נפגעים במדרכות בערים וביישובים. את הבחינה בתקופה האחרונה קיימו גורמי מקצוע באגף התנועה של המשטרה ובהם בוחנים, תובעים ואנשי מחקר.


עוד בנושא
מאות הפגינו בתל אביב נגד אופניים חשמליים: "זה כלי נשק"
נער שרכב על קורקינט חשמלי נפצע בינוני-קשה בתאונה בדימונה
התרשמות: אופניים חשמליים - יעיל ומסוכן

אופניים חשמליים, תל אביב, יוני 2016. ראובן קסטרו
בקרוב המחזה הזה ייעלם מרחובות הערים? נערים על אופניים חשמליים/ראובן קסטרו

עם סיום הבחינה, החליט ראש אגף התנועה, ניצב ירון בארי, להמליץ בפני משרד התחבורה, על שינוי התקנות הקיימות. "מהותו של השינוי הנדרש הוא בדרישת רישוי הן של הכלי והן של הרוכב. רק באופן זה ניתן יהיה להתמודד באופן אפקטיבי עם מסוכנות הכלי ולמנוע פגיעות בגוף ובנפש", נכתב. מהמשטרה נמסר עוד כי "בכל הנוגע להעברת הסמכויות לפקחים, העניין נמצא באחריות משרד התחבורה".

בבאר שבע כבר החל המאבק באופניים החשמליים

"עלינו לפעול על מנת להבטיח את שלום משתמשי הדרך ואת שלומם של אותם נהגים, אשר רובם קטינים"

בתוך כך הנחה הבוקר ראש עיריית באר שבע, רוביק דנילוביץ', לקדם חוק עזר עירוני שיאסור נסיעה של אופניים חשמליים וקורקינט בפארקים ציבוריים, בגינות, על מדרכות ובכל מקום שלא מיועד לשימוש בכלי זה. זאת, בעקבות תאונת הדרכים הקשה בסוף השבוע האחרון בדימונה בין נער הרכוב על קורקינט לבין כלי רכב, ונוכח ריבוי המקרים ברחבי הארץ בהם נעשה שימוש באופניים חשמליים ובקורקינטים אשר סיכנו את הולכי הרגל ואת הנהגים. דנילוביץ' אמר כי "השימוש באופניים חשמליים וקורקינט מסוכן להולכי רגל ועלינו לפעול על מנת להבטיח את שלום משתמשי הדרך ואת שלומם של אותם נהגים, אשר רובם קטינים, שטרם הוציאו רישיון נהיגה".

בסוף השבוע שעבר הפגינו מאות בשכונת ביצרון שבתל אביב נגד נסיעת אופניים חשמליים על מדרכות. ההפגנה, שאותה יזמו תושבי השכונה יחד עם עמותת "אור ירוק", נערכה על רקע פציעתה בשבוע שעבר של עלמה, ילדה בת שלוש תושבת השכונה, מפגיעת אופניים חשמליים.

"אנו מפגינים על זה שאף רשות לא לוקחת על עצמה את הבעיה הזו", אמרה לוואלה!NEWS שירי, אמה של עלמה. "כשפנינו למשרד התחבורה הם אמרו לנו שהמשטרה אשמה. כשפנינו למשטרה אמרו לנו שמשרד התחבורה אשם. מצד שלישי, העירייה אמרה לנו שאין לה שום סמכויות לאכוף את הנעשה. כל אחד זורק את האחריות על השני".

הפגנה נגד אופניים חשמליים, תל אביב, יוני 2015. ניב אהרונסון
הפגנה בתל אביב נגד שימוש באופניים חשמליים במדרכות/ניב אהרונסון

בתוך כך, היום דנה ועדת הפנים של הכנסת בנושא אכיפת הרכיבה על האופניים החשמליים והעברת הסמכויות לפיקוח העירוני. "יזמנו תסקיר הפצת החוק שבו נעביר את סמכויות אכיפה מהשוטרים לפקחים. בימים הקרובים זה אמור לעבור לאישור שר הפנים ולהיות מופץ", אמר בדיון מנכ"ל משרד התחבורה, עוזי יצחקי.

"לגבי עניין רישוי הנהגים על אופניים חשמליים, אפשר להוציא את כל החוקים בעולם ואפשר להשמיד את הענף הזה שאנחנו אוסרים יבוא ולא יהיו אופניים חשמליים. רצינו להסדיר את זה".

נציגת המשטרה בדיון, ניצב-משנה שרית פיליפסון מאגף התנועה, הסבירה כי המשטרה תומכת בשינוי הרישוי לאופניים חשמליים. "לאחר דיונים רבים בוועדת הכלכלה הוחלט על התקנת תקנות שקבעו שהשימוש באופניים עם מנוע עזר יהיו מגיל 16 וזה יהיה רק בשבילי אופניים", אמרה. "הפיקוח על הייבוא הוא מאוד מחמיר אבל מהרגע שהם עוברים את הייבוא הם עוברים שינויים והכלים האלה הופכים להיות קטלניים, כמו קטנוע. לכן, זה המקום להחמיר".

ראש עיריית תל אביב, רון חולדאי, שלא נכח בדיון, בירך מוקדם יותר על המלצת המשטרה. "אני מברך על ההמלצות שגיבש אגף התנועה במשטרה וקורא לוועדת הפנים של הכנסת לפעול ליישום ההמלצות ללא שהות. טוב מאוחר מלעולם לא".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully