מבחן השוואתי ג'יפונים טורבו. דודי מוסקוביץ, ניר בן טובים
מבחן השוואתי ג'יפונים טורבו/ניר בן טובים, דודי מוסקוביץ

השוואתי ג'יפונים טורבו: יונדאי טוסון מול פיג'ו 3008

כתב: רמי גלבוע, צילום: דודי מוסקוביץ

10.2.2019 / 7:30

עבור מי שאינו מסתפק בקרוסאובר 'כמו כולם', לקחנו למבחן את הגרסאות המפנקות והחזקות, של שניים ממובילי הקטגוריה. חזרנו עם מנצח ועם מחשבות על מוטוריקה ותדמית, נחשקות וסחירות

חלק ניכר ממכירות הקרוסאוברים מתבסס על דגמי בסיס אטרקטיביים; 1.6 או 2.0 ליטר אטמוספריים ברמות אבזור צנועות יחסית, 135,000-150,000 שקלים, זה מה שהולך הכי טוב. אבל יש לקוחות החושקים בשדרוג קל של הקרוסאובר המשפחתי - אין להם רצון או תקציב לרכב פרימיום אמיתי אבל הם מוכנים להשאיר 180,000 שקלים בסוכנות כדי לקבל מנועים משובחים יותר, ורמת פינוק משודרגת. לקחנו למבחן את יונדאי טוסון (183,000 שקלים) ופיג'ו 3008 (184,000 שקלים) העונים להגדרות אלה. רצינו לצרף גם את קיה ספורטאז' GT המכר כיום רק בגרסת הנעה כפולה במחיר של 187 אלף שקלים, אבל שיווקה של גרסת ההנעה הקדמית לאחר מתחיחת הפנים, שהייתה מתאימה יותר למבחן תתחיל רק במחצית השנה.

שני רכבי המבחן ניצבים בדיוק באותה נישה, אבל מקורותיהם שונים: בפינה הימנית ניצב להיט מכירות קוריאני, 8,420 מסירות ב-2018, רכב במרכז הקונצנזוס. בפינה השמאלית עומד פיג'ו 3008 הצרפתי, 2,984 מכירות ב-2018, קרוסאובר יוצא דופן ששבר סטיגמות רבות. איזה הייתם לוקחים הביתה?

מבחן השוואתי ג'יפונים טורבו. דודי מוסקוביץ, ניר בן טובים
הטוסון אלגנטי ומאוזן, בעל נוכחות ויזואלית חזקה. מתיחת הפנים האחרונה כמעט בלתי מורגשת/ניר בן טובים, דודי מוסקוביץ

במבט חיצוני

יש הטוענים כי 30% מהדחף לרכישת רכב נובעים משם המותג, ומהעיצוב החיצוני. עוד נחזור לעסוק במותגים אבל כרגע אנו מתבוננים בשתי מכוניות מוכרות מאוד על כבישי ישראל. למרות מידות כמעט זהות (הטוסון ארוך וגבוה מהפיג'ו ב 3-4 סנטימטרים), המראה הכללי שונה מאוד, ונתון לפרשנות המתבונן. הטוסון מעוצב בדיוק על פי הציפיות מקרוסאובר מודרני; הוא אלגנטי ומתוח, יחידות התאורה שלו מלוכסנות ומרשימות, הדופן מגולפת כראוי, והישבן מקומר במידה. אני מאוד אוהב את חרטומו של הטוסון, שעבר לאחרונה מתיחת פנים זעירה; יש שם עיצוב מחודש של תאורת ה-LED, הזזת פנסי ערפל, לא משהו לכתוב עליו הביתה. פסי הכרום האופקיים בשבכה הקדמית מבדלים את גרסת הטורבו מהגרסאות האטמוספריות. חישוקי ה-19 אינץ' חדשים, ללא דרמות. מידותיו החיצוניות של הטוסון מעניקות לו נוכחות ויזואלית גבוהה יותר על הכביש, בעיצוב הקולע 'בול' לטעמו של הלקוח השמרן.

מבחן השוואתי ג'יפונים טורבו. דודי מוסקוביץ, ניר בן טובים
בצבעו הארגמני, ה-3008 יצרי ורגשי מאוד. קו המותניים מרשים וייחודי. אתם לא חייבים לקבל את מדבקות הפרסום על הדפנות/ניר בן טובים, דודי מוסקוביץ

ה-3008 מעוצב באגרסיביות יחסית, בעיקר בחרטום המסיבי. מגע המעצב מתחיל להיות בולט בדופן הארוכה והאלגנטית; קו המותניים של הקרוסאובר הצרפתי יפה מאוד בעיני, מרענן ומקורי. קורת הגג האחורית אלגנטית, ובמבט 3/4 ניכרת תפיחה יפה של הכנפיים האחוריות. חגורת הצד המסיבית משלבת פלסטיק וכרום, תוחמת את המרכב מלמטה ונראית מצוין (תוך שהיא מרחיקה את רגלי הנוסעים מאבק הדרכים בפתיחת הדלת). במבט מלפנים או מאחור ניתן לראות שצמיגי הפיג'ו (205/55R19) דקים יותר מצמיגי הטוסון (245/45 R19); זה נתון המשפיע על המראה אבל בעיקר על מוטוריקה, נוחות ותצרוכת דלק. יחידות התאורה האחוריות של הפיג'ו רבועות ומחוברות בפס פלסטיק כהה, מקנות לו מראה שונה מזה של רוב המכוניות. נסכם ונאמר שבסעיף העיצוב החיצוני, אין מנצח מובהק; סביר להניח שלקוחות שמרניים יעדיפו את הטוסון האלגנטי, אחרים יעדיפו את עיצובו המאוד מקורי של ה-3008.

מבחן השוואתי ג'יפונים טורבו. דודי מוסקוביץ, ניר בן טובים
הטוסון אלגנטי ומופנם, אבל הגוון השחור קודר ונטול השראה. הנדסת האנוש מצוינת/ניר בן טובים, דודי מוסקוביץ

מרחב מחיה

את משפט הסיכום של פרק העיצוב החיצוני אפשר גם לומר על תא הנוסעים, אבל בשיפוטיות אחרת. שתי המכוניות מעוצבות ומאובזרות ברמה גבוהה מאוד: מושבי נהג חשמליים ומתחממים, גגות שמש פנורמיים נפתחים, מערכות שמע טובות, שמשות כהות מאחור, תאי אחסון רבים, פתחי מיזוג מאחור, משענת מתכווננת במושב האחורי, ועוד. הטוסון מתהדר במושבי עור ולוח מחוונים מצופה עור, קצת קודר בגרסת העור השחור. תנוחת הישיבה מלפנים טובה, אם כי מרחב הראייה מוגבל על ידי קורות הגג הקדמיות. המושב האחורי של הטוסון מרווח יותר מזה של הפיג'ו. הטוסון מציע שקע USB אחד מאחור, USB נוסף ושני שקעי 12 וולט מלפנים. מערכת המולטימדיה של טוסון מופעלת באמצעות מסך 7 אינץ' המגיח מעט מעל לוח המחוונים; המערכת המקורית של היצרן מציעה חיבוריות מלאה, וגם שימוש באפליקציות אינטרנטיות באמצעות Android Auto או Apple CarPlay. אבל למצב זה יש מגרעות (טעינת טלפון חלשה, מגבלות בחיפוש אנשי קשר, וידידותיות כללית).

המעוניינים לשדרג יכולים לרכוש את מערכת המולטימדיה המקורית של יונדאי ישראל, Connected; מודול זה מגהץ את הקמטים בשילוב המערכות הנ"ל, תמורת 1400 שקלים.

מבחן השוואתי ג'יפונים טורבו. דודי מוסקוביץ, ניר בן טובים
תא הנוסעים של פיג'ו מעורר השראה, משלב חומרים שונים וקווי עיצוב נחרצים. פוגעים בהנאה מסכי התצוגה המורכבים מדי לטעמנו/ניר בן טובים, דודי מוסקוביץ

ל-3008 יש את אחד מתאי הנוסעים היפים והנעימים ביותר בסגמנט; הרבה שטח חלונות, ריפודי בד ואריגים מגוונים, קישוטי וגימורי אלומיניום אלגנטיים ונעימים למראה ולמגע. המושבים הקדמיים נוחים מאוד, המושב האחורי של פיג'ו פחות נוח - הוא נמוך, ומסילות המושבים הקדמיים מפריעות לכפות הרגליים. הקונסולה המרכזית ענקית בממדיה. גם כאן יש פתחי מזגן אחוריים ושקע 12 וולט (אני כבר רואה את הילדים מתכתשים על שקע הטעינה...), מלפנים יש רקUSB אחד + 12 וולט, אבל יש משטח טעינה אלחוטי לטלפון הנייד. תא המטען של ה-3008 נפתח חשמלית, גם באמצעות הנפת רגל. הגלגל הרזרבי של פיג'ו בגודל מלא, זה של הטוסון צמוק ממדים.

מבחן השוואתי ג'יפונים טורבו. דודי מוסקוביץ, ניר בן טובים
אין בפיג'ו ריפודי עור מלאים אבל יש שימוש יצירתי באריגים שונים, משטחי אלומיניום, ותאורת לילה נעימה/ניר בן טובים, דודי מוסקוביץ

מערכת המולטימדיה האינטרנטית של פיג'ו נקראת Touch, ומחירה 3,990 שקלים. המערכת טובה אבל עדיין לא התאהבנו במסך המולטימדיה 8 אינץ' הצרפתי; הוא לא מגיב בזריזות, אין גישה ישירה לחלק מהפונקציות, והשימוש ב'פסנתר המתגים' המכאני אינו פותר את הבעיה. מסכי התצוגה של 3008 נראים מצוין אבל הם פחות נוחים ואינטואיטיביים מאלו של הטוסון, הסטנדרטי וברור יותר. למרות זאת, אין ספק שתא הנוסעים של ה-3008 מזמין יותר מזה של הטוסון; התא הצרפתי משרה אווירה נעימה, הוא מאובזר מאוד, זה מקום נפלא להושיב בו את המשפחה בדרך לחופשה השנתית, או בפקקי התנועה של העיר.

מבחן השוואתי ג'יפונים טורבו. דודי מוסקוביץ, ניר בן טובים
מבחן השוואתי ג'יפונים טורבו/ניר בן טובים, דודי מוסקוביץ

יוצאים לדרך

לאחר שחיטטנו במתגים ודילגנו ממושב למושב, הגיע הזמן להניע. שני הנבחנים מצוידים במנועי בנזין מוגדשים 1.6 ליטר, בהספק דומה מאוד: 177 כ"ס ב-5,500 סל"ד לטוסון, 180 כ"ס באותו סל"ד ל-3008. ערכי המומנט של הטוסון גבוהים ונגישים יותר, במקצת: 27/1,500 קג"מ לטוסון, 25.5/1,650 בפיג'ו. לפיג'ו יש תיבת 8 הילוכים פלאנטרית של אייסין (יפנית), לטוסון תיבת 7 הילוכים רובוטית כפולת מצמדים של יונדאי. משקלו העצמי של הטוסון 1,550 קילוגרם, האריה של פיג'ו שוקל קצת פחות, 1,505 קילוגרם. לפיג'ו יש יתרון משקל קטן, לטוסון יתרון במומנט ובתגובה מהירה יותר של תיבת ההילוכים. במיאוץ 0-100 מצאנו יתרון עקבי (אך לא גדול) לטובת הטוסון, יתרון שהצטמצם כאשר העברנו את המכוניות למצב 'ספורט'. גם בתאוצות ביניים יש לטוסון יתרון קל, לא משהו משמעותי - אבל זמינות הכוח ותגובת התיבה הקוריאנית היו מוחשיים בכביש הררי מתפתל, כאשר הטוסון שש יותר להאיץ מתוך פניות. לפיכך אנו מעניקים ניצחון קל מאוד לטוסון, בסעיף ביצועי מנוע.

מבחן השוואתי ג'יפונים טורבו. דודי מוסקוביץ, ניר בן טובים
מבחן השוואתי ג'יפונים טורבו/ניר בן טובים, דודי מוסקוביץ

יתרון ביצועים זה משתקף בתחנת הדלק; בקטעים בינעירוניים רגועים עבר הטוסון 12.2 קילומטרים לליטר. בסגנון נהיגה זהה לחלוטין השיג הפיג'ו 15% יותר, 14 קילומטרים לליטר. היצרנים מצהירים, אגב, על 14.0 קילומטרים לליטר לטוסון, 17.9 קמ"ל לפיג'ו; אופטימיות הזויה במקצת... מתוך סקרנות צירפנו לקטע המנהלתי של המבחן גם קיה ספורטאז' חדש, עם מנוע דיזל 1.6 ליטר; הקיה הוציא 16 קילומטרים לליטר, 31% יותר מהטוסון, 14.2% יותר מהפיג'ו. הקרוסאובר דיזל פחות זריז מגרסאות ה-1.6 טורבו כמובן, אבל הוא נעים ושקט - זו הצעה מצוינת לנהגים בעלי נסועה כבדה במיוחד. בקרוב נערוך עימות בין הקיה דיזל, לבין גרסת הדיזל של פיג'ו.

מבחן השוואתי ג'יפונים טורבו. דודי מוסקוביץ, ניר בן טובים
ה-3008 חסכונית מהטוסון ב-15%, אבל מנוע הדיזל של קיה עושה לשניהם בית ספר/ניר בן טובים, דודי מוסקוביץ

בכביש המתפתל

אבל החיים אינם רק 0-100, או חיסכון בדלק. הטוסון מעניק לנהג תחושות טובות, נוחות ועידון נסיעה טובים, והוא די מדויק בכביש ההררי. "די מדויק" זה בגבולות הז'אנר הקרוסאוברי; כל קרוסאובר, צרפתי, גרמני או קוריאני, הוא פשרה של מרכז כובד גבוה, משקל עצמי לא מבוטל, ושאר תכונות שאינן טובות לנהיגה רהוטה בכביש. כל מכונית כביש ב-180,000 שקלים תעניק הנאת נהיגה ונוחות נסיעה גבוהות פי כמה מאלו שניתן למצוא על סיפון קרוסאובר, זהו מחיר הפשרה האופנתית.

מבחן השוואתי ג'יפונים טורבו. דודי מוסקוביץ, ניר בן טובים
הטוסון ממושמע ומדויק, מנועו מעט יותר חזק/ניר בן טובים, דודי מוסקוביץ

בעוד הטוסון מעניק איכויות נסיעה המייצגות היטב את הסגמנט, ה-3008 יורש חלק מה-DNA הצרפתי, אותו מוקירים חובבי הגה ברחבי העולם. גם ה-3008 מתנודד מעט על מתליו הגבוהים, אבל הוא מדויק יותר מהטוסון, מענג ומתקשר יותר. זאת, למרות גלגל הגה קטן מדי, הקטום מלמעלה ולמטה. הפיג'ו הציג נוחות נסיעה גבוהה יותר, וגם דיוק רב יותר בכביש ההררי; בימים בהם מרכיבים היצרנים צמיגים רחבים מדי ונמוכי חתך (כמו ה-245/45R19 של היונדאי), נעים לראות יצרן שאינו נסחף בצו האופנה; "לא צריך רוחב צמיג יותר מ-205 מ"מ" אמר בוודאי מהנדס אחד, והשני הוסיף: "אני לא רוצה חתך נמוך מ-55" וכך נולד צמיג ה-205/55R19 של הפיג'ו, המתאים מאוד למעטפת הביצועים של ה-3008.

תאמינו לי, עם חישוקי 17 או 18 אינץ' הם יכלו להיות עוד יותר נוחים, ולא פחות מדויקים! לשתי המכוניות יש מערך בטיחות נרחב הכולל בלימה אוטונומית (ב-3008 עד 140 קמ"ש!), שמירת נתיב, והתראות שונות ומשונות.

מבחן השוואתי ג'יפונים טורבו. דודי מוסקוביץ, ניר בן טובים
ה-3008 אינו מכונית ספורטיבית אבל הוא מעניק יותר חדוות נהיגה, וחווית נסיעה משופרת/ניר בן טובים, דודי מוסקוביץ

החלטה סופית

יונדאי טוסון נמכר בכמות הגדולה כמעט פי שלושה מאשר הקרוסאובר הצרפתי. לא קשה להסביר זאת בעזרת תדמיתה הגבוהה מאוד של יונדאי, וברמת האמינות / סחירות המיוחסת למוצריה. טוסון 1.6 טורבו 'עלית' מוסיף לתבשיל השגרתי קמצוץ פלפל, רמת גימור ופינוק שתקסום לחלק מלקוחותיו בישראל. אין לי ספק שגם ב-2019 הוא ישמור על מיקום הבכורה שלו, ויימכר בכמויות גדולות בהרבה מאלו של ה-3008.

מבחן השוואתי ג'יפונים טורבו. דודי מוסקוביץ, ניר בן טובים
מנועי הטורבו מעניקים לרכבי המבחן רוח גבית וביצועים נאים/ניר בן טובים, דודי מוסקוביץ

אבל גם ה-3008 אינו פראייר; תדמית היצרן הצרפתי הולכת ומשתפרת משנה לשנה, מתקנת את צלקות העבר ואת הדימוי הכללי של מכוניות צרפתיות. חיזוק כמותי להשערה זו ניתן למצוא בנתוני יד-2 שפורסמו לאחרונה; מסתבר ש-3008 ממתינה למכירה באתר כ-15 ימים, בעוד טוסון ימתין לקונה הגואל 22 ימים! נתון זה אינו יצוק בבטון, והוא מתעלם מהכמות הגדולה של טוסונים המחליפה ידיים מידי שבוע. אבל זו אינדיקציה לביקוש ער, ביקוש הנובע מתדמיתו הטובה של ה-3008 והמשתפרת בכללותה של פיג'ו.

מבחן השוואתי ג'יפונים טורבו. דודי מוסקוביץ, ניר בן טובים
מבחן השוואתי ג'יפונים טורבו/ניר בן טובים, דודי מוסקוביץ

אבל אנחנו לא כאן, כדי לבדוק את סחירותם ואמינותם של רכבי המבחן; אנחנו כאן כדי להשוות בין המכוניות המוטלות לפנינו, והמסקנה שלנו חדה וחלקה - אנחנו אוהבים יותר את פיג'ו 3008. עבור חלק מאיתנו הוא מעוצב קיצוני מדי, אף אחד לא התאהב במערכת המולטימדיה שלו, אבל - פיג'ו 3008 יפה וייחודי באופן החיובי ביותר, יש לו תא נוסעים משמח ונעים יותר למחיה, וביצועיו המוטוריים טובים יותר, משמעותית. האריה הצרפתי מנצח את מבחן הדרכים הנוכחי.

מבחן השוואתי ג'יפונים טורבו. דודי מוסקוביץ, ניר בן טובים
מבחן השוואתי ג'יפונים טורבו/ניר בן טובים, דודי מוסקוביץ
מבחן השוואתי ג'יפונים טורבו. דודי מוסקוביץ, ניר בן טובים
מבחן השוואתי ג'יפונים טורבו/ניר בן טובים, דודי מוסקוביץ

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully