השקת בולמי WHITE POWER. יח"צ,
השקת בולמי WHITE POWER/יח"צ

השקת בולמי המרוצים של WHITE POWER

כתב: ראובן סביו, צילום: בני דויטש

1.3.2019 / 14:00

הרגע בו אתה מבין את ההבדל בין בולמים טובים לבולמים מעולים הוא הרגע שבו אתה מבין, שעד היום לא הבנת כלום. רכיבה ראשונה על הבולמים החדשים של WHITE POWER

לרכוב על אופנוע שטח עם בולמים טובים זה תענוג, אבל לרכוב בשטח על אופנוע עם בולמים מעולים, זו כבר חוויה מסוג אחר. תחושת הביטחון והשליטה בכל מצב גורמת לך להתלהב עד כדי כך, שמהר מאוד אתה מוצא את עצמך מגביר יותר ויותר את המהירות ויחד עם זה מתחיל לצעוק מאושר בתוך הקסדה ומצטער שאין לך על האופנוע הפרטי בולמים שכאלו. זה בדיוק מה שחוויתי ביום ההדגמות שארגנו אנשי ד.ל.ב מוטוספורט בשיתוף עם זיו כרמי וצוות צ'אמפ פקטורי, לליין הבולמים החדשים של חברת WHITE POWER.

חברת WHITE POWER הנמצאת בבעלות קי.טי.אם מייצרת את הבולמים המקוריים עבור אופנועי האנדורו האוסטרים ועבור יצרנים נוספים כגון שרקו, אלטה ועוד. בנוסף לכך מייצרת החברה שלל בולמים איכותיים במיוחד המיועדים לשימוש במרוצים ולשדרוג של הבולמים המקוריים שמגיעים כסטנדרט על גבי מרבית אופנועי השטח וגם הכביש הספורטיביים כיום.

השקת בולמי WHITE POWER. יח"צ,
מותג בולמי הבית של KTM מציע לרוכבים עולם חדש של יכולות/יח"צ

בכדי להרגיש עד כמה ההבדל בין הבולמים השונים הוא גדול, אנשי ד.ל.ב הרכיבו את הבולמים המיוחדים של WHITE POWER על שלושה אופנועי אנדורו מסדרת ה-exc ובנוסף הביאו גם עוד שלושה אופנועים זהים, עם בולמים סטנדרטיים. זיו כרמי וצוותChamp factory דאגו לחמם את האווירה בכל הקשור לקצב הרכיבה ולבחירת מסלולים מאתגרים. כל זה יחד עם מזג האוויר ותנאי הקרקע הרטובים אפשרו לנו להרגיש בצורה הטובה ביותר, עד כמה הבולמים משפיעים על ההנאה והיכולת שלנו לרכוב מהר.

השקת בולמי WHITE POWER. יח"צ,
הדרישות מהבולמים פשוטות, אבל מאוד מאוד מורכבות/יח"צ

למה הבולמים כל כך חשובים?

לכל הרוכבים ברור שבכדי לרכוב מהר צריך מנוע חזק, צמיגים טובים וכמובן רוכב אמיץ, אבל מרבית הרוכבים לא מודעים עד כמה גדולה ההשפעה של המתלים על היכולת שלנו לרכוב מהר. ראשית חשוב להבין שהמתלים כוללים בתוכם את הבולמים ואת שאר המכלולים המחברים בין השלדה לגלגלים כגון הזרוע האחורית והלינק. המתלים באופנוע אחראים בעיקר על שמירת מגע רציף בין הצמיגים והקרקע והחלק העיקרי והמשמעותי ביותר הנושא בתפקיד זה הם הבולמים. נדמיין לעצמנו את גלגלי האופנוע נתקלים במהמורה וכתוצאה מכך נחבטים למעלה במהירות. ללא בולמים, חבטה זו מקפיצה את הגלגל מהקרקע ועוברת ישירות לכידון, לרגליות הרוכב ולמושב. כתוצאה מכך עלול הרוכב לאבד את האחיזה באופנוע ואת היכולת להפעיל את כל המכלולים בדיוק ובתזמון הנכון. בנוסף לכך, ברגע שהגלגלים מתנתקים מהקרקע לא ניתן לפנות, להאיץ ולבלום, עובדה שפשוט מונעת מהרוכב לשלוט באופנוע.

השקת בולמי WHITE POWER. יח"צ,
אתה רוצה שמשהו טוב יספוג את הנחיתה הזו.../יח"צ

מכאן, שהבולמים הם אלו שסופגים ומרסנים את החבטות הללו ומאפשרים לנו לרכב מהר תוך כדי שליטה מרבית גם בשטחים משובשים ביותר. הבולמים מבצעים זאת בזכות יכולתם לרסן את תנועת הגלגלים ובזכות כך לשמור על מגע רציף, עד כמה שניתן, בין הגלגלים לקרקע. זה בנוסף ליכולת של הבולמים לפזר לאורך כל המהלך את החבטות העצומות כתוצאה מנחיתות מקפיצות גבוהות ומהתקלות עם מכשולים גדולים במהירויות גבוהות, מבלי לזעזע יותר מידי את הרוכב.

בנוסף לכל זה, הבולמים גם אחראים לריסון הכוחות הפועלים על האופנוע בזמן הרכיבה. לדוגמה: בזמן הבלימה, שבו לפי חוק ההתמדה, גופים שואפים להמשיך לנוע באותו הכיוון ובאותה המהירות. רוב המשקל של האופנוע והרוכב עוברים אל הגלגל הקדמי וגורם לשקיעה של המזלג הקדמי. לכן, אם לא נדאג להפחית או לווסת את אותה השקיעה שנגרמת בזמן הבלימה, נגיע למצב שבו נתקשה לשלוט באופנוע ובטח שלא נוכל לספוג בשלב זה מכה נוספת בגלגל הקדמי. גם בזמן ההאצה והפנייה פועלים אותם כוחות, אך הם פועלים במקומות ובכיוונים שונים על האופנוע וגם הם יוצרים חוסר איזון שמחייב את המתלים להתמודד גם איתם.

השקת בולמי WHITE POWER. יח"צ,
הם נראים נקיים רק ברגע שהם יוצאים מהקופסה/יח"צ

בכדי לענות על כל הדרישות הללו הבולמים צריכים להתאים את פעולת השיכוך לעוצמה ולמהירות של החבטות שהם אמורים לרסן, בכיווץ הבולם וגם בחזרה למצב הפתוח ההתחלתי. זה אולי נשמע פשוט, אך מספיק לחשוב על כך שאותו בולם צריך להתמודד בהצלחה עם נחיתה מגובה של כמה מטרים על משטח אופקי ומצד שני להעלים את החבטות הקטנות ביותר בזמן רכיבה שביל עם אבנים, לטובת נוחות הרכיבה. היכולת להתמודד עם דרישות מנוגדות אלו זה מה שעושה את ההבדל בין בולמים סטנדרטיים לבין בולמים סופר איכותיים. חשוב לזכור שהתנהגות האופנוע מושפעת מהבולם האחורי ומהמזלג הקדמי יחדיו ולכן בכדי לקבל את התוצאה הטובה ביותר, חשוב שהם יהיו באותה רמת ביצועים ובנוסף צריך לדעת לכוון אותם בהתאם.

השקת בולמי WHITE POWER. יח"צ,
חורחה ברדה/יח"צ

כפי שלא כל הרוכבים מודעים לחשיבות העצומה של הבולמים, כך גם מרבית המכונאים והמוסכים כלל לא יודעים להתעסק עם כל מה שקורה בתוכם. לרוב שיפוץ, שיפור וכיוון בולמים מתבצע בסדנאות מיחדות לבולמים, שזהו מקור פרנסתם העיקרי והם מצוידים בכלים ובמכשירים מיוחדים וגם מחזיקים מלאי של חלקי חילוף להתאמה של הבולמים לצרכים האישיים של כל רוכב.

התוצאה של כל מה שסיפרתי עד כאן היא, שמרבית אופנועי השטח מתוחזקים בצורה סבירה בכל הקשור למנוע, הצמיגים ומכלולי השליטה, אך בכל מה שקשור לבולמים המצב גרוע. בשנים האחרונות גברה מאוד המודעות בנושא הבולמים, נפתחו סדנאות העוסקות בשיפור ובתיקון בולמים וגם יבוא של בולמים משופרים של מיטב היצרנים בעולם החל לתפוס תאוצה. אך לצערי רוכבים חובבנים רבים כולל רוכבים שמשתתפים בתחרויות, עדיין לא מצליחים למצות את מלוא יכולתם בגלל מגבלות של הבולמים עליהם הם רוכבים.

יח"צ - חד פעמי

מרגישים את ההבדל?

לפני תחילת כל רכיבה אני נוהג לתפוס את הבולם הקדמי ולכווץ מספר פעמים את המזלג. פעולה זו מאפשרת לי לחוש את מידת החיכוך שקיים בתוך המזלג, חיכוך אשר מהווה את אחד מהגורמים העיקריים לתפקוד הבולם בהתמודדות עם אבנים ומהמורות קטנות. מיד הרגשתי שמזלג ה-CONE VALVE ניחן בפעולה חלקה מאוד המעידה על שימוש בחומרים ובחלקים איכותיים במיוחד. בתחילת הרכיבה רכבתי בזהירות כדי להבין עד כמה בעייתית האחיזה על גבי סלעי הגיר הרטובים ולכן בדקתי בעיקר את תחום המהלך הראשוני של הבולמים שלרוב משפיעים על הנוחות. המסקנה היא שהבולמים הללו משפרים מאוד את נוחות הרכיבה במהירויות האיטיות וכלל לא מתרגשים, אם לעיתים נתקלים בבורות או בחריצים לרוחב הדרך. לאחר מספר החלפות בין האופנועים אנחנו מגיעים למסלול מעגלי הכולל ירידה מסולעת בסינגל עם וכמה הזדמנויות לקפיצות קטנות לאוויר.

השקת בולמי WHITE POWER. יח"צ,
שיפור גדול גם ברכיבה איטית על סלעים/יח"צ

אחרי מספר הקפות הצלחתי להבין את רמת האחיזה של הצמיגים בקרקע הרטובה והתחלתי להגביר את המהירות ולהרגיש את הבולמים גם בתחום השני והשלישי של פעולתם. תחומים אלו משפיעים בעיקר על היכולת של הרוכב לרכוב מהר מבלי להרגיש חוסר בטחון וגם במקרים שבהם הוא עושה טעויות, לעזור לו לצאת מזה בשלום. מספר פעמים בחרתי בכוונה נתיב לא נכון, שכלל התקלות בסלעים ובשורשים וגם הקפדתי שלא לעזור לאופנוע להתמודד עם אותם מכשולים עם הגוף ושינויים בתנוחת הרכיבה. למרות החבטה שהגלגלים קיבלו, הצלחתי להמשיך בכיוון הרצוי וזה רק גרם לי לרצות להעז עוד יותר.

אחד מהאופנועים עליהם הורכבו הבולמים המיוחדים הוא האופנוע הפרטי של זיו כרמי ולכן מותאם למשקל שלו הנמוך משלי בכ-20 ק''ג. גם בנחיתות לפלאט (משטח אופקי) על גבי האופנוע של זיו לא הרגשתי את סוף המהלך של הבולמים, למרות שהגעתי אליו ועל זה יעידות התמונות.

לרוב במצבים אלו הרוכב חש מכה בשורש כף היד שלאחר מספר פעמים גורמת לו לחשוב פעמיים לפני כל קפיצה. התחושה בנחיתה עם הבולמים המשופרים היא של מהלך הרבה יותר ארוך לעומת הבולמים המקוריים ובזכות כך עולה משמעותית מידת הביטחון של הרוכב והתשוקה שלו לרכוב מהר עוד יותר.

השקת בולמי WHITE POWER. יח"צ,
השקת בולמי WHITE POWER/יח"צ

הקטע האחרון של הרכיבה כלל את עליית תחרויות ה- HILL CLIMB בהר חורשן שהייתה חלקה ורטובה מתמיד. עלייה זו כוללת בחלק העליון מספר מדרגות סלע המחייבות הגעה אליהן במהירות גבוהה יחסית ומרבית הדרך היא על דרדרת של אבנים בגדלים שונים לאורך של כמאה מטרים. הדרך היחידה לטפס עד למעלה היא לפתוח גז בחלק התחתון ולהחזיק חזק בחלק העליון שבו נמצאות המדרגות. כאן ההבדל בין אופנוע סטנדרטי לאופנוע עם בולמים משופרים בא לידי ביטוי בצורה משמעותית. באופנוע הסטנדרטי הרבה יותר קשה לפתח מהירות על גבי הדרדרת בקטע התחתון ולכן קשה להגיע במהירות למדרגות למעלה. הבדל נוסף הוא בהתקלות במדרגות שבהן הבולמים המשופרים מצליחים למנוע מהגלגל האחורי לקפץ חזרה למעלה באופן שמקשה על שמירת הכיוון ברגע קריטי זה. בירידה ההבדל הוא בעיקר ביכולת הבלימה העדיפה שמתקבלת בגלגל הקדמי. אם משחררים את הבלמים מרגישים איך הבולם האחורי מצליח להשאיר את הגלגל האחורי הרבה יותר מחובר לקרקע וכך הרבה יותר קל לשמור על הכיוון.

את החזרה לחניון כבר עשינו במהירויות הרבה יותר גבוהות מאלו שנסענו בהם בהלוך בבוקר וזה ללא ספק בגלל תחושת הביטחון שהבולמים הללו מצליחים להעניק לרוכב.

השקת בולמי WHITE POWER. יח"צ,
השבילים הלבנים של הר חורשן היו מגרש המשחקים שלנו הפעם/יח"צ

סיכום

הבולמים המשופרים של WHITE POWER מצליחים להעניק לרוכב חווית רכיבה שונה מאוד לעומת הרכיבה על הבולמים הסטנדרטיים וכל זה ללא ניצול אין ספור אפשרויות הכיוון וההתאמות האישיות. לא צריך להיות רוכב מרוצים בכדי לחוש בהבדלים והשוני לעומת הבולמים הסטנדרטיים מורגש היטב בכל תחום פעולת הבולמים. על איכות משלמים ובמקרה הזה סט בולמים מושלם לאופנועי האנדורו האוסטרים עולה 28,372 שקלים. זה בערך המחיר לבולמים עבור אופנועי המוטוקרוס ואופנועי שטח של יצרנים אחרים ורק בולמים לאופנועי מוטוקרוס לילדים עולים פחות ומחירם כ-23,000 שקלים. המחיר הוא גבוה, אך אם רוכב רוצה להתנסות במשהו מיוחד ושונה, הוא יכול לוותר על החלפת האופנוע הנוכחי ואת הכסף שחסך להשקיע בבולמים המיוחדים הללו. לפי דעתי היתרונות של הבולמים ברכיבה הם הרבה יותר משמעותיים מהחלפת שנת דגם באופנוע.

גם מבחינת השקעה כלכלית, אפשר תמיד למכור את הבולמים בתור משומשים הרבה יותר בקלות ממה שניתן למכור היום אופנועי אנדורו משומשים. הרכיבה על אופנוע עם הבולמים הללו היא בהחלט חוויה שכל רוכב שטח חייב לחוות בכדי להבין מה הוא הפסיד עד היום.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully