יום האישה בוואלה רכב. גרפיקה, ניר בן טובים
יום האישה בוואלה רכב/ניר בן טובים, גרפיקה

יום האישה בוואלה!רכב: נשים מובילות בעולם הרכב

כתב: קינן כהן, צילום סטילס: ראובן קסטרו, צילום וידאו: שי ורקר, עריכה: אביב אירגז, הפקה: חגית ברק

7.3.2019 / 7:30

מבין הענפים המסחריים במשק הישראלי, תחום הרכב נחשב שנים למעוז גברי במיוחד, למעשה הוא עדיין נחשב ככזה. אספנו לשיחה קצרה על הישגיות, ניהול ונשים בעולם הרכב ארבע מנהלות בכירות, זה מה שהיה להן לספר

עד לשיאה של הפגישה עם ארבע האורחות שלנו בפרויקט המיוחד הזה ליום האישה, לא ממש הייתי בטוח שזה הדבר הנכון לעשות. לא כי הן לא מעניינות או שמה שיש להן להגיד לא חשוב. אלא בעיקר כי כל הזמן הזה איפה שהוא בתוך הראש היה קול ברור מאוד שאמר שלעשות מנשים מובילות בשוק הרכב עניין גדול - זה להפוך משהו שברור מאילו למשהו שלא ברור מאילו. כי אין בעצם שום סיבה אמתית לחשוב שזה לא יהיה כך. ועדיין, יום לפני פרסום הכתבה הזו, דו"ח הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה לרגל יום האישה מגלה שהפער, לפחות ברמת ההשתכרות - עדיין קיים. אז כן, נשים מצליחות ומובילות בעולם העסקים בכלל ובתחום הרכב בפרט הן כבר לא סיפור גדול, אבל הדרך לשינוי אמתי עוד לפנינו.

אז הושבנו ארבע מהן, את גלית עיני-וולף מ-UMI, את זהבה קוגן מ-DS מותג היוקרה של PSA, את סיגל עוז מפלטפורמת השוואת המחירים "גלגלים" ואת שרית רדין מקרסו מוטורס לשיחה קצרה על נשים, ניהול ועולם הרכב.

יום האישה בוואלה רכב - שרית רדין "קרסו מוטורס"/שי ורקר

שרית רדין - סמנכ"ל שיווק קרסו מוטורס

- בישראל 2019, יש עדיין גבות שמתרוממות כשאת מציגה את עצמך?

בתפקיד הנוכחי ובתפקידי הקודמים לא הרגשתי מופלת לרעה מעצם היותי אישה. יחד עם זאת, איני בת יענה ואני מבינה שגם ב-2019 נשים חוות יחס שאינו שיוויוני במקומות עבודה רק מהיותן נשים. אני מאמינה בכוח נשי, בתמיכה הדדית, ומאמינה שנשים צריכות להוביל אג'נדות שוויוניות בכל הזדמנות שניתנת להן.

- האם יש דברים שאת רואה אחרת מאשר גברים? האם המושג "סגנון ניהול נשי" הוא משהו שבאמת קיים?

אני יכולה להעיד על סגנון הניהול שלי, מבחינתי מפתחות להצלחה בניהול והתנהלות בכלל, הן צמצום האגו, אינטליגנציה רגשית, חשיבה יצירתית יחד עם ירידה לפרטים, דייקנות, התבססות על עובדות ונתונים ויכולות אנליטיות. וכל זה בשילוב עם היכולת לקבל החלטות, לעיתים קשות, וההבנה שכדי לגעת הפסגות יש לנסות לתהות ולטעות.

- האם ענף הרכב כיום פתוח יותר לנשים מאשר בעבר?

איני יכולה לדבר על העבר, שכן אני בענף הרכב שנתיים בלבד. אך היום נשים רבות מאיישות מגוון רחב של תפקידים בענף הרכב ובפרט בקרסו מוטורס, ביניהן: מנהלות מותג, מנהלות IT ועוד.

- מה את אומרת לבחורה צעירה שקוראת את הראיון ורוצה להיכנס לעולם הזה?

בדיוק בערב שבת הייתי עדה לשיחה בין הבן שלי בן 14 ואחותו בת ה-11, הוא אמר לה שהיא לא יכולה להיות טובה בספורט ובחשבון כמוהו... והיא ענתה לו בביטחון - ברור שכן, אני יכולה להיות כל מה שארצה...
לכן העצה שלי, תחלמו בגדול, תאמינו בעצמכן, תבנו תוכנית להתפתחות אישית ומקצועית מתמדת, תזיעו ותפעלו. ספציפית לגבי שיווק, תפתחו את הצד הריאלי שלכן ולא רק ההומני, שיווק היום לא מסתכם רק בקריאטיב, איש השיווק צריך להיות אנליסט, להבין במספרים, במערכות מידע ובחדשנות.

- חברות וארגונים שמאמינים בקידום נשים לתפקידים בכירים צריכים להבין ש...?

ישנו ערך מוסף רב שנשים מביאות לתפקידים בכירים וחשוב להכיר בו. קרסו מוטורס מקדמת אג'נדות חברתיות רבות, ביניהן תמיכה בקידום מעמד הנשים.

- מצד השיווק, במה שונה עולם הרכב מעולם הבנקאות?

המעבר מעולם הבנקאות לעולם הרכב הוא אדיר. בנקאות היא עולם בירוקרטי ועמוס ברגולציה. ברכב יש מימד של תשוקה ועניין, זה משהו שרואים בכביש כל יום מסביב וחיים אותו.

יום האישה בוואלה רכב - זהבה קוגן "DS"/שי ורקר

זהבה קוגן - מנהלת מותג DS "דוד לובינסקי"

- בישראל 2019, יש עדיין גבות שמתרוממות כשאת מציגה את עצמך?

פחות מאשר בעבר אך בהחלט קורה פה ושם
האם יש דברים שאת רואה אחרת מאשר גברים? האם המושג "סגנון ניהול נשי" הוא משהו שבאמת קיים?

ראשית, יכולה להעיד על עצמי בלבד. אני רואה דברים אחרת ועובדת אחרת, שונה מגברים ,אך גם מנשים אחרות. לעיתים באופן שאחרים כלל לא רואים או יראו. נקודה.
אם זה בתשומת לב וירידה לפרטים, ביכולת לתפקד תחת ריבוי משימות בו זמנית, היכולת לראות לרוחב ומספר צעדים קדימה .

- האם זה אחרת מגברים או לא?

ישנן נשים שאימצו התנהגות "גברית" יותר כדי לצלוח ולהצליח בקריירה, חלקן הן מי שהן בין אם הסגנון שלהן "נשי" יותר או פחות... האם נכון לומר שכל הגברים דומים בסגנונן הניהול שלהם וכל הנשים דומות? ישנן יכולות אבולוציוניות וחזקות מגדריות מובחנות בין המינים, אם כי בסופו של יום, כל אדם ניחן ביכולותיו וכישרונותיו הוא.

- האם ענף הרכב כיום פתוח יותר לנשים מאשר בעבר?

על פניו נראה שכן. אף כי מרבית התפקידים בהן מכהנות כיום נשים לא עוסקים ישירות במכוניות והבנת התחום לעומקו. תפקידי מרקום (MARCOM - Marketing Communications - ק.כ) ושיווק תמיד היו פתוחים בפני נשים וניתן לראות בהם לא מעט נשים בענף הרכב כמו גם במספר תפקידי מטה. אין הדבר מעיד על הבנה בפן הטכני, בטכנולוגיה, או במכוניות בכלל. כמעט כולן כלל לא צמחו מתוך הענף וזהו תפקיד ביניים למקום הבא שיהיה, בסבירות, מחוץ לענף. כך שאולי ישנה פתיחות אך לרוב נראה יותר נשים בתפקידים מסוימים בלבד. לגבי נשים שמתחילות בתחום במכירות, מתעניינות ואוהבות מכוניות ומתקדמות מעלה? ישנן מעטות מאוד.

- מה את אומרת לבחורה צעירה שקוראת את הריאיון ורוצה להיכנס לעולם הזה?

בעיני זהו עולם מרתק ודינמי, תרתי משמע. תחום שתמיד מתחדש, מתקדם טכנולוגית, עתיר אדרנלין ורגש. למי שבאמת מתחברת, ואוהבת מכוניות ואנשים, כמובן. יחד עם זאת, אישה תאלץ תמיד להיות טובה יותר מעמיתיה הגברים כדי להיתפס כאשת מקצוע וכדי שלא ימעיטו בערכה על בסיס מגדרי בתחום שנתפס גברי. אך אני מניחה שזה תקף גם בעולמות נוספים.

- חברות וארגונים שמאמינים בקידום נשים לתפקידים בכירים צריכים להבין ש...?

הבעיה אינה טמונה בנשים בעמדות ניהול כן או לא. מחקרים מראים כי ישנו קשר לכל המסלול אותו עוברים גברים ונשים מגיל הילדות ועד לבחירה בתחום לימודים או בתחום עיסוק ועל השילוב עם חיי משפחה וגידול ילדים.
למה מלכתחילה צריך להיות קידום נשים מוצהר לתפקידים בכירים או בכלל? פה מצוי שורש הבעיה. במדינות OECD ישנם תנאים לגברים ונשים בחופשות לידה שלא באים זה על חשבון זה. לפיכך נוצר שינוי תודעתי שמשליך הלאה בשוק העבודה ומאפשר לשני המינים חלוקה הוגנת יותר ואפשרות דומה להתקדם בניסיון, בדרג ובוותק המקצועי. בישראל ישנה הפרדה מגדרית מובנית בהסללה מילדות, בשיח הציבורי ובאי גמישות/שוויוניות בשוק העבודה. מדוע ישנו קשר בין מינו של מועמד לבין יכולותיו המקצועיות? מן הראוי שמועמד או מועמדת ימדדו על פי הכישורים והיכולות שלהם, ההישגים והתוצאות שעומדים לזכותם. ראוי שתהיה הלימה בין ההצהרות של ארגונים, בד בבד עם התאמת מודל שוק העבודה למדינות המפותחות במודל חופשות לידה לגברים ונשים כדי שההבניה החברתית תשתנה ובעקבותיה התפלגות העבודה בכלל והניהול הבכיר בפרט, בין נשים לגברים לפי שיעורם בשוק העבודה.

יום האישה בוואלה רכב - סיגל עוז "גלגלים"/שי ורקר

סיגל עוז - מנכ"לית "גלגלים" להשוואת מחירי טיפולים וחלפים לרכב

- בישראל 2019, יש עדיין גבות שמתרוממות כשאת מציגה את עצמך?

בתחילת דרכי בענף הורמו גבות ונשאלתי לא פעם: איך הגעת לתחום? מה לך ולרכב? היום, גם בעזרת השינויים שהביאה גלגלים לענף, אני שומעת את זה פחות ופחות. בכל מקרה, מבחינתי עניין המגדר אינו נושא שמקבל אצלי ביטוי בהחלטות ובעשיה.

- האם יש דברים שאת רואה אחרת מאשר גברים? האם המושג "סגנון ניהול נשי" הוא משהו שבאמת קיים?

לתפיסתי אין דבר כזה "סגנון ניהול נשי". סגנונות ניהול שונים נובעים מתפיסת עולמו של המנהל, ללא קשר למגדר. הסגנון הניהולי שלי לא השתנה בגלל סביבת הניהול או בגלל שתחום הרכב נחשב "גברי". בפרספקטיבה לאחור, היתרון שלי היה טמון בעובדה שלא צמחתי בתחום, לא גדלתי לתוך הסטריאוטיפ ולא הגעתי מאסכולה שמרנית ולכן, העזתי לשאול שאלות ולשנות את הקיים.

- האם ענף הרכב כיום פתוח יותר לנשים מאשר בעבר?

בשנים האחרונות אני בהחלט חשה שינוי מגמה עם נוכחות גוברת של נשים בענף. בכנסים מקצועיים לפני 9 שנים הייתי במיעוט, היום ניתן לראות נשים בכל קשת התפקידים החל מניהול, שיווק, טכנולוגיה, פיתוח וכלה בעבודה במוסכים.

- מה את אומרת לבחורה צעירה שקוראת את הריאיון ורוצה להיכנס לעולם הזה?

זהו תחום שעובר שינוי עצום וכל שינוי הוא הזדמנות. אנחנו מדברים היום על רכבים אוטונומיים, תחבורה שיתופית, ערים חכמות. זוהי נקודת זינוק מצוינת להשתלב. עצה ממני - לנשים ולגברים - מצאו את היתרון היחסי שלכם והעזו לפרוץ .


- חברות וארגונים שמאמינים בקידום נשים לתפקידים בכירים צריכים להבין ש...?

על פי התפיסה שלי, ראוי שקידום ייעשה בהתאם ליכולות מקצועיות ולא על בסיס מגדר. עם זאת, ראוי שכל מנכ"ל או בעל חברה יבחן את שדרת הניהול שלו ואם היא אינה מורכבת מגברים ונשים, כדאי שישאל את עצמו מדוע.

יום האישה בוואלה רכב - גלית עיני UMI/שי ורקר

גלית עיני וולף - משנה למנכ"ל UMI

- בישראל 2019, יש עדיין גבות שמתרוממות כשאת מציגה את עצמך?

לא מתרוממות גבות. לפני 10 שנים אולי כן, אבל היום רואים נשים בכל מקום. ענף הרכב פוגש היום יותר ויותר נשים, מרצפת המכירה באולמות עד המנכ"לית של ג'נרל מוטורס.

- האם יש דברים שאת רואה אחרת מאשר גברים? האם המושג "סגנון ניהול נשי" הוא משהו שבאמת קיים?

אני לא מקבלת את המושג הזה, יש סגנונות ניהול שונים; ריכוזי, פיזור סמכויות, מוביל, מקדם - אבל הוא נובע מהאופי והאישיות. מה שמכתיב את סגנון הניהול הוא לא המגדר אלא מה שאתה מביא איתך.

- האם ענף הרכב כיום פתוח יותר לנשים מאשר בעבר?

כן, מכמה סיבות. עובדתית יש בו יותר נשים, אז הוא מזמין יותר ומותאם יותר לאחרות להצטרף אליהן. הסיבה הנוספת היא היצע תפקידים מגוון יותר ממה שהיה בעבר. המכונית היום עטופה בעולמות טכנולוגיים ושיווקיים רחבים הרבה יותר מהתקופה בה כל מה שהיה שם הוא מוצר וחלפים.

- מה את אומרת לבחורה צעירה שקוראת את הריאיון ורוצה להיכנס לעולם הזה?

תבואי! לאורך השנים אני עמדתי בצמתים ושאלתי את עצמי אם לעזוב ונשארתי. נשארתי כי זה עולם מאוד מעניין, שלא מפסיק להשתנות. הוא מכיל מהכל, מחוויית משתמש, דרך חשק, טכנולוגיה ועד חדשנות.

- חברות וארגונים שמאמינים בקידום נשים לתפקידים בכירים צריכים להבין ש...?

זה לא עניין של נשים וגברים, כל ארגון צריך לרצות לקדם את האנשים הטובים ביותר לתפקידים הבכירים.

- אם לא היית גדלה במשפחה של יבואני רכב, את חושבת שהיית מגיעה בסוף לתחום הזה?

אני מקווה שהייתי מגיעה לעולם הזה, כי הוא באמת מרתק וחדש בכל פעם.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully