מסביב לעולם עם דיפנדר. רמי גלבוע, רמי גלבוע
מסביב לעולם עם דיפנדר/רמי גלבוע, רמי גלבוע

אודיסיאה צרפתית

כתב וצילם: רמי גלבוע. Photos: David Renaud

29.9.2019 / 13:41

מה מביא משפחה בורגנית לעזוב את הכל באמצע החיים, ולצאת לטיול של שנתיים באירופה, אסיה ואפריקה? נסענו ליער בן שמן כדי לקבל השראה מטיילי העולם הגדול, וחזרנו מאוהבים

לפני כחודשיים התעוררו תופי הטם-טם של קהילת הג'יפאים בישראל, והלמו בבהילות; "דיפנדר צרפתי נכנס לישראל במעבר הגבול ערבה", העבירו התופים את הידיעה. "ל-110 רתום נגרר שטח, מורכבים עליו שני אוהלי גג, על הסיפון יש שבעה אנשים". המייה קלה וצלילי קנאה עלו מתוך הקהילה, טלפונים הוחלפו, וג'וי בירן הצליח למצוא קשר אל הפולשים המסתוריים.

מסביב לעולם עם דיפנדר. רמי גלבוע, רמי גלבוע
הדיפנדר ביער בן שמן, תחנה אחת מתוך עשרות בדרכה של המשפחה/רמי גלבוע, רמי גלבוע

שלושה שבועות מאוחר יותר מצאתי את עצמי יושב בקרחת יער ב-בן שמן, משוחח עם David et Beatrice Renaud. על השולחן המתקפל רחשה כירת בנזין כפולת להבות, ריח של עוגת שבת התאבך מהתנור המתקפל. Fausetine בת ה-13 ישבה בצד, משלימה שיעורי בית במתמטיקה - מערכת החינוך הצרפתית מאפשרת להוציא ילדים ל-Home school לתקופה של עד שנתיים. Martin בן השמונה טיפס על העצים, Eugenie בת השלוש הסתובבה סביבנו בביישנות, Petronille ו- Pelagieשיחקו 'קלאס' עם כפיסי עץ, תוך שהן מזמזמות שיר ילדים צרפתי. שלווה קסומה שרתה על קרחת היער ולרגע חשבתי שאני נמצא בקרב בני קהילת "היימיש" אמריקנית, שהחליפה את כרכרות הסוסים במרכבה בריטית.

מסביב לעולם עם דיפנדר. רמי גלבוע, רמי גלבוע
שבעה צרפתים בדרך לדרום אפריקה, משפחה מלאת השראה ונינוחות/רמי גלבוע, רמי גלבוע

להגשים חלום גדול

מפגשנו נולד מתוך ברזלים וגומיות (דיפנדר, נגרר, אוהלי גג) אבל הוא שייך לעולמות רוחניים יותר - עולמות של חופש בחירה ויציאה מהקופסה, תעוזה ואמונה בבני האדם, סקרנות גדולה ורצון לעבור חוויה משפחתית גדולה. דויד ובאטריס לא היו מעולם אנשי 4X4 וטיילות הרפתקנית; האמת היא שמכל טיילי העולם אותם פגשתי, הם הכי אנטי-מאצ'ו שאפשר להיות. לא מסוקסים, לא מקרינים ביטחון של יוצאי סיירת. אלה בדיוק השכנים ממול, שהחליטו לעשות שינוי בחייהם.

מסביב לעולם עם דיפנדר. David Renaud, רמי גלבוע
איזו חוויית ילדות מטורפת, לישון שנתיים על הגג/רמי גלבוע, David Renaud

דוד ובאטריס תמיד חלמו על פרוייקט מעורפל שכזה, ראו את חמשת ילדיהם מגיעים לגילאי 3-13, והחליטו שזה הזמן. זה הזמן להשביח את המשפחתיות, לנתק את הילדים מהטלפונים, לאפשר להם לראות עולם אחר. דוד עבד שנים ארוכות בעיריית Moulins, באטריס היא אחות בבית חולים ("לפחות יש ערך למקצוע שלה בטיול כזה", מצחקק דוד). מסע "סובב אפריקה" לא היה מעולם ברשימת החלומות שלהם; אבל הם רצו לעבור חוויית טיול משמעותית, הבינו שלא ירחיקו לכת עם מוטורהום רגיל, והתקציב כיוון לתצורה של רכב 4X4 + נגרר.

מסביב לעולם עם דיפנדר. David Renaud, רמי גלבוע
דיונות בתוליות בדרך לטהרן/רמי גלבוע, David Renaud

הרעיון החל להתגבש באפריל 2018, ושנה לאחר מכן יצאו לדרך. קנו את הדיפנדר המשומש והנגרר החדש, מכרו את המכוניות ואפילו את הבית, התפטרו מעבודותיהם... חברים ובני משפחה האשימו אותם בחוסר אחריות, הזנחת הילדים, ו"איך תצליחו לחזור"? (שאלה מצוינת!). אחרים תמכו ועודדו, עזרו ובעיקר שאלו "איך אפשר להצטרף אליכם?". אז זהו, למסע כזה לא מצטרפים, למסע כזה יוצאים. השאלות והחששות זהים בגילאים של דוד ובאטריס (38 ו-44), או בגיל בו יצאתי עם דורית לסיבוב של שנה באמריקה, כפנסיונרים. אבל עם כל הכבוד לטיולי קראוונים ומשאיות אוברלנד, כולנו מתגמדים מול העוצמה הפנימית של משפחת Renaud שיצאה לדרך עם חמשת ילדיה על רכב הכי בסיסי בעולם, בלי תפנוקי חשמל, מזגן, מים זורמים או שירותים על הסיפון.

מסביב לעולם עם דיפנדר. David Renaud, רמי גלבוע
הרגל נשארה יציבה על הגז/רמי גלבוע, David Renaud

וכך כתב דוד באתר האינטרנט של המשפחה בבוקר היציאה למסע, אפריל 2019: "התנעה ראשונה של הדיפנדר, ורגשותינו גואים ומתערבבים; מצד אחד אושר וגאווה על שהצלחנו לעבור את שלב ההכנות, לקפל את חיינו הקודמים ולהגיע עד כאן. מצד שני, יש גם חששות: מה מצפה לנו? האם החלום שלי ושל באטריס מתאים גם לשאר בני המשפחה? האם יתרגלו הילדים לסגנון החיים הסגפני שלפנינו? האם לא הגזמנו באידיאליזציה של החלום? אלה היו המחשבות אבל הרגל נשארה יציבה על הגז, חרטום הדיפנדר מופנה מזרחה.

מסביב לעולם עם דיפנדר. רמי גלבוע, רמי גלבוע
לאחר 20,000 קילומטרים וארבעה חודשים, הגיעה המשפחה לישראל. מכונת הכביסה מונחת על הגגון, בין הג'ריקנים/רמי גלבוע, רמי גלבוע

אבל למה דיפנדר?

אתם יודעים שאני מעריץ גדול של דיפנדר 110 הקשיש, אבל אני גם מודע למגבלותיו... למה לא קניתם לנד קרוזר 75, אני שואל את דוד, לא יותר טוב? מסתבר כי בצרפת עולה לנד קרוזר כ-50% יותר מדיפנדר מקביל והטיפולים מורכבים יותר לביצוע, ככל שמדרימים למעמקי היבשת השחורה. דוד רכש TD5 מודל 2006 מגברת שהייתה גוררת איתו קרון סוסים; האוטו לא עשה מטר שטח, היו לו 145,000 קילומטרים על השעון (עכשיו יש 165,000), כננת ושנורקל, מצבו המכאני מצוין.

מסביב לעולם עם דיפנדר. רמי גלבוע, רמי גלבוע
מסביב לעולם עם דיפנדר/רמי גלבוע, רמי גלבוע

למי שמצקצק בלשונו אדווח כי ה-110 הקשיש כבר הספיק להסיע את המשפחה לאורך 20,000 קילומטרים לא קלים, כולל גל חום באיחוד אמירויות המפרץ, שהקפיץ את המדחום ל-52 מעלות צלזיוס - ובדיפנדר אין מזגן... לדוד אין מקום לחלפים, ועד היום לא נזקק לכלום. בטורקיה החליפו קפיצים אחוריים, לאחר שהמקוריים קרסו תחת העומס. "מה תעשה אם תיתקע באיזה מקום נידח?" אני שואל; "נחכה עד שיגיעו חלפים", אומר לי דוד בשלווה. האמת היא שכאשר אתה יוצא לטיול של שנתיים לא בוער לך כלום, והדיפנדר הקשיש מוכר היטב לכל מכונאי ביבשת השחורה.

מסביב לעולם עם דיפנדר. David Renaud, רמי גלבוע
חניון לילה במכתש רמון. פרידה מהציוויליזצייה/רמי גלבוע, David Renaud

בעולמנו המאצ'ואיסטי-ישראלי היה מתחיל כל טיול במיגונים והגבהות, שיפורי מנוע, נעילות, מקלחות וקומפרסורים. דוד ובאטריס לא טרחו לשפר, להגביה או למגן. הם הזמינו נגרר שטח Bushman אותו התאימו לצרכיהם, והעמיסו על הגג שני אוהלי גג; אוהל בגודל 2.20*2.40 מטרים על גג הדיפנדר, שם ישנים חמשת הילדים. על הנגרר הרכיבו אוהל זוגי, זו הסוויטה של ההורים. מיכלי מים, משאבות? מה פתאום, על הגג יש ארבעה ג'ריקנים מים וארבעה ג'ריקנים סולר, זה מספיק. החפץ העגול על הגג אינו רמקול למסיבות טראנס; זוהי חביונית כביסה לתוכה הם מכניסים בבוקר מים, סבון ובגדים מלוכלכים. משך הנסיעה משקשק הדיפנדר את החבית, השמש מחממת את המים ובערב, הבגדים נקיים ומוכנים לשטיפה. למקרה חירום יש על הגג גם היי-ליפט ושתי 'שפאלות'. משיקולי אמינות, דוד לא חיבר את מצבר הנגרר לדיפנדר; יש לנגרר מצבר 200 אמפר/שעה הנטען מפאנל סולארי, המספיק להפעלת מקרר ותאורה משך 3-5 ימים.

מסביב לעולם עם דיפנדר. רמי גלבוע, רמי גלבוע
עם חמישה ילדים על הסיפון, תמיד יימצא מישהו שיטפל ב- Eugenie הקטנה/רמי גלבוע, רמי גלבוע

דוד הסביר לי כי מגבלות התקציב הכתיבו את החלטותיהם - לאחר שרכשו את הדיפנדר ביקרו באתרים אוסטרליים וליקקו שפתיים למראה מיכלים נתיקים, מגירות, משאבות, מיזוג אוויר... כל אלה ירדו מרשימת המשימות מכיוון שהם עלו כסף רב, שחרג מתקציב המשפחה. "הדילמה הייתה פשוטה מאוד" אמר לי דוד; "יכולנו לרכוש רכב טוב יותר ולזווד אותו 'כמו שצריך', אבל אז היינו צריכים לקצר את הטיול בכמה חודשים. החלטנו להצטמצם באיכות החיים, אך לא לוותר על זמן מסע". מה אומר ומה אדבר? תותחים אמיתיים, החבר'ה האלה. אני לא הייתי יוצא למסע משפחתי בתנאים כאלה, אני כבר מפונק מדי.

מסביב לעולם עם דיפנדר. רמי גלבוע, רמי גלבוע
המסלול החל בנסיעה ארוכה מזרחה, עד טהרן. סיבוב קצר בחצי האי ערב ומשם לביקור אצלנו, בישראל. מכאן יירדו דרומה לדרום אפריקה – מסע חלומות!/רמי גלבוע, רמי גלבוע

מ-Moulins לקייפטאון, בדרך הארוכה

נתיב אפשרי לטיול יכול היה להיות להדרים מצרפת לספרד, להפליג למרוקו במעבורת, לחרוש את צפון אפריקה ולחזור הבייתה במעבורת מאשדוד. אבל גיבורינו רצו מסע רציני יותר ולכן נסעו מ-Moulins שבצרפת מזרחה למילאנו, המשיכו לאיסטנבול ועד העיר טהרן הגיעו, יעד שלאוזניים ישראליות נשמע הזוי לחלוטין. דוד ובאטריס אהבו את המפגשים האנושיים בטורקיה ובאיראן, שעמדו בניגוד עצום לדימוי התקשורתי של מדינות אלה. האנשים היו מסבירי פנים ומחבקים, הזמינו אותם לסעוד ולהתרחץ במסורת קבלת פנים מוסלמית, עליה שמענו במקומות וזמנים אחרים. אנשי השלטון היו פחות נחמדים, אבל לא נרשמו תקריות מטרידות.


מאיראן הדרימו גיבורינו אל איחוד האמירויות ומשם לריאד (סעודיה), ירדן וישראל, כאן נפגשנו. חלקו הראשון של המסע נמשך ארבעה חודשים ו-20,000 קילומטרים, ובישראל בילו הנוודים הצרפתים שישה שבועות חווייתיים מאוד.

מסביב לעולם עם דיפנדר. David Renaud, רמי גלבוע
בוקר מדהים עבר על הטיילים, בפסטיבל הכדורים הפורחים בטורקיה/רמי גלבוע, David Renaud

בכניסה לישראל הפכו להם הקב"טים את המכונית, לא מפתיע בהתחשב בכך שהם הגיעו מאיראן, סעודיה וירדן. החבורה התאקלמה מהר בכבישי ארצנו. הם תרו את המקומות הקדושים, התארחו אצל אנשי השגרירות הצרפתית, אהבו את החניונים הקסומים על חופי הים בבית-ינאי ובעכו, מול החומות העתיקות. הם הרגישו בטוחים בישראל והרשימה אותם העובדה שעל חוף הים פגשו מוסלמים מסורתיים, יהודים אורתודוקסים ונערות בביקיני זעיר, חולקים את החוף.

מסביב לעולם עם דיפנדר. רמי גלבוע, רמי גלבוע
עבורי הם מקור השראה והשתאות, David et Beatrice Renaud ביער בן שמן/רמי גלבוע, רמי גלבוע

"אכן" הם אומרים, "גם ישראל כל כך שונה ממה שמצטייר אצלנו בטלוויזיה"! באטריס ודוד משוכנעים שהמפגשים עם אנשים ותרבויות יעשו רק טוב לילדים, שייגדלו חופשיים ובעלי ביטחון - ולא נורא אם ייצטרכו לסגור פערים פדגוגיים לאחר המסע. הילדים גם קובעים את קצב ההתקדמות; מדי פעם עוצרת המשפחה לזמן התרגעות ארוך מהרגיל. בטורקיה נכנסו ל-AirB&B לשבוע, אצלנו לקחו שבוע חופשה בבית חברים עם מזגן, מים ואפילו בריכה.

מסביב לעולם עם דיפנדר. David Renaud, רמי גלבוע
מסביב לעולם עם דיפנדר/רמי גלבוע, David Renaud

היו להם מפגשים רבים עם ישראליים סקרניים ואדיבים, חלקם הזמין אותם ללינה וארוחה. כאשר הבנתי שהם לא סגורים על חציית אפריקה מצפון לדרום, הצעתי להם לפגוש את אלישע ואורית קרא שטיילו למעלה משנה ברחבי אפריקה, במשאית אוברלנד 4X4. פגישת התדריך התארכה ליום נינוח בכוכב יאיר, סעודות משותפות ולינה בבית משפחת קרא. ניסינו לארגן איתם טיול שטח או לפחות מפגש עם מועדון הפטרולים, אבל זה לא הסתייע. אולי בפעם הבאה?

מסביב לעולם עם דיפנדר. David Renaud, רמי גלבוע
חאן שיירות במדבריות איראן/רמי גלבוע, David Renaud

מישראל יצאו הנוודים למצרים דרך מעבר טאבה, מכשול ביורוקרטי שצידו המצרי גזל להם יום שלם של 'תלך תבוא', 'תפרוק תעמיס'... רישיון המעבר חייב אותם לחצות את סיני תוך 24 שעות (את סעודיה התחייבו לעבור תוך שלושה ימים, ולא דקה יותר), ומשם הדרימו לאורך הנילוס, איזו הרפתקה!. החדשות האחרונות הן שהם הגיעו לקונסוליה הסודנית באסואן, רק כדי לגלות כי המערכת המנפיקה אשרות מקולקלת; הפיתרון היחיד שהועמד בפניהם היה לחזור לקונסוליית סודן בקהיר, 950 קילומטרים לכל כיוון... ברוכים הבאים לאפריקה חברים. אבל כאשר אתה בדרך לשפיץ הדרומי של היבשת השחורה, מה זה כבר 1,900 קילומטרים? ומה תעשה המשפחה אחרי אפריקה? הם עוד לא יודעים. אם יישארו להם זמן, אנרגיה וכסף, ישוטו אולי לדרום אמריקה? יעלו צפונה לאורך החוף המערבי של אפריקה? לאלוהי המסעות פיתרונים.

מסביב לעולם עם דיפנדר. David Renaud, רמי גלבוע
זו ממש לא בעיה, אם הילד יפסיד כמה שיעורים בגיאוגרפיה. חיים כאן ועכשיו/רמי גלבוע, David Renaud

החיים הם מה שאתה עושה מהם

לא צריך לבלות הרבה זמן עם הצרפתים כדי לקלוט את נינוחותה המקסימה של המשפחה, את היעדרו המוחלט של מאצ'ואיזם, ואת גודל ההרפתקה הכרוכה בנסיעה עם חמישה ילדים לאפריקה. ההורים וילדיהם נמצאים במצב רוחני רגוע ביותר, סוג של 'היימישים' אירופאיים שיצאו למסע פנימי וגיאוגרפי. לא יכולתי שלא לחוש צינעה גדולה הנובעת מזה שכל הרפתקאותיי עד היום בג'יפים, אופנועים ומוטורהומים, מתגמדות אל מול המהפיכה הצרפתית. החזון והאומץ של משפחת Renaud צריכים להעניק השראה לכל שוחרי החופש והטבע, מגשימי חלומות בחלום ובהקיץ.

מסביב לעולם עם דיפנדר. David Renaud, רמי גלבוע
מאות קילומטרים מסביב, אין נקודת יישוב אחת במדבריות איראן/רמי גלבוע, David Renaud

לכל אורך המסע פגשו גיבורינו מקומיים המשתוקקים לעזור להם, מהסיבה הפשוטה - כאשר אתה מסייע לאנשים כאלה בכל דבר שלא יהיה, אתה נוגע בחלומם והופך להיות שותף זעיר למסע, אפילו לכמה שעות. זה סודו של מסע הקסם הצרפתי, זה סודה של פנטזיית הנדודים והשחרור מהמוסכמות. כולנו כבר יודעים שלא כולם יכולים לממש את חלומותיהם הגדולים; אבל אסור להפסיק לרצות לממש, וכדאי לקחת השראה מאנשים כמו משפחת Renaud שהלכה על החלום הגדול, בכל הכוח. Bon Voyage!

מסביב לעולם עם דיפנדר. David Renaud, רמי גלבוע
מסביב לעולם עם דיפנדר/רמי גלבוע, David Renaud

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully