DS3 קרוסבק: מבחן דרך. רמי גלבוע, רמי גלבוע
DS3 קרוסבק: מבחן דרך/רמי גלבוע, רמי גלבוע

פרימיום ב-XS

6.10.2019 / 10:25

כשנה וחצי לאחר השקת מותג DS אנו בוחנים את הגרסה העירונית המוקטנת, DS3. האם הצליחו הצרפתים לדחוס למרכב באורך 4.11 מטרים מספיק יוקרה ופינוקים, כדי להצדיק תג מחיר של 205,000 שקלים?

השורה התחתונה של "וואלה!רכב":
קרוסאובר קטן ומסוגנן שפונה קודם כל לאלו שייחודיות ועיצוב הם הכפתורים שמפעילים את בלוטות הקנייה שלהם. כל עוד לא מחפשים חווית נהיגה מגלים שגם מתחת לשיק הוא מצליח לספק מוצר ראוי, עם תמורה טובה מאוד בעיקר בסעיפי האבזור.

מנוע: 1.2 ליטר, טורבו, 155 כ"ס. הנעה: קדמית. תיבת הילוכים: אוטומטית, 8 הילוכים. 0-100: 8.2 שניות. מהירות מירבית: 208 קמ"ש. מחיר: 205 אלף שקלים

ובהרחבה:

העיסוק ב-DS3 עמוק יותר מאשר מידותיה הקטנות של הצרפתייה הזוהרת; זהו דיון העוסק בעיצוב, תשוקה וציפיות, הגדרת 'פרימיום' ובשאלה הנצחית, האם 'גדול' הוא תמיד יותר טוב? מעצם קיומה של DS3 (ומתחרים כמו Q2, מיני קאונטרימן או לקסוס UX) ניתן להבין כי יש ביקוש למכוניות פרימיום יוקרתיות, גם במידות XS המתאימות לסימטאות העיר. מה שמעניין ב-DS3 הוא שאנחנו מדברים לא רק על הניגוד בין מחיר לגודל אלא גם על מותג צעיר בן פחות משנתיים, שעוד לא הספיק להיצרב בתודעה הציבורית. זו יכולה להיות מגרעת עבור מי שמחפש מותג בעל מוניטין מבוסס אבל מצד שני, זה יתרון עבור מי שרוצה להתרחק מהמיינסטרים הגרמני המאופק.

DS3 קרוסבק: מבחן דרך. רמי גלבוע, רמי גלבוע
פעמיים אספרסו חזק, בבקשה/רמי גלבוע, רמי גלבוע

נזכיר כי DS הוא מותג היוקרה של קבוצת PSA. הוא נקרא על שם סיטרואן DS המיתולוגית, ההיא של שנות החמישים והשישים; למרות זאת, אנשי השיווק מנסים לעמעם כל קשר בין ה-DS של היום, לבין דגמי פיג'ו וסיטרואן הנוכחיים. DS מייצר ליין ייחודי של מוצרים אבל כמו אצל אודי בפולקסווגן, הוא חולק עם PSA מכלולים כמו פלטפורמה, מנוע, תיבת הילוכים, ועוד. במרכז המטרה נמצאים רכבי היוקרה הגרמניים (אודי, ב.מ.וו מרצדס), מהם רוצה החברה הצרפתית לנגוס בתיאבון וברווחיות.

DS3 קרוסבק: מבחן דרך. רמי גלבוע, רמי גלבוע
איך מוצאים חניה בעיר הזאת?/רמי גלבוע, רמי גלבוע

יהלומים לנצח?

עוד לפני שהתיישבו אנשי DS אל לוח השרטוט הם גיגלו מילים המקושרות ל"יוקרה צרפתית"; יצא להם Rivoli, Chanel, Chic, Opera, Bastille ועוד שמות המרטיטים את ליבו של כל פרנקופיל. לאחר מכן נכנסו אל הסטודיו וניסו להעניק ל-DS3 ניראות יוצאת דופן; זו משימה לא קלה בהתחשב בכך שהצרפתייה הקטנה צוללת לפלח שוק סואן ושוקק, וכולם יודעים את התורה. המעצבים הצרפתיים גיבשו מרכב קטן, קומפקטי ושרירי, המשדר את רמת האלגנטיות המבוקשת; זה מתחיל בשבכה קדמית גדולה החבוקה בין יחידות לד-מטריקס מתעקלות וממשיך במרכב המגולף בשרירנות, המצליחה לחמוק מצעקנות-יתר.

DS3 קרוסבק: מבחן דרך. רמי גלבוע, רמי גלבוע
שפע קימורים וגילופים, עם מפלטים בגודל XXL/רמי גלבוע, רמי גלבוע

המוטיב המרכזי בעיצוב ה-DS3 הם מעויינים מלוכסנים, סוג של יהלום מסוגנן; אלמנט היהלום מופיע בשבכה הקדמית וביחידות התאורה, הוא מגולף בגדול לאורך הדופן השרירית, ואפילו בגבנון הייחודי המתרומם בחלון הצד האחורי; הגבנון האלגנטי מזכיר סנפיר כריש אך אלליי, הוא מגביל מאוד את התצפית החוצה מהמושב האחורי, וגם את התצפית 3/4 אחורה ממושב הנהג.

חישוקי ה-18 אינץ' גדולים ביחס למרכב, מעניקים ל-DS3 מראה כוחני. מאחור גולפו שני כאילו-כונסי אוויר דרמטיים ומתחתיהם זוג המפלטים הגדולים ביותר שראיתי ברכב קטן כל כך; אפשר היה לחשוב שמלפנים גועש V6 אימתני, אבל זה נראה טוב. ל-DS3 יש מרווח גחון מוגדל-משהו, המעניק לה את הזכות להיקרא "קרוסאובר" (אבל זה ממש לא רכב שטח).

DS3 קרוסבק: מבחן דרך. רמי גלבוע, רמי גלבוע
לאלמנט העיצובי הזה יש מחיר בתצפית החוצה מהמושב האחורי/רמי גלבוע, רמי גלבוע

מעשה כשפים

לפעמים נתפסת העין על פרט שולי, המקבל תשומת לב גדולה בהרבה מחשיבותו האמיתית. כאלה הן ידיות הדלתות של ה-DS3. כל שעלייך לעשות הוא להתקרב אל האוטו למרחק של מטר ואז נדלק מופע אור-קולי קצרצר, וידיות הדלתות נשלפות החוצה באלגנטיות שאינה מקובלת במכוניות מיני עירוניות. הנכדים שלי מתים על הפטנט הזה.

ידיות הדלתות הן פרט שולי אך לא כך עיצוב הפנים של ה-DS3. השפה העיצובית גולשת מבחוץ פנימה והכל מעויין, שונה מהמקובל: לוח המחוונים, פתחי המזגן, מתג ההתנעה, הרמקולים... אנו נכנסים לעולם של מעויינים, דווקא נעימים לעין. אפילו תפרי ריפוד העור על לוח המחוונים מעויינים, מתגי החלונות החשמליים ותאורת הפנים. זה כמעט על גדר המוגזם, אבל בסוף אתה מפנים את השפה העיצובית. המושבים מרופדים עור משובח (משולב בד, למניעת זיעה), במקרה שלנו הגיע הריפוד בלבן וחגיגי.

DS3 קרוסבק: מבחן דרך. רמי גלבוע, רמי גלבוע
תא הנוסעים הקטן מגומר ומעוצב ברמה גבוהה מאוד. לפעמים זה בא על חשבון הנדסת האנוש/רמי גלבוע, רמי גלבוע

לא נשחית את זמנכם על פירוט שפע אבזרי הפינוק אבל רמת האיבזור והגימור מקסימלית, מעבר למקובל אצל המתחרים הישירים. המושבים הקדמיים נוחים ותומכים (השמאלי מחושמל, מחומם וכולל עיסוי), התצפית קדימה טובה - מה שאי אפשר לומר על החלון האחורי וחלונות הצד האחוריים, קטנים וגבוהים מדי. יש מקום לגדולי גוף, אבל מרווח הברכיים צר למדי - רגלייך נוגעות בקונסולה המרכזית ובתאי האיחסון בדלת, ואין שפע תאי איחסון. אין בעיה של מרחב ראש, בין השאר מכיוון שאין גג שמש.

DS3 קרוסבק: מבחן דרך. רמי גלבוע, רמי גלבוע
לא תמצאו רמת גימור כזו אצל המתחרים, גם במחיר גבוה יותר/רמי גלבוע, רמי גלבוע

צג מגע 10.3 אינץ' תופס חלק נכבד מלוח המחוונים, מאחורי ההגה זוהר צג נוסף. ב- PSA דוגלים במינימום של מתגים פיזיים, ואני לא מאוהב בגישה זו. יש מתג וירטואלי המאפשר גישה למזגן בשתי לחיצות בלבד, וגם שתי אפשרויות לשלוט בעוצמת הצליל - אף אחת מהן אינה משתווה לכפתור פיזי אמיתי.

רוחב ה-DS3 הוא 179 סנטימטרים בלבד ולאחר שאתה מקזז את הרוחב המשמעותי של הקונסולה המרכזית וידיות הדלתות המסיביות, אתה נשאר עם תא נוסעים קטן ואינטימי. הנדסת האנוש אינה במיטבה, צריל להתרגל למיקום מתגי החלונות החשמליים, הפעלת מערכת הצליל, מיקום נמוך מאוד של מתג פתיחת תא המטען. אבל התחושה היא של פרימיום אמיתי, למרות שהוא מגיע במידת XS. נפח תא המטען הוא 350 ליטרים, סביר. בגרסאות הבסיס מונח גלגל רזרבי מתחת לרצפת תא המטען אבל אם בחרת בגרסת 'גרנד שיק', תמצא שם מגבר ורמקול למערכת הצליל המצויינת Focal. חטפת פנצ'ר? יש ערכת תיקון עצמית.

DS3 קרוסבק: מבחן דרך. רמי גלבוע, רמי גלבוע
מקום לשניים, תצפית בקושי לאחד/רמי גלבוע, רמי גלבוע

נוסעים לריוויירה

העיצוב הוא מרכיב קריטי בהוויית ה-DS3 אבל בסופו של דבר, זו מכונית הצריכה גם לנסוע - לחפש חנייה בשדרות רוטשילד, או להביא יין מיקב גולן. הביצועים הדינמיים הציבו אתגר גדול בפני מעצבי DS, מכיוון שכאן אין חוכמות - למרכב קטן יש מאפיינים פיזיקליים מסויימים, כמו גם למנוע 3-בוכנות. כן, שמעתם טוב, 205,000 שקלים וזה נוסע עם שלוש בוכנות בלבד... אלו זמנים חדשים, כך אומרים לנו.

בחרטום ה-DS3 פועמת הגרסה החזקה ביותר של מנוע ה-1.2 ליטר PureTech של PSA, כאן הוא מייצר 155 כ"ס מכובדים ו-24.5 קג"מ. עם תיבת 8-הילוכים פלאנטרית ומשקל עצמי של 1,205 קילוגרם בלבד, המנוע מספק כוח ראוי. במהירויות עירוניות-פרברים דוחף המנוע היטב, מזנק בשקיקה מהרמזור, ונותן תחושת קלילות נעימה. הנתונים הרשמיים נוקבים ב-8.2 מאפס ל-100 ואני אוהב את אופיו של מנוע ה-1.2, המעדיף להאיץ בסל"ד נמוך יחסית ולא לצרוח למרומי הקו האדום.

DS3 קרוסבק: מבחן דרך. רמי גלבוע, רמי גלבוע
מנוע ה-1.2 מגיע בהספקים של 130 ו-155 כ"ס. הוא מספיק חזק עבור ה-DS3, אבל פעולתו מחוספסת למדי/רמי גלבוע, רמי גלבוע

בנהיגה נמרצת אך לא תובענית מדי, תיבת ההילוכים מתפקדת במיטבה: החלפות ההילוכים מתוזמנות היטב, שומרות את המנוע בתחום הנמוך של רצועת הכוח, מספקות תאוצות נחרצות המלוות בצליל מנוע נמוך ומחוספס. אם תמעך את הדוושה תגלה צלילים פחות נעימים, ותיבה שאינה מספיקה להגיב. השימוש במנופים הידניים משפר את המצב אבל עדיף לא לנסות להפוך את ה-3DS לסופר מיני לוהטת, כי היא לא.

בשיוט מהיר המנוע שקט יחסית, עם 1700 סל"ד רגועים ב-150 קמ"ש. בכביש 6 מתגברת נהמת הרוח והצמיגים, אבל רמת הדציבלים סבירה בהחלט עבור רכב קטן כל כך. איני בטוח שכל הלקוחות יאהבו את הצליל המחוספס, ואת הרעידות הקלות בזמן עמידה ברמזור. הייתי שמח למצוא כאן את מנוע ה-1.6 של PSA, שהיה מיטיב גם עם משימת הטיפוס ל"שאטו גולן". עברנו כ-12 קילומטרים לליטר בנהיגה בינעירונית זורמת, במהירות 110-150 קמ"ש. ב-2020 תוצג גרסת E-Tense חשמלית בעלת 136 כ"ס, וטווח נסיעה של 300 קילומטרים.

DS3 קרוסבק: מבחן דרך. רמי גלבוע, רמי גלבוע
עיצוב בכל פינה מהחזית ועד הזנב/רמי גלבוע, רמי גלבוע

עם בסיס גלגלים של 256 סנטימטרים וצמיגי 18 אינץ' חששנו מנסיעה נוקשה, אבל הופתענו לטובה. המתלים מבודדים אותך מטלטלות הכביש, אם כי זה לא מרבד הקסמים של חלק מדגמי קבוצת PSA. בידוד המהמורות טוב למדי, אם כי גדודיות רעות מכניעות את המתלים - יש מחיר למידות הקטנות, בוודאי כאשר אתה רוצה לשמור על יכולת דינמית טובה בנהיגה מאתגרת.


DS3 היא המכונית הראשונה העושה שימוש ב-CMP, הפלטפורמה המודולרית החדשה של PSA. התנהגות הכביש של ה- DS3אינה ספורטיבית, אבל היא מתאימה לאופיו של המוצר ולקוחותיו הפוטנציאליים. זה לא רכב להשחזת צמיגים אבל הוא נעים וזורם על הכביש, ויודע לתקוף כביש הררי מתפתל. מערך הבטיחות כולל 8 כריות אוויר, תיקון סטייה מנתיב כולל בחירת מיקום בתוך נתיב הנסיעה, בלימה אוטומטית עד 140 קמ"ש (כולל זיהוי הולכי רגל ורוכבי אופניים), התראה על רכב ב"שטח מת", ועוד. מערכת שמירת הנתיב הפתיעה מדי פעם בתגובות פתאומיות וחדות למדי. יש תצוגה עילית לנתוני המנוע וניווט אבל היא מוקרנת על משטח פלסטיק קטן, המזכיר קצת עדשה בי-פוקאלית מיושנת... אבל התצוגה יעילה ובטיחותית.

DS3 קרוסבק: מבחן דרך. רמי גלבוע, רמי גלבוע
DS3 קרוסבק: מבחן דרך/רמי גלבוע, רמי גלבוע

La Parisienne

DS3 קרוסבק מיועדת למי שבמפורש רוצה רכב קטן מידות, בעל ייחוד מיתוגי ועיצובי. הלקוח יהיה כזה שאינו אוהב את הרצינות הבורגנית של מותגי הפרימיום המוכרים מגרמניה, יפן או אמריקה, הוא לא רוצה להיראות כמו כולם, והעיצוב המיוחד משמח את ליבו. DS3 אינו מתיימר להפוך לרכב המונים, הוא מיועד ללקוחות המחפשים ייחוד ומיוחדות, גם במחיר גבוה. כמה לקוחות יניחו את כספם על רכב מצודד שעוד לא רכש מוניטין בשוק היוקרה המסורתי? זאת נדע בעתיד. DS מכרה בישראל כ-170 מכוניות מדגם DS7 הגדול יותר, והשאיפה היא להעלות יותר 3DS על הכביש. דגם המבחן Grand Chic Rivoli עולה 204,990 שקלים ויש גם So Chic בעל הספק 130 כ"ס ואיבזור קצת פחות עשיר, ב-178,990 שקלים.

DS3 קרוסבק: מבחן דרך. רמי גלבוע, רמי גלבוע
DS3 קרוסבק: מבחן דרך/רמי גלבוע, רמי גלבוע

על הצד הטכני: DS3 קרוסבק, Grand Chic Rivoli

מנוע, הנעה: בנזין טורבו, 3 צילינדרים, קדמית
נפח (סמ"ק): 1,199
הספק/סל"ד (כ"ס): 5,500/155
מומנט/סל"ד (קג"מ): 1,750/24.5
תיבת הילוכים: אוטומטית, 8 הילוכים

מידות:
אורך (ס"מ): 419
רוחב (ס"מ): 179
גובה (ס"מ): 153
בסיס גלגלים): 256
תא מטען (ליטרים): 350

ביצועים:
תאוצה 0-100 (שניות): 8.2
מהירות מירבית (קמ"ש): 208


מתחרות:
אודי 2Q, מיני קאנטרימן

מחיר:
205 אלף שקלים

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully