מבחן דרך: ראם 2500HD. יואל שוורץ, קינן כהן
מבחן דרך: ראם 2500HD/קינן כהן, יואל שוורץ

תנאי שירות משופרים

19.11.2019 / 14:27

במעבר הדורות של ראם 2500HD, עבר הטנדר הגדול שינוי דרמטי בכל הקשור לעידון, נינוחות ופאר. יצאנו לבדוק מקרוב את תנאי השירות של סוס העבודה המודרני

חלפו עברו ימי הטנדר בעל תאי הנוסעים התכליתיים הבנויים מ-גומי-קשיח-חלול-ודקיק, תא שכל כולו שידר שרידות, ויתר על נוחות, והציע סקס אפיל של "מחלקה סגורה". כיום גם שם תאי הנוסעים הפכו חללי אירוח מאווררים ומוארים, ואם הם לא עטופים בעור, משובצים ב-(דמוי)עץ ומוברשים באלומיניום, הם לפחות מוחלקים בפלסטיק רך, נעים למגע ולעין, ומשלבים אריג איכותי נעים למרפק ולישבן. כן, עולם הטנדרים השתנה. אפילו גרסאות העבודה הטהורות מציעות ניחוח כלשהו מתחום הפנאי, ויש כאלה שלוקחות את כל היופי הזה ועוד זורעות בו אבקת קסמים.

מבחן דרך: ראם 2500HD. יואל שוורץ, קינן כהן
ראם 2500 החדש הוא מכונת עבודה עמוסת תפנוקים/קינן כהן, יואל שוורץ

ראו למשל מה יש לנו כאן, בראם 2500HD שהגיע למבחן: מדרגת צד חשמלית שנפתחת מעצמה עם פתיחת הדלתות, פתיחה חשמלית לדלת תא המטען כולל באמצעות השלט, מולטימדיה עם מסך טאבלט אנכי ענק בגודל 12 אינץ', מערכת שמע משובחת של הארמן קרדון עם 17 רמקולים שפזורים גם בתקרה וסאבוופר מתחת למושב האחורי. פשוט פנטסטי. כל כך קל להתרגל לעושר הזה. לתחושת ה"חשבו עלי". כי גם כשאתה יושב באוכף של סוס עבודה, אבל אתה לא חייב להיות חמור עבודה. אתה יכול לצאת לעיסוקיך המונוטוניים בסטייל. שקוע בכורסת עור, עטוף בעץ, מאזין לגרגור המנוע העמוק שנשמע רחוק-רחוק.

מבחן דרך: ראם 2500HD. יואל שוורץ, קינן כהן
ברמת הגימור 'לימיטד' של רכב המבחן, מקבלים איכויות, גימור, ואבזור שלא אופייניות לשום דבר בסגמנט. לפחות עד הסילברדו החדש בתחילת 2020 וסדרה F של פורד ברבעון הראשון של 2020/קינן כהן, יואל שוורץ

תא נוסעים

ללא ספק, תא נוסעים הוא המקום בו בוצעה קפיצת המדרגה המשמעותית ביותר במעבר הדורות בראם. הוא לא מושלם והנדסת האנוש של חלק מהפריטים יכולה לאתגר את טובי המוחות כמו: 2 מתגים שונים לבקרת שיוט: "רגילה" ו"אדפטיבית", פיקוד קולי שמכבה את המזגן כדי לשמוע טוב יותר את מילותיי או העדר כיוון מרחק לגלגל ההגה (יש רק גובה). אבל לצד אלה נמצא כמה פניני תבונה כמו חריץ גומי גמיש לנטיעת הסלולר בצורה אנכית שמשולב עם משטח טעינה אלחוטי, כמות עצומה של שקעי כוח ו-USB במקומות נגישים וגם מוסלקים, ואפילו לוח חישוב זוויות במעגל, משפטי פיתגורס ושאר תפנוקים מתמטיים, שרובנו כבר הספיק לשכוח. ברמת הגימור הגבוהה, כמו של רכב המבחן, זה אחד התאים היפים בקטגוריה אם לא היפה והמעוצב ביותר. הוא גם בנוי ומגומר היטב, עמוס באבזור ובעיקר יוצר לעולים על סיפונו, תחושה של ישיבה במכונית פאר. לא עניין פשוט בטנדר עבודה.

מבחן דרך: ראם 2500HD. יואל שוורץ, קינן כהן
ברחבי התא פזורים שקעי חשמל/קינן כהן, יואל שוורץ

ולמתרווחים על הסיפון לא חסר מקום. לא מלפנים ולא מאחור. המושבים עצמם מאוד נוחים כשמבחינת הנהג חסר מדרך לרגל שמאל, ועיצוב הקונסולה יכול להפריע לברך ימין. מאחור המושב החמישי מעט קטן במידותיו אבל הוא רך ומרופד ולא מעניש את היושב בו.

לצד האווריריות וההדר, נמצא מיני פתרונות אחסון כמו צמד תאי 'ראם-בוקס' ננעלים חשמלית, כשהשמאלי כולל שקע חשמל. וכשהראם בוקס לא מספיק גדול כדי להסתיר פריט כלשהו מפני ידיים חמדניות, אפשר להרים את המושב האחורי וליצור משטח הטענה שטוח מדלת לדלת.

מבחן דרך: ראם 2500HD. יואל שוורץ, קינן כהן
קיפול המושב האחורי מייצר שטח מטען נוסף בתוך הקבינה/קינן כהן, יואל שוורץ

קפיצת מדרגה נוספת נמצא בתחום הבטיחות כשראם מציע את ההיצע המקיף בקטגוריה כסטנדרט ובכל הגרסאות. בלימה אוטונומית בחירום, בקרת שיוט אדפטיבית (עם אפשרות זחילה בפקקים), התראת "שטח מת" (כולל תנועה חוצה מאחור) ותאורה אדפטיבית. הדבר היחיד שחסר הוא ניטור סטייה מנתיב, ולכן הוא מצויד במערכת בהרכבה מקומית, וגם חבל שזיהוי התמרורים מוטמע במערכת הניווט המקורית שפחות שמישה ללקוח הישראלי.

מבחן דרך: ראם 2500HD. יואל שוורץ, קינן כהן
ה-RAM BOX הגאונית, עכשיו גם עם שקע חשמל/קינן כהן, יואל שוורץ

מנוע וביצועים

גם אם יתר הסעיפים מוכרים מהדור הקודם, ראם החדש מלטש אותם לפני שהם מוגשים מחדש. יחידת הכוח למשל היא בגדול אותה אחת מהדור היוצא: טורבו-דיזל של 'קאמינס' עם שישה צילינדרים בטור בנפח 6.7 ליטר. כשצוללים לתוך האומים והברגים, מגלים שכמעט כל הקרביים שלו הוחלפו: הבוכנות קלות וחזקות יותר, ומשלבות טבעות אטימה בעלות התנגדות נמוכה לחיכוך, ראש המנוע חדש וכך גם סעפת הפליטה. התוצאה היא מנוע קל ב-27 ק"ג מקודמו. אין לכך השפעה של ממש על הביצועים שדומים למדי לאלה של הדור היוצא, אלא יותר לשיוף הנינוחות ולפעולה העגולה של המנוע. ממילא כוח זה לא דבר שחסר בראם.

מבחן דרך: ראם 2500HD. יואל שוורץ, קינן כהן
עם חרטום בוהק יותר וסבכה קדמית גדולה ב-30% שכוללת גם תריסי אוורור נפתחים/נסגרים בהתאם לעומס, ראם החדש נוכח יותר וגם יעיל יותר אווירודינמית/קינן כהן, יואל שוורץ

דריכה על דוושת התאוצה וראם יגייס את כל 370 הסוסים (כמו במנוע הקודם) ואת 117 הקג"מ (שיפור של 7 קג"מ במומנט), כדי להטיס את המפלץ הזה ל-100 קמ"ש בסביבות ה-8 שניות. זה לא משנה אם הוא ריק או עמוס עד האוזניים, גורר אחריו בית או חוצב כביש חדש דרך הר. ראם משגר את עצמו ושועט קדימה. תיבת 6 ההילוכים של אייסין שעברה בירושה מהדור הקודם, גם שופרה לטובת מעברי הילוכים רכים ועדינים יותר. היענותה לקיק-דאון עדיין מעט איטית, אבל על מה שהיא מחסירה המנוע מפצה, וסה"כ השניים עובדים יחדיו היטב. בהתחשב במבחן המאומץ גם צריכת הדלק הפתיעה לטובה עם 6.7 ק"מ לליטר סולר.

מבחן דרך: ראם 2500HD. יואל שוורץ, קינן כהן
נוחות הנסיעה טובה משמעותית מאשר בדור הקודם, עם גיהוץ מוצלח מאוד במהירות עירונית ומעט פחות במהירות בינעירונית./קינן כהן, יואל שוורץ

נוחות והתנהגות

ראם גם שומר על תצורת הדגם היוצא עם סרנים חיים מלפנים ומאחור, וקפיצי סליל ב-4 הפינות. וכמו בסעיפים הקודמים, גם כאן המרכיבים המוכרים עורבבו בקערה, כולל שילדת הסולם שהוקשחה, כדי לקבל מתכון משופר. רמיסת אספלט במהירות עירונית מספקת נוחות נסיעה טובה מאוד עם יכולת ספיגה מאוד משכנעת. כשהמהירות עולה, שיבושים גדולים או כביש גלי, יכולים להפר מעט את השלווה, ובמיוחד כשהרכב ריק. תוספת משקל על הסרן האחורי משפרת את הביצוע באופן מורגש, גם אם כי יש עוד מקום לשיפור.

לצד הטיפול בברזלים, נוספו גם חומרי בידוד, השמשות בדלתות הקדמיות הפכו לאקוסטיות, ואת מה שלא עושה מכאניקה עושה האלקטרוניקה עם מערכת אקטיבית לנטרול רעשים שפועלת דרך הרמקולים. התוצאה פשוט מרשימה עם רעשי מנוע וצמיגים שצומצמו למינימום ורעש רוח שמגיח וביכולת מוגבלת בסביבות 110 קמ"ש.

מבחן דרך: ראם 2500HD. יואל שוורץ, קינן כהן
מבחן דרך: ראם 2500HD/קינן כהן, יואל שוורץ

למרות הממדים הכמעט זהים לדור היוצא, ראם החדש מציג קוטר סיבוב גדול יותר: 14.6 מ' לעומת 14.13. זה מעט פוגע בהתנהלות העירונית, שמעולם לא הייתה קלה ממרומי הסיפון של משחתת שכזו שמנסה להשתחל לתוך נקיק עירוני. להגה מעט שטח מת במרכז, ועדיין התנהגות הכביש מפתיעה לטובה שעוד מקבלת חיזוק מצד בלמים ומגבר בלם חדשים ויעילים. הדבר היחיד שמעט הפריע היו מראות הצד. הם בנויות ממראה מרכזית ומראה פנורמית שאת שתיהן ניתן לכוון חשמלית (מצוין), אבל שדה הראייה של המראה המרכזית מוגבל, של הפנורמי קטן, ושטח הכיסוי של שתיהן אינו חופף. יש לכך פתרון גם אם אינו מושלם: העברת המראות למצב אנכי - מצב גרירה. במפתיע אין הבדל ברעש הרוח שנוצר.

מבחן דרך: ראם 2500HD. יואל שוורץ, קינן כהן
איכות היא כבר מזמן לא מילה גסה בטנדרים גדולים, ראם 2500 החדש לוקח את זה כמה צעדים קדימה/קינן כהן, יואל שוורץ

גם כשהאספלט נגמר, ראם מציע כבעבר מפרט מכובד של מערכות סיוע: תיבת העברה שכוללת הנעה אחורית לכביש, כפולה לשטח, והילוך כוח. יחד עם מרווח הגחון נדיב (33.3 ס"מ) ומהלכי מתלה סבירים, ניתן להתקדם עמוק מאוד בשטח. המגבלות היחידות שלו, ושל דומיו, הם שאר הזוויות והממדים העצומים.

סיכום

אחרי כמעט 10 שנים ומעט חידושים ראם יצא בדור חדש שלווה בתרועות רמות. קודמו המזדקן הצליח איכשהו לשמור על יתרונות העמסה והגרירה עד כמעט יומו האחרון, אבל בכל שאר הפרמטרים מתחריו ליבשת פשוט הביסו אותו. גם כעת בדור החדש מתחריו מציעים יכולות משובחות ועוד עסוקים בתחרות כוח מטורפת. לסילברדו יש 445 סוסים ולפורד F250 המחודש שיגיע לישראל במרץ 2020, אורווה גדולה עוד יותר עם 470 סוסים. מבחינה זו ראם נמצא בנחיתות מורגשת. יתרונו נמצא דווקא בעידון, בזה של יחידת הכוח, ובזה שעוטף את הנוסעים. לצד איכות חיים השקטה והמשובחת, ראם עדיין מספק יכולות העמסה וגרירה הטובים ביותר (לפחות עד בוא F250 המחודש), ואת מערך הבטיחות המקיף ביותר. איכות החיים של האדם העומל מעולם לא הייתה טובה יותר.

מבחן דרך: ראם 2500HD. יואל שוורץ, קינן כהן
מבחן דרך: ראם 2500HD/קינן כהן, יואל שוורץ

על הצד הטכני: ראם 2500HD

מנוע, הנעה: טורבו-דיזל, 6 צילינדרים, אחורית/כפולה
נפח: 6,690 סמ"ק
הספק / סל"ד (כ"ס): 2,800/370
מומנט / סל"ד (קג"מ): 1,800/117
תיבת הילוכים: אוטומטית, 6 הילוכים

מידות:
אורך (ס"מ): 606.7
רוחב (ס"מ): 212.0
גובה (ס"מ): 203.7
בסיס גלגלים (ס"מ): 378.5
ארגז אורך / רוחב (ס"מ): 193.7 / 127.0
משקל עצמי / מותר (ק"ג): 3,464 / 1,071
משקל מרבי לגרירה עם בלמים (ק"ג): 3,500

ביצועים:
תאוצה 0-100: אין נתון
מהירות מרבית: אין נתון

מחיר
280,000 שקלים ללא מע"מ (327,600 שקלים כולל מע"מ)

מתחרים
שברולט סילברדו, פורד סדרה F

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    8
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully