מבחן דרך: ג'יפ גלדיאטור רוביקון. רמי גלבוע, רמי גלבוע
מבחן דרך: ג'יפ גלדיאטור רוביקון/רמי גלבוע, רמי גלבוע

כלי השלמות

21.11.2019 / 9:30

גלדיאטור 2020 הוא החיבור הקדוש בין מותג Jeep לבין תצורת טנדר הנחשקת באמריקה, עם יכולות השטח הקיצוניות של רוביקון; כמה זמן חיכינו לו, מה עוד נבקש?

העובד בתחנת השטיפה נשא אלי מבט עייף; היה זה סוף המשמרת, ורק אלוהים יודע כמה יונדאי'אים כסופים הוא כבר שטף היום... במבט ראשון הוא לא התרגש למראה הרנגלר הלבן שהגיע אליו - כך היה, עד שהתקרבתי אליו והוא קלט את הארגז הבולט מאחור. "וויי, מה זה הדבר הזה? טנדר של ג'יפ? כמה עולה?" האיש התעורר לחלוטין כאילו לגם תוסף בנזין, כמותו גם רבים שהופתעו לראות את הטנדר הייחודי, ובינתיים גם היחיד בישראל.

מבחן דרך: ג'יפ גלדיאטור רוביקון. רמי גלבוע, רמי גלבוע
המחיר בישראל החל מ-350,000 שקלים, עבור 'ספורט' ידני. רכב המבחן הגיע לישראל בייבוא מקביל על ידי "סופר ג'יפ", 520,000 שקלים/רמי גלבוע, רמי גלבוע

קלישאות גדולות מהחיים

ככתבי שטח מאובקים כבר קשה לנו להתרגש מכל רכב המוצג כ'מהפך', 'הדבר הבא', שטח אורבני', ועוד מילים, מילים, מילים. אבל מתוך אוקיינוס ה-Fake news מבצבצות מכוניות נדירות המדליקות אותנו כגפרור יבש בלב המדבר. את המונח "אייקון מוטורי" כבר שחקנו לזרא, אבל היום הוא מתממש אל מול עינינו: שנתיים לאחר הצגת רנגלר JL מגיע אלינו ה-סופר-ג'יפ-טנדר לו ייחל השוק האמריקני, מאז 1986.

גלדיאטור המקורי התבסס על ג'יפ וואגוניר, בהמה חקלאית ששירתה קאובוייז' קשוחים, עשרות שנים לפני מהפיכת הקרוסאוברים. בזמנו התהדרו הגלדיאטורים במנועי 6 או 8 בוכנות שהפיקו 215 כ"ס צנועים, עם נהרות מומנט ומכלולי שטח עמידים כמו מצוקיה הקדמוניים של מואב. גלדיאטורים הורכבו גם בנצרת, שימשו את קציני צה"ל, ואז נעלמו מאולמות התצוגה. למעלה משלושים שנה נשמר השם 'גלדיאטור' על המדף, שמועות רדפו הדלפות והנה הוא לפנינו, טנדר גלדיאטור מסוקס.

מבחן דרך: ג'יפ גלדיאטור רוביקון. רמי גלבוע, רמי גלבוע
הסרנים החיים מעניקים לגלדיאטור מהלך מתלים מצוין, גם עם המתלים הסטנדרטיים/רמי גלבוע, רמי גלבוע

יש מכוניות שאתה יודע מראש שאין סיכוי שלא תהפוכנה לאגדה מוטורית, בגלל מורשתן ובגלל המפרט הבסיסי. ג'יפ גלדיאטור הוא טנדר Mid Size בעל שני סרנים חיים, עם נעילות רוחביות וניתוק חשמלי של המוט המייצב, יחס זחילה איטי של 4:1, צמיגי שטח 33 אינץ' (ניתנים לשדרוג עד 37-40 אינץ'), גג קשיח/ברזנט הנפער לכל הכיוונים, ארבע דלתות מתפרקות, חלון קדמי מתקפל ואפילו חלון אחורי מתפרק; מה עוד נבקש, לעזאזל?

מבחן דרך: ג'יפ גלדיאטור רוביקון. רמי גלבוע, רמי גלבוע
מבחן דרך: ג'יפ גלדיאטור רוביקון/רמי גלבוע, רמי גלבוע

במונחים אמריקניים, גלדיאטור הוא טנדר בינוני המקביל במידותיו לטנדרים היפאנו-תאילנדיים הנמכרים אצלנו; הגלדיאטור ארוך מהם ב 20-30 סנטימטרים, בסיס הגלגלים שלו ארוך ב 30-40 סנטימטרים. הארגז האמריקני צר ונמוך מהמקובל בכנופיית היפאנו-תאילנדיים אבל איך אפשר להשוות? נכון שחלק מהאסיאתיים מתורבתים ומעודנים יותר, חסכוניים יותר, אולי אפילו עמידים יותר; אבל איך אפשר להשוות אותם ליכולות השטח האדירות של הגלדיאטור, לכאריזמה שלו, לאפשרות להתאים את הטנדר לכל סגנון חיים שיעלה על רוחך.

בארצות הברית משווים את גלדיאטור לדגמים כמו קולוראדו, טאקומה, ריינג'ר ואחרים אבל גם שם, הגלדיאטור מציע חבילת יכולות ייחודית ביותר. פורד ראפטור הוא טנדר בגודל דומה ובעל ייחוד משלו אבל הוא מכוונן לנהיגה מהירה, נטול יומרות לעבירות שטח, ויכולת לפירוק המרכב.

מבחן דרך: ג'יפ גלדיאטור רוביקון. יצרן, אתר יצרן
שוחרי המרחבים הפתוחים יוכלו לקלף מעל הגלדיאטור חלקי מרכב מיותרים, ולהפשיל את השמשה הקדמית על מכסה המנוע/אתר יצרן, יצרן

American Beauty

ניתן לומר כי מלאכת העיצוב על גלדיאטור 2020 החלה ב-1942, עת הוצג הוויליס שעמד לשחרר את אירופה מהנאצים. מאז ועד היום נצרבו בתודעתנו הפנסים העגולים החובקים את גריל שבעת החריצים, מכסה המנוע השטוח ובצידו כנפיים בולטות. 75 שנים מאוחר יותר, בסיס הגלגלים של גלדיאטור (350 ס"מ) גדול יותר מאורכו הכולל של וויליס 42' (336), הוא שוקל למעלה מכפליים (2,282 קילוגרם לעומת 1,113); עדיין, אי אפשר להתבלבל - גלדיאטור 2020 הוא הנין הסטרואידי של אבי השושלת. לאחר עשרות שנים בעולם מוטורי רדוף פיתוחים טכנולוגיים ואופנות חולפות, אי אפשר שלא להעריץ את דבקותם של האמריקנים ב-DNA הקדמוני, הכולל גם שמרנות מופלגת בכל הנוגע למפרט הטכני - עדיין שלדת סולם עם שני סרנים חיים, עדיין תיבת העברה, עדיין יכולות שטח מעבר לכל תחרות.

מבחן דרך: ג'יפ גלדיאטור רוביקון. רמי גלבוע, רמי גלבוע
הפגושים מסוגננים, מאפשרים גישה טובה למכשולים. הפנסים האחוריים בולטים מהמרכב, חשופים יחסית לפגיעה/רמי גלבוע, רמי גלבוע

מרכב הגלדיאטור נטול הצטעצעויות מיותרות; מלפנים זה רנגלר לכל דבר, מאחור הצמידו לו ארגז רבוע ושימושי. דפנות הארגז ישרות וזקופות, לא נמצא כאן קימורי מרכב המנסים להיראות כמו קרוסאובר. הפנסים האחוריים קובייתיים ובולטים, קצת מיותר ברכב האמור להידחק בין סלעים וגזעי עצים. השםJeep מוטבע בגאון על הדלת האחורית, כך יאה. בדפנות הארגז יש קרסי עיגון ותאורת לילה שימושית. רכב המבחן הגיע עם גג לבן, זו תוספת בתשלום; הגג הסטנדרטי שחור, ניתן להזמין גם ברזנט מתקפל.

מבחן דרך: ג'יפ גלדיאטור רוביקון. רמי גלבוע, רמי גלבוע
השלוחה האחורית ארוכה מאוד, באמריקה כבר התחילו לקצוץ אותה. ניתן להכניס מתחתיה גלגל בקוטר 37", צמיגים גדולים יותר יקובעו בארגז. יש ווי גרירה מסיביים בכל פינה/רמי גלבוע, רמי גלבוע

גם באספקט המוטורי בחרו האמריקנים לשמור את הגלדיאטור על קרקע מוצקה; עם כל הכבוד למנוע הטורבו 2.0 ליטר החסכוני, לא אותו תמצאו בחרטום הטנדר. כאן רוחש הפנטסטאר V6 הוותיק בנפח 3.6 ליטר, מספק 285 כ"ס ו-35 קג"מ. זו יחידת כוח המתאימה לעבודת שטח קשה, כפי שנגזר ממשקלו העצמי של הגלדיאטור ומכושר העמסה של 725 ק"ג וגרירה עד 3.5 טון. בקרוב יוצג מנוע EcoDiesel בנפח 3.0 ליטר שיספק 265 כ"ס צנועים יחסית, ו-60 קג"מ בשרניים מאוד. בהמשך השביל ממתינות יחידות הנעה היברידיות/חשמליות.

מבחן דרך: ג'יפ גלדיאטור רוביקון. יצרן, אתר יצרן
לוח המחוונים עשיר ואסתטי. יש שפע אבזרי פינוק, וניצנים ראשונים של מערכות בטיחות מודרניות/אתר יצרן, יצרן

בית קטן בערבה

תא הנוסעים של גלדיאטור כמעט זהה לזה של רנגלר JL החדש. הישיבה נמוכה כתמיד והחלונות על גבול הקלאוסטרופוביה, המרחב הפנימי דחוק למדי ויש מעט תאי אחסון. לוח המחוונים מדליק ועשיר מאוד, למרות שהנדסת האנוש יכולה ללמוד דבר או שניים מהמתחרים. המושב האחורי מרווח יותר מאשר ברנגלר רגיל, המושבים מתקפלים ומתחתיהם יש תאים ננעלים לרצועות גרירה, ערכות קפה ושאר חפצים שאינך רוצה לזרוק לארגז המטען. תנוחת הנהיגה טובה, למרות שלא תקבל 'דוושה מתה', אלא אם תשלם תוספת... המושבים הקדמיים וגלגל ההגה מחוממים.

מבחן דרך: ג'יפ גלדיאטור רוביקון. יצרן, אתר יצרן
אין כמו תא ננעל כאשר אתה נוטש את הטנדר בשטח, בלי דלתות וגג/אתר יצרן, יצרן

גלדיאטור 'ספורט' ידני עולה בארה"ב החל מ-33,500 דולר, גרסת רוביקון כבר מאמירה ל-43,750 דולר - לפני תוספות רבות המגיעות בתשלום. חברת סמל"ת הצהירה שייבוא הגלדיאטור לישראל יתחיל ברבעון הראשון של 2020. אבל רכב המבחן הזה, יובא לישראל על ידי חברת "סופר ג'יפ" המחזיקה שני סניפי מכירה וסדנאות שיפורים בחדרה וברחובות. תוכלו להזמין אצל "סופר ג'יפ" גלדיאטור 'ספורט' עם הילוכים ידניים תמורת 350,000 שקלים; רוביקון מאובזר כבר יעלה לכם למעלה מ-500,000 שקלים לפני שיפורים, הגבהות ותוספות מיוחדות... מעולם לא אמרנו שזה טנדר בסיסי לשיפוצניק השכונתי.

נותנים בגז

על הכביש המהיר הפתיע הגלדיאטור לטובה; זו בהמה גדולה עם סרנים חיים וצמיגי שטח מלא, לא ציפינו ממנה לרמת עידון המקובלת בסגמנט הטנדרים 1-טון. אבל נוחות הנסיעה מצויינת כולל ספיגת זעזועים מפתיעה במיוחד, בסרן האחורי. הגלדיאטור יושב על קפיצי סליל ובולמי פוקס-ג'יפ שכויילו עבורו במיוחד. הוא נוח להפתיע, חלקו האחורי הרבה יותר מרוסן מהסחורה היפאנו-קוריאנית.

ההיגוי קליל מאוד אבל סביר, והכלי מתנהג בצורה מתורבתת מאוד. ברכב המבחן הותקנה מערכת צליל 'אלפין', ומהר מאוד אתה שומע את הסיבה - יש המייה בלתי פוסקת של צמיגי השטח, בתוספת רחשי רוח הנובעים מהמרווחים שבין הדפנות והדלתות המתפרקות. אין לי בעיה לקבל "רחשי-שטח" כאלה, אבל אני פחות אוהב את הצליל המאוד נוכח של מנוע ה-V6; הוא שש להמריא במעלה הסל"ד, מציף את תא הנוסעים בצלילי מנוע (לא טורדניים מדי, אשמח לציין). אין לגלדיאטור הנעת 4X4 קבועה לכביש, נוסעים בהנעה אחורית.

מבחן דרך: ג'יפ גלדיאטור רוביקון. רמי גלבוע, רמי גלבוע
מהנה מאוד גם בשבילים מהירים/רמי גלבוע, רמי גלבוע

ארבעה דיסקים מאווררים אחראים על בלימת הכבודה, ויש אפילו בלימת חירום אוטונומית - ברוך הבא! יש גם התראה על כניסת רכב עוין לשטחים מתים, ובקרת שיוט אדפטיבית. לצערנו אין עדיין שמירת נתיב אקטיבית ויש רק ארבע כריות אוויר. גם במבחני הריסוק האירופיים השיג הרנגלר עליו הוא מבוסס כוכב בודד. למרות זאת כיכב הגלדיאטור בתערוכת SEMA האחרונה, והוא אף השתתף בתחרות קינג אוף האמרס בקליפורניה.

בשדות הציד הנצחיים

אפילו ג'יפאים מושבעים מבלים את רוב חייהם על הכביש, אבל זכות הקיום של גלדיאטור היא מעבר לרצועות האספלט. כאשר הפנינו את חרטום הגלדיאטור לשביל טכני שהיה תוקע כל היי לקס או דיפנדר 130, ידענו שיש לנו על מי לסמוך; זווית גישה של 44 מעלות, צמיגי שטח 33 אינץ', יחס העברה 4:1 ושתי נעילות רוחביות, הטנדר הזה הוא בהמת שטח רצינית. הגלדיאטור צלח מכשולים באדישות של קאובוי היורק חתיכת טבק לעוס, מצליב את סרניו הכבירים בפוזה פוטוגנית ושואל, "מה עוד חבר'ה, לאיפה רוצים לנסוע?".

מבחן דרך: ג'יפ גלדיאטור רוביקון. רמי גלבוע, רמי גלבוע
הגלדיאטור יושב על שני סרני דאנה 44 מסיביים, נעזר בשתי נעילות רוחביות ושיחרור חשמלי של המוט המייצב הקדמי. אין 4X4 קבוע לכביש/רמי גלבוע, רמי גלבוע

ג'וי בירן כיוון את צמיגי השטח 'פאלקן' Wild Peak אל סלע קיומנו, גומי פגש באבן, נגיעת גז קטנה, חריקת גומי ואבנים, והחרטום המסיבי התרומם כלפי מעלה. מנוע ה-V6 לא התקשה לספק את הכוח הנדרש, תיבת 8 ההילוכים + הילוך 'קצר' התמודדו בקלי-קלות עם המכשול שלפנינו. הסרן הקדמי נכנס להצלבה קיצונית והמחיש את עדיפותו המוחצת על פני מתלים עצמאיים 'עירוניים' - הוא עשה הכל בלי להשמיע שיהוק, בלי לסחרר גלגל, בלי להסס לשבריר שנייה.

מבחן דרך: ג'יפ גלדיאטור רוביקון. רמי גלבוע, רמי גלבוע
מה עוד נבקש/רמי גלבוע, רמי גלבוע

הזחיחות בה טיפס הגלדיאטור את המכשולים הייתה מדהימה, ועוד לא הורדנו טיפת אוויר מצמיגי השטח החסונים. שום טנדר קוריאני-יפאני לא היה מסוגל לגשת אל הסלע הזה בלי לתלוש פגוש קדמי, ספויילר, מי יודע מה עוד. העברת הכוח לגלגלים הייתה מבוקרת ונשלטת להפליא, יחסי ההעברה הקצרים ונעילות הדיפרנציאל איפשרו זחילה איטית ונינוחה - ההרגשה הייתה שהגלדיאטור מסוגל לטפס ככה על סלעים, מבוקר עד ערב. זהו רכב עבירות רציני ביותר, והמגרעת היחידה הן זוויות הבטן והנטישה, הנפגעות בגלל אורך המרכב. באמריקה מרכיבים עליו צמיגי 37 אינץ' וקוצצים לו את הזנב, רכב המבחן יוגבה בקרוב עם ערכת הגבהה 2-אינץ' של Mopar. בתערוכה צבאית הוצג לאחרונה אבטיפוס של גרסת XMT לגלדיאטור, עם חיזוקי שלדה וצמיגי 37 אינץ'; ה-XMT אמור להיות יורשו של האמר H1 המיתולוגי, יפותח בשיתוף פעולה עם AM ג'נרל.

מבחן דרך: ג'יפ גלדיאטור רוביקון. רמי גלבוע, רמי גלבוע
מבחן דרך: ג'יפ גלדיאטור רוביקון/רמי גלבוע, רמי גלבוע

ככל שהוא מצטיין בעבירות טכנית, הגלדיאטור הרשים לא פחות גם בשבילים מהירים. הוא בלע בשקיקה סלעים וטרשים, תופר אותם כמו קטר בנחישות, מעביר מעט מאוד רעידות למרכב ולגלגל ההגה. בסיס הגלגלים המוארך העניק לו יציבות כיוונית מצויינת, והוא נכנס לפניות הדוקות עם מינימום של זוויות גלגול, תענוג. הסרן הקדמי לא התרגש מחריצי קרקע ומהמורות גסות, בולמי הפוקס ספגו בצייתנות גם נהיגה מהירה, מהירה מאוד. בלי ספק, זהו רכב שיודע לטרוף שבילי מדבר, בקלות מעוררת השתאות. תצרוכת הדלק בשטח עשוייה לרדת ל 5-6 קילומטרים לליטר, זה לא הרבה עם מיכל דלק של 70 ליטר בלבד. לא ייפלא שסדנאות רבות כבר מציעות ג'ריקנים רזרביים המשתלבים היטב בדפנות הגלדיאטור...

מבחן דרך: ג'יפ גלדיאטור רוביקון. יצרן, אתר יצרן
רכב סיוע מהיר/אתר יצרן, יצרן

Only in a Jeep

ג'יפ גלדיאטור נולד להיות כוכב-על ובמבחן השטח הראשון שלו בישראל, הוא לא הכזיב. זהו רכב עתיר יכולות שטח, מעולה בעבירות ובמהירות, והארגז שלו גדוש בסקסיות וכאריזמה שאין לשום טנדר אחר ביקום. יש לגלדיאטור מבחר אינסופי של שיפורי After market המסוגלים להפוך אותו לרכב ייחודי ואישי לחלוטין. היכולת לקלף אותו מחלקי מרכב מיותרים שומרת אותו קרוב למקורותיו ההיסטוריים.

מאחר וגלדיאטור אינו זכאי להטבות מס החלות בישראל על משאיות, הוא יעלה אצלנו כפליים מטנדרי 1-טון מקובלים, ואפילו כפליים מטנדרים אמריקניים Full size כמו סילבראדו, F350 או דודג' ראם. המחיר יהווה מחסום גדול בפני קהל המשתוקקים, אבל אין לי ספק שתהיה לו כאן הצלחה רבה - בקרב שוחרי המותג הזקוקים לטנדר, אצל טיילים הרוצים טנדר המסוגל להתקלף מחלקי מרכב מיותרים, ואצל מי שאינו רוצה להיות כמו כולם. אני לא יודע לאיזו קטגורייה אני יכול להשתייך, אבל הייתי מת להחנות אחד כזה אצלי, בבית.

מבחן דרך: ג'יפ גלדיאטור רוביקון. רמי גלבוע, רמי גלבוע
מבחן דרך: ג'יפ גלדיאטור רוביקון/רמי גלבוע, רמי גלבוע

על הצד הטכני: ג'יפ גלדיאטור רוביקון

מנוע: בנזין, אטמוספרי, V6
נפח: 3,604 סמ"ק
הספק/סל"ד (כ"ס): 285/6,400
מומנט/סל"ד (קג"מ): 35.3/4,800
תיבת הילוכים: אוטומטית, 8 הילוכים
הנעה: אחורית, 4X4 לשטח, הילוך כוח
עזרי עבירות: בקרת משיכה, נעילות רוחביות, ניתוק מוט מייצב

מידות
אורך (ס"מ): 553.7
רוחב (ס"מ): 187.5
גובה (ס"מ): 170.3
בסיס גלגלים (ס"מ): 350.0
מרווח גחון: 28.1
זווית גישה / נטישה / בטן (מעלות): 43.3 / 26 / 20.3
צמיגים: שטח מלא 285/70R17
משקל עצמי (ק"ג): 2,282
כושר העמסה / גרירה (ק"ג): 725 / 3,500
מידות ארגז (פנים, ס"מ): אורך 153, רוחב 127, עומק 44

מחיר:
520 אלף שקלים

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    9
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully