רכיבה ראשונה: ימאהה טי מקס החדש. יח"צ,
רכיבה ראשונה: ימאהה טי מקס החדש/יח"צ

צרות טובות

דני קושמרו

19.12.2019 / 15:58

סיבוב ראשון על ימאהה טי מקס החדש, הסופר קטנוע שהפך כבר מזמן לתופעת דו גלגלי שכולם מנסים לחקות, אבל הוא לא מחכה לאף אחד. אז איך הדור החדש?

הכלי הזה עושה לי צרות. הוא עושה לי צרות כי אני אופנוען שאוהב אופנועים וזה - לא אופנוע. זה קטנוע, אבל, וזה אבל ממש גדול, זה לא סתם קטנוע:
זה הכלי שב-2001 המציא את הקטנוע מחדש, שהמציא את המקסי-סקוטר הספורטיבי, את הגדלנוע המתנהג, כלי שפיתח קטגוריה שלמה שנקראת על שמו - "טימקס". כי הרי לא צריך לומר יותר מזה כלום, הרי בשיחות קטנועים תשמע על ה"טימקס של סאן יאנג" או "הטימקס של קימקו" אבל טי מקס יש רק אחד, וזה ה-טימקס, ה-חדש של ימאהה.

ימאהה טי מקס החדש/יצרן, עריכה: ניר חן

הטימקס עושה צרות לאופנוענים כי כמו באופנוע המנוע שלו מופרד מהמתלים, כמו אופנוע ספורט יש לו שילדת אלומיניום ובעיקר - בגלל שהוא נוסע מהר, משכיב חזק, יש לו תאוצה מעולה, והוא חולץ פקקים אולטימטיבי. הוא פרקטי מאופנוע כי מתחת למושב יש לו מקום לקסדה ועוד חצי, הוא אוטומטי בלי הצורך להחליף הילוכים וככה האדידס סטן סמית הלבנות נשארות תמיד חדשות.

רכיבה ראשונה: ימאהה טי מקס החדש. יח"צ,
חד יותר וחזק יותר, אבל בעיקר טי מקס חדש, לפעמים זה כל מה שהלקוחות שלו צריכים לדעת/יח"צ

ועכשיו אנחנו עם הטימקס של 2020 שחוגג כמעט 20 שנה על הכבישים בדור החמישי (או השישי. או השביעי - תלוי איך סופרים) - ויש לו מנוע חדש שגדל ב-30 סמ"ק ל-560, הסוסים צמחו ב-1.6 כ"ס שהם 3.5% ל- 47.6 , בדיוק המגבלה של קטגוריית A1, כשגם המומנט לא קופח וצמח גם הוא ב-6%. ולמרות זאת המשקל שלו נשאר אותו דבר 220 ק"ג. המנוע המוגדל כולל מערכת קירור חדשה ויעילה יותר, למרות שלא ידוע על טענות על התחממות.

רכיבה ראשונה: ימאהה טי מקס החדש. יח"צ,
יגיע גם ל-180, ככה אמרו לנו/יח"צ

מאפיין בולט שתמיד שהפריד את הטי מקס מקטנועים אחרים היה העיצוב, כשאתה רואה אחד - אתה מיד יודע. גם בדגם הזה נשארה צורת הבומרנג הצידית, הזנב הוצר וחודד וכמוהו המושב מה שמקל את העלייה והירידה מהקטנוע ואת ההגעה לרצפה למאותגרי גובה. למכורי הטי מקס שלא אהבו את התאורה האחורית בדגם האחרון נבשר שיש פנסי לד חדשים ויפים מאחור - בצורת T כדי שמי שעקפת כרגע יבין מה הולך פה.

בדגם החדש יש מצבי רכיבה כמו "ספורט" ו"תיור" שופרה פעולת בקרת האחיזה, והיפנים טוענים גם לסאונד משופר של המפלט - אבל למה לטרוח בכלל, הוא הרי ממילא יוחלף על ידי רוב הקונים לאקרפוביץ' - הידעתם שזה דגם האגזוז הכי נמכר של החברה בעולם בכלל?

רכיבה ראשונה: ימאהה טי מקס החדש. יח"צ,
יחידות התאורה האחוריות יוצרות את האות T/יח"צ

יחסי העברה בין הגיר למנוע הוארכו - מה שנותן יותר נינוחות וצריכת דלק מופחתת, אבל זה לא אומר שהוא איטי יותר, שכן העובדה שהמנוע חזק יותר שיפרה במקביל גם את התאוצה.

הטי מקס, יגיע הפעם בשתי גרסאות שאחת מהן תקרא טק-מקס ותכלול תוספות כמו בקרת שיוט, משקף מתכוונן חשמלית, בקרת שיוט, חימום לידיות ולישבן, מזלג קדמי מוזהב, אפשרות לכוונון המתלה האחורי והגרסה השנייה שלא יהיה לה את כל זה תקרא - מן הסתם - "הרגילה".

בהיבט השימושיות יש תא קטן לטלפון כולל פתח מצת וטעינת USB, התא מתחת למושב גדל מעט, יש מפתח חכם, יש לוח מחוונים עשיר עם מסך TFT ובלם יד.

רכיבה ראשונה: ימאהה טי מקס החדש. יח"צ,
לגרסת הטק מקס משקף קדמי מתכוונן חשמלית/יח"צ

היסטריה רבתי

כ-300 אלף טי מקס נמכרו מאז 2001 בעולם מה שהופך אותו לאחד הדגמים הכי פופלארים בהיסטוריה (!) של ימאהה באירופה, בעיקר באיטליה ובצרפת. יש קהל שרוצה אותו ורק אותו ולפי הסקרים של ימאהה חצי (!) מקוני הטימקס החדש, הם לקוחות חוזרים, כשבכל פעם שיוצא דגם חדש נרשם זינוק במכירות. בישראל מעריצים ממש את הטי מקס והוא למעשה הכלי הדו גלגלי הנמכר ביותר בישראל לאורך הדורות והשנים. הטירוף כל כך גדול שביום הראשון למכירה שלו אומרים במטרו שנרשמו 150 הזמנות. אני מכיר היטב את הדימוי של טימקס בארץ, ואתה שם בטוקבק 15 או 16 - באמת מצחיק מאוד - אבל מדובר בקטנוע אייקוני שכבר כמעט עשרים שנה נמצא בפסגה של הקטגוריה שיצר במו צמיגיו, קטנוע שלא צריך לומר שום דבר יותר מהשם שלו.

רכיבה ראשונה: ימאהה טי מקס החדש. יח"צ,
רכיבה ראשונה: ימאהה טי מקס החדש/יח"צ

200 ק"מ רכבנו בהשקה, ואפשר לבלות על המושב שלו שעות ארוכות בלי בעיה בנוחות מעולה. כשהגיע הגשם כל מה שהייתי צריך לעשות (בדגם הטק-מקס) זה להפעיל את מחממי הידיות וכדי להישאר יבש ללחוץ על הכפתור שמרים את המשקף החשמלי - למרות שלקוח הטימקס יעדיף להוסיף כסף ולקנות משקף קצר שהוא פחות יעיל אבל יותר סקסי.

בעיקולים, ניכר שהמתלים שלו הוקשחו בלי לפגוע בנוחות, ועכשיו הוא יושב טוב יותר ובטוח יותר על הצד. הוא הגיב מהר לכל פקודת היגוי והעניק תחושת יציבות מאוד גבוהה. רק פרובוקציות של ממש גרמו לשלדה להעביר לרוכב מסר שהוא הגזים. המנוע החדש נתן לנו בפורטוגל - על השעון - 180 קמ"ש והוא אכן מאיץ חזק יותר תוך כדי תנועה תוך שימוש במומנט שצמח.

רכיבה ראשונה: ימאהה טי מקס החדש. יח"צ,
רכיבה ראשונה: ימאהה טי מקס החדש/יח"צ

המהנדסים היפנים שדיברו איתנו התעניינו באיכות הכבישים בישראל ותהו אם במדבר הישראלי הכבישים מתכסים בדיונות. אבל אנחנו סתם ביקשנו שיצאו קצת מהקופסא ויתנו לנו גם דגם של מנוע גדול משמעותית, אבל הם יפנים שכמותם שמכירים יותר טוב מכולם את נפש רוכש הטי מקס טענו שככה הם רוצים - רבולוציה במקום אבולוציה.

במשך יום ארוך של רכיבה (כולל ברנאאוט אחד. סליחה, חייבים) ניקרה בראשי כל הזמן השאלה - אופנוע או טי מקס? זה ויכוח מיותר - כי לטי מקס יש את קהל המעריצים הענק שלו וכל מה שהם (ואחרים) צריכים לדעת שמה שהיה קטנוע מעולה הפך עכשיו לקטנוע טוב אפילו יותר.

רכיבה ראשונה: ימאהה טי מקס החדש. יח"צ,
רכיבה ראשונה: ימאהה טי מקס החדש/יח"צ

על הצד הטכני: ימאהה טי מקס 560

מנוע
נפח: 562 סמ"ק
צילינדרים: 2
קירור: נוזל
הספק (כ"ס): 47.6 /7,500 סל"ד
מומנט (קג"מ): 5,250/5.7 סל"ד
תיבת הילוכים: רציפה - ואריאטור

שלדה
מתלה ק': טלסקופי הפוך
מתלה א': זרוע אחורית/בולם מתכוונן עם לינק

בלם ק': דיסק כפול 267 מ"מ
בלם א': דיסק 282 מ"מ
צמיג ק': 120/70-15
צמיג א': 160/60-15

מימדים
אורך: 2,200 מ"מ
רוחב: 765 מ"מ
גובה: 1,420 מ"מ - 1,555 מ"מ (משקף מתכוונן)
גובה מושב: 800 מ"מ
בסיס גלגלים: 1,575 מ"מ
משקל רטוב: 218 ק"ג
מיכל דלק: 15 ליטר

מחיר:
85 אלף שקלים (רגיל) 92 אלף שקלים (טק מקס)

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully