מבחן דרך: MG ZS EV. קינן כהן, קינן כהן
מבחן דרך: MG ZS EV/קינן כהן, קינן כהן

מבחן דרך: MG ZS חשמלי

30.12.2019 / 7:19

יבואנית MG לישראל הצליחה לנעוץ מכונית חשמלית מצוינת, מאובזרת ובטיחותית בתמחור שהופך את הרכישה לפיצוח מדויק מאוד. האם זה הרכב שיביא את המהפכה?

את נסיעת המבחן בגרסת הבנזין הרגילה של ה-MG ZS סיימתי עם טעם חמוץ. לצד הרושם שהשאיר הרכב בכל הקשור ביחס של גודל ואבזור לשקל. הוא בהחלט הציע הרבה יותר מכל סופר מיני מקבילת מחיר בהיבט הזה. אבל הוא גם קיבל ביקורת בנושאי הנוחות, ההתנהגות, בידוד רעשים, מנוע הבנזין, אבל מעל לכל אלו - סעיפי הבטיחות החסרה. שלושה כוכבי ריסוק ביורו NCAP והיעדר מערכות בטיחות מתקדמות.

עכשיו אני עומד מול הגרסה הכל-חשמלית שלו, ויודע שצריך לפתוח פה דף חלק, אבל כל אותם רשמים, עדיין יושבים שם מאחורה והשאלות איך יהיה ה-ZS EV במבחן מסקרנות אותי ברמה שלא הרבה מכוניות חדשות עושות את זה. גם בשל ההתנסות הקודמת, ובעיקר בשל הבשורה החשמלית.

מבחן דרך: MG ZS EV. קינן כהן, קינן כהן
הפרופוציות מעט משונות, הגוף גדול ובסיס הגלגלים קצר, אבל זה גבוה וזה מה שאוהבים פה/קינן כהן, קינן כהן

הטכנולוגיה נמצאת בפנים

במבט חיצוני ראשון או שני, לא תמצאו הרבה הבדלים חיצוניים בין ה-ZS החשמלי לאחיו מונע הבנזין. אלו הדברים הקטנים שיוצרים את ההבדל בין השניים. כמה מדבקות, גריל שונה, המסתיר מתחתיו את שקע הטעינה וחישוקי סגסוגת בעיצוב שונה. בתא הנוסעים ההבדלים כבר משמעותיים יותר, כן, בבסיס החומרים עדיין פשוטים - אבל רובם המכריע במיוחד במכונית המבחן המאובזרת ברמת הגימור NET-UP S עטופים בתוספת דיפון רך ועור תפור היטב. שאר רשימת אבזור הנוחות בהחלט מרשימה, עם מסך מולטימדיה 8 אינץ' עם תאימות למכשירי אפל ואנדרואיד, כניסה והנעה ללא מפתח, חימום למושבים הקדמיים, בלם חניה חשמלי, גג פנורמי ועוד.

מבחן דרך: MG ZS EV. רונן טופלברג,
תא הנוסעים מחפה על פלסטיקה פשוטה בשפע עור ואבזור/רונן טופלברג

תנוחת הנהיגה דומה לזו של גרסת הבנזין גם כן, עם הגה שלא מתכוונן לעומק, אבל עם מושבים טובים יותר ממה שזכרתי בגרסה הרגילה. הראות החוצה טובה ותנוחת הנהיגה האהובה על הנהג הישראלי בהחלט מייצרת פה תצפית טובה על הסביבה. המרווח מאחור טוב מאוד, יש יציאות USB, אבל על תאורה מאחור לא חשבו כאן, בעייתי כשצריך לחגור ילדים בלילה או לחפש את המוצץ שנפל על הרצפה.

מבחן דרך: MG ZS EV. רונן טופלברג,
בורר ההילוכים בצורת חוגה ובלם יד חשמלי מפנים מקום לתאי אחסון/רונן טופלברג

העסק סך הכל מתפקד היטב ברמת הנדסת האנוש. לצד כמה שיפורים כמו תאי אחסון שנוספו בשל המעבר לבורר הילוכים בתצורת חוגה ושימוש בבלם יד חשמלי, יש פה כמה דברים שנשארו - חוגת המיזוג עדיין מציגה שני תחומים "כחול" ו"אדום" בלי תצוגת טמפרטורה מדויקת. המסך הגדול לא מתמודד טוב עם אור שמש ישיר, ואם השארתם את הרכב בשמש תגלו שהגג הפנורמי מחמם את החלל פה במהירות, גם כאשר הוילון סגור. במכונית חשמלית יש לזה משמעות לא רק בנוחות, אלא גם אנרגטית - תא נוסעים חם דורש מיזוג, מיזוג דורש אנרגיה, אנרגיה היא המרחק שיש לכם לנוע, ניגע במשמעות הזו בהמשך.

מיקום הסוללות ברצפת המכונית לא פגעה בתא המטען, הוא עדיין עם 448 ליטרים, אבל כאן, בלי גלגל חלופי.

מבחן דרך: MG ZS EV. רונן טופלברג,
מרווח טוב מאחור, יש שקע USB אבל אין תאורה. הפתרון שלי למשפחות - מנורה ניידת שמתחברת לשקע USB/רונן טופלברג

הבשורה הכי חשובה בהיבט של האבזור היא בסוללת מערכות הבטיחות המתקדמות שמקבל ה-ZS החשמלי. בלימה אוטומטית עד 150 קמ"ש, התרעה ותיקון סטייה מנתיב, בקרת שיוט אדפטיבית עם שמירה על מרכז הנתיב ומעקב אחרי הרכב מלפנים גם בפקקים, התרעה על רכב ב"שטח מת" ותנועה חוצה מאחור. כל אלו ועוד שיפורים בטיחותיים הביאו גם לזינוק שלו בציון הבטיחות של יורו NCAP משלושה כוכבים וציוני הגנה של 71 אחוזים לנהג, 51 לילדים ו-59 להולכי רגל, ומערכת פסיבית של מובילאיי, הוא קופץ לחמישה כוכבי בטיחות, 90 אחוזי הגנה על הנהג, 85 אחוזים לילדים ו-64 אחוזים בהגנת הולכי הרגל. זה כבר ממש מרשים.

מבחן דרך: MG ZS EV. יורו NCAP, צילום מסך
ציון הבטיחות של ה-ZS החשמלי ביורו NCAP/צילום מסך, יורו NCAP

זום זום

עם הניתוק מהשקע בחנייה של לובינסקי היבואנית הצג מדווח על טווח של 263 ק"מ. כבר ביציאה מהמתחם אני מפעיל את המזגן והמחשב בתגובה מקזז 20 ק"מ, או.קיי, מכבים מזגן לא כל כך חם. ה-MG מזמזם עצמו ממקום למקום. כאשר התאוצות הכלליות דומות לאלו של משפחתית זריזה, אבל זו המיידיות שבה הכל מגיב ללחיצה על הדוושה שפשוט מהנה. עד מהירות של 50-80 קמ"ש הוא משגר את עצמו בזאפ מהיר, שאם מנתקים את בקרת היציבות מתלווה לכך סבסוב צמיגים קולני, זה כמו לנסוע בפס קול של מרדפי מכוניות מהסבנטיז.

מבחן דרך: MG ZS EV. קינן כהן, קינן כהן
מנוע חשמלי בהספק 143 כ"ס/קינן כהן, קינן כהן

לעומת הרושם הפושר שהשאירה עלי נוחות הנסיעה של גרסת הבנזין, פה העסק הרבה יותר טוב. אני מניח שתוספת המשקל גורמת לכיול להיות נוח יותר, אבל זה לא רק משקל הסוללות, אלא גם יותר חומרי בידוד, שיוצרים תא נוסעים שקט.

עד היציאה לכביש המהיר, אנחנו מוציאים אנרגיה, אבל מחזירים חלק ממנה בבלימות הרגרנטיביות שטוענות חזרה את הסוללה, לא רק באמצעות השימוש בבלמים, אלא גם בקביעה של התנגדות המנוע החשמלי במצבים של עזיבת הרגל מהגז. החל במצב החלש ביותר, בו המכונית פשוט משייטת כמו בעזיבת רגל מהגז במכונית רגילה, ועד למצב המקסימלי בו אחרי פרק הסתגלות קצר, אפשר ממש לנהוג את המכונית באמצעות לחיצה ועזיבה של דוושת המצערת, זה נעשה ברמה טובה מאוד, אם כי פחות מזו של ניסאן ליף החשמלית.

מבחן דרך: MG ZS EV. קינן כהן, קינן כהן
מבחן דרך: MG ZS EV/קינן כהן, קינן כהן

על הכביש המהיר, ה-MG החשמלי, כמו כל חשמלית, טוחן אחוזי סוללה בקצב מהיר מאוד. אין לו שום רגשי נחיתות ביחס לקצב התנועה. עם תאוצות ביניים מהירות ותגובה מיידית ללחיצות על הדוושה וגם התמודדות מזלזלת בכבישים הררים. כך שברמת השימושיות והביצועים, אין פה שום פשרות. המנוע החשמלי בן 143 כ"סף 36.4 קג"מ וסוללות ה-45.6 קילוואט מספקים שילוב של טווח וכוח טובים מאוד במענה לשימושים הממוצעים.

מבחן דרך: MG ZS EV. רונן טופלברג,
שקע הטעינה מתחבא מתחת ל"גריל"/רונן טופלברג

בסיום היום הראשון למבחן, כאשר אני מחבר אותו לשקע החשמל בבית, אנחנו אחרי 187 ק"מ כשהמחשב מצהיר על עוד 42 ק"מ האצורים ב-23 אחוזי הסוללה. הטעינה משקע החשמל הביתי, שכבל תואם אליו מגיע עם המכונית נעשית בהספק של 2.2 קילוואט שעה, בפועל, אחרי שבע שעות טעינה הגענו ל-66 אחוזים וטווח של 168 ק"מ. אבל חשוב לציין, זו לא שיטת הטעינה האידיאלית, עמדה ייעודית (הכלולה במחיר המכונית) תעשה את העבודה הרבה יותר מהר - מ-12 שעות לעמדת טעינה של 3.7 קילוואט שעה ב-16 אמפר, עבור בכ-6.5 שעות בעמדות 7 קילוואט שעה ב-32 אמפר ועד 30 דקות ל-80 אחוזי סוללה בעמדת טעינה מהירה של 50 קילוואט שעה. כך או כך המשמעות היא עלויות אחזקה אנרגטית מגוחכות ביחס למכונית בנזין. לא רק בהיבט של החיסכון בדלק, עם חישוב של כ-27 שקלים לעלות טעינה המספקת 230 ק"מ ריאליים לפי המבחן שלנו, אלא גם בעלויות תחזוקה כללית שעל פי נתוני היבואנית עומדים על 4,000 שקלים ל-4 שנים וכוללות צמיגים, מגבים ומצבר.

מבחן דרך: MG ZS EV. קינן כהן, קינן כהן
מבחן דרך: MG ZS EV/קינן כהן, קינן כהן

חשמל להמונים

שלושה חסמים מרכזיים עומדים בין המכוניות החשמליות לרבבות הקונים. הראשון הוא היבט השימוש, השני הוא בהיבט התשתית והשלישי הוא המחיר.

לגבי הראשון, גם בתרחיש הקיצוני של נסועה יומית, אם אתם לא עושים יותר מ-200 ק"מ ביום, מכונית חשמלית לגמרי תוכל לשרת אתכם. מה יקרה אם תרצו לנסוע לאילת? באמאש'כם, די עם השאלה הזו, כמה פעמים בשנה אתם סתם נוסעים לאילת או לבקר את הבן בבסיס בחרמון? אגב, הוא גם לא טוב להובלת פסנתר כנף, אז בשבילכם הוא לא רלוונטי, שחררו, נקסט. לגבי עניין התשתיות, אם אין לכם אפשרות להתקין עמדת טעינה ביתית, גם אז אתם בבעיה. אנחנו עדיין רחוקים מהמצב בו תוכלו לסמוך על עמדות הטעינה הציבוריות הפזורות, אני הגעתי לאחת כזו רק כדי לגלות ששני חוכמולוגים החליטו לחנות שם, אילו הייתי על אחוזי סוללה בודדים, זה היה יכול להיות לא נעים בכלל.

מבחן דרך: MG ZS EV. קינן כהן, קינן כהן
הבדלים זעירים ביחס לגרסת הבנזין/קינן כהן, קינן כהן

אלו שתי נקודות שילכו ויצטמצמו בשנים הקרובות, הטווח יגדל, עמדות טעינה ציבוריות ומהירות ייפרסו באלפיהן. אבל יש את הנקודה השלישית, עד ה-MG מכוניות חשמליות משפחתיות כמו ניסאן ליף ויונדאי איוניק חשמלית עלו כ-160-165 אלף שקלים. זה אומר שלנקודת האיזון בין מחיר רכישת המכונית ביחס למשפחתית אחרת לבין החיסכון בדלק תצטרכו להמתין כ-4 שנים או כ-60 אלף קילומטרים.

במקרה של ה-MG ZS EV במחיר שמתחיל ב-139 אלף שקלים או 141 אלף שקלים לרמת הגימור הנבחנת, הפער בן כמה אלפי שקלים בינו לבין מכונית בנזין מקבילה כבר מצמצם את הפער לקצת יותר משנה (בנסועה שנתית ממוצעת של כ-17 אלף ק"מ). הוסיפו לזה את עלויות האחזקה שהזכרנו, את האחריות ל-5 שנים או 150 אלף ק"מ לרכב ו-8 שנים או 150 אלף ק"מ לסוללות והשורה התחתונה היא פשוטה, הפעם MG חישמלו שתי ציפורים במכת חשמל אחת - מכונית טובה מאוד, מחיר מצוין. שאפו.

מבחן דרך: MG ZS EV. קינן כהן, קינן כהן
מבחן דרך: MG ZS EV/קינן כהן, קינן כהן

על הצד הטכני: MG ZS EV

מנוע, הנעה: חשמלית, קדמית
סוללה/מתח: 45.6 קוט"ש/394 וולט
הספק (כ"ס): 143
מומנט (קג"מ): 36.4
תיבת הילוכים: אוטומטית, הילוך יחיד

מידות:
אורך (ס"מ): 431
רוחב (ס"מ): 181
גובה (ס"מ): 164
בסיס גלגלים (ס"מ): 258
תא מטען (ליטרים): 448

ביצועים:
תאוצה 0-100: 8.2 שניות
מהירות מירבית: 140 קמ"ש

מתחרות:
ניסאן ליף, יונדאי איוניק חשמלית. בעתיד: פיג'ו 2008e

מחיר:
141 אלף שקלים (מבחן), 139 אלף שקלים (בסיס)

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully