השוואתי: סקודה קאמיק מול יונדאי קונה. רמי גלבוע, רמי גלבוע
השוואתי: סקודה קאמיק מול יונדאי קונה/רמי גלבוע, רמי גלבוע

קרבות מרחוב לרחוב

10.3.2020 / 22:13

סקודה ויונדאי מציעות קשת קרוסאוברים המתחילה במשפחתיים גדולים ומסתיימת בעירוניים קטנים, אותם לקחנו היום למבחן. איזה יהיה המפנק ביותר, הדינמי או המרווח ביותר למשפחה החדשה?

הכירו את פזית ואת צוק, זוג צעיר העומד להחליף את מכוניתו המתיישנת. לפזית וצוק יש שני ילדים קטנים, שתי משכורות היי-טק, עובדים בתל אביב. לאחר העלאת המשכורת האחרונה כבר לא בא להם להסתפק בעירונית שגרתית, אבל גם אין להם מקום חנייה עבור קרוסאובר בגודל מלא, לא בא להם להוציא 160,000 שקלים על שום מכונית, או לחרוג מתקציב הליסינג של החברה. פזית וצוק מחפשים קרוסאובר אופנתי שייחנה בקלות במרכז תל אביב, יעניק תנוחת ישיבה מוגבהת, לא ירוקן את חשבון הבנק, וישייך אותם ללהקות הג'יפונים שמסביב. מבחן הדרכים שלנו נועד לעזור להם להחליט, איזה קרוסאובר יתאים להם? מי הכי מדליק, הכי מפנק, פרקטי, ואולי גם הכי סחיר?

השוואתי: סקודה קאמיק מול יונדאי קונה. רמי גלבוע, רמי גלבוע
הקאמיק/רמי גלבוע, רמי גלבוע

על מותגים ועיצובים

בעידן בו המכוניות דומות כל כך ואין באמת דגמים 'גרועים', למותג הרכב ולעיצובו יש משקל כביר בהחלטת הקנייה. קונה שייכת לאחד המותגים המוצלחים והחזקים בישראל, יונדאי הקוריאנית שכבר ביצעה מהפיכות בשוק הג'יפונים הישראלי. יונדאי אינו מותג נחשק רגשית או 'פרימיום' אבל מוצריו עדכניים ואיכותיים, נחשבים לאמינים וסחירים בשוק המשומשות.

בפינה הנגדית ניצב סקודה קאמיק החדש לחלוטין; סקודה הוא מותג הרכב האירופי הנמכר ביותר בישראל, במידה רבה הודות לאוקטביה וקודיאק המצליחים. עבור לקוחות רבים, "אירופי" נחשב מילת גנאי, מוצר בעייתי שעדיף להתרחק ממנו; עבור אחרים, מוצר אירופאי הוא הבטחה לעידון ותחכום טכנולוגי. בשנים האחרונות הולך וגובר הקול הזה ותדמיתם של מוצרי סקודה, פיג'ו 3008 ואחרים, נמצאת בקו עלייה מתמיד.

השוואתי: סקודה קאמיק מול יונדאי קונה. רמי גלבוע, רמי גלבוע
עם מרווחי גחון צנועים והנעה קדמית, אל תבנו על טיולי שטח תובעניים/רמי גלבוע, רמי גלבוע

דווקא לאור זאת איני יכול להתעלם מהעובדה התמוהה שסקודה מציעה לקאמיק רק שנתיים אחריות (לעומת שלוש אצל קונה); הלקוח יכול להוסיף שנת אחריות שלישית תמורת 1,000 שקלים. תהרגו אותי אם אני יכול להבין את בחירת סקודה להדליק זרקור על נקודת תורפה נתפסת שלהם, כדי להוריד את מחיר המוצר ב-1,000 שקלים; לאיפה נעלמה התובנה השיווקית-תדמיתית?

התכוונו לעמת את יונדאי קונה 'סופרים' 1.6 ליטר שעולה 136,900 שקלים, עם סקודה קאמיק 'סטייל' 1.5 ליטר שעולה 140,990 - ברמות מחיר אלה, פער של 4,000 נראה לנו סביר לגמרי. מסיבות מנהליות קיבלנו קאמיק 'אמבישן' 1.5 שעולה 131 אלף שקלים בלבד; מכיוון שהפערים הם רק ברמות הגימור, נתייחס לקאמיק המבחן כאילו היה 'סטייל'. קאמיק המבחן אפילו נעל צמיגי 17 אינץ' הזהים לאלה של גרסת סטייל המגונדרת, כך שגם התנהגות הכביש ובעיות הנוחות הלוות לחתך וגודל חישוק זה זהים לחלוטין לזו של הסטייל. לקונה יש גם גרסת פרימיום העולה 126,900 שקלים, חמושה במנוע ה-1.6 ליטר טורבו. דגם הבסיס של קאמיק הוא 1.0 ליטר אמבישן, מחירו 124,900 שקלים בלבד.

השוואתי: סקודה קאמיק מול יונדאי קונה. רמי גלבוע, רמי גלבוע
סקודה קאמיק שמרני בעיצובו, לא נכנס בכלל לקרב על תשומת הלב/רמי גלבוע, רמי גלבוע

עיצוב חיצוני

קונה הוא הוותיק בין שני הנבחנים, הוצג ב-2017. למרות זאת, חיצונית הוא נראה עדכני והרמוני, חרטומו אגרסיבי במידה הנכונה, כונס אוויר דקיק מוסיף קומה שלישית למערך אסתטי ייחודי בקטגורייה, עם יחידות תאורה המשלימות חרטום עשיר בעל עוצמה חזותית. גם במבט צד יש לקונה נוכחות טובה, אם כי המעצבים קצת נסחפו עם כנפוני הפלסטיק מעל הגלגלים האחוריים. בגרסת 'סופרים' מקבל הקונה שני גווני מרכב, חגורת מותניים גבוהה וכנפיים תפוחות. חגורת המגן בתחתית הדלתות מושקעת עם עיטורי כרום.

השוואתי: סקודה קאמיק מול יונדאי קונה. רמי גלבוע, רמי גלבוע
יונדאי קונה מעוצב בצבעי קרב הוא נראה אפילו יותר תוסס ודינמי/רמי גלבוע, רמי גלבוע

קאמיק נחת אצלנו לפני חודשים ספורים, והוא נושא את המראה המשפחתי של סקודה; השבכה הקדמית בעלת שני חלקים, יחידות תאורה מודרניות, ספויילר קדמי צנוע... הכל 'בסדר' אבל הקאמיק נראה אנמי למדי, בוודאי מול קונה המוחצן. המראה המשפחתי של סקודה מעולם לא היה צעקני או מסעיר, ובמידותיו הצנועות של קאמיק הכל דחוס יותר, לא התאהבנו. זה חבל, כי גם לקוחות צנועים מחפשים אמירה ובולטות ויזואלית.

השוואתי: סקודה קאמיק מול יונדאי קונה. רמי גלבוע, רמי גלבוע
לוח המחוונים של קאמיק מודרני ואיכותי יותר, צג 8" משולב במסגרת זכוכית המגדילה אותו, ויזואלית/רמי גלבוע, רמי גלבוע

תאי הנוסעים

התמונה מתהפכת ב-180 מעלות, כאשר נכנסים אל תוך המכוניות; לוח המחוונים של הקונה נראה מיושן ופשטני, צג 7-אינץ' מגיח מעל לוח המחוונים, חומרי הדיפון פשוטים למראה ולמגע. הנדסת האנוש טובה ומסורתית, נחמד להיכנס לרכב שאינו דורש ממך יומיים התאקלמות - נציין לטובה מתגים פיזיים לכל תפקודי מערכת השמע והמיזוג.

המושבים הקדמיים תומכים היטב בגוף, מרופדים בשני גוונים. הקונה קצר מהקאמיק ב-8 סנטימטרים, בסיס הגלגלים שלו קטן ב-5; זה לא פער גדול אבל הוא מורגש היטב במושב האחורי בו הקונה צפוף מהקאמיק, משמעותית. יש פחות מרווח ברכיים וראש, זה עלול להפריע לגבוהי קומה, או למי שמנסה להתקין במושב האחורי את אחד ממושבי התינוק הענקיים האלה.

עוד בוואלה!

בואו להתעדכן בתכני וואלה רכב גם בדף הפייסבוק שלנו

לכתבה המלאה
השוואתי: סקודה קאמיק מול יונדאי קונה. רמי גלבוע, רמי גלבוע
לוח המחוונים של קונה יותר מיושן למראה, עם צג 7" המזדקר כלפי מעלה/רמי גלבוע, רמי גלבוע

תאי המטען כמעט זהים בנפחם אבל זה של הקונה נוח יותר לשימוש, רחב ושטוח. תא המטען של קאמיק עמוק עם סף הטענה גבוה במקצת, פחות נוח עבור פזית המעמיסה ופורקת עגלות תינוק, אופניים וקורקינטים. סקודה השכילו להעשיר את תא המטען בהרבה אבזרי קשירה ותאים פנימיים.

תא הנוסעים של קאמיק אינו מושקע בסעיף העיצוב אבל הוא טוב ועשיר לאין שיעור, מזה של הקונה. קאמיק מציג ממשק מולטימדיה אלגנטי עם צג 8-אינץ' מצוין, הזוכה להגדלה ויזואלית בעזרת מסגרת זכוכית רחבה. מערכת המיזוג מאפשרת שליטה נפרדת לשני הצדדים אבל הפעלתה דורשת לחיצה על מתג MENU, ואחר כך שימוש טרחני בצג - פחות אינטואיטיבי מאשר בקונה הפחות מתחכמת. פתחי המיזוג הנמוכים עשויים לאתגר את צינון התא בקיץ הלוהט. תנוחת הישיבה והמרחב הפנימי מלפנים טובים, אך לא עדיפים בהרבה על אלה שבקונה.

השוואתי: סקודה קאמיק מול יונדאי קונה. רמי גלבוע, רמי גלבוע
המושב האחורי בקאמיק מרווח יותר, יש יציאות מזגן ושקעי טעינה מסוג USB C/רמי גלבוע, רמי גלבוע

הפער בבסיס הגלגלים ובמרווח הפנים ניכר במושב האחורי של הקאמיק, הגדול בכל מימד מזה של הקונה. הישיבה קצת נמוכה, אבל בסדר. במושב האחורי של הקונה אין יציאות מזגן ושקעי טעינה, בקאמיק שתי יציאות מזגן ושני שקעים, חשוב למשפחה המטיילת. בקאמיק יש ארבעה שקעי טעינה אבל הם מסוג C בלבד. בשתי המכוניות יש שקעי 12 וולט.

בגרסאות היוקרה גדושות המכוניות באיבזור נעים ומפנק, מפתחות חכמים, ועוד. לקונה יש קוקפיט וירטואלי, משטח טעינה אלחוטי, לקאמיק יש מזגן אוויר מפוצל ימין/שמאל, טעינה אלחוטית, מנופי העברת הילוכים על ההגה, ועוד צ'ופרים שתקצר היריעה מלפרט.

השוואתי: סקודה קאמיק מול יונדאי קונה. רמי גלבוע, רמי גלבוע
המושב האחורי בקונה פחות מרווח, נטול יציאות מזגן ושקעי טעינה/רמי גלבוע, רמי גלבוע

מנועים לוהטים

דגמי קונה חמושים במנוע 1.6 ליטר 4-בוכנות מוגדש, המפתח 177 כ"ס ב-5,500 סל"ד ו-27 קג"מ החל מ-1,500 סל"ד. המנוע הבשרני מעביר את כוחו באמצעות תיבת 7-הילוכים רובוטית. דגמי קונה מגיעים לישראל עם הנעת 2X4 (בעבר הייתה גם גרסת 4X4), ומשקלם העצמי עומד על 1,405 קילוגרם - זה לא מעט עבור רכב עירוני קומפקטי. נתון התאוצה עומד על 7.5 שניות מאפס ל-100.

השוואתי: סקודה קאמיק מול יונדאי קונה. רמי גלבוע, רמי גלבוע
מנוע ה-1.6 של הקונה חזק ועצבני, 177 הסוסים מטיסים אותו מעיקול לעיקול/רמי גלבוע, רמי גלבוע

את קאמיק אפשר לרכוש עם מנוע 1.0 ליטר 3-בוכנות המפתח 115 כ"ס ו-20.3 קג"מ; זה מנוע חסכוני שאינו מתקשה להזיז את הקאמיק, אבל הוא לא חזק ובשרני. למבחן היום לקחנו קאמיק 1.5 ליטר 4 בוכנות המפיק 150 כ"ס ב-5,000 סל"ד, ו-25.4 קג"מ ב-1,500. נתון התאוצה הרשמי עומד על 8.4 שניות. הקונה חזק יותר אבל לזכות הקאמיק עומדת רצועת כוח קצת יותר שימושית, ויתרון משקל של כ-130 קילוגרם.

השוואתי: סקודה קאמיק מול יונדאי קונה. רמי גלבוע, רמי גלבוע
ה-1.5 ליטר של סקודה פחות מבריק מהמנוע הקוריאני, אבל הוא בהחלט מספק את שאיפות הלקוח המשפחתי/רמי גלבוע, רמי גלבוע

לרגע לא חשבנו שהקאמיק יהיה מהיר יותר מהקונה, אבל הפער לטובת הקונה הפתיע אותנו - בכל מצב ובכל בדיקה, מעמידה עד 120, מ-80 ל-150, בכל מקום היה הקונה חזק ומהיר יותר, עם תיבת הילוכים שהגיבה היטב. צריך להדגיש כי בגרסת ה-1.5 ליטר מעניק הקאמיק ביצועי מנוע טובים, יותר מכפי שידרשו רוב לקוחותיו. הוא מזנק מהמקום בקלילות, יוצא בזריזות לעקיפות הרריות, לא חסר כוח. אבל מנוע הקונה חזק יותר ואת החשבון נקבל בתחנת הדלק. בנסיעה לוחצת או במנהלית רגועה, קאמיק היה חסכוני מהקונה בפער של 20-30 אחוזים, זה משמעותי מאוד.

השוואתי: סקודה קאמיק מול יונדאי קונה. רמי גלבוע, רמי גלבוע
בידוד הרעשים והנוחות בסקודה עדיפים/רמי גלבוע, רמי גלבוע

במונחים שקליים זה אומר שבעל קאמיק הנוהג 18,000 קילומטרים בשנה יתדלק בסביבות 9,000 שקלים, תלוי בסגנון הנהיגה ובשילוב עירוני/בין עירוני. באותם תנאים יוציא נהג הקונה למעלה מ-12,000 שקלים בשנה; לאורך 3 שנות בעלות זה לא מעט כסף (אלא אם יש דלקן מהעבודה...). חסכוניות הקאמיק מושפעת ממשקל עצמי נמוך יותר, צמיגי 205 מילימטרים צרים יחסית והטכנולוגיה העדכנית של פולקסווגן, המנתקת שתי בוכנות במהלך שיוט רגוע.

השוואתי: סקודה קאמיק מול יונדאי קונה. רמי גלבוע, רמי גלבוע
קונה היה מהיר יותר באופן מוחלט בכל בדיקות התאוצה/רמי גלבוע, רמי גלבוע

נוחות והתנהגות כביש

ושוב אנו מחליפים כותרת, ונתקלים בהיפוך של 180 מעלות. הקונה מעניק ביצועי מנוע טובים יותר אבל בתחום הנוחות והעידון, המנצח הבולט הוא סקודה קאמיק. הקאמיק הוא רכב חדש לחלוטין, אחד מהטובים בקבוצה בכל הנוגע לנוחות נסיעה, NVH משובח (רעידות, שקט) ורגיעה כללית בתא הנוסעים. הקאמיק נועל צמיגי 205/55R17 המשפרים את נוחות הנסיעה ומצמצמים את רעשי הצמיג. חבילה זו מצטרפת לבידוד אקוסטי המתאים ל-2020, לקבלת נסיעה רגועה ונינוחה יותר מאשר אצל הקונה.

השוואתי: סקודה קאמיק מול יונדאי קונה. רמי גלבוע, רמי גלבוע
השוואתי: סקודה קאמיק מול יונדאי קונה/רמי גלבוע, רמי גלבוע

הקונה פחות מפנק - רעשי הצמיגים והרוח חזקים יותר, המנוע דווקא שקט. מתלי הקונה ספורטיביים ונוקשים מדי, ככל הנראה שריד לדגמים הראשונים שניסו לתת מענה ספורטיבי ללקוח המחפש GTI 4X4 על עקבים. נוחות הנסיעה נפגעת גם על ידי צמיגים רחבים מדי, מי צריך צמיג ברוחב 235? קונה בסיסיות נועלות צמיגי 215 בחתך 55, קצת יותר נוחים ושקטים.

השוואתי: סקודה קאמיק מול יונדאי קונה. רמי גלבוע, רמי גלבוע
השוואתי: סקודה קאמיק מול יונדאי קונה/רמי גלבוע, רמי גלבוע

רכבי המבחן הם קרוסאוברים טיפוסיים, גבוהים יחסית ומתנודדים, הם לא הבחירה הטבעית לנהג הספורטיבי. זה לא מנע מאיתנו לתפור את כבישי ההרים האהובים עלינו, וגם שם לא הופתענו; לקונה יש יתרון דינמי בתחום המנוע, כמובן, אבל גם בהתנהגות כביש - המתלים מרסנים טוב יותר את המרכב, הצמיגים אוחזים היטב, משקל ההגה טוב יותר, והקונה יגיע ראשון אל פסגת ההר. השאלה היא, את מי זה מעניין? נהג הקרוסאובר הטיפוסי לא יחרוג ממגבלות האחיזה וההיגוי של הקאמיק; בפניות חדות מתנודד הקאמיק על מתליו, הצמיגים הגבוהים נכנעים מעט ללחץ, וההיגוי קל מאוד. אבל ביצועיו יספקו 99% מלקוחותיו, בכל הנוגע לנהיגת ספורטיבית.

השוואתי: סקודה קאמיק מול יונדאי קונה. רמי גלבוע, רמי גלבוע
השוואתי: סקודה קאמיק מול יונדאי קונה/רמי גלבוע, רמי גלבוע

סיכום

שתי המכוניות נותנות מענה ראוי לפזית ולצוק - אלו קרוסאוברים אלגנטיים, מידותיהם אינן מוגזמות לעיר, והם עונים לתאוות הישיבה הגבוהה (אם כי מושביהם אינם גבוהים כמו בקרוסאובר רגיל - לא תשקיפו מלמעלה על הסובבים אתכם). יונדאי קונה הוא הרכב המעוצב והמרשים מבין השניים, הוא מושך עין בכל מצב - בוודאי מול קאמיק המעורפל למדי. קונה מביא איתו את המוניטין של יונדאי, הנחשב מאוד אצל רוב הלקוחות בישראל - כפי שמעידים נתוני המכירות הפנטסטיים של יונדאי ב-2019. למרות זאת, יונדאי קונה ייאלץ להסתפק הפעם במקום השני.

השוואתי: סקודה קאמיק מול יונדאי קונה. רמי גלבוע, רמי גלבוע
השוואתי: סקודה קאמיק מול יונדאי קונה/רמי גלבוע, רמי גלבוע

הקאמיק נראה פחות טוב וביצועי המנוע שלו אינם ברמה של הקונה, אבל כאן מסתיימת רשימת הרג'קטים. סקודה קאמיק 1.5 ליטר מספק ביצועי מנוע סבירים מאוד, טובים ביחס למתבקש בקטגוריה. הקאמיק מעניק מולטימדיה עדכני ומודרני יותר, מרחב גדול יותר מאחור עם פתחי מזגן ונקודות טעינה, ותא המטען שלו לגמרי לא רע. הנקודה החזקה של סקודה קאמיק היא נוחות ועידון הנסיעה; איני יודע אם איכות הנסיעה נובעת מהפלטפורמה, כיול המתלים, הבידוד האקוסטי או הצמיגים, זה בוודאי שילוב של כל הגורמים. מה שברור הוא שהקאמיק נוח ומרווח יותר, שקט ומפנק, וגם חסכוני יותר. לכן הוא מנצח במבחן השוואתי זה.

השוואתי: סקודה קאמיק מול יונדאי קונה. רמי גלבוע, רמי גלבוע
על הצד הטכני: סקודה קאמיק יונדאי קונה/רמי גלבוע, רמי גלבוע

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully