הב.מ.וו החדשה שנוסעת לבד ב-130 קמ"ש בזכות חיישן ישראלי

עודכן לאחרונה: 29.7.2023 / 15:37

ב.מ.וו חשפה את ה-7 עם מכ"ם הלייזר של אינוביז. עומר כילף, המנכ"ל, מסביר לוואלה מי יהיה אחראי במקרה של תאונה, איך יצרניות הרכב יעשו מזה כסף ואיך מנהלים חברה של 500 הייטקיסטים באמצע המהפכה המשפטית

ב.מ.וו סדרה 7 עם הליידאר של אינוביז. ב.מ.וו,
7 המעודכנת. הליידאר הישראלי ממוקם בצידו השמאלי של הגריל, בחלקו העליון/ב.מ.וו
"יצרניות הרכב יהיו אחראיות במקרה של תאונה בנסיעה במצב האוטונומי. מבחינתן זו הזדמנות להתחיל למכור ללקוחות שירות כזה, כמנוי או לפי שעות"

קצת יותר משנה אחרי שהכריזה כי בחרה באינוויז הישראלית לספק לה ליידאר, מכ"ם לייזר, חשפה יצרנית המכוניות הגרמנית את סדרה-7 עם החיישן החדש.

הליידאר יאפשר למכונית הפאר של ב.מ.וו נסיעה בדרגה 3 של רכב אוטונומי, וב.מ.וו היא היצרנית הראשונה שמכונית שלה מקבלת אישור מהרשויות בגרמניה לנהוג בעצמה בכבישים מהירים ובתנועה שאינה צפופה מדי עד למהירות של 130 קמ"ש. מרצדס קיבלה אישור לנהיגה בדרגה 3 רק עד 60 קמ"ש. בניגוד למערכת הנהיגה האדפטיבית המתקדמת של ג'נרל מוטורס, הסופר קרוז, המערכת של ב.מ.וו מתירה לנהג לא רק להסיר את הידיים מההגה, אלא גם להסיר את המבט מהכביש לעיתון או לסמארטפון, תוך שהוא מוכן לקבל בחזרה את השליטה ברכב בהתרעה של שניות בעת הצורך.

זאת הפעם הראשונה שהליידאר של החברה מראש העין שנוסדה ב-2016, מותקן ברכב מייצור סדרתי. ב.מ.וו חשפה את ה-7 החדשה עוד בשנה שעברה, ומסוף השנה תציע אותה כאופציה עם בקרת השיוט המשודרגת הנשענת על הליידאר הישראלי, שמספק למחשב הרכב תמונת מציאות תלת ממדית, לטווח של כ-250 מטר. ב.מ.וו עושה שימוש במוצר הסדרתי הראשון של החברה, האינוויז1, שעם תג מחיר של כ-1,000 דולר, עדיין נחשב זול יחסית ללידארים אחרים.

בעקבות החשיפה עלתה מניית החברה בנאסד"ק ב-4% והיא נסחרת לפי שווי שוק של 465 מיליון דולר, לעומת שווי שוק של 2.5 מיליארד דולר למתחרה העיקרית שלה, לומינאר האמריקאית. לומינאר עמדה בימים האחרונים במוקד ההכרזה של וולוו, שרכשה ממנה ליידאר ליורש החשמלי של ה-XC90, ה-EX90, ונאלצה להודיעה כי תדחה את תחילת הייצור שלו מ-2023 ל-2024 בגלל קושי בהשלמת קוד הליידאר של הרכב.

ב.מ.וו סדרה 7 עם הליידאר של אינוביז. ב.מ.וו,
ככה זה נראה ממושב הנהג: האוטו לוקח שליטה בכביש המהיר/ב.מ.וו
"מעצבים מעדיפים לשלב את הליידאר בגריל כדי שלא יבלוט, אבל התקנה על הגג הופכת אותו פגיע פחות למכות ולנזקים מאבנים שעלולות לעוף לעברו בכביש. מהגג רכבים אחרים גם פחות מסתירים אנחנו יודעים להתמודד עם שנ

"כבר ראיתי אבות טיפוס, אבל זה היה מרגש שהפעם יכולתי גם לצלם ולהראות את הדגם הסדרתי", אמר לוואלה עומר כילף, המנכ"ל ואחד מייסדי אינווויז, שהוקמה בידי חבורה של יוצאי יחידה 81 של אמ"ן. ב.מ.וו היא הלקוחה הראשונה שלה, אבל מאז הכריזה גם קבוצת פולקסווגן שתהפוך ללקוחה של אינווויז באודי, בפורשה, ובחלק מדגמי פולקסווגן עצמה, גם ברכבי דרגה 3 וגם בדרגה 4, כלומר רכבים עם יכולת נהיגה אוטונומית בכל מקום ומהירות, אך שעדיין מצוידים בהגה ובדוושות לשעת הצורך.

ה-7 קיבלה לרגל ההתקנה גריל מחודש, עם מקום בצידו השמאלי לליידאר. יש יצרנים, בעיקר סיניים שמעדיפים להציב את החיישן על הגג, אני מניח שזו אופציה פחות אהובה על המעצבים.
"יש לנו עוד לקוחות שגם רוצים להציב את הליידאר על הגג", אומר כילף. "המעצבים באמת מעדיפים לשלב אותו בגריל כדי שלא יבלוט, אבל התקנה על הגג הופכת אותו פגיע פחות לפגיעה בתאונות ולנזקים מאבנים שעלולות לעוף לעברו בכביש. זה גם מיקום שממנו רכבים אחרים פחות מסתירים לו. אנחנו יודעים להתמודד עם שני המיקומים".

7 עם הליידאר שלכם יכולה לנהוג בעצמה בכביש מהיר בכל מזג אוויר?
"הליידאר עובד נהדר בגשם וגם בערפל, כל עוד הוא לא מאוד סמיך. הוא עושה עבודה טובה ביחס למצלמות. בערפל מאוד סמיך סביר שהמערכת תבקש מהנהג לקחת שליטה. זה היתרון ברכבים בדרגה 3 (מתוך 5 בדירוג היכולות האוטונומית - א"ע) שעוד יש נהג בסביבה".

ה-7 תהיה מסוגלת לנהוג בעצמה גם בעיר?
"בסביבה עירונית צריך יותר מליידאר אחד ברכב, כי יש גם תנועה חוצה שצריך לעקוב אחריה, ולצלוח צמתים מורכבים. חייבים חיישן בכל צד של הרכב. אלה יכולות שנראה על הכביש בעתיד. אנחנו עובדים עם ב.מ.וו חמש שנים ולמדנו להעריך אותם ואת היסודיות שלהם, את ההבנה הטכנולוגית וכיצד ליישם אותה".

נראה את הליידאר שלכם בעוד דגמי ב.מ.וו?
"הפלטפורמה שלנו נבדקה ואושרה גם לסדרה 5 החדשה וגם ל-iX החשמלית. אם ומתי היא תגיע אליהן, זה כבר לב.מ.וו להכריז".

מתי נראה את הליידאר בדגמים פחות יקרים של היצרן, כמו מיני?
"זה יכול לקרות עם האינוביז2, שיהיה חיישן זול יותר, במחיר של 500 דולר ליחידה. זו גם המערכת שקבוצת פולקסווגן תשמש בה, כפי שהכריזה, מאמצע העשור. זה מוצר מאוד מוצלח שאנחנו מתמודדים איתו במכרזים של יצרני רכב נוספים, ואני מקווה שיהיו לנו עוד הכרזות בקרוב".

התמונה שמתקבלת ממצלמה (למעלה) לעומת מליידאר בשעות החשכה. אינוביז,
מה רןאה בחשכה מצלמה (למעלה) לעומת ליידאר (למטה), שמזהה גם הולכי רגל שבכלל לא מופיעים במצלמה/אינוביז

וולוו בטח מתחרטים שלא בחרו בכם. לא קיבלתם מהם טלפון?
"ככל שהחיישן יותר טוב המאבק האלגוריתמי והתוכנתי קל יותר. אני בטוח שוולוו יעברו את המשוכה הזאת".

לכמה מהרכבים החדשים ב-2030 יהיו ליידארים?
"המחקרים שאני מכיר מדברים על 20-30 אחוז, לעומת שברירי אחוזים כעת. לא רק בדגמי יוקרה, גם אלא גם ברבי המכר. האינוביז2 שלנו לא רק מתומחר יותר טוב מה-1, הוא גם הרבה יותר טוב מבחינת טווח, רזולוציה ושדה ראייה. זה פותח לנו שוק מאוד משמעותי. תעשיית הרכב מזהה שהטכנולוגיה, כמו למשל ביכולות הנהיגה האוטונומית, היא אחת הדרכים שלה ליצור בידול מהמתחרים. הרכב החשמלי יצר הפרעה גדולה מאוד בעשור האחרון, והצטרפו הרבה שחקנים חדשים. ראינו איך אפל השיקה את האייפון ויצרה הפרעה כזאת בשוק שחיסלה את רוב המתחרים שלה חוץ מסמסונג. ברכב טכנולוגיה ותוכנה יכולות לעשות הבדל דומה".

מי יהיה אחראי לתאונה שהתרחשה כשהרכב נסע במצב נהיגה אוטונומי?
"יצרניות הרכב, מה שמחייב אותן להיות עוד יותר בטוחות ברמת הרכיבים שהן מתקינות ברכב. מבחינתן זו הזדמנות להתחיל למכור ללקוחות שירות, במקרה הזה של נהיגה אוטונומית. אני שומע מהן שהן שוקלות להתקין את הרכיבים ברכב ואז למכור לך מנוי לנהיגה אוטונומית, או לחייב אותך לפי שעות שימוש. עבורן 500 דולר על ליידאר זה לא סכום גדול, בטח לעומת פוטנציאל הרווח - טסלה מוכרת חבילת נהיגה אוטונומית ב-15 אלף דולר".

רק שטסלה לא משתמשת בליידארים, אילון מאסק לא מאמין בהם.
"אני מאמין שזה יעבור לו. הם גם יחזירו את המכ"מים בגלל עלייה בתאונות".

"מכ"ם מאוד זול כך שהחיסכון הכלכלי בלהוריד אותו לא גדול. רדאר מהווה גיבוי לליידאר במדידת מרחק, מה שלמצלמה קשה לעשות. ככל שמשתפרים הטווח, הרזולוציה והמחיר של הליידאר, דווקא המצלמה מביאה פחות ערך"

יצרנים אחרים נערכים להתקנה במקביל של מצלמות, מכ"מים וליידארים שיגבו אחד את השני. מי משלוש הטכנולוגיות תנצח בסוף?
"בטווח הנראה לעין נראה את שלושתם יחד. מכ"ם מאוד זול כך שהחיסכון הכלכלי בלהוריד אותו לא גדול. יצרני המכ"מים רוכבים על ההבטחה שהוא רואה בערפל יותר טוב מהחיישנים האחרים, אבל אני לא רואה מישהו מפעיל נהיגה אוטונומית בערפל. רדאר מהווה גיבוי לליידאר במדידת מרחק, מה שלמצלמה קשה לעשות. ככל שמשתפרים הטווח, הרזולוציה והמחיר של הליידאר, דווקא המצלמה מביאה פחות ערך".

"אנחנו עובדים עכשיו עם לקוח לבקשתו על שימוש בליידאר במערכות הגיבוי למחשב הנהיגה האוטונומית, מה שמכונה בתעשייה MRM. צריך שיהיה גיבוי למקרה של כשל במחשב המרכזי, שיאפשר לרכב לעצור בבטחה. אין טעם לשים עוד מחשב מרכזי, זה גם יקר והוא גם יכול לסבול מאותו כשל. אז יש מערכת פשוטה יותר רק לגיבוי. עד היום היא התבסס על מצלמה, גם מובילאיי מציעה כזאת. עכשיו זה בדרך להתבסס על הליידאר, שיש לו יתרון מהירות ותפיסת מציאות על המצלמה".

נכנסתם לתחום התשתיות בחוזה על מנהרות הכרמל שתשמש בליידאר להגן על גשרים. מה זה אומר?
"בזכות היכולת של הליידאר ליצור תמונה תלת ממדית אנחנו יכולים לזהות רכב עם מטען חורג שיפגע בגשר, למשל, ואז אפשר להזהיר או לעצור אותו. ליידאר גם עושה עבודה טובה בזיהוי רחפנים ודברים בסבך. הוא גם יכול להחליף את פסי המתכת שמטמינים בכביש כדי שרמזור יידע אם יש לידו רכב, וצריך להחליף בכל צומת כל כמה שנים בגלל שחיקה בעלות של מאות אלפי שקלים. שני ליידארים יעשו את העבודה במחיר הרבה יותר זול".

הופעלה מכתזית בהפגנה נגד המהפכה המשפטית איילון, תל אביב. 20 ביולי 2023. ארז הראל
הפגנה נגד המהפכה המשפטית. "יוצאים מהחברה מפגינים גם להפגנות נגד וגם בעד. יש לנו 500 עובדים ולא כולם בדעה אחת"/ארז הראל

אילו תגובות אתם מקבלים מלקוחות בחו"ל על המהפכה המשפטית וההפגנות בארץ?
"יש שאלות, אבל אין משהו מיוחד. הם לא מבינים את כל הניואנסים, אבל הם מתרשמים מהרוח החיה, שאנשים באים ומפגינים. אני לא מרגיש דאגה מצידם".

ומצד העובדים?
המצב מבאס, אתה רואה את הקרע בעם. זה לפעמים מרגיש שכולם צודקים אבל אף אחד לא מוכן להקשיב לשני ושופכים את התינוק עם המים, לא מסתכלים על טובת המדינה. יש לנו בחברה 500 עובדים שלא כולם באותה דעה. יוצאים מפה משתתפים גם להפגנות בעד וגם להפגנות נגד".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully