יונדאי i30N מול פולקסווגן גולף GTI. קינן כהן
יונדאי i30N מול פולקסווגן גולף GTI/קינן כהן

מכה את המלכה? יונדאי i30N מול גולף GTI

עודכן לאחרונה: 31.7.2023 / 19:26

בעימות הזה, על המאזניים נמצא הרבה יותר מאשר ניצחון. אלא השאלה האם דרום קוריאה הצליחה להעמיד יורשת למלכה הנצחית של הקומפקטיות החמות. ומתי ניצחון בכביש המפותל עלול להיות הפסד ברחובות העיר?

יונדאי i30N מול פולקסווגן גולף GTI. צילום מסך, צילום מסך
יונדאי i30N מול פולקסווגן גולף GTI/צילום מסך, צילום מסך

הכי קל היה להתחיל את המבחן הזה בלגשת לתיקיית "מבחנים -> ספורטיביות -> קומפקטיות חמות -> גולף GTI -> הכנס פתיח גנרי" כן, זה שיספר שוב על הפרויקט הצדדי בפולקסווגן שב-1976 הפך להיות גולף GTI. איך משם ואילך גם אם לא הייתה הכי טובה, הפכה לאייקון. אבל אני רוצה לקחת אתכם הרחק מוולפסבורג גרמניה, לסיאול קוריאה. אנחנו עדיין בשנת 1976, אבל שם, יונדאי, שם שבקושי היה מוכר מחוץ לקוריאה כיצרנית מכוניות, מתחילה בשיווק המכונית העצמאית הראשונה שלה אי פעם - הפוני. עיצב אותה אחד ג'יורג'טו ג'וגארו - כן, המעצב של הגולף הראשונה. ואם זו לא התחלה לסיפור טוב, אני לא יודע מה כן.

מלא מלא שנים אחר כך, במורדות הגלבוע ניצבות שתי מכוניות קומפקטיות חמות ולבנות לדו קרב, לאחת לוגו VW מלפנים ואותיות GTI מאחור, השנייה עם האות H בחזית ו-N בישבן. מי תגיע ראשונה לראש ההר, ומי תייצר הכי הרבה חיוכים בדרך?

יונדאי i30N מול פולקסווגן גולף GTI. קינן כהן
רומזות ומצניעות, מכסות טפח ומגלות טפחיים בניסיון להיראות רגילות וחמימות בו זמנית/קינן כהן

עיצוב: שתי המכוניות עוקבות באדיקות אחר "המדריך לעיצוב קומפקטית חמה". קח מכונית האצ'בק בת חמש דלתות, השחר את הבוהק, נפח את מרכבה, הוסף עזרים אווירודינמיים ותבל את הנראות בקישוטים כמו קאליפרים אדומים, אבל הלו - לא להגזים, זה לא ה-i20N של הצעירים הפרחחים, מישהו יביא ברכב הזה את הילדים לבית הספר. הגישה פה, בשתי המכוניות האלו מאופקת הרבה יותר מזו של קופרה לאון VZ, רנו מגאן ספורט ובטח לא הונדה סיוויק טייפ R.

יונדאי i30N מול פולקסווגן גולף GTI. קינן כהן
שם שלא מספיק מוכר ומנסה לפצות על כך באמביציה/קינן כהן

תא נוסעים: סביבות הנהג של שתי המכוניות האלו חושפות מיד את הבדלי הגיל בין השתיים. לוח מחוונים דיגיטלי עשיר תצוגות בגולף מול מחוונים אנלוגיים ומחשב דרך במסך קטן ב-i30N. פריסת תצוגה במפלס אחד של לוח המחוונים ומסך המולטימדיה בפולקסווגן לעומת מסך צף ביונדאי. וזה ממשיך לפערים באיכות החומרים, בנראות הכללית של התא שביונדאי פשוט מעניק תחושה של רכב מזדקן. היתרונות של ה-i30N הם בתחום התפעול והשימוש, כפתור לכל פונקציה, הפעלה פשוטה, כפתורים פיזיים לבקרת האקלים ולעוצמת השמע ביונדאי במקום משטחי המגע מהגרועים בתעשייה בגולף. שהתפירה בצבעים של מושבי הגולף לא יבלבלו אתכם, הם פחות אוחזים ועמוקים מאלו של יונדאי אבל זה מתהפך כאשר עוברים אחורה. המרווח דומה, אבל תנאי המחיה ליושבים בפולקסווגן משופרים בהרבה, עם יציאות מיזוג, שליטה נפרדת על הטמפרטורה, שקעי חשמל יש אפילו כיסים קטנים בחלק העליון של המושבים - שום דבר מזה לא מופיע ב-i30N . אלו רק המושבים המפלצתיים של הגולף שחוסמים את שדה הראיה למי שנמצאים שם שמורידים לה נקודות.

יונדאי i30N מול פולקסווגן גולף GTI. קינן כהן
בגולף החומרים מצוינים, הביצוע גרוע/קינן כהן

תא מטען: שני תאי המטען דומים בנפח שלהם, 381 ביונדאי 371 בגולף. ובכל זאת הניצחון הוא לגרמניה בנקודות, בעיקר בשל פתח הטענה רבוע ומעט יותר נוח, רצפת תא מטען שניתן לכוון לשני גבהים ובמקרה של ה-i30N קורת החיזוק לרוחב התא שמפריעה לייצר רצפה שטוחה בקיפול המושבים.

אבזור: כאשר משווים אבזור במשחק "מה יש לי ואין לך?" השתיים שומרות על שיוויון לפחות בהתחלה; תאימות לאפל ואנדרואיד יש לשתיהן, גם טעינה אלחוטית, חיישני חניה, שליטה על ההילוכים מההגה ועוד. מכאן יש הבדלים. בבקרת האקלים המפוצלת לשלושה אזורים בגולף כבר נגענו, ל-i30N יש גג פנורמי, הגולף עם ריפודי עור, ביונדאי משולבים עור ובד, בשתיהן חימום מושבים, בגולף גם אוורור. כבר נגענו בלוח המחוונים הדיגיטלי בגולף, ביונדאי מסך המולטימדיה גדול יותר (10.25 אינץ' במקום 8 בגולף). מכאן יש כבר כאלו שמתחילים לשרטט את ההבדלים ב-DNA של שתי המכוניות - מערכת שמע מוזיקלית של הרמן קרדון בגולף, מערכת פליטה מוזיקלית לא פחות ביונדאי, דיפרנציאל מוגבל החלקה מכאני בגולף, אלקטרוני ביונדאי, מערכת כניסה קלה שלוקחת את מושב הנהג אחורה בגולף - בקרשת שיגור ובולמים אדפטיביים ב-i30N.

יונדאי i30N מול פולקסווגן גולף GTI. קינן כהן
מזדקן, ולא בחן. זה לא מה שתצפו לפגוש ברכב של 270 אלף שקלים/קינן כהן

ביצועים: שתי המכוניות מניחות יסודות זהים במכלולי ההנעה. מנועי 4 צילינדרים בנפח 2.0 ליטרים (ה-EA888 בפולקסווגן וה-Theta II T ביונדאי לחובבי הקודים), הנעה קדמית ובין לבין תיבת הילוכים כפולת מצמד, בפולקסווגן עם 7 הילוכים ביונדאי עם 8. ההספקים ואופי המנועים מציירים את קווי האופי של השתיים. 280 סוסים ביונדאי לעומת 245 בפולקסווגן שמשיבה עם מומנט גבוה יותר - 37.7 קג"מ שזמין מוקדם יותר משל ה-i30N שעם 36 קג"מ ב-2,100 סל"ד. ולמי שנהייה כבר סלט מכל הסל"ד - ההבדלים האלו מוחשיים. זה בעיקר בא לידי ביטוי ביציאה מפניות צפופות, שם המומנט הגבוה יותר בסל"ד הנמוך יותר של הגולף מושך אותה החוצה ביתר נחישות, כך שלמרות חיסרון הסוסים, מנוע הגולף עגול וחלק יותר בעוד זה של ה-i30N רוטן וזועף ומדגיש את נוכחותו ללא הרף.

יונדאי i30N מול פולקסווגן גולף GTI. קינן כהן
הגולף נוחה ונינוחה יותר ביום יום/קינן כהן

במובן הזה הגולף היא באמת הגברת שכבר ראתה ועשתה את כל מה שהצעירים מתלהבים ממנו עכשיו. בבדיקת הזינוקים שלהן, כל עוד הן במצב ספורט רגיל, ה-GTI מושכת בעוז קדימה, מקדימה את ה-i30N ל-100 קמ"ש וקצת מעבר. זה משתנה כאשר דורכים את בקרת הזינוק שיש ליונדאי ואין לגרמניה. אז טסה הקוריאנית קלת הרגליים כנשוכת נחש באחוריה.

צריכת דלק: לאורך המבחן הייתה הגולף חסכונית יותר בפער משמעותי. בסיום הפרק המנהלתי ואחריו הנהיגה המהירה עמדו שתי המכוניות מתנשפות בתחנת דלק, מפיצות פצפוצי אגזוזים, ובאופן לא ייאומן מצליחות להלהיט את אוויר עמק בית שאן בעוד כמה מעלות עם ברקסים רותחים ושתו בנזין בתחנה - היונדאי העניקה 5.9 ק"מ של חיוכים לכל ליטר, הגולף עם 7.4 ק"מ של כיף לליטר.

יונדאי i30N. קינן כהן
ה-i30N לא מענישה, אבל דורשת פשרה בתחום הנוחות/קינן כהן
ולא משנה כמה פעמים החלפנו בין השתיים, הגולף המשיכה להיות הצייתנית, הנינוחה והמהירה בלי לעשות עניינים וה-i30N את ההפך המוחלט, חופן נמלי אש שמצא את דרכו לתחתונים שלכם, ואידך זיל גמור

נוחות והתנהגות: יחסית לשתי מכוניות קרביות, אף אחת מהן לא מציגה דרישות לקורבן אדם בדמות חוליות עמוד השדרה המותניות L 1-5. הגולף איכשהו מצליח להגיע קצת יותר גבוה בדירוג, שילוב של שיכוך יותר "עגול" בסוף המהלך, כלומר, יותר בליעה של השיבוש מאשר חבטה שעוברת פנימה.
עם כל הכבוד לתאי נוסעים, מושבים אחוריים, תאי מטען ושאר עניינים - המקום בו השתיים האלו נבחנות מתחיל בכביש המפותל. כי אם אתם מחפשים מכוניות נעימות, מהירות בקו ישר ומאובזרות - לשתיים האלו יש חלופות חשמליות מצוינות. אם אנחנו מבינים שמי שמשווה לי פה זמני 0-100 קמ"ש נמצא בחוג הלא נכון וזה ממש לא הסיפור כאן, אפשר להמשיך.

פולקסווגן גולף GTI. רמי גלבוע
בעיקולים ה-GTI תפגין צייתנות מתורבתת/רמי גלבוע

ואם עד עכשיו הן היו בהתקוטטות על כמה נקודות לפה וכמה נקודות לשם, השוני בין שתי המכוניות האלו בסעיף הכביש המפותל הוא של שמים וארץ. הגולף מפצחת את הפיתולים בצורה שקולה, מדודה, מתונה. ההילוכים יורדים בדיוק בזמן, ההגה בעל משקל מדויק, הכניסה שלה לפנייה משרת ביטחון, הדיפרנציאל ננעל במאית השנייה המדויקת כדי לספק משיכה נחושה החוצה בכל הכוח. הצייתנות בה היא ממלאת הוראות היא תולדה של ליטוש ארוך שנים והבנה בדיוק, אבל בדיוק מי הלקוח שלה ומה הוא מחפש. אפשר לעשות איתה שישו ושמחו, להגיע לפנייה עם תנופה ולהעביר משקל משמאל לימין תוך כדי פנייה ובלימה ואם אתם סוחברים מספיק מהירות היא תפסע הצידה. יש מכוניות טובות ממנה בלעשות את זה, אף אחת לא טובה ממנה בלהיות גולף GTI.

יונדאי i30N. רמי גלבוע
את ה-i30N יהיה אפשר גם לסחוף בהיגוי יתר ספונטני/רמי גלבוע

ואז עוברים ליונדאי i30N וכל הכיף החלק והמדויק של ה-GTI מתחלף בשיגעון. שים אותה על מצב N GRIN, פוצץ אותה קדימה בבקרת השיגור, תן לה לבעוט כל הילוך פנימה שוב ושוב, כאילו תיבת ההילוכים היא דלת והיא החניך הכי מורעל בקורס לוט"ר. תתנפל על הבלמים שלה רגע אחד מאוחר מדי ותן לבולמים האדפטיביים להתקשח, להביא את הזנב לריחוף המשכר פיזיקלית, כמו הדגדוג הזה שיש רגע לפני שגודשים אפצ'י מטורף החוצה. והכל פה מהיר, ורועש, ושמח, וחד ומתפוצץ קדימה באיזו נחישות דתית של דבקות במשימת ההנאה מהנהיגה. היא מהמכוניות האלו שיודעות להיות ממושמעות או אלימות, תלוי מי מאחורי ההגה. ברגע שעוברים את הפוזה שלה שהיא לא מתמסרת בקלות, אפשר ללהטט אותה אל ומחוץ למעגל האחיזה.

ולא משנה כמה פעמים החלפנו בין השתיים, הגולף המשיכה להיות הצייתנית, הנינוחה והמהירה בלי לעשות עניינים וה-i30N את ההפך המוחלט, חופן נמלי אש שמצא את דרכו לתחתונים שלכם, ואידך זיל גמור.

יונדאי i30N מול פולקסווגן גולף GTI. קינן כהן
בלבן מבחן הן נראות עוד יותר רגילות/קינן כהן

השורה התחתונה

גם הגולף GTI וגם ה-i30N חיות בזמנים מאתגרים עבורן. מכוניות חשמליות שמציעות ביצועים עדיפים בפחות כסף ובעלויות אחזקה מצחיקות, דיללו את מאגר הלקוחות הפוטנציאלי שלהן. תקועות כמו עצם בסעפת היניקה לאנשי איכות הסביבה ומעבר לפינה ממתינות מכוניות קומפקטיות חמות חשמליות כמו MG Xpower ועוד תוצרים מקופרה שיאתגרו אותן.

באשר למבחן הזה ההכרעה פשוטה וקשה. זו הכרעה פשוטה כי אם אתם מחפשים את המכונית הטובה ביותר לנהג - המקום הראשון פה הוא של ה-i30N. והיא קשה כי פער המחיר הגדול בין השתיים, ההתאמה של הגולף כמכונית יומיומית והאיכויות בשימוש השוטף בה, זה לא פשוט.

יונדאי i30N מול פולקסווגן גולף GTI. קינן כהן
הן רק רוצות לנהוג/קינן כהן

אלו שתי מכוניות שנמצאות בנקודות אחרות לגמרי של התפקיד שלהן בעולם ויתאימו לשני סוגי לקוחות שנמצאים במקום אחר בעולם. הגולף GTI רק רוצה לחתום את הפרק המפואר שרשמה בפולקסווגן ובתעשיית הרכב בהיבט הרחב יותר. השיגה מה שהשיגה, עשתה מה שעשתה, עכשיו נהנית מהתהילה ומדי פעם מגניבה איזו השתובבות. יונדאי נכנסה אך לפני פחות מעשור למסיבה הזו מתודלקת ב-98 אוקטן ומחפשת קרחנות ובלגן. היא תתאים בול למי שמחפש את הרוח הפרחחית, הלא שגרתית, זו שתגרום להרמת גבות לשמע המחיר ותפיל לסתות לאור היכולת.

ובגלל שעם התואר יכולה לצאת מפה רק מכונית אחת, אנחנו מעניקים את הניצחון במבחן הזה ליונדאי i30N. אבל שלא תהייה טעות, את רוב הלקוחות בסגמנט אני אשלח אחר כבוד לקנות גולף GTI כרכב יומיומי, זה הם שיצטרכו לשכנע אותי אחרת. ושתיהן יחד? ובכן, חיות על אדי הדלק - תרתי משמע של האירוע הזה.

על הצד הטכני

יונדאי i30N מול פולקסווגן גולף GTI. צילום מסך, צילום מסך
יונדאי i30N מול פולקסווגן גולף GTI/צילום מסך, צילום מסך

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully