וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

המיזם החשמלי של אגסי יוצא לדרך

חיים הנדוורקר

30.10.2007 / 8:55

שי אגסי ועידן עופר חשפו את חזון התחבורה החשמלית שלהם. 200 מיליון הדולר שהושקעו יוקדשו להקמת רשת של תחנות טעינה

ניו יורק. אין היום נושא יותר טרנדי מהתחממות כדור הארץ, ושי אגסי ועידן עופר רוצים לקבל את חלקם בחגיגה. אל גור קיבל רק באחרונה, יחד עם קבוצת מדענים, פרס נובל על המאבק שהוא מנהל להגברת המודעות לעניין, הסרט שלהם זכה באוסקר, וחברות הנפט הגדולות, שסייעו יותר מכל גורם אחר לזיהום כדור הארץ וכנראה גם להתחממותו, מנהלות מסע יחסי ציבור רחב כדי להדגיש את המאמצים שהן עושות כדי לפתח אנרגיה ירוקה.

אבל בעוד כולם מדברים, החליטו אגסי, בכיר לשעבר בענקית התוכנה סאפ, ועופר, יו"ר החברה לישראל, לנקוט יוזמה של ממש לצמצום ממדי הזיהום של כדור הארץ, והם תוקפים את המזהם הראשי של כדור הארץ - המכונית. 700 מיליון מכוניות נעות ברחבי העולם, ופולטות 2.8 מיליארד טונה של דו תחמוצת הפחמן. על פי כל התחזיות, המצב רק ילך ויחריף.

נהג, עצור לטעינה!

במלון אסקס - אחד המלונות האקסקלוסיוויים בניו יורק, סמוך לסנטרל פארק - מרבים להתארח אילי נפט. במסיבת העיתונאים המתוקשרת שכינסו בו אמש אגסי ועופר, דובר דווקא על הטכנולוגיה המתחרה; השניים מנסים לקדם את העברת העולם למכוניות מונעות בחשמל. אין להם אמנם תוכנית לבנות מכונית חשמלית בעצמם - הם מאמינים שחברות הרכב הגדולות יעשו את העבודה הזאת; הרעיון שלהם הוא לזרוע על פני כדור הארץ תחנות להטענת סוללות של מכוניות בחשמל, שיקלו על כל נהג "לתדלק" את מכוניתו.

רעיון המכונית החשמלית כבר טורפד בעבר על ידי יצרניות המכוניות וחברות הנפט, שחששו שרווחיהם ייפגעו קשות. אבל יזמי המיזם החדש, הנושא את השם היומרני "מקום טוב יותר" (Better Place Project), משוכנעים שמצב הזיהום בעולם ומלאי הדלק המידלדל אינם מותירים ברירה אלא לבנות את המכונית החשמלית. לדבריהם, הם גם מקיימים מגעים עם חברות מצברים לייצור המצברים המתאימים לפרויקט.

עופר ואגסי לא רק מדברים - הם גם שמים את הכסף במקום שבו נמצא פיהם. הם הצליחו לגייס 200 מיליון דולר, שמחציתם יושקעו על ידי החברה לישראל והמחצית השנייה על ידי מורגן סטנלי, חברת ההשקעות ונטג' פוינט מקליפורניה וקבוצה של משקיעים פרטיים, בהם נשיא הבנק העולמי לשעבר ג'יימס וולפנזון ואדגר ברונפמן האב. השניים סירבו לפרט את הסכומים שהשקיעו המשקיעים האחרים.

200 מיליון דולר הם סכום התחלתי מרשים, אבל יחסית למהפכה שהפרויקט שלהם, אם יצליח, עשוי לחולל בשוק האנרגיה - מדובר בסכום זניח. אין ספק שגלריית השמות מוסיפה הרבה אמינות ויוקרה לפרויקט הזה ומבטיחה שאנשים רציניים מטפלים בעניין, ואין זה עוד רעיון בנוסח יעקב מרידור - שחלם פעם להאיר את כל רמת גן באורה של נורה אחת.

מכונית כמו סלולרי

אגסי ועופר אמרו כי המודל העסקי של הפעלת המכוניות החשמליות ברחבי העולם יהיה דומה למודל העסקי של תעשיית הטלפון הסלולרי. כשם שחברות הסלולר פיזרו אנטנות סלולריות ברחבי המדינות שהן פועלות בהן, הרי שהמיזם שלהם יפזר מספר גדול של תחנות טעינה במדינות שיבחרו להצטרף לפרויקט.

המיזם יעבוד עם יזמים מקומיים, והפרויקט כולו יתבצע בשיתוף פעולה עם חברות המכוניות, חברות מצברים ויזמים פרטיים. הכסף לפרויקטים האלה יגיע ממקורות פרטיים, ולא ממשלתיים.

נקודת דמיון אחרת לשוק הסלולר היא סבסוד מחיר המכונית לצרכן על ידי ספק התשתית; המודל של אגסי ועופר מדבר על הצעת מכוניות במחירים משתנים - על פי תוכנית תדלוק שתירכש יחד אתה. ככל שתוכנית התדלוק תהיה ארוכה יותר - כך תוכלו לקבל מכונית זולה יותר.

עופר ואגסי סירבו להתייחס למדינות ספציפיות שהם מתכוונים להתחיל בהן את הניסוי. יחד עם זאת, נמסר כי הם נמצאים במגעים עם ממשלות שונות כדי לבצע ניסויים ראשונים כבר בתחילת 2008, ולפי התוכנית, ב-2010 כבר יגיעו לפריסה מלאה במדינות אחדות.

מכוניות חשמליות אמנם עדיין לא ממלאות את הכבישים, אבל אגסי ועופר מאמינים שייצורן הוא שאלה של זמן בלבד, וכי הקמת תשתית הטעינה תזרז את כניסתן לייצור המוני. הרי מה שחשוב לנהג, הסבירו, הוא שתהיה לו דרך אמינה ובטוחה להטעין את מכוניתו בכל מקום.

אגסי אומר כי התחיל לחשוב על המיזם שלו ב-2005, בפורום הכלכלי העולמי בדאבוס. תחילה רתם את שמעון פרס לעניין, ולפני כחצי שנה נפגש עם עידן עופר. עופר מספר כי נדלק על הרעיון בתוך חמש דקות.

להערכתם של אגסי ועופר, יש כיום 30-40 מדינות שעשויות להשתתף בפרויקט כזה. לדבריהם, הם כבר מקיימים מגעים עם 15 מדינות. לשלב הניסוי, הם אומרים, מתאימה ביותר מדינה שהיא אי, שיש לה מערכת אנרגיה סגורה - כמו יפאן, האיטי, טהיטי ואפילו בריטניה. ישראל, לצורך העניין, גם היא אי וירטואלי - כך שהיא עומדת בקריטריונים הראשונים.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully