אין תמונה/מערכת וואלה!, צילום מסך

רכיבה ראשונה: KTM 790 אדוונצ'ר

22.7.2019 / 7:30

"מקום טוב באמצע" הוא ביטוי שלרוב מתייחס לפשרות שנדרשות כדי לייצר משהו. אבל ה-KTM790 אדוונצ'ר הוא היוצא מן הכלל, ואופנוע יוצא מן הכלל בכלל

לאחר שלושה ימי רכיבה אינטנסיביים על האדוונצ'ר 790 החדש, בחזרה מפצאל לכיוון צומת תפוח, צצה לי בראש תובנה מפתיעה. האדוונצ'ר 790 החדש הוא אחד מאותם אופנועים, שיגרמו לי לשנות את הפרמטרים שלפיהם אני בוחן אופנועים.

אני לא יודע אם זה בגלל הביצועים והאופי של המנוע, או בגלל הזריזות ותנוחת הרכיבה שהמבנה המיוחד של מיכל הדלק מעניק לרוכב, אבל מה שבטוח זוהי העובדה שמדובר כאן באופנוע אדוונצ'ר שונה מכל מה שהכרתי עד היום. השילוב בין מנוע בנפח 800 סמ''ק שמושך חזק ואחיד בכל סל''ד, שלדה קשיחה, תנוחת רכיבה של אופנוע שטח ספורטיבי ומרכז כובד נמוך במיוחד, מעניקים לרוכב תחושה שהכול אפשרי.

לא משנה אם זה כביש מהיר, כביש הררי מפותל, רכיבה בשטח או השתחלות בתוך תנועה עירונית על גבי אספלט משובש, בכל מצב האדוונצ'ר החדש מצליח לגרום לרוכב להרגשה, שהוא יגבה אותו תמיד.

מבחן ראשון: KTM 790 אדוונצ'ר. אסף רחמים,
אתם יכולים לשמור לי על האופנוע? אני קופץ פה לשירותים/אסף רחמים

קטגוריה לוהטת

מה שבטוח זוהי העובדה שמדובר כאן באופנוע אדוונצ'ר שונה מכל מה שהכרתי עד היום

בשנים האחרונות זכו אופנועי האדוונצ'ר להצלחה מסחררת ובאופן מפתיע בעיקר הגדולים שביניהם. לרוב מדובר באופנועים מגודלים וגבוהים עם מנועים בעלי הספקים הרבה מעל 100 כ''ס, משקל בסביבות ה-250 ק''ג ומחירים הרבה מעבר ל-100,000 ש''ח.

אופנועים אלו הם בעלי ביצועים, שלעיתים עולים על אלו של אופנועי ספורט גדולים ובנוסף מאפשרים גם שיוט במהירויות גבוהות מאוד, עם הרבה ציוד וגם בהרכבה וכל זה בנוחות מרבית. הבעיה היא, שבגלל הממדים הגדולים ועוצמת המנועים הם דורשים מהרוכב ניסיון ומיומנויות רכיבה גבוהות בכביש ובעיקר בשטח. הקי.טי.אם אדוונצ'ר 790 החדש מתוכנן בכדי להיות כמה שיותר קרוב מבחינת הביצועים לאדוונצ'רים הגדולים, אך מבלי לדרוש מהרוכב יכולות רכיבה וחוסן גופני כמו האדוונצ'רים הגדולים ובמחיר נמוך יותר.

מבחן ראשון: KTM 790 אדוונצ'ר. ראובן סביו, ניר בן טובים
יכולות של אדוונצ'ר גדול בגוף של אדוונצ'ר קטן/ניר בן טובים, ראובן סביו

תאומים, אך לא זהים

ה-790 מוצע בשתי גרסאות, שבמחשבה ראשונה נבדלות בעיקר ביכולת השטח שלהם, אך לאחר שרוכבים עליהם מבינים שהשוני העיקרי הוא לאו דווקא ביכולת השטח שלהם. השוני הוא שהאדוונצ'ר 790 ה"רגיל" עליו רכבתי במבחן זה, פונה יותר לרוכבים שמחפשים אופנוע ידידותי, נוח יותר לרכיבה, מבלי לוותר על ביצועי המנוע ובמחיר נמוך יותר משמעותית. לעומתו דגם ה-R פונה לרוכבים שמחפשים אופנוע שאוהב שרוכבים עליו הרבה יותר אגרסיבי בכביש ובעיקר בשטח וגם מוכנים להשלים עם מושב גבוה יותר, מתלים נוקשים יותר, משקף נמוך יותר ומחיר קנייה גבוה ב-10,000 ש''ח.

הבדל בין שני האופנועים, נובע בעיקר ממזלג קדמי ובולם אחורי שונים לחלוטין ועוד שינויים במערכות הבקרה, באבזור וכמובן בעיצוב.

מבחן ראשון: KTM 790 אדוונצ'ר. אסף רחמים,
ייקח את הרוכב בבודד או בזוג על ציודם לפינות חמד/אסף רחמים

מנוע קטן גדול

שני הדגמים חולקים את אותו מנוע LC8, שפותח במיוחד עבורם על בסיס מנוע הדיוק 790. מנוע זה מציע ממדים קומפקטיים במיוחד, גמישות וזמינות כוח לכל אורך רצועת הסל"ד וצריכת דלק נמוכה, שמאפשרת טווח רכיבה גדול של עד כ-400 ק"מ. מנוע ה-LC8 שנמצא ב-790 אדוונצ'ר וה-R, עבר שינויים לעומת מנוע ה-DUKE 790, כדי להתאים לאופנועי האדוונצ'ר החדשים. זהו עדיין אותו מנוע טווין מקבילי בנפח 800 סמ"ק, אך בזכות שינויים ברכיבים הפנימיים במנוע, ההספק ירד ל-95 כ"ס ב-8000 סל''ד לעומת 105 בדיוק 790 והמומנט המרבי עומד על 8.9 קג"מ ב-6600 סל''ד וזה לטובת רצועת כוח רחבה במיוחד המתאימה לאופי של אופנועי האדוונצ'ר.

מבחן ראשון: KTM 790 אדוונצ'ר. ראובן סביו, ניר בן טובים
מאפשר לרדת לשבילים גם בלי מיומנויות רכיבת שטח גבוהות מאוד/ניר בן טובים, ראובן סביו

השימוש בצמד גלי איזון ותיבת הילוכים בעלת שילוב מהיר וחלק גורמים לתחושה של מנוע חלק ואחיד מאוד ונטול רעידות כמעט לחלוטין. במנוע מותקן גם מצמד חדש, בעל מנגנון החלקה מוגבלת ומוגבר כוח, שפותח במיוחד עבורו. מצמד זה תוכנן לייצר החלקה כאשר בלימת המנוע גבוהה מידי, למשל בהורדת הילוכים אגרסיבית, כדי למנוע את נעילת הגלגל האחורי כתוצאה מבלימת המנוע.

יחד עם זאת, הוא מגביר את הלחץ על דסקיות החיכוך בזמן האצה, במטרה להפחית את הלחץ שיש להפעיל על מנוף המצמד בהעברת הילוכים, כך שניתן להפעיל את המצמד באמצעות בקלות רבה. המצמד טבול בשמן לטובת הקירור ולהפתעתי הפעלת המצמד היא באמצעות כבל ולא הידראולית, כפי שהתרגלנו לראות אצל היצרן האוסטרי. מערכת הפליטה עשויה מנירוסטה לטובת אריכות חיים ובנויה כך, שתאפשר יצירת מרווח גחון גדול ככל הניתן ולא תגרום לפליטת חום לכיוון רגלי הרוכב.

מבחן ראשון: KTM 790 אדוונצ'ר. ראובן סביו, ניר בן טובים
חישוק 21 אינץ' ומערכת בלימה מתקדמת/ניר בן טובים, ראובן סביו

עידן ההיטק

כמו באדוונצ'רים הגדולים והיקרים, גם ה-790 מצויד במערכות אלקטרוניות מתקדמות, אשר לא רק מעניקות רמת בטיחות גבוהה, אלא גם עוזרות לרוכב בכל תוואי וסגנון רכיבה שיבחר. מערכות אלה מודדות בכל רגע את מצב המצערת, תפוקת המנוע, זוויות ההטיה והתאוצות בכל הצירים בכדי לאפשר לרוכב להאיץ, לבלום ולפנות בצורה נחושה מאוד ובבטחה בכל התנאים. הרוכב יכול לבחור במגוון מצבי רכיבה בהתאם לתנאי הדרך, אשר משפיעים על תגובת המנוע, התערבות מערכת בקרת האחיזה ומערכת הבלימה.

הבלימה זוכה לתשומת לב מיוחדת בזכות מערכת A.B.S שבנוסף לחיישני נעילת הגלגלים, מתחשבת גם בזווית ההטיה וגם היא ניתנת לשליטה במספר מצבים, בהם מצב סופרמוטו וכיבוי מלא בהתאם לצורך.

מבחן ראשון: KTM 790 אדוונצ'ר. ראובן סביו, ניר בן טובים
מיכל 20 ליטרים שמאפשר חביקה טובה של האופנוע/ניר בן טובים, ראובן סביו

ארגונומיה חדשנית

מכל דלק בנפח 20 ליטר אשר ממוקם בשני צדי האופנוע לא רק משפר את הארגונומיה ויוצר מבנה צר מאוד באזור הרגליים המזכיר אופנוע שטח, אלא גם יוצר מרכז כובד נמוך במיוחד לטובת הזריזות ויכולת התמרון. תנוחת הרכיבה בישיבה ובעמידה נוחה מאוד והיא מאפשרת רכיבות ממושכות מאוד בנוחות מרבית. המושב המפוצל ניתן לכיוון בקלות בשני מצבי גובה שונים על ידי שינוי מיקום נקודות עיגון המושב. לאורך כל ימי הרכיבה העדפתי להשאיר את המושב במצב הנמוך לטובת הנוחות והשליטה בתמרונים ברכיבה עירונית.

המשקף הקדמי גבוה מספיק בכדי לאפשר רכיבה בכביש עם קסדת שטח, אך לא ניתן לשינוי בגובה ללא שימוש בכלים וחבל שכך. המזלג הקדמי ההפוך הוא בקוטר 43 מ''מ ומהלך של 200 מ''מ וברכיבה אגרסיבית הוא מרגיש לעיתים רך וגמיש מידי. גם הבולם האחורי מתנהג באופן דומה, אך במקרה זה הגברת עומס הקפיץ משפרת מאוד את התחושה מאחור. בזכות הבולמים הרכים, נוחות הרכיבה על כבישים משובשים ועל דרכי עפר בשטח גבוהה מאוד, כל עוד לא מנסים לרכוב בקצב תחרותי.

מבחן ראשון: KTM 790 אדוונצ'ר. אסף רחמים,
יכולת פנטסטית באריזה קומפקטית/אסף רחמים

על מסכים ותחזוקה

כיאה לעידן הדיגיטלי שבו האנושות מחוברת למסכים כמעט ללא הפסקה, ב-KTM השקיעו הרבה מחשבה ותשומת לב במסך הדיגיטלי החדש. בנוסף למצבי הפעולה הרבים ולתאורת רקע מתחלפת בהתאם למידת האור, הוא מאפשר גם שליטה על כל הפעולות מיחידת הבקרה, שעל הכידון מבלי להוריד ממנו את הידיים. כמו כן, לאחר חיבור הטלפון הנייד באמצעות בלוטות', ניתן גם לשלוט בטלפון הנייד בעזרת יחידת בקרה זו, כולל מענה לשיחות נכנסות.

בדומה לדיוק 790, פילטר האוויר נמצא מתחת למושב הרוכב והוא נגיש מאוד לטיפול ותחזוקה כיאה לאופנוע שטח. מרווח הטיפולים עומד על 15,000 ק"מ מכובדים מאוד. האופנוע מגיע עם מגן גחון ומגני מיכל דלק בסיסיים והמלצתי היא להתקין מיגונים מסיביים יותר, במיוחד עבור מי שמתכוון לרכוב בשטח באופן אגרסיבי.

מבחן ראשון: KTM 790 אדוונצ'ר. ראובן סביו, ניר בן טובים
מבחן ראשון: KTM 790 אדוונצ'ר/ניר בן טובים, ראובן סביו

אחרי 500 קילומטרים של רכיבה

ה-790 מצליח לשלב בין ביצועים של אופנועי אדוונצ'ר בנפח 1000 סמ''ק עם משקל, שלא עולה בהרבה על משקלם של אופנועי דו''ש בנפח 650 סמ''ק. בזכות תנוחת רכיבה של אופנוע שטח בישיבה וגם בעמידה, הנוחות ותחושת השליטה על האופנוע הם ברמה גבוהה מאוד. כאשר הרוכב נכנס למצב רכיבה תחרותי, ה-790 מתחיל לשדר שהוא פחות אוהב את זה והכוונה היא בעיקר לשטח. בגלל המתלים הרכים, צמיגים הנוטים לאספלט והעדר מיגון גחון מסיבי רכיבה אגרסיבית בשטח גורמת לאופנוע לצאת מתחום הנוחות שלו.

מנגד, בזכות הממדים, המשקל, המנוע החלק ומערכות הבקרה, אין כל בעיה לרכוב בשטח גם במקומות עם עבירות קשה, כל עוד לא עושים את זה במהירות גבוהה. על האספלט ה-790 מרגיש יציב ומהיר מאוד ובמקרה זה המגבלה הנובעת מהמתלים הרכים יחסית וגלגל ה-21 אינץ' מלפנים, מתגלה רק במצבי רכיבה קיצוניים שמתאימים יותר למסלול סגור ולא לכבישים ציבוריים. היתרונות הנובעים מהמתלים הללו וגלגל ה-21 אינץ' באים לידי ביטוי בנוחות וביציבות הכיוונית, שאלו ללא ספק תכונות שמי שבוחר בדגם זה לבטח יעריך הרבה יותר מאשר עוד קצת יכולת ברכיבה אגרסיבית.

מבחן ראשון: KTM 790 אדוונצ'ר. רונן טופלברג,
גרסת ה-R תעניק יכולות שטח טובות יותר במחיר של פשרות בנוחות/רונן טופלברג

KTM הצליחו ליצר אופנוע פורץ דרך בתחום האדוונצ'ר ואם כך הרגשתי על הגרסה ה"רגילה" אני כבר משתוקק לרכוב על דגם ה-R ולהבין עד כמה באמת חזק אפשר לרכוב עליו בשטח. אני בטוח שה-790 יחולל שינויים גדולים בתחום האדוונצ'רים ועד מהרה נראה דגמים חדשים עם חלק מהחידושים שהמופיעים לראשונה עליו.

מחיר של 85,900 שקלים הוא ללא ספק מחיר גבוה, אך אם לוקחים בחשבון את שלל מערכות הבקרה האלקטרוניות ואת איכות החלקים בהשוואה לאופנועי אדוונצ'ר אחרים בנפח דומה, מבינים שהמחיר לא מנופח עד כדי כך.

מבחן ראשון: KTM 790 אדוונצ'ר. רונן טופלברג,
לוח מחוונים דיגיטלי עם שפע נתונים ושליטה על הנייד/רונן טופלברג

על הצד הטכני: KTM790 אדוונצ'ר

מנוע: טווין מקבילי, 4 שס' לציל'
נפח: 799 סמ"ק
הספק: 95 כ"ס ב-8,000 סל"ד
מומנט: 8.9 קג"מ ב-6,600 סל"ד
יחס דחיסה: 12.7:1
קירור: נוזל
מצמד: מחליק

מתלים, בלמים, צמיגים:
מתלה קדמי: WP מזלג הפוך, 43 מ"מ
זווית מזלג: 25.9 מעלות
מתלה אחורי: זרוע דו-צדדית, בולם יחיד WP
בלם קדמי: צמד דיסקים 320 מ"מ, קאליפרים רדיאליים 4 בוכנות
בלם אחורי: דיסק 260 מ"מ, 2 בוכנות
צמיג קדמי: 90/90 R21
צמיג אחורי: 150/70 R18

מימדים:
בסיס גלגלים: 150.9 ס"מ
מרווח גחון: 23.3 ס"מ
גובה מושב: 83 - 85 ס"מ
מכל דלק: 20 ליטר
משקל (יבש): 189 ק"ג


מחיר ואחזקה:
מרווח טיפולים: 15,000 ק"מ או שנה
מחיר: 85,900 שקלים. מחיר בעסקת מזומן (ללא טרייד-אין): 79,900 שקלים

הבהרה

בימים האחרונים הועלו תגובות בעלות אופי בלתי הולם, על ידי גולש שנחוש לזהם את השיח בתגובות. מכיוון שאני רואה את עיקר העיסוק שלנו כיצירת תוכן ולא מרדף שווא אחרי מופרעי האינטרנט, או תיקון העוול של הוריו, אפשרויות התגובות נעצרו לעת עתה.
נשמח להמשיך לשמוע מכם ולקבל תגובות בדף הפייסבוק שלנו.

8
walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully