נהיגה ראשונה: ב.מ.וו X5 PHEV. יצרן, אתר יצרן
נהיגה ראשונה: ב.מ.וו X5 PHEV/אתר יצרן, יצרן

חשמל זה השחור החדש

חיים זרזר

12.11.2019 / 7:30

אז חיסכון בדלק הוא לא בדיוק המניע של מי ששולף כרטיס אשראי וקונה מכונית ב-600 אלף שקלים, אז מה באמת גורם לב.מ.וו להוציא לשוק גרסת פלאג אין הייבריד ל-X5 שלה. ותכל'ס איך הוא נוסע?

ימי הביניים. תקופה בהיסטוריה של העולם המערבי, שבכלל קיבלה את שמה כלעג של אנשי התקופה שבאה אחריה, הרנסנאס, מזכירה מאוד את עולם הרכב כיום. אין ספק כי עולם הרכב נמצא בתקופת ביניים חשובה למדי (מבלי להכניס לדיון את העתיד האוטונומי), בין שליטה של מנועי בעירה פנימית העובדים על דלק נוזלי (דלק מאובנים אם אתם ממש חייבים), לבין ..... או! שאלה יפה.

נהיגה ראשונה: ב.מ.וו X5 PHEV. יצרן, אתר יצרן
בינינו, גידול בקר למאכל מזהם הרבה יותר מכלי רכב, למה אתכן לא מחשמלים?/אתר יצרן, יצרן

כעת כלל לא ברור לאיזה כיוון ינשבו יחידות ההנעה העתידיות, אבל דבר אחד כן ברור, בעתיד יצחקו על התקופה הנוכחית, או לפחות יסתלבטו עליה עד דק. ולכו תנסו להסביר לעתידניים הללו למה צריך מכוניות שהיא כאילו לשטח אבל לא באמת, ומתוך כך שוקלת יותר ולכן צורכת יותר דלק, אבל צריכה גרסת הנעה היברידית נטענת ידידותית יותר לסביבה, שגם חוסכת בצריכת הדלק לרוכש, שידו משגת כלי רכב בכ-600,000 שקלים חדשים. לנביאים פתרונות.

אבל תכל'ס כיום, אפשר להבין טוב מאוד את ב.מ.וו עם גרסת הפלאג אין הייבריד החדשה, או בשמה המלא X5 xDrive45e. נראות לצד סביבתיות. וגם על הדרך להוריד את רמות הפליטה של המותג בכללותו, מה רע. או כמו שאנשי ב.מ.וו ניסחו זאת, לייצר את מה שנראה להם שהלקוחות שלהם ירצו בעתיד.

נהיגה ראשונה: ב.מ.וו X5 PHEV. יצרן, אתר יצרן
נהיגה ראשונה: ב.מ.וו X5 PHEV/אתר יצרן, יצרן

ושכולם (לא) ידעו

ב.מ.וו X5 פלאג אין הייבריד נראית אותו הדבר כמו X5 הרגילה, המזהמת. למעט הבדל קטן בכיתוב X5 xDrive45e עם e בסוף במקום i, ועם פתח הכרחי בצד הקדמי השמאלי לשקע הטעינה החשמלי. זוהי עדות נוספת לשינויים המהירים המתחוללים בעולם הרכב כיום, ממאפיינים בולטים של פעם שיבשרו לכל - אנחנו ירוקים - לעבודה מתחת לרדאר. כך שמבחינת עיצוב, אבזור, תא נוסעים וכו', נפנה אתכם אחר כבוד למבחן ההשקה שערכנו כאן בוואלה!רכב לגרסה הרגילה.

יש לציין כי תא המטען של xDrive45e קטן בכ-150 ליטרים וכעת עומד על נפח של 500 ליטרים, 1,720 אם משכיבים את המושבים האחוריים. עוד יש לציין כי הסוללות ממקומות בחלק התחתון של מרכז / אחורי כלי הרכב, ולא אולי כפי שניתן לשער, בין שורת המושבים השנייה לתא המטען.

נהיגה ראשונה: ב.מ.וו X5 PHEV. יצרן, אתר יצרן
פתח הטעינה הוא ההבדל החיצוני הכמעט יחיד בינו לבין אחיו/אתר יצרן, יצרן

PHEV

יחידת ההנעה של X5 xDrive45e משלבת בין מנוע 6 צילינדרים כפול מגדשים בנפח 3.0 ליטרים המספק 286 כ"ס, לבין מנוע חשמלי בודד המספק 113 כ"ס. ביחד זה נשמע הרבה יותר טוב, הספק משולב של 394 כ"ס ושיא מומנט בן 61 קג"מ. בניגוד ליחידות הנעה היברידיות אחרות ששולחות את הכוח החשמלי לעיתים בנפרד ולעיתים רק לסרן בודד, ב.מ.וו החליטו לשלוח את כל הכוח המשולב דרך תיבת שמונה הילוכים אוטומטית, אל כל ארבעת הגלגלים. מה שמשפר את העברת הכוח באופן יעיל יותר במצב נהיגה חשמלי, והאמת יש בזה הגיון אם חושבים על יציאה מהמקום בשלג / קרח.

נהיגה ראשונה: ב.מ.וו X5 PHEV. יצרן, אתר יצרן
מנוע 3.0 ליטרים, שישה צילינדרים בטור בשילוב יחידה חשמלית/אתר יצרן, יצרן

ואפרופו מצב נהיגה חשמלי, X5 xDrive45e מפנקת ביותר בכל הקשור לאופציות החשמליות, עם טווח נסיעה נקי מזיהום של כ-80 ק"מ ואף יותר, תלוי על איזה תקן מסתכלים, ובכל מקרה זה כפול מיחידת ההנעה המקבילה של ב.מ.וו סדרה 7. כל החשמל הזה אינו בנמצא רק במהירויות עירוניות נמוכות, להיפך, גם על כביש מהיר, כל עוד טווח הקילומטרים יאפשר לך, תוכל להגיע ל-135 קמ"ש חשמליים ושקטים, תודות למארז סוללות בעל נפח הטענה של 24 קילו-וואט שעה. אלא שבעולם החשמלי העכשווי פעמים רבות הפער בין נתונים חשמליים למה שקורה בשטח, הנו רחב ביותר, אז יצאנו לבדוק בעבודת שטח דקדקנית.

עד 135 קמ"ש בכוח החשמל לטווח מוצהר של 80 ק"מ

ב.מ.וו X5 פלאג אין הייבריד 2019/ב.מ.וו

בנהיגה על מצב חשמלי לבדו, לחיצה על דוושת התאוצה משולה להשמדת מעט החמצן שנותר על הכדור, שיננתי לעצמי על תחילת הנהיגה וכפיתי על התת מודע נהיגה רגילה ככל הניתן. אחרי 30 ק"מ משולבי עיר ומחוצה לה, כאשר נותרו עוד 50% על מד החשמל, הרגשתי שעמדתי במשימה. עם זאת יש לציין כי גם במצב חשמלי עם לחיצה מלאה העוברת את מצב ה"קיק דאון" נכנס לפעולה גם מנוע הבעירה, קצב צבירת המהירות מעל 100 קמ"ש איטי למדי בשימוש בלעדי של המנוע החשמלי, שגם אינו מאפשר לבדו לעלות מעבר ל-119 קמ"ש. אלא שהטענה הבולטת לגבי מצב זה נוגעת לשנייה בה הרמת אתר רגל ימין מדוושת התאוצה ומערכת הבלימה הרגנטיבית נכנסת לפעולה, מאטה את מהירות הנסיעה באופן משמעותי וגרוע מכך הופכת את ההגה לקשה ומוזר לתפעול. ניתן לבטל אופציה זו אך ביטולה תמנע ממך להגיע קרוב ל-70 ק"מ על החשמל בלבד, כפי שעשינו אנו.

נהיגה ראשונה: ב.מ.וו X5 PHEV. יצרן, אתר יצרן
נהיגה ראשונה: ב.מ.וו X5 PHEV/אתר יצרן, יצרן

אה כן, היה קריר והדלקת מזגן על מצב פינגווינים קפואים, כמו כל כניסה לכלי רכב בארץ, לא נעשתה כך שיש לצפות לטווח חשמלי קטן מכך בארץ. לאחר התאיידות החשמל מהסוללה בהמשך הדרך כאשר בילינו מרבית הזמן במצב הייבריד, המעברים בין חשמל למזהם היו חלקים גם כאשר החליט איזשהו תת שבב במחשב הרכב, לעבור למצב חשמל או לחזור ולזהם.

ב.מ.וו X5 xDrive45e לא תיכנס לחמישייה הפותחת של רכבי הנהיגה הטובים של החברה, אפילו לא לחמישים. אבל ממתכון הכולל צמיגים בשרניים, מתלים אדפטיביים, סוללות אשר ממוקמות נמוך ומורידות את מרכז הכובד, יחד עם הסמל המחייב, וקיבלתם מכונית שיכולה לנסוע מאוד מהר על הכבישים הכי מפותלים שתוכל למצוא. רק שנסיעה כזו מבזבזת המון דלק ולא מחזירה בהעלאת מד הרגש לגבהים מרשימים, כך שמהר מאוד חוזרים לנסיעה הגיונית. שוב התת מודע הזה.

נהיגה ראשונה: ב.מ.וו X5 PHEV. יצרן, אתר יצרן
גרסה זו, על כל תוספת המשקל שלה לא מהנה לנהיגה, אבל בהחלט מהירה ובעלת יכולת/אתר יצרן, יצרן

אחרית חשמל

את העובדה שב.מ.וו X5 החדשה הנה מכונית מרשימה וחפה מכשלים מרכזיים נראה לי שכבר הבנתם, זאת מבלי להזכיר את הדברים הקטנים שעשו לנו את זה כמו מערכת תצוגה עלית מצויינת, פתחי מיזוג צדיים ליושבים מאחור, נוחות נסיעה ושקט בתא הנוסעים ויש עוד לא מעט נקודות זכות. אלא שאנו מדברים על X5 xDrive45e ההיברידית, וכאן, ועל אף שיחידת ההנעה בכללותה עושה את עבודתה באופן יוצא מן הכלל, אני מתקשה לצלול להבנה של אנשי החברה, בדבר הרצון העתידי של לקוחות החברה לדגם שכזה. יותר הגיוני בעיניי שהם עושים זאת משיקולים אחרים שכלל אינם נוגעים ללקוח, אלא לחברה שחייבת לעמוד ברף מזהמים לכלל המכוניות שלה, אחרת תיקנס באירופה.

נהיגה ראשונה: ב.מ.וו X5 PHEV. יצרן, אתר יצרן
נהיגה ראשונה: ב.מ.וו X5 PHEV/אתר יצרן, יצרן

מצד שלושים ואחד וחצי (איבדתי כבר את הספירה), ב.מ.וו ישראל מסרה כי כבר יש הזמנות לדגם זה כך שגם בארץ יש נהגי בימרים שרוצים להיות חלק מהכאילו מהפיכה הירוקה, גם אם היא אינה מוחצת לעיני הסובבים. עוזרת העובדה כי מחיר הדגם העומד על 600 אלף שקלים, כמעט זהה לדגמי הדיזל והבנזין משוללי ה-M בשמם. אותם רוכשים אשר יקבלו את המפתח שיותר מזכיר טלפון חכם קטנטן, יכנסו פנימה ויראו 930 ק"מ עד לתדלוק הבא, עם צריכת דלק ממוצעת של קרוב ל-13 ק"מ לליטר כפי שראינו אנו (ב-187 ק"מ סה"כ), מתוכם חלק ניכר יהיו חשמליים בלעדיים. אותם רוכשים יחייכו לבטח גם אם תדלוק ממוצע פחות ישפיע על סך ההוצאות החודשי בכרטיסי האשראי האקסקלוסיביים שלהם.

נהיגה ראשונה: ב.מ.וו X5 PHEV. יצרן, אתר יצרן
נהיגה ראשונה: ב.מ.וו X5 PHEV/אתר יצרן, יצרן

על הצד הטכני: ב.מ.וו X5 פלאג אין הייבריד

מנוע, הנעה: בנזין-חשמל, 6 צילינדרים, כפולה
נפח: 2,998 סמ"ק
הספק/סל"ד (כ"ס): 5,000/394
מומנט/סל"ד (קג"מ): 1,500/61
תיבת הילוכים: אוטומטית, 8 הילוכים

מידות:
אורך (ס"מ): 492
רוחב (ס"מ): 200
גובה (ס"מ): 175
בסיס גלגלים (ס"מ): 298
תא מטען (ליטרים): 500

ביצועים:
תאוצה 0-100: 5.6 שניות
מהירות מירבית: 235 קמ"ש

מתחרים:
אודי Q7 e-tron, וולוו XC90 T8, ריינג' ספורט PHEV

מחיר:
600 אלף שקלים

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    8
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully