וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

מבחן ראשון: ב.מ.וו X5 החדש

28.4.2019 / 7:05

לפני עשרים שנה הציגה ב.מ.וו את X5 שנחשב לג'יפון-הפרימיום הראשון בעולם. הוא זכה להצלחה מרשימה, ומאז הצטרפו כל השאר לחגיגה. האם יצליח הדור הרביעי של X5 לשמור על מעמדו המוביל?

מבחן דרך: ב.מ.וו X5. רמי גלבוע, ניר בן טובים
הופעה רבת נוכחות, עם המון ביטחון עצמי, כראוי למוביל הוותיק/ניר בן טובים, רמי גלבוע

עשרים שנות אבולוציה לקחו את ב.מ.וו X5 מסגנון קובייתי בנוסח רכב שטח מסורתי, לסוג של לימוזינת כביש על עקבים. הקטגוריה אותה המציא X5 לא שקטה על שמריה, והרחובות שוקקים במתחרים איכותיים כמו אודי Q7, מרצדס GLE, ריינג' ספורט או וולוו XC90 - שלא לדבר על יצרנים אקזוטיים למחצה או ספורטיביים במהותם כמו מזראטי, פורשה, אלפא רומיאו, יגואר, ואפילו למבורגיני. זהו אחד מפלחי השוק הרווחיים ביותר ליצרנים, והמחירים בהתאם; רכב המבחן בגרסת 'סופיריור' עולה 690,000 שקלים, וברמת גימור 'עלית' הוא יעלה לכם 600,000 שקלים 'בלבד'; בקצה העליון של הסקאלה מוצע xDriveM50d במחיר 890,000 שקלים.

מבחן דרך: ב.מ.וו X5. רמי גלבוע, ניר בן טובים
גדל במימדים, אבל הזיהוי הוא מיידי בפרופיל, בעצם, גם בזוויות האחרות/ניר בן טובים, רמי גלבוע

מראה משפחתי

אי אפשר לטעות בזהותו של X5 החדש; למרות שהוא גדל מקודמו בכמה סנטימטרים, הוא שומר על הצללית המוכרת של הדורות הקודמים - תוך השפעה ניכרת של X3 הקומפקטי. אני לא יודע איך כותבים בגרמנית "לא משנים נוסחה מנצחת" אבל זה בטח המשפט שהיה חרוט על הקיר בסטודיו העיצוב. הפרופורציות החדשות מתוחות ואלגנטיות יותר, מתכנסות לעולמם העירוני של קרוסאוברים מודרניים. הפנסים האחוריים כאילו נלקחו מלימוזינות הכביש של החברה, והחזית? שם התפרעו המעצבים עם כונסי אוויר מאיימים, גריל כליות אדיר ממדים, ויחידות תאורה בסגנון שכבר הפך למשפחתי. נוסיף לזה גילופים חדים בדופן הרכב ונקבל קרוסאובר גדל מימדים, בקצה היותר אגרסיבי של הסקאלה.

עוד באותו נושא

לרקוד על ארבע חתונות: ב.מ.וו Executive X4

לכתבה המלאה
מבחן דרך: ב.מ.וו X5. רמי גלבוע, ניר בן טובים
דוגמנית בווארית בקצה הדיונה. אל תנסו את זה בבית/ניר בן טובים, רמי גלבוע

ה- X5 נראה בתמונות קטן מכפי שהוא באמת; עם 4.92 מטרים בין הפגושים ורוחב של 2.00 מטרים, יש לו נוכחות כביש רצינית ביותר. לקוחות רבים אוהבים את הכוחניות הזו, רצוי בצבע שחור מאיים; אני הייתי מעדיף קווים קצת יותר מרוככים, אלגנטיים, מרגיעים. אני כן אוהב את חגורת המתניים הנמוכה יחסית, המשאירה חלונות גדולים ומרווחים. החלונות המושחרים מדגישים את האלגנטיות הנקיה של קו הגג, בועה נקיה וצלולה. רכב המבחן נועל צמיגי 315/35 בחתך 21 אינץ' ענקיים, דגמי 'עלית' מגיעים עם חישוקי 20 אינץ' (האמורים לשפר במעט, את נוחות הנסיעה). כונסי האוויר מאחורי הגלגלים הקדמיים אינם מזרימים אוויר לשום מקום, זה רק קישוט.

מבחן דרך: ב.מ.וו X5. רמי גלבוע, ניר בן טובים
תא הנוסעים מעוצב בשפע מעויינים, מגומר ומאובזר ברמה גבוהה ביותר/ניר בן טובים, רמי גלבוע

מרחב מחייה

תא הנוסעים שודרג משמעותית ביחס לדגם היוצא; חומרי הדיפון משובחים ומיוחדים, המושבים מרופדים בעור חום ונעים למגע, מחושמלים ומחוממים. לוח המחוונים ופתחי האוורור זוויתיים ומחודדים עם שלל צורות הקסגונאליות, טרפזואידיות ומשולשות. המראה נעים לעין ולמגע הודות לגימורי אלומיניום מוברש, ושילוב נאה של עור ופלסטיקה. מנועים חשמליים מסוגלים להמיר את המושבים הקדמיים מכורסת סלון מרווחת, לסוג של מושב ספורטיבי החובק את מתנייך ותומך היטב בגב. תנוחת הנהיגה מצוינת והתצפית החוצה לגמרי לא רעה, למי שאוהב ישיבה גבוהה.

מבחן דרך: ב.מ.וו X5. רמי גלבוע, ניר בן טובים
חוץ מגימורי קריסטל, לוח הפיקוד מציע מבחר כוונונים למתלים ולניהול המנוע, מתג הגבהת מרכב וחוגת iDrive נוחה לשימוש/ניר בן טובים, רמי גלבוע

מול הנהג מותקנים שני צגי 12.3 אינץ' צלולים ובהירים, שופעי מידע מכל סוג. שמחתי לגלות כי למרות השכלולים, ב.מ.וו לא הפקירה את לקוחותיה לעולם כל-דיגיטלי - יש שפע מתגים פיזיים לניהול המזגן, מערכת הצליל ושאר פונקציות שימושיות. "Hello BMW" דיברתי עם המכונית, לאחר שנואשתי למצוא נתון שהתחבא במעמקי התפריטים, "מה תצרוכת הדלק שלי?". התשובה הגיעה ברהיטות, סוג של "דבר אליי" בגרסה בווארית... ניתן להפעיל חלק מהפונקציות גם בתנועות ידיים, יכולת המשעשעת את האורחים אבל לא נראית לי שימושית ויעילה במיוחד.

מבחן דרך: ב.מ.וו X5. רמי גלבוע, ניר בן טובים
העיצוב, הגימור וההרכבה משדרים דבר אחד - אין פשרות/ניר בן טובים, רמי גלבוע

"זה קריסטל Swarovski" לחש בהתפעמות איש המכירות, בעודו מצביע על כיפה שקופה המעטרת את ידית ההילוכים וחוגתiDrive ; הסינים אוהבים את הסגנון הנוצץ הזה, וכך גם נכדתי בת ה-6. תא הנוסעים מציע תאורת אווירה נעימה, מחזיקי כוסות משקה עם חימום וקירור (בין 3 ל-55 מעלות צלזיוס, אם זה ממש מסקרן אתכם), ורשימת איבזור המשתרעת ממינכן ועד בייג'ינג. ניתן להוסיף ל-X5 חבילות עיצוב xLine או M-Sport, ובהמשך השנה תגיע אופציה לשורת מושבים שלישית.

מבחן דרך: ב.מ.וו X5. רמי גלבוע, ניר בן טובים
מרחב טוב מאחור עם פתחי מזגן ושקעי טעינה, וחיבורים לטאבלט של הילדים/ניר בן טובים, רמי גלבוע

הודות להגדלת בסיס הגלגלים ב-4.2 סנטימטרים ולמרות קיומו של גל הינע אחורי, המרחב מאחור מצוין. יש מרחב כתפיים וראש, ארבעה פתחי מזגן, מנגנון לחיבור טאבלט לילדים, גג שמש פנורמי, הכל טוב. עם נפח של 650 ליטרים (1,870 עם כיסאות מקופלים), תא המטען יכיל בקלות את כל הציוד המשפחתי. חלקו התחתון של תא המטען נפתח חשמלית כלפי מטה, מייצר משטח נוח לחיתול פעוטות או ארגון תיקי הגולף; זה נוח, אם כי מקשה על ההגעה למעמקי תא המטען. ברצפת תא המטען יש דלת קפיצית, החושפת מקום איחסון סמוי מן העין.

מבחן דרך: ב.מ.וו X5. רמי גלבוע, ניר בן טובים
שני חלקי דלת תא המטען נפערים חשמלית, ניתן להנמיך את המרכב כדי להקל על העמסת מטענים/ניר בן טובים, רמי גלבוע

האם זו עדיין מכונת נהיגה?

אני יודע שהיקף האיבזור האלקטרוני וטיב הריפוד מעניינים את רוב הלקוחות, יותר מאשר ביצועי המנוע והתנהגות הכביש של X5 החדשה. אבל אני עדיין זוכר את שורשי המותג הבווארי, רואה את האות M על חלק מהדגמים, ונהנה מהמחשבה על ששת הצילינדרים הפועמים בחרטום ה-X5. מנוע ה-3.0 ליטר מספק 265 כ"ס ו-63.2 קג"מ, אלו נתונים מצוינים; אבל במהלך השנים גדל הקרוסאובר הבווארי ועבה, היום הוא שוקל 2,185 קילוגרם. עם תיבת 8-הילוכים מאיץ ה-X5 ל-100 קמ"ש ב-6.5 שניות מכובדות בהחלט, אם כי הוא אינו יוצר תחושת תאוצה דרמטית. גרסת הבנזין 40i תבצע את מיאוץ הרמזורים ב-5.5 שניות, הדיזל בעל 400 כ"ס ו-77.5 קג"ם יסתפק ב-5.2 שניות. בהמשך השנה תגיעה גם גרסת xDrive45e היברידית נטענת, בהספק כולל של כ-400 כ"ס.

מבחן דרך: ב.מ.וו X5. רמי גלבוע, ניר בן טובים
מאחורי החזית הכוחנית חבויים שישה צילינדרים בשרניים ומעודנים/ניר בן טובים, רמי גלבוע

עם כל המספרים האלה אני מניע את האוטו, ומתגלגל לכיוון כביש הנהיגה הקרוב למקום מגוריי; ברור לי שה-X5 אינו אמור להיות רקדנית M קלילת רגליים אבל אני מצפה בכל זאת, לחווית נהיגה מרוממת. הדיזל מסתובב חלק ונקי, אין כמו שש בוכנות להרגעת המצב. הבידוד האקוסטי מצוין, אפילו מבחוץ נשמע המנוע מתורבת ושקט. מעיכת דוושת הגז מזניקה את המסה הגדולה קדימה, תיבת ההילוכים מתפקדת ברהיטות ובתזמון מצוין, התאוצה לינארית עד מהירויות חוליגניות בעליל.

X5 החדש חזק ומהיר אבל הפיל שבחדר שוקל 2.2 טונות, מונע את ההתפעמות השמורה למכוניות כביש זריזות ומתגמלות. לאחר שאתה מבין כי ביצועי המנוע לא ירגשו אותך היום, אתה מתחיל ליהנות מעצם הנהיגה. ה-X5 מאיץ ביציבות קטרית, משייט בכביש בנינוחות נטולת מאמץ, עוקף מכוניות בקלילות מרשימה. מנוע הדיזל שקט מאוד ורק צמיגי ה-31.5 סנטימטרים משמיעים רחש מוחשי לעתים, על אספלט מחוספס. תצרוכת הדלק נעה בין 11-12.5 קילומטר לליטר, זה נתון טוב ביחס למסה הגדולה וקצב הנהיגה המהיר, המשולב בפקקים הנוראיים של חוה"מ פסח.

מבחן דרך: ב.מ.וו X5. רמי גלבוע, ניר בן טובים
מבחן דרך: ב.מ.וו X5/ניר בן טובים, רמי גלבוע

בתחילת המבחן חששתי מאי הנוחות העלולה להגיע מצמיגי ה-21 אינץ' של רכב המבחן, אבל מסתבר שבולמי האוויר מצליחים להעניק נוחות נהיגה גבוהה; המערכת מסננת היטב את תחלואי הכביש, ונוחות הנסיעה גבוהה מאוד. במצב Comfort בולעים המתלים את רוב השיבושים ברכות ספוגית במקצת, הגורמת למרכב להתנודד יותר מכפי שאהבתי. מצב 'נוחות' התאים מאוד לשיוט רגוע, ובמצב 'ספורט' קיבלתי ריסון טוב של המרכב, אבל שידור ישיר של קרעי וקפלי אספלט. מצב 'ספורט' מכווץ מעט את משענת הגב, לקבלת תחושה של מושב כאילו-מרוץ... בסופו של דבר גיליתי כי למעט הקצוות של נהיגה 'זחוחה' או 'ספורטיבית', מצב Adaptive מעניק לי את הפשרה הטובה ביותר.

התנהגות הכביש של X5 בטוחה וצייתנית ביותר, אבל אל תצפו לנהיגה מקושרת ומתגמלת באופן טהור; גם במצב 'ספורט' אתה חש את המשקל הגדול ומרכז הכובד הגבוה, ההיגוי החשמלי טוב אם כי לא מזהיר. למרות זאת מצאתי את עצמי נוהג באישון הלילה לכביש נהיגה הררי שהיה פנוי, סוף סוף, מהמוני בית ישראל. תאורת LED אדפטיבית הפכה את הלילה ליום, והנעת ה-4X4 נסכה בי בטחון רב. ברגע שהפנמתי כי אני לא נוהג ב-M2 שרירית וזריזה התחלתי להתענג מנהיגת ה-X5 המספקת, בכל זאת, הנאת נהיגה רבה - אם כי לא חדווה של מכונה זריזת ירכתיים.

מבחן דרך: ב.מ.וו X5. רמי גלבוע, ניר בן טובים
מערכת שמירת הנתיב אפקטיבית, אך נוטה לעצבנות יתר/ניר בן טובים, רמי גלבוע

איבזור הבטיחות עומד על הרמה הגבוהה ביותר שבנמצא: מצלמות היקפיות וגלאי רדאר, חיישנים והתראה על כל דבר שזז בסביבתך, בלימה אוטונומית עד 210 קמ"ש (לא בדקנו), שמירת נתיב, ועוד. בקרת השיוט האדפטיבית עובדת נפלא, זה היה האבזר השימושי ביותר בפקקים הנוראיים שהציקו לנו בחול המועד. פחות אהבתי את מערכת שמירת הנתיב; היא אינה שומרת אותך במרכז הנתיב אלא מסיטה אותך ימינה-שמאלה, בחוסר שקט מפתיע במקצת. לעתים היא גם מתערבת בגסות בפעולת ההגה, כמו נוסע היסטרי השולח ידו אל גלגל ההגה, לא אהבתי.

כאן דווקא אין בעיה להיכנס איתו לדיונות...

תן לשים ת'צמיג על דיונה

אין מה להוריד מכונית כזו לשטח אבל לאחר שצפיתי בסרטוני הפרסום בנוסח דקאר, לא יכולתי להתאפק. מתלי האוויר מאפשרים הגבהת גחון עד לגובה מרשים של 25.5 סנטימטרים, אז חשבתי שלא יזיק לבדוק כמה שבילי עפר. במצב 'קומפורט' ובגובה סטנדרטי, ה-X5 מאפשר גיחה רגועה לשבילים מוסדרים, אבל הצמיגים, אויי הצמיגים! עם חתך 35 ספורטיבי, אתה כל הזמן חושש מצליל "פסססססס" המבשר שכרגע פוצצת 2,000 שקלים, ואין לך צמיג רזרבי של ממש... נטשתי במהרה את השביל.

מבחן דרך: ב.מ.וו X5. רמי גלבוע, ניר בן טובים
צריך למצוא דיונה נקיה מאוד ולדעת לנהוג, כדי להתענג על ה-5X בשטח אמיתי. לא מומלץ/ניר בן טובים, רמי גלבוע

לפתע חשבתי שעם צמיגים ברוחב 31.5 סנטימטרים ו-264 כ"ס, האוטו הזה דווקא יכול להיות לא רע בדיונות פתוחות; התבאסתי לגלות כי הדיונה הנרחבת הוקפה בגדר פלדה ממסדית, והשבילים סביבה משובשים, איטיים וגדושי במפים שאינם מתאימים לטוחנת אוטוסטרדות גרמנית. נמלטתי מהשטח כל עוד נפשי בי, מברך על כך שלא פוצצתי צמיג, לא תלשתי פגוש, ולא ניפצתי גלאי רדאר העולה מי-יודע-כמה... אז אני יכול לבשר לכם שה-X5 מסוגל לתפור דיונות, אבל זה ממש רעיון גרוע - למרות סרטוני הפרסום ההרפתקניים, ואפילו לא עם ערכת השטח (הכוללת מיגון גחון, צמיגים באוריינטצית שטח זעירה, נעילת דיפרציאל אחורי ומספר מצבי נהיגה לסוגי שטח שונים).

מבחן דרך: ב.מ.וו X5. רמי גלבוע, ניר בן טובים
שבירת קרני האור מהקריסטלים משתקפת בגלגל ההגה - מפגש יוקרתי במיוחד/ניר בן טובים, רמי גלבוע

סיכום

הגרסה האחרונה של X5 מהווה שידרוג ביחס לקודמת, שבעצמה הייתה אמת המידה בקבוצה, כך שהוא שומר על מיקומו כמוביל קבוצת החוד של קטגוריית הקרוסאוברים-פרימיום. X5 החדש הוא קרוזר מהיר ונוח, שימושי ומפנק לכל המשפחה. הוא לא יפתה אותך לחרוך צמיגים בכביש הררי אבל הוא עוד זוכר טריקים מענגים ומהירים להפתיע - במקביל ליכולת להוביל את המשפחה בנינוחות מרגיעה, ולהתמודד עם פקקי תנועה באמצעות מערכות הפוזלות לכיוון האוטונומי.

X5 החדש מתאימה ללקוחות המחפשים שדרוג בז'אנר הקרוסאוברים הקיצוניים, ורוצים לעשות זאת בצורה מוחצנת ושרירית. זה מה שמקובל בפלח השוק הזה, ואין כמו ב.מ.וו שחתומה על הדור הנוכחי וגם על המקור כדי להבין את התפתחותו בעשרים השנים האחרונות.

על הצד הטכני: ב.מ.וו X5 xDrive30d

מנוע, הנעה: טורבו דיזל 6 בוכנות, 4X4
נפח: 2,993 סמ"ק
הספק/סל"ד (כ"ס): 256/4,000
מומנט/סל"ד (קג"מ): 63.2/2,000
תיבת הילוכים: פלנטרית, 8 הילוכים

מידות:
אורך (ס"מ): 492
רוחב (ס"מ): 200
גובה (ס"מ): 174
בסיס גלגלים (ס"מ): 297
מרווח גחון (ס"מ): 21.4-25.4
תא מטען (ליטרים): 650 / 1,870
משקל עצמי (ק"ג): 2,185

ביצועים:
תאוצה 0-100 (שניות): 6.5
מהירות מרבית (קמ"ש): 230
תצרוכת דלק משולבת (יצרן, קמ"ל): 16
תצרוכת דלק בינעירונית (מבחן, קמ"ל): 11-12

מחיר רכב המבחן (שקלים): 690,000

מתחרים: אודי Q7, מרצדס GLE, ריינג' רובר ספורט, וולוו XC90

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully