וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

לרקוד על ארבע חתונות: ב.מ.וו Executive X4

28.2.2019 / 9:30

עם X4 החדשה מנסה ב.מ.וו לאחוז במקל מכל הקצוות: גם קרוסאובר וגם קופה ספורטיבי, גם כביש וגם רכב שטח. האם זה אפשרי? יצאנו לבדוק את גרסת הבסיס 20i, המספקת 184 כ"ס תמורת 369,000 שקלים

מבחן דרך ב.מ.וו X4. רמי גלבוע, ניר בן טובים
החזית יפה וכוחנית, ביצועי הכביש אינם מושלמים, אבל טובים מהמצופה/ניר בן טובים, רמי גלבוע

מלאכתם של אשפי השיווק הולכת ונעשית קשה מיום ליום; המהנדסים יודעים לייצר כמעט כל דבר, 'סופרי האפונים' משגיחים על עלויות הייצור, והלקוחות? הלקוחות מבולבלים ממטר הגרסאות ותת-הגרסאות המוצעות להם בכל רגע. העולם רוצה קרוסאוברים, אבל כל אחד רוצה טוויסט קטן בעלילה; פה רוצים עירוני קטן, שם מבקשים יכולת שטח סמלית, ו-X4 מנסה לתת מענה לאלה שרוצים קרוסאובר ספורטיבי.

הקטגוריה החדשה היא רכב-פנאי-קופה-ארבע-דלתות-ספורטיבי-מוגבה-עם-יכולת-שטח. באמריקה קוראים לקטגוריית הקרוסאובר-קופה בשם Sports Activity Coupe, SAC (טוויסט קליל של המינוח המקובל, SUV). אז לוקחים קרוסאובר מוצלח כמו 3X, מותחים אותו קצת לפה וקצת לשם, מכיילים אותו ספורטיבי והנה לכם, כוכב חדש. ה-X4 יקר מ-X3 מקביל בכ-40,000 שקלים, תלוי בגרסה. המתחרה הישיר ל-X4 הוא מרצדס GLC קופה, היקר יותר.

מבחן דרך ב.מ.וו X4. רמי גלבוע, ניר בן טובים
הקרוסאובר-קופה אלגנטי, אבל הוא מציג ירכתיים כבדים ומגושמים מעט/ניר בן טובים, רמי גלבוע

במבט ראשון

X4 החדש גדול מהדגם היוצא בסנטימטרים משמעותיים; הוא ארוך ב-8 סנטימטרים, רחב ב-4, ובסיס הגלגלים צמח ב-5.5 סנטימטרים; הגובה כמעט לא השתנה, כך שאנחנו מקבלים צללית ארוכה ומתוחה יותר. פיצול האישיות הגלום במונח 'קרוסאובר-קופה-ספורטיבי' מגיח ברגע שאתה פוגש את ה-X4 באולם התצוגה. מלפנים זו ב.מ.וו כהלכתה, כמו שאנו מדמיינים: חרטום כוחני עם שבכת זוג הכליות המשפחתית (בכל שנה הן גדלות עוד קצת, בסוף לא יישאר פח מסביב לפתחים...). יחידות התאורה אלגנטיות וגיאומטריות ובתחתית החרטום נפערים פתחי אוורור נוספים, חלקם אינו מנקז אוויר לשום מקום. מכסה המנוע מודגש בשני קפלי פח בולטים הנראים גם ממושב הנהג, מצוין וכוחני למהדרין. הכוחניות מסתייעת במרווח גחון של 20.4 סנטימטרים, הבא לספק את תאוות הגובה של נהגי קרוסאוברים; זה מעניק נוכחות כביש חזקה, אבל מאבד מתחושת הספורטיביות האמורה להיות מוקרנת מרכב קופה ספורטיבי.

עוד באותו נושא

ב.מ.וו X4 בישראל

לכתבה המלאה
מבחן דרך ב.מ.וו X4. רמי גלבוע, ניר בן טובים
תצורת הקופה שנכפתה עליו מצמצמת את השימושיות/ניר בן טובים, רמי גלבוע

במבט צד אנו מקבלים מראה מוצק ומגולף. גרסת המבחן 20i נועלת צמיגי 245/50R19 סבירים למדי (גרסת M40i הספורטיבית נועלת275/35R21 קיצוניים לחלוטין). העניינים מסתבכים כאשר עובר מבטנו למחצית האחורית של ה-X4; המעצבים נקרעו בין הרצון למתוח צללית מעודנת של מכונית קופה ספורטיבית, לבין הרצון לשמור על שימושיות של קרוסאובר, הדורש גג גבוה יחסית (כמו ב-X3, למשל). התוצאה היא ישבן גמלוני וגבוה, משולב ברמת שימושיות נמוכה מזו של התאום הלא זהה, X3. ישבן ה-X4 בולט גם במבט ¾ אחורה, אי אפשר לאזן דבר כזה. שיטוט קצרצר באולם התצוגה של ב.מ.וו ממחיש את ההבדלים; מכוניות הקופה אלגנטיות ונקיות, הקרוסאוברים משדרים הרפתקנות ומסעות, דגמי X6 ו-X4 אינם סגורים על עצמם. אבל אולי זה מה שימשוך את הלקוח המחפש עיצוב חדשני, למי שרוצה להגביה את המכונית המשפחתית, או שאינו רוצה להיטמע בים הקרוסאוברים?

מבחן דרך ב.מ.וו X4. רמי גלבוע, ניר בן טובים
תא הנוסעים משובח, איכותי וופונקציונאלי/ניר בן טובים, רמי גלבוע

מרחב משפחתי

תא הנוסעים הוא ב.מ.וו קלאסי, בעיקר לטוב. העיצוב נקי ואלגנטי, הנדסת האנוש מצוינת, המושבים נוחים, רמת האיבזור לגמרי לא רעה. אבל אז נופל מבטך על מסך המולטימדיה הראשי, גודלו 6.5 אינץ' מסכנים... הלו, 6.5 אינץ' באוטו של 370,000 שקלים, לא הגזמתם? זה גודל שייראה קצת עצוב בסופר מיני עממית, אבל כאן - זו כבר ספרטניות מובהקת. תוכל להזמין מסך 10.25 אינץ' בתוספת תשלום של 10,000 שקלים, והקטע הגדול - באותה תוספת של 10,000 (סך הכול 379,000 שקלים) תקבל את גרסת הדיזל 20d המעניקה לך את מסך ה-10.25 הנכסף, ועוד מנוע דיזל בשרני וחסכני... קטונתי מלהבין את נפלאות התמחור אבל אין לי ספק, שהייתי הולך על הדיזל. גרסאות ה-X4 מגיעות גם עם חבילות אבזורInnovation או Assistantבמחירים של 25 או 35 אלף שקלים.

מבחן דרך ב.מ.וו X4. רמי גלבוע, ניר בן טובים
המרווח מלפנים מצוין/ניר בן טובים, רמי גלבוע

אז לאחר שסיימנו להתלונן על המסך הקטן, אפשר להתרווח וליהנות מתא הנוסעים, המוכר מאוד לכל מי שמכיר את דגמי ב.מ.וו האחרים. לוח המחוונים מוקפד ואיכותי, המתגים פועלים למופת, ומערכת השליטה I-Drive ממשיכה להיות מהטובות שבנמצא. ניתן לתקשר עם המכונית גם בדיבור ובתנועות יד, אבל בסוף אתה מעדיף להפעיל אותה באמצעות המתגים וחוגת I-Drive. מתגי הבחירה בשלושת מצבי נהיגה אינם נוחים להפעלה אינטואיטיבית.

מלפנים יש מקום מספק לחלוטין לנוסעים, והמושבים נוחים; בנסיעה ארוכה הרגשנו שהמושב קצת צר לטעמנו, או אולי זו בעיה של ישבנינו התופחים? בסיס הגלגלים המוארך משאיר מרחב טוב ליושבים מאחור אם כי גבוהי קומה ירגישו בגג המשתפל מטה, תוצאה בלתי נמנעת של תצורת ה'קופה'. הישיבה ב-X4 נמוכה יחסית, במונחים של קרוסאובר גדול; אתה לא הרבה יותר גבוה משכנייך לכביש, סוג של בעיה עבור חובבי הז'אנר הג'יפונאי. תא המטען גדל ב-25 ליטרים, קטן במעט מזה של X4 השימושי יותר.

ב.מ.וו X4. יצרן, אתר יצרן
תא המטען של ה-X4 פחות נוח ושימושי מזה של X3/אתר יצרן, יצרן

על הכביש

מנוע הבנזין של גרסת ה-20i מספק רק 184 כוח סוס ו-30 קג"מ (על משקל עצמי של 1800 קילוגרם) כך שמלכתחילה, לא היו לנו ציפיות גדולות בנושא ביצועי המנוע. היצרן גורס 8.3 שניות מאפס למאה, אבל אתה לא באמת מרגיש תאוצה חזקה. הודות לתיבת 8 הילוכים מצוינת אתה גם לא מרגיש אף פעם עצלות או הססנות, אבל ה-X4 מסרב להדגים יכולות כביש של מכונית קופה מחודדת. התאוצה בסדר, ניתן לבצע עקיפות בבטחה, וגם בכביש ההררי הוא לגמרי לא רע. אבל בשום נקודה אין תחושת כוח רצינית, ואתה מייחל כל הזמן לעוד סוסים או קג"מים - כמו אלה הזמינים בגרסת הדיזל 20d (379,000 שקלים), או בגרסת הבנזין 30i (המוציאה ממנוע 2.0 ליטר 252 כ"ס ו-6.3 שניות, 410,000 שקלים). גרסת הקצה הנמכרת כרגע בישראל היא M40i המספקת 354 כ"ס ו-4.8 שניות, תמורת 609,000 שקלים. לקראת סוף השנה תגיע אלינו גרסת M הספורטיבית, 480-510 כ"ס ו-60 קג"מ, 4.2 שניות מאפס ל-100.

מבחן דרך ב.מ.וו X4. רמי גלבוע, ניר בן טובים
לא מכונית ספורט, אבל ננהג טוב יותר מאחיו המוגבהים/ניר בן טובים, רמי גלבוע

אבל כרגע אנו משייטים ברכב המבחן לכיוון הכבישים המתפתלים של הגלבוע, ומרגישים די בסדר עם מנוע 2.0 ליטר הצנוע. בפנטזיה שלך אתה מצפה לב.מ.וו רושפת וכוחנית, כזו החורכת צמיגים בכל יציאה מפנייה חדה... אבל בינינו, כמה מהלקוחות נוהגים ככה? ה-20i תספק לקוחות שלא מחפשים ביצועים ספורטיביים, כאלה הרוכשים את המכונית בעיקר בעבור המיצוב והייחוד שלה. מי שרוצה יותר כוח ישדרג לגרסת הדיזל, או ל-30i החזקה ומאובזרת יותר.


במסגרת התדמית הספורטיבית, X4 מכוילת ספורטיבי יותר מ-X3 התאומה. היא פחות נוחה מה-X3, אבל אינה חובטת בנוסעיה. מעצם המאפיינים הקרוסאובריים וממרווח גחון של 20.4 סנטימטרים, ה-X4 חסרה את החדות של מכוניות כביש טהורות, בוודאי עם צמיגי חתך 50 גבוהים יחסית. אבל השלדה המצוינת משליטה סדר בעניינים, ההיגוי צפוי ומשקלו טוב, ההגה מהיר יחסית. הבה לא נבנה על ריגושים גדולים ודריפטים מעלי עשן אבל זו מכונית שמסוגלת לגרום הנאה בכביש הררי, נוסכת ביטחון רב גם במהירויות גבוהות מאוד.

תצרוכת הדלק הייתה סבירה עבור רכב במשקל 1800 קילוגרם, 9-11 קילומטרים לליטר עם פוטנציאל של 12-14 קמ"ל, בנסיעה בינעירונית רגועה. נציין כי מערך הבטיחות האקטיבית, מצומצם להפתיע; לכל דגמי 4X יש בלימה אוטונומית ובקרת שיוט רגילה, אבל רק ל-M40i יש שמירת מסלול אקטיבית ובקרת שיוט אדפטיבית. בשאר הדגמים מסופקות מערכות אלה בתשלום נוסף, 25-35 אלף שקלים.

מבחן דרך ב.מ.וו X4. רמי גלבוע, ניר בן טובים
לא רכב שטח, אבל גם לא מפחד משבילים מסודרים/ניר בן טובים, רמי גלבוע

לא תאמינו, יש גם "בשביל"

ככל שהצנענו ציפיות ביחס ליומרות הכביש של לקוחות ה-X4, היינו עוד יותר ספקניים לגבי הורדת אוטו כזה מהכביש הסלול... כל דגמי X4 חמושים בהנעת 4X4 קבועה ומכיוון שאנחנו מוכנים לעשות כל קורבן למען קוראינו, הורדנו גלגלים אל שביל הררי משובש. חתך הצמיגים, מרווח הגחון וזווית הגישה הטובה, נסכו בנו ביטחון שנוכל לצאת מהשביל בלי נזקים כלשהם. לשמחתנו, מכונית הקופה הבווארית (מאמריקה...) הפתיעה אותנו לטובה. לא היו בשביל מדרגות או סלעים של ממש, אבל זה גם לא היה שביל לקרוסאובר ממוצע בעל מרווח גחון מצומצם והנעה קדמית. ה-X4 חלף בקלות מעל לטרשים ומהמורות, צלח בהצלחה הצלבות ואגני בוץ קטנים, אפילו נוחות הנסיעה הייתה סבירה להפתיע. יש גם בקרת ירידה במורד, נחמד. למרות שיכולת השטח הפתיעה לטובה, איננו ממליצים על נהיגת תכופה של ה-X4 בשטח טכני.

מבחן דרך ב.מ.וו X4. רמי גלבוע, ניר בן טובים
מיעוט שבמיעוט מלקוחותיו אי פעם יתקרב לנסיעה כזו ב-X4/ניר בן טובים, רמי גלבוע

בחזרה לעיר הגדולה

אני חייב להודות שיצאתי למבחן הזה בתחושה מעורבת מלכתחילה; אני עדיין חושב שהערבוב בין תצורת 'קופה' ל'קרוסאובר' היא סוג של מיקס-גריל, שאינו מתאים ליצרן כל כך ממוקד כמו ב.מ.וו. אבל במבחן התוצאה יצא להם רכב מעניין וייחודי; 200,000 לקוחות רכשו בעולם את X4 הקודם, בלי להתרגש מהסטייה מההגדרות הטהורות. אין לי ספק שבעולם בו נמכרים קרוסאוברים של אלפא רומיאו, יגואר ופורשה, קטגוריית SAC עשויה לקסום לליבם של לקוחות. X4 עונה על דרישה חדשה זו אבל במחיר 369,000 שקלים, גרסת 20i כוללת פשרות רבות מדי בתחום האבזור והמינוע, ומערכות הבטיחות האקטיביות. ייטיב לעשות מי שמחפש קצת יותר מאשר סמל סטאטוס, אם ישקיע 379,000 שקלים בגרסת הדיזל, או 409,000 שקלים בגרסת הבנזין 30i.

מבחן דרך ב.מ.וו X4. רמי גלבוע, ניר בן טובים
מבחן דרך ב.מ.וו X4/ניר בן טובים, רמי גלבוע

על הצד הטכני: ב.מ.וו X4 xDrive 20i

מנוע, הנעה: בנזין טורבו, 4 בוכנות, 4X4
נפח: 1,998 סמ"ק
הספק/סל"ד (כ"ס) 184/5,000
מומנט/סל"ד (קג"מ): 30/1,350
תיבת הילוכים: פלנטרית, 8 הילוכים

מידות:
אורך (ס"מ): 475.2
רוחב (ס"מ): 191.8
גובה (ס"מ): 162.1
בסיס גלגלים (ס"מ): 266.4
מרווח גחון (ס"מ): 20.4
תא מטען (ליטרים): 525 / 1430

ביצועים:
תאוצה 0-100 (שניות): 8.3
מהירות מרבית (קמ"ש): 215


מתחרות:
מרצדס GLC, אלפא רומיאו סטלביו, יגואר F-Pace

מחיר בסיס: 369,000 שקלים
מחיר רכב המבחן כולל חבילת Innovation: 404,000 שקלים

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully