לטייל מהבידוד. צילום מסך, צילום מסך
לטייל מהבידוד/צילום מסך, צילום מסך

משלבים 4X4 ומטיילים באינטרנט

כתב: רמי גלבוע, Photos: Andrew st Pierre White, 4WD Action, unleashed.tv, xoverland.com, expedition

26.3.2020 / 11:35

למרות שנגיף הקורונה השבית לנו את תענוגות השטח, אנחנו עדיין יכולים ליהנות ממסעות והרפתקאות הזמן הקודם. בגלקסיית האינטרנט אפשר לצאת חופשי ובחינם, למסעות נחשקים ברחבי העולם

אפשר להתלונן עד מחר על פגיעתה הרעה של רשת האינטרנט אבל יש בה גם יתרונות עצומים - אחד מהם הוא זמינות אינסופית של מידע וחומרים, החל באשפת סרטונים ויראליים ומחוזות השיימינג וכלה ביצירות מופת מקצועיות. כמי שעוד זוכר כמה קשה היה להשיג מידע בימים שלפני האינטרנט, אני יכול רק לברך על שפע המידע הזמין בלחיצת עכבר.

לטייל מהבידוד. צילום מסך, צילום מסך
לנד קרוזר 75 מנופף גלגלים, אוסטרליה/צילום מסך, צילום מסך

כחובבי שטח ומרחבים אנחנו נמצאים במלכוד מעיק; הוראות הבידוד אינן מאפשרות טיולים ומסעות, למרות שיש עדיין בודדים היוצאים לטיולי 'סולו' בשטח. החלטתי לוותר בינתיים על טיילות השטח, אבל אני לא מפסיק לפנטז ולטייל - הרשת מתפקעת מתוכניות שטח מדהימות, עם יוצרים מוכשרים המעלים אפיזודות על מסעות אקסטרים, רכבי שטח משופרים וציוד מחנאות מעורר קנאה. לפעמים אני משוטט חסר מטרה בין סרטונים מזדמנים אבל תמיד טוב לחזור לאתרים מוכרים וחביבים, חלקם מעלה סרטים המצולמים וערוכים ברמה מקצועית ומושקעת.

לטייל מהבידוד. צילום מסך, צילום מסך
הגבול למקסיקו מתחבא בין הדיונות הענקיות של אריזונה/צילום מסך, צילום מסך

אתרי השטח האהובים עליי אינם עוסקים בעבירות לשמה, או בספורט מוטורי - למעט תחרויות ראלי רייד כמו דקאר, דרך המשי או באחה, המהוות גרסה ספורטיבית של מסעות מדבריים. את ליבי מושכים אתרי 'אוברלנד' העוסקים במסעות מוטוריים ארוכים בהם תהליך המסע הוא העיקר, ולא ההגעה ליעד. טיילי אוברלנד נהנים מהדרך, מהאתגרים ומהנופים, מרגעי קסם סביב המדורה, ומהתמודדות עם תקלות מכל סוג - מכאניות, עבירות, התברברויות ותיקוני שטח. קבלו את ששת האתרים הנבחרים שלי, בסדר עדיפות יורד:

לטייל מהבידוד. צילום מסך, צילום מסך
"עצי הבאובב מתחילים את דרכם כשהם קטנים"/צילום מסך, צילום מסך

עולמו המורכב של Andrew st Pierre White

הברנש העונה לשם המוזר "אנדרו סנט פייר ווייט" מהאתר 4xoverland.com נראה כמו פקיד הבנק הסמוך למקום מגוריך אבל הוא ג'יפאי מחוייב לחלוטין, היוצר סרטוני וידיאו מקסימים מאפריקה, אוסטרליה, אמריקה ועוד. אנדרו הוא איש של תמונות ומראות, פחות ג'יפאי מסוקס. הוא פילוסוף של מסעות והגיגים, עם הבנה עמוקה ואהבה גדולה לחיי הטבע של אפריקה, אותה הוא חולק עם הצופים בסרטים שלו, חלקם הגדול מוצג כאן.

הכירו את אנדרו

אנדרו מתמחה גם בהכנת רכבי שטח למסעות אוברלנד - בעיקר לנד קרוזרים מסדרות 75, 78 ו-79 - אם כי הוא לא נהג משובח. גם לאחר עשרות שנים ומי יודע כמה אלפי קילומטרים בשטח, הוא עדיין לא זורם ומחובר למכונה באופן טבעי. אבל אני מאוד אוהב לראות אותו מתאר ומנתח מצבים שונים, לשמוע את חוויותיו בג'ונגל ובשמורות הטבע של אפריקה, זה ערוץ השטח האהוב עלי ביותר. 156,000 ג'יפאים עוקבים אחר ערוץ היוטיוב שלו, עם מספר עצום של 32 מיליון צופים מרחבי הגלובוס.

לטייל מהבידוד. צילום מסך, צילום מסך
כל ירידה לשטח רציני מתחילה בהתאמת לחץ האוויר בצמיגים, לטיב המסלול המתוכנן/צילום מסך, צילום מסך

מרחבי הפרא של אוסטרליה

לפעמים אנחנו רואים ג'יפאי הנאבק בחול ונותן גז בלי סוף, עד שהוא שקוע בדיונה מעל לאגזוז. "תמשיך להתחפר ככה ותגיע לאוסטרליה" אנו מעירים לו אבל האמת היא שכל ג'יפאי המכבד את עצמו, רוצה וצריך להגיע לאוסטרליה. ה-Outback האוסטרלי הוא גן עדן לג'יפאים, החל בדיונות המופלאות של האי Frazer, עבור דרך מדבריות סימפסון וקימברלי, וכלה ב-Cape York השופע מעברי מים מדהימים.

האוסטרלים הם אלופים במסעות שטח ארוכים כמו דרך הבקר המיתולוגית Canning Stock Road, 1850 קילומטרים לאורכם הובילו הקאובוייז האוסטרלים את עדרי הבקר. האוסטרלים יוצאים למסעות של ימים עד שבועות, חמושים בטויוטות ופטרולים, דיפנדרים וטנדרים מוכנים לקרב: צמיגי 35-אינץ' עם חישוקי ביד-לוק ונעילות כפולות, שנורקלים וציוד חילוץ ומחנאות והעיקר - מקרר מלא בירות. מעבר לקשיי העבירות המוכרים לג'יפאים ברחבי העולם, האוסטרלים נלחמים גם באלמנטים נוספים: גיאות ושפל המאיימים להטביע אותם בחוף ים, תנינים אוכלי אדם השורצים בנהרות אותם הם חוצים, נמלים ארסיות ונחשים.

לטייל מהבידוד. צילום מסך, צילום מסך
חופי הזהב של אוסטרליה מזמנים הרפתקאות שטח אדירות, וחניוני לילה קסומים/צילום מסך, צילום מסך

כשנמאס לי לשמוע את ההתפלספויות של אנדרו סנט פייר ווייט, אני נכנס לערוץ ה-YouTube של שון ווייל וגרהאם קהיל מסידני, הרוח החיה מאחורי ערוץ 4WD Action. הערוץ האוסטרלי הוקם לפני עשרים שנה והחברים לא איבדו דבר מרוח הנעורים וההרפתקנות. הם מביאים למסך ניסיון אדיר בג'יפאות וצילומים, אתגרי עבירות וחילוצים, וחניוני לילה במקומות המבודדים ביותר ביבשת הגדולה.

האוסטרלים מעמיסים ערימות ציוד על טויוטות אימתניות, הגוררות סירות אלומיניום וטרקטורונים, אוהלי גג או Swag אישיים, משורי שרשרת לפינוי עצים, שפאלות 'מקסטראקס' לחילוץ עצמי מהחול - אין פריט אחד שאינו נכנס לתפעול מלא. אם גם לכם קשה להבין את המבטא האוסטרלי הזוועתי, אל דאגה - התמונות מדברות בעד עצמן. הייתי מת לטייל באוסטרליה עם החבר'ה המדליקים האלה!

לטייל מהבידוד. צילום מסך, צילום מסך
אין גבול להרפתקאות שאוסטרליה מציבה בפני המטייל/צילום מסך, צילום מסך

שון וגרהאם מקרינים מזיגה מדליקה של מאצ'ואיזם קליל וחוש הומור עצמי, מתובלים בדאחקות על כישורי הנהיגה ויכולות רכבי השטח שלהם. בכנופייה שלהם יש לנד קרוזרים 80 ו-75, פטרולים משופרים (גם בתצורת טנדר חד-קבינה), דיפנדר 130 ואפילו די-מקס די סטנדרטי. אלה הבחורים הטובים איתם תרצו לטייל עם המשפחה אבל אם אתם מחפשים ג'יפאות קשוחה יותר, היכנסו לערוץ https://unleashed.tv/. שם תפגשו אוסטרלים עם עולם מרתק של אפיזודות שטח קשוחות.

לטייל מהבידוד. צילום מסך, צילום מסך
נגררי שטח מעניקים נוחות וכושר העמסה, אבל הם מגבילים מאוד את העבירות/צילום מסך, צילום מסך

טעימה של הרפתקאות שטח אוסטרליות

היישר מאמריקה

"פורטל המסעות" הוקם על ידי Scott Bradyמקליפורניה ב-2005. הפורטל עוסק במסעות ג'יפים ואופנועים מ-140 מדינות, עם למעלה מ-4,000 סיפורים הכתובים, מצולמים וערוכים ביד אומן - זה לא עוד בלוג של בחור מדובלל הכותב ממרתף חשוך. אקספדישן פורטל יכול להעסיק אתכם מעכשיו ועד חלוף הקורונה; תמצאו בו כתבות מגזין וסרטוני וידיאו, פודקאסטים וסיפורי מסע אישיים, מבחני דרכים לטנדרים ונגררים, בדיקות ציוד, שדרוג וזיווד רכבי שטח, פורום של 180,000 גולשים, ומכירת ציוד משומש.

לטייל מהבידוד. צילום מסך, צילום מסך
קדימה למרחבים הפתוחים/צילום מסך, צילום מסך

באתר www.xoverland.com תפגשו את Clay Croft הג'ינג'י ואשתו רייצ'ל שחולקים איתנו את החוויות וידע המסעות שלהם - טיולי שטח המזגזגים בין אריזונה ומקסיקו, נהיגה והעמסה, חילוץ ולינת לילה. הם מטיילים במדבריות אמריקה או באלסקה עם להקות של 4-6 ג'יפים וטנדרים, חלקם עם נגררי שטח. על הנגרר יעמיסו ציוד מחנאות ולינה, קאייקים וטרקטורונים מעופפים, כל מה שמתאים לאותו טיול. הכתבות עוקבות אחרי המסע מרגע שהוא נולד במוחם היצירתי, עבור בתכנון ומנהלות, וכלה בביצוע בשטח - מדליק מאוד.

לטייל מהבידוד. צילום מסך, צילום מסך
אלחנן אורן כבר חרש את אפריקה, אסיה ומזרח אירופה על הונדה אפריקה טווין. כאן הוא בנורבגיה, חלום/צילום מסך, צילום מסך

ויש גם אתר אוברלנדינג בעברית

ב-2009 עזב יוני בן שלום את חייו הנוחים ברמת השרון ויצא לגלות את אמריקה במסע של שבעה חודשים על אופנוע, מהנקודה הצפונית באלסקה ועד אושוואיה שבקצה אמריקה הדרומית. יוני כתב יומן מסע נפלא ומלא השראה וכשחזר, החליט להפוך את האתר שלו אכסנייה לסיפורי מסעות של ישראלים חובקי עולם. המסע הבא שלו היה חוצה אפריקה ב-2016, ובינתיים הלך "הרפתקה דוט קום" והתמלא בסיפורי גבורה של ישראלים, בעיקר אופנוענים - לרוב הישראלים אין תקציב לרכישת רכב אוברלנדינג משוכלל.

לטייל מהבידוד. צילום מסך, צילום מסך
משפחת אבישי מבלה במוניומנט וואלי, אריזונה. משאית הבית היא מרצדס 1983/צילום מסך, צילום מסך

לא תמצאו ב'הרפתקה דוט קום' סרטוני וידיאו מושקעים ומקצועיים אבל יש בו סיפורי מסעות של חבר'ה משלנו, שהגשימו חלומות מדהימים; תובל ומיכל אבישי יצאו עם ארבעת ילדיהם למסע של כשנה וחצי במשאית אוברלנד, בעזרתה חצו את אמריקה הצפונית והדרומית. זו הייתה חוויה משפחתית מכוננת עליה תוכלו לקרוא בבלוג שלהם.

עוד בוואלה!

המסע המופלא של אלחנן אורן לאפריקה, על הונדה גדול

לכתבה המלאה
לטייל מהבידוד. צילום מסך, צילום מסך
צילום: אבי פלדמן/צילום מסך, צילום מסך

טייל עולם נוסף הוא אדם שני שהקיף את העולם באופנוע משך ארבע וחצי שנים ו-200,000 קילומטרים... עד היום הקיפו את העולם רק ארבעה אופנוענים ישראלים אבל יש אצלנו הרבה טיילי עולם, לשעבר ובפוטנציה. עבורם הקים יוני קבוצת וואטסאפ המיועדת לטיילים בעלי כוונות רציניות - החלפת מידע, פיתרון בעיות קונקרטיות, חילוצים וכיו"ב. במטרה להימנע מגודש בירבורים יצורפו לקבוצה רק טיילים שכבר חרכו עולם, או כאלה המתכננים טיול קונקרטי. ההצטרפות לקבוצה בטלפון 054-4947489.

לטייל מהבידוד. צילום מסך, צילום מסך
הכנופיה של 4WD Action על חופי הים המדהימים של Fraser Island? כמה אני רוצה לחזור לשם/צילום מסך, צילום מסך

אז זהו חברים, כרגע נמשיך לטייל עם העכבר והטלפון, אבל אל דאגה - עוד ייעלמו ענני הסערה, המנועים הדוממים יירקו אש, ואנחנו נחזור להרפתקאות השטח. אינשאללה, בקרוב.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully