מבחן ראשון: מיני קופר SE חשמלית. קינן כהן, קינן כהן
מבחן ראשון: מיני קופר SE חשמלית/קינן כהן, קינן כהן

רטרו חשמלי

14.6.2020 / 13:11

המיני המקורית חוללה מהפכה בתפיסת המכונית הקטנה, החידוש שלה לקח את השם הזה למחוזות היוקרה, גרסת ה-SE שלה מנסה להעביר אותה לעידן ההנעה החשמלית. המסקנה: היא לא לכל אחד, ולא לכל כיס

לגרסאות החזקות יותר של מיני (קופר ומעלה) יש כונס אוויר במכסה המנוע, אביזר הצהרתי על ספורטיביות והצורך לגדוש אוויר למנוע. גם למיני קופר SE החשמלית יש כונס אוויר על מכסה המנוע, אבל כאשר מתכופפים, מגלים שהוא אטום בחתיכת פלסטיק. כי כאשר אין מנוע בעירה פנימית, אין צורך לגדוש אליו אוויר, וכאשר יש פתח לא נחוץ במכונית חשמלית הוא פוגע באווירודינמיות וביעילות שלה - והיעילות היא נשמת אפה של מכונית חשמלית. אם כך, "כונס האוויר הזה אינו אביזר שימושי אלא ייצוגי, שיווקי אם תרצו. כי במיני יודעים שמיני עם פתח במכסה המנוע מוכרת יותר ממיני בלי פתח במכסה המנוע, ולא חשוב ההיגיון. אז יש שתי שאלות שאני שואל את מיני SE - האם את טובה כמו מיני קופר ואיפה ההיגיון שבך?

מבחן ראשון: מיני קופר SE חשמלית. קינן כהן, קינן כהן
יש כונס, הוא לא מוביל אוויר לשום מקום/קינן כהן, קינן כהן

מופע חשמלי

למרות השתעשעות בת כמה שנים ברעיון של מיני חשמלית וגם הוצאה של מהדורה מוגבלת בת כמה עשרות יחידות לפיילוט במתווה ליסינג ב-2009, מיני SE היא המיני החשמלית הראשונה. לגוף שלוש הדלתות המוכר צורפה יחידת ההנעה מב.מ.וו i3S עם סוללת 32.6 קילוואט שעה ומנוע המפיק 184 כ"ס אלא שבניגוד לחשמלית של ב.מ.וו במיני ההנעה היא קדמית.

ההופעה החיצונית לא ממש מסתירה את ההסבה שעברה המכונית, בניגוד לכונס האוויר המזויף (באותה מידה יכלו לשים לה יציאות אגזוזים ענקיות), הגריל הקדמי נאטם ועם חבילות הצבע של מכונית המבחן ושלל סמלי התקע עליה, קשה לפספס את המסר שלה. פנסי הלד מלפנים, הספוילרים שעוטפים אותה ויחידות התאורה האחוריות בדוגמת דגל בריטניה מבדילים בינה לבין מיני רגילה.

מבחן ראשון: מיני קופר SE חשמלית. קינן כהן, קינן כהן
עם חבילת הצבע היא מובחנת ממיני מונעת בנזין/קינן כהן, קינן כהן

גם תא הנוסעים, למרות דימיון רב לזה של כל מיני אחרת, משתדרג ברשימת אבזור ארוכה מאוד, מריפודי עור בהירים למושבים המחוממים ועד מסך מולטימדיה גדול של 8.8 אינץ' עם תאימות לאפל ומערכת שמע של הרמן קרדון (השתיים האחרונות לא היו במכונית ההדגמה הספציפית שקיבלנו), לוח מחוונים דיגיטלי, כניסה והנעה ללא מפתח, בקרת אקלים מפוצלת עם אפשרות להגדרה של מיזוג התא מראש, גימורי סיבי פחמן ושחור פסנתר ועוד. למעשה, בהיבט האבזור - זו המיני המאובזרת ביותר שיש בהיצע.

מבחן ראשון: מיני קופר SE חשמלית. קינן כהן, קינן כהן
תוספות ייחודיות לגרסה החשמלית בתא הנוסעים/קינן כהן, קינן כהן

מה שהיה חסר, מאוד, ובאופן בולט הן מערכת סיוע בטיחות מתקדמות. אלו שיש לה כוללות התרעה ובלימה אוטומטית במהירות עירונית, התרעת עייפות נהג וצליל מלאכותי להתרעה בפני הולכי רגל. את תיקון הסטייה מנתיב, בקרת השיוט האדפטיבית, והתרעת אי שמירת מרחק מחליפה מערכת מובילאיי - לא מקובל במכונית שנושקת לרבע מיליון שקלים. הסיבה לטענת היצרנית זה נובע מכך שלא ניתן לשלב אותן עם מערכות ההנעה החשמליות, מוזר ב-MG ZS החשמלי דווקא הצליח.

בשאר המובנים זו אותה מיני שלוש דלתות, אין הרבה מקומות אחסון, אלו שיש קטנים. המושב האחורי לא ממש שימושי, אלא אם כן הילדים ינהגו והמבוגרים יושבים מאחור אבל זה בסדר, כי אפשר להשתמש בו כדי לפצות על התא המטען בן 211 הליטרים.

מבחן ראשון: מיני קופר SE חשמלית. קינן כהן, קינן כהן
211 ליטרים בתא המטען/קינן כהן, קינן כהן

נוסעת כמו מיני?

עם 1,365 ק"ג, פער המשקל בין מיני SE לבין מיני קופר S הקרובה אליה בהספק (עם 192 כ"ס) עומד על 85 ק"ג בלבד. זה לא הרבה וזה בהחלט בא לידי ביטוי באופן בו היא נוסעת. שתלוי כמובן באיזה מצב נהיגה מבין הארבעה שלה בחרתם לנוע. בחסכוני מבין הארבעה, ה-green+ תגובות הדוושה מתונות, התאוצה סבירה מינוס ותצטרכו לוותר על שימוש במזגן כדי להשיג עוד כמה קילומטרים של טווח, במצב green הביצועים טובים יותר והיא כבר זזה בקצב שלא נופל מזה של התנועה סביב. מצב mid כבר מגלה את האופי של מנוע חשמלי עם תגובות מהירות ללחיצה על הדוושה, תרגום של מידת הלחיצה עליה לתאוצות מהמקום ותאוצות ביניים נעשה באופן מיידי והיא זריזה מאוד. אם תבחרו במצב sport תגלו את האופי הדינאמי של מכונית קטנה בשילוב מערכת הנעה חשמלית בעלת תגובות סופר חדות ללחיצה על הדוושה. במצב הזה יציאה מעמידה נעשית בפתאומיות מפתיעה בכל פעם ואם תנתקו את בקרת היציבות זה ילווה גם ביללת צמיגים בעוד הגודייר איגל ברוחב 205 בחתך 45 מתאמצים שלא להסתחרר לגמרי כשכל 27.5 הקג"מ שלה יורדים בבת אחת אל הכביש מסל"ד אפסי.

מבחן ראשון: מיני קופר SE חשמלית. קינן כהן, קינן כהן
184 כ"ס ממנוע חשמלי ו-27.5 קג"מ בזמינות מיידית עם ארבעה מצבי נהיגה שונים/קינן כהן, קינן כהן

בשל השקט והאופן המידי שבו הכוח יורד, התאוצה שלה בפועל מעניקה תחושה מהירה יותר מ-7.3 השניות הרשמיות שלה (כחצי שניה לאט יותר ממיני קופר S). גם בכביש המהיר היא ממשיכה להאיץ בלי בעיה ובמשיכה רציפה בלי שום סימני מיתון אל עבר 150 הקמ"ש המירביים שלה, שם היא פשוט נבלמת על ידי מגביל המהירות. מבחינת הנהיגה בה בכל הנוגע לנוחות, זו מיני, עם הקופצנות והנוקשות המשקשקת בתוך העיר שבתמורה מעניקה התנהגות כביש דומה מאוד לגרסאות הרגילות. אפשר להניח שמשתמשי המיני SE לא בדיוק ייצאו איתה למקצי נהיגה בכבישים מפותלים, או בכלל יבלו איתה יותר מדי זמן מחוץ לעיר. לפי נתוני החברה הנסועה היומית הממוצעת של לקוח מיני היא 35 ק"מ.

מבחן ראשון: מיני קופר SE חשמלית. קינן כהן, קינן כהן
מבחן ראשון: מיני קופר SE חשמלית/קינן כהן, קינן כהן

אלו שכן יצאו איתה יגלו שההיגוי חד, הנכונות שלה לצלול פנימה לעיקולים מצוינת ועם מספיק תנופה והרפיה מדוושת הגז קל יותר לנתק את הצמיגים להיגוי יתר קטן בכל מחלף מזדמן. הסוללות שלה, שממוקמות במרכז המכונית בצורת T מאיזור הקונסולה המרכזית ולרוחב הספסל האחורי מאפשרות לה לשמור על מאפייני הקארטינג של כל מיני אחרת. נכון, יש פשרות של ממש בתחושת הבלמים בשל מערכת הטעינה הרגרנטיבית ובמיוחד במצב הגבוה מבין השתיים שממש בולם את המכונית במטרה לטעון את הסוללות כמה שיותר בהמרה של האנרגיה הקינטית לאנרגיה חשמלית. מצד שני מאפשר המצב הזה לנהוג אותה באמצעות דוושת המצערת בלבד כאשר הבלימה בעזיבה שלה יכול להחליף שימוש בבלמים במרבית המקרים.

מבחן ראשון: מיני קופר SE חשמלית. קינן כהן, קינן כהן
מבחן ראשון: מיני קופר SE חשמלית/קינן כהן, קינן כהן

טווח, טעינה

הטווח המוצהר של מיני SE הוא 235 ק"מ, בתנאי מעבדה, אבל בגלל הקורונה לקחו את המעבדה שלנו לבדיקות של מטושים, אז נהגנו בה בכבישים רגילים. מנסיעת המבחן עולה שבתנאי חיים אמיתיים הטווח הריאלי הוא 200 ק"מ, הפער הזה מגיע בין השאר בשל העובדה שברגע שמפעילים את המזגן, מחשב הדרך מקזז מיד בין 15-20 ק"מ מהטווח בתלוי בעוצמת העבודה של המדחס. עוד גורמים הם חום וגם סוג השימוש, נהיגה עירונית איטית ומרובת בלימות תשאיר אתכם קרובים למספר הזה, נהיגה בכביש בין עירוני מורידה משמעותית את הטווח. אולם שוב, אם לקחת בחשבון את הנתונים של היצרנית לגבי השימוש הממוצע של הלקוחות שלה, היא מספקת תחבורה של חמישה ימים בטרם תידרש לטעינה.

כאשר זה כן נעשה, עמדת טעינה ביתית של 11 קילוואט שעה תמלא אותה בתוך 3.5 שעות ואילו בשימוש בעמדת טעינה מהירה של 50 קילוואט שעה, תידרש לה כשעה וחצי לפני שתוכל לצאת שוב לדרך.

מבחן ראשון: מיני קופר SE חשמלית. קינן כהן
כניסה לתחנות דלק לצורך חנות הנוחות ומילוי אוויר בלבד/קינן כהן

סיכום

אני מסתכן בהימור שמיני קופר SE לא הולכת להפוך לרבת מכר מקומית או בכלל למובילת המכירות של גרסאות המכונית הזו בכלל. לא בגלל איך שהיא נראית (למרות הכונס המרתיח הזה), לא בגלל איך שהיא מאובזרת (למרות היעדר מרגיז של מערכות בטיחות מתקדמות), ואתם יודעים מה, גם לא בגלל הטווח שלה - הוא לגמרי מספיק לשימושים יומיומיים במכונית הזו. "אבל מה יעשה מי שרוצה לנסוע איתה לאילת?" ישאל הנודניק הקבוע והתשובה הקבועה היא "מה שיעשה מי שצריך להעביר איתה פסנתר כנף - ישתמש במכונית אחרת".

העניין הוא גם לא המחיר שלה, שלא זול, ב-239 אלף שקלים היא מהיקרות בהיצע של תצורת שלוש הדלתות של מיני, נכון שהיא מאוד מאובזרת, ובגלל שדגמי מיני המקבילים לא בדיוק זולים, אז היא גם תחזיר את הפער בחיסכון בדלק, עלויות אחזקה ואפילו בשווי השימוש הנמוך בקצת יותר מ-1,000 שקלים בחודש ביחס לגרסאות הבנזין.

מבחן ראשון: מיני קופר SE חשמלית. קינן כהן, קינן כהן
המאובזרת מבין גרסאות המיני/קינן כהן, קינן כהן

אז למה אני חושב שיהיה לה קשה? קודם כל כי מעבר למכונית עצמה היא דורשת מהלקוח שלה מתווה שימוש מאוד מסוים, פשרות בשימושיות אפילו כמכונית שנייה בבית ואם היא תשמש כמכונית שלישית אנחנו חוזרים לשאלת התשתית המתאימה שתאפשר טעינה שלה. לכן קהל היעד שלה יהיה זה שהסעיפים המוזכרים לעיל לא מהווים חסם עבורו ומוכן לשלם המון כסף בשביל אביזר אופנה ירוק.

בחזרה לשאלה של פתיחת הכתבה, מיני קופר SE היא כן מכונית טובה, אבל לא מאוד הגיונית.

מבחן ראשון: מיני קופר SE חשמלית. קינן כהן, קינן כהן
מבחן ראשון: מיני קופר SE חשמלית/קינן כהן, קינן כהן

על הצד הטכני: מיני קופר SE

מנוע, הנעה: חשמלי, תלת פאזי, קדמית
סוללה: 32.6 קילוואט
הספק/סל"ד (כ"ס): 7,000/184
מומנט/סל"ד (קג"מ): 100/27.5
תיבת הילוכים: הילוך יחיד, יחס העברה קבוע

מידות:
אורך (ס"מ): 385
רוחב (ס"מ): 173
גובה (ס"מ): 143
בסיס גלגלים (ס"מ): 250
תא מטען (ליטרים): 211

ביצועים:
תאוצה 0-100: 7.3 שניות
מהירות מירבית: 150 קמ"ש

מתחרות:
לא ישירות, אבל קטנות חשמליות: פיג'ו 208e אופל קורסה e

מחיר:
239 אלף שקלים

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully