מבחן דרך: לנד רובר דיפנדר 90. רמי גלבוע
מבחן דרך: לנד רובר דיפנדר 90/רמי גלבוע

מבחן דרך: דיפנדר 90 S200

עודכן לאחרונה: 5.3.2021 / 12:45

דיפנדר 90 הוא הגרסה המקוצרת של 110 המשפחתי, רכב המכוון לצעירים ולעירוניים מאותגרי חניה. יצאנו לבדוק מה הוא הרוויח מהקיצוץ

גרסאות קצרות של רכבי שטח נחשבות לסקסיות יותר מגרסאות משפחתיות-ארוכות, הן גם זולות יחסית, ונוחות יותר לשימוש עירוני. משך עשרות שנים שיווקה לנד רובר את הדיפנדר הקדמוני בגרסאות 90 ו-110, וגם בגרסת 130 הארוכה עוד יותר. לפני כשנה פגשנו את דיפנדר 110 החדש והיום אנו מתוודעים לגרסה הקצרה של האייקון הבריטי. התירוץ הרשמי לבחירתי בדגם S200 הייתה הרצון לדגום את מנוע הדיזל החלש יחסית; אבל הסיבה האמיתית היא שאני מת על הצבע הכחול-דהוי הזה, אחד הגוונים הרשמיים של דיפנדר 'המקורי'.

מבחן דרך: לנד רובר דיפנדר 90. רמי גלבוע
בהגבהה מירבית, הדיפנדר יחלוף בקלות מעל בולדרים ומדרגות/רמי גלבוע

דיפנדר 90 S200 הוא הדיפנדר ה'זול' ביותר, אם ניתן לקרוא כך לתג מחיר של 468,000 שקלים. 110 מקביל יעלה לכם 508,000 שקלים כך שהמרכב הקצר חוסך לכם 40,000 שקלים. דיפנדר 90 מוצע גם בגרסת דיזל 250 כ"ס (545,000 שקלים); שוחרי הביצועים יוכלו לבחור בדיפנדר בנזין 400 כ"ס, ב-615,000 שקלים. בעודנו עוסקים בקטנות השיקה לנד רובר גרסת ביצועים לוהטת עם V8 בנזין 5.0 ליטר, בהספק 518 כ"ס ו-62.5 קג"מ; לא ברור לי מי צריך כזה מנוע בכזה רכב, את האצבעות המאשימות תפנו למרצדסG63 AMG .

מבחן דרך: לנד רובר דיפנדר 90. רמי גלבוע
שפע תאי אחסון שימושיים ונגישים, אלקטרוניקה מתקדמת, והנדסת אנוש משופרת/רמי גלבוע

קיצוץ בגרזן

התמונות אינן משקפות את מידותיו המסיביות של ה-90 התכול; זו 'גרסה קצרה' אבל הוא עדיין מכיל 4.58 מטרים מפגוש לפגוש, זהו רכב בעל נוכחות מרשימה. הפרש האורך בין 90 ל-110 הוא 43.5 סנימטרים בלבד ומכיוון שהגובה והרוחב לא השתנו, ה-90 נראה יותר גוץ וכוחני, פחות 'קרון נוסעים' מאשר ה-110. דלתות הצד של ה-90 הוארכו, להקלת הכניסה למושבים האחוריים.

תא הנוסעים של הדיפנדר הוא מרחב נוח ושימושי. הוא מרווח מאוד, דפנותיו האנכיות וקו החלונות הנמוך מכניסים הרבה אור פנימה, חומרי הדיפון איכותיים ועמידים, יש שפע מקומות אחסון; יותר מכל אהבתי את המדף הרוחבי שנלקח מהדיפנדר הקודם, שימושי להפליא להנחת מצלמות, בקבוקי משקה או מפות סימון שבילים. עוד תאים תמצאו בקונסולה המרכזית ובדלתות, זה רכב שתוכנן על ידי אנשים שחשבו על מסעות. במרכז השימושיות מושתל צג מגע גדול עם חוגות קלות להפעלה, יש שפע נקודות טעינה (USB, C, 12 ו-220 וולט), קישוריות מלאה, ופתחי מזגן אחוריים. הבריטים טוענים שאפשר לשטוף את רצפת התא בצינור מים, לא הייתי מנסה את זה בבית.

מבחן דרך: לנד רובר דיפנדר 90. רמי גלבוע
הגישה לאחור פחות נוחה אבל המושבים מרווחים, התצפית החוצה מצוינת, יש מיזוג ושקעי טעינה/רמי גלבוע

עד כאן 90 = 110, אבל המושב האחורי עבר שינוי מסיבי. הוא נוח ומרווח לשלושה נוסעים, שיאותגרו בכניסה אליו. המושבים הקדמיים נעים קדימה אבל עדיין, מדובר בהשתחלות למושב פחות נגיש. גם לא קל להכניס למושב האחורי חפצים גדולים, כולל ריתום פעוטות למושבי תינוק. במסגרת הפשרות תוותרו על פתיחת החלונות האחוריים אבל לפחות, הישיבה גבוהה מספיק, כדי ליהנות מהנוף. לכן הוא פסול לשימושים משפחתיים.

קורבן נוסף לקיצור המרכב הוא תא המטען שהצטמק ל-397 ליטרים מיניאטוריים, זה פחות מאשר רוב הקרוסאוברים העירוניים. נפח זה לא יספק משפחה מטיילת אבל הוא מספיק עבור שימושים עירוניים; לטיול סופ"ש זוגי אפשר לקפל את המושב האחורי, לקבלת נפח הטענה רציני.

מבחן דרך: לנד רובר דיפנדר 90. רמי גלבוע
תא המטען ממש קטן עבור רכב טיולים, אלא אם תקפל את המושבים האחוריים. חומרי הדיפון קשוחים ועמידים/רמי גלבוע

על הכביש

לאחר שנהגתי בגרסאות ה-250 ו-400 כוח סוס של ה-110, שמחתי לגלות שגם מנוע ה-200 כ"ס של רכב המבחן עושה את מלאכתו נאמנה. זהו מנוע דיזל 6 בוכנות 3.0 ליטר, המספק 200 כ"ס ו-51 קג"מ ב-1,250 סל"ד. המנוע חלק ומאוזן לחלוטין, שקט ונטול רעידות, הוא מספק דחף המתאים לכל מטרה - שיוט מהיר בכביש 6, יציאה מרמזורים עירוניים, עקיפות בינעירוניות או טיפוס דחוף לרמת הגולן. עם משקל עצמי של 2,361 קילוגרם (116 פחות מה-110) הוא לא ארנבת אספלט אבל באמת, לא חסר כוח.

עוד בוואלה!

נהיגה ראשונה: לנד רובר דיפנדר 110

לכתבה המלאה
לנד רובר דיפנדר 90. רונן טופלברג
הדרך היחידה לגרום לדיפנדר להיראות קטן/רונן טופלברג

מנועי הדיזל של דיפנדר מסתייעים במערכת היברידית קלה, המשפרת את עידון הנסיעה ומוסיפה מעט דחף. תיבת 8 ההילוכים מאפשרת שיוט ב-140 קמ"ש בכ-2,000 סל"ד בלבד; מכאן נגזרת תצרוכת דלק בינעירונית של 10.5-11.5 קילומטרים לליטר, סביר ביותר עבור ג'אמוס שכזה. רחשי הרוח נמוכים מאוד, אתה מתחיל לשמוע אותם בסביבות 120 קמ"ש ומעלה.

ככל שאהבתי את התנהגות הדיפנדר הקצר, איני יכול שלא לדווח כי בזמן הנסיעה הביתה נחנק לפתע המנוע, נוריות אזהרה הבהבו, והמחשב הציג הודעה "ניתן להמשיך לנהוג בזהירות, ביצועי המנוע מוגבלים" באסה. המשכתי בדרכי ב-90 קמ"ש, מוטרד מעט. למחרת היום נבדק הרכב במוסך היבואן. מתברר כי צינורית אוויר ניתקה ממקומה, והמחשב הכניס אותי ל-safe mode. אירוע לא נעים, אבל לא נורא.

מבחן דרך: לנד רובר דיפנדר 90. רמי גלבוע
סקוטלנד בגולן, זה כאן ועכשיו/רמי גלבוע

מנהגי כביש

חברת 'המזרח' בחרה להביא את הדיפנדרים לישראל רק עם מתלי האוויר המתוחכמים; החלטה זו מייקרת אותו, אבל היא מעניקה וורסטיליות ונוחות נסיעה ללא תחרות. מתלי האוויר מאפשרים שינוי גובה הגחון בין 21.6 ל-32.6 סנטימטרים. טווח זה מאפשר בחירה בין גובה נמוך לטובת יציבות כביש, לבין הגבהת שטח רצינית ביותר. ניתן להגביה או להנמיך את הרכב בכמה סנטימטרים נוספים לטובת כניסה נוחה בחנייה, או חילוץ רגעי מתקיעת שטח.

ואכן הדיפנדר נוח מאוד, אינו מיטלטל יותר מדי, ומעניק רמת עידון גבוהה ביותר. נהניתי לזפזפ איתו בעליות לרמת הגולן אבל צריך לזכור, שהמתלים המשוכללים אינם מבטלים את חוקי הפיזיקה. עם כל הכבוד לפניאומטיקה ולאלקטרוניקה אתה עדיין נוסע ברכב כבד וגבוה, צריך לשמור על מהירות מרוסנת. בסיס הגלגלים של דיפנדר 90 קצר ב-16 סנטימטרים מזה של ה-110; זה פוגע מעט בנוחות הנסיעה וביציבות הכיוונית אבל עדיין, דיפנדר 90 הוא רכב נוח, בטיחותי ומפנק. כמובן שהוא מצויד במערכות בטיחות מודרניות, שמירת נתיב, בלימה אוטונומית וכו'.

מבחן דרך: לנד רובר דיפנדר 90. רמי גלבוע
פונקציית "מכסה המנוע השקוף" מאפשרת לראות, בערך, מה מתרחש מתחת לגלגלים הקדמיים. נחמד מאוד/רמי גלבוע

לברוח מהכביש

אופיו העירוני והסקס-אפיל של דיפנדר 90 עשויים למשוך אליו לקוחות שאינם שוחרי שטח - אלה ילכו שבי בעקבות עיצובו הייחודי, אפקט ההגעה שלו, ודימויו ההרפתקני. זה אפשרי אבל מבחינתי, ההצדקה לרכישת דיפנדר היא יכולת השטח הגבוהה שלו. לא אחזור עכשיו לדיון האם דיפנדר 2021 הוא יורש ראוי לדיפנדר הישן? הוא לא, ומבחינתי זה סוג של דיסקברי 6 חדש לחלוטין.

בתור שכזה, לדיפנדר 90 החדש יש יכולות שטח מופלגות המתאימות גם לנהגים שאינם שועלי שטח ותיקים. יתרונותיו מתחילים בצמיגי 32 אינץ' גדולים המגיעים עכשיו, תודה לאל, עם חישוקי 19 אינץ'. לשוחרי שטח אמליץ להזמין חישוקי 18 אינץ', שימקסמו את יכולות השטח ועמידות הרכב. לדיפנדר יש מתלים עצמאיים ומרכב אחוד, הילוך כוח ודיפרנציאלים ננעלים. הוסף על כך מתלי אוויר המאפשרים הגבהת הגחון לגובה 32.6 סנטימטרים ואת מערכת טריין ריספונס האלקטרונית - ותקבל עבירות מרשימה ביותר, החבויה ברכב כביש מעודן ומפנק.

לנד רובר דיפנדר 90. רונן טופלברג
הפערים בנוחות הנסיעה בין הגרסה הקצרה לארוכה לא משמעותיים/רונן טופלברג

סיכום

עד לפני זמן לא רב היה לי 110 קשיש ומגרגר, היה זה אחד מרכבי השטח האהובים עלי ביותר. אבל בסופו של דבר הוא היה פרימיטיבי וחקלאי מדי אפילו עבורי, וגם לנד רובר התקדמה לעידן מודרני עם הדיפנדר החדש. הדיפנדר החדש אינו "דיפנדר" במהותו העמוקה, זה סוג של דיסקברי 6 - יפה יותר מדיסקברי 5 הבולבוסי, מרווח וטוב יותר בשטח. עבור לקוחות משפחתיים או טיילי שטח מושבעים, 110 הוא הבחירה הנכונה, אם אתה מתרוצץ בשוק עם כ-500,000 שקלים.

מבחן דרך: לנד רובר דיפנדר 90. רמי גלבוע
זוויות הגישה והנטישה זהות, זווית הבטן של הדיפנדר הקצר טובה יותר/רמי גלבוע

אבל גם דיפנדר 90 עשוי לקסום ללקוחות עירוניים ואופנתיים, לא כאלה שהגיעו מהצד המסוקס של השטח. ייצור גרסאות קצרות לרכבי שטח מקובל מאוד בעולם - 15% מג'יפי רנגלר הנמכרים בישראל הם קצרי מרכב, גם לנד קרוזר מוצע בגרסה קצרה ושם היחס בין הקצרים לארוכים גבוה אף יותר ועומד על כ-30 אחוזים, וכך גם פאג'רו זצ"ל. לקוחות עירוניים מחפשים סמל סטאטוס שייראה טוב על המדרכה, ברוב המקרים הם נוסעים ברכב לבדם או בזוג, ופוטנציאל המטען לא מעניין אותם. הקלות היחסית של הנהיגה בעיר וחיסכון של עשרות אלפי שקלים עשוי למשוך אותם לגרסה הקצרה. יש בדיפנדר הקצר קטע מדליק, סוג של הצהרת סטאטוס במיתוג אירופאי גבוה. אני בטוח שלא נפגוש להקות של דיפנדר 90 למרגלות מעלה עשוש או בנחל נקרות, אבל זוהי תוספת צבעונית לשוק רכבי השטח בישראל.

תודה על עיבודי מחשב, לדודי מוסקוביץ - צלם מוצר https://www.dudpro.com/product/

לנד רובר דיפנדר 90. רונן טופלברג
לדיפנדר הקצר (מלפנים) יתרון בתמרונים צפופים על פני הארוך (מאחור)/רונן טופלברג

קצר, ארוך ולא אספרסו - קינן כהן

יום הנהיגה שארגנה היבואנית עם תחילת השיווק של הדיפנדר 90 היה הזדמנות מצוינת עבורי לדלג בין תצורות המרכב השונות בשלל תנאי נהיגה כדי לעמוד על ההבדלים בין השניים. המסע שתכנן ובנה והוביל אדריכל הרוג'ומים עופר אוגש גלגל אותנו מאיזור גוש עציון לכיוון מזרח עד מצוק ההעתקים ומשם צפונה לכיוון בקעת הורקניה ונבי מוסא כאשר בתווך תפירה של נחלי חצצון, תקוע ודרגה.

רמת הקושי הייתה בינונית-נמוכה עם מספר מקומות בהם בהחלט נדרשה יכולת נהיגה, הבנה ומכוון קרקעי טוב (במקרה הזה הצטיידה היבואנית בדגם היותר משוכלל מסוג "רובי גולדשטיין"). הנקודה המעניינת הייתה שבקבוצת הנהיגה היו גם כאלו שמעולם לא התנסו בנהיגה כזו או משהו שדומה לה - לראות את הדיפנדר שנסמך על מערכות ובקרות מופלאות ביכולתן מעביר גם אותם מכשולים שהיו מנערים כהוגן רכבי שטח פחות מתוחכמים היה מרתק, המסקנה ברורה, אני לא בטוח שאני אוהב אותה.

לנד רובר דיפנדר 90. רונן טופלברג
רק להעביר סמרטוט/רונן טופלברג

אבל תובנות בין הקצר לארוך בנהיגת השטח היו גם היו. בעוד זוויות הגישה והנטישה של השניים זהות, זווית הבטן של הקצר טובה יותר. כך שבקצה מדרגה או מעבר מכשול טכני בולט למשל לנהג ה-90 יש קצת יותר גמישות בבחירת הזווית בה הוא מגיע. הדברים אמורים גם בנקודות בהן צריך לתמרן את הכלי בתיקול נתיב פתלתל בין סלעים, שם רדיוס הסיבוב הידידותי יותר אפשר להוביל כל גלגל למקום שלו בבטחה.

בשל מימדיו הלא מבוטלים גם כאשר הוא בגרסה ה"קצרה", לא התרשמתי שיש פער של ממש ביציבות הכיוונית והנינוחות בנסיעה של שתי התצורות. פחות ניכר מאשר בלנד קרוזר למשל, וודאי לא בסדרי הגודל של אלו ברנגלר, שם הגרסה הקצרה עצבנית ומשמעותית פחות נעימה מהארוכה.

לנד רובר דיפנדר 90. רונן טופלברג
עם הדיפנדר הארוך אתה מחויב יותר לתכנון קו הנסיעה הנבחר בקפידה/רונן טופלברג

מה שמחזיר את הבחירה בין השתיים לא לרמת וטיב הביצוע, אלא בעיקר לאופן בו הלקוח יתעדף שימושיות כרכב משפחתי בעל כושר נשיאת מטען מכובדת אבל יקר מאוד, או את התצורה הקצרה שקלה יותר בחיי היום יום, אבל תדרוש הצטיידות בררנית בציוד אותו תרצו לקחת לטיול. ובפער המחירים בין השתיים אפשר לקנות המון ממנו.

לנד רובר דיפנדר 90. רונן טופלברג
בתצפית ממצוק ההעתקים לכיוון ים המלח, הנקודה המזרחית במסלול שתכנן עופר אוגש למסע/רונן טופלברג

על הצד הטכני: לנד רובר דיפנדר 90 S200

מנוע: טורבו דיזל, 2.0 ליטר
הספק/סל"ד (כ"ס): 200/4,000
מומנט/סל"ד (קג"מ): 51/1,250
תצורה: מרכב אחוד עם ארבעה מתלים עצמאיים
הנעה: 4X4 קבועה, הילוך 'כוח', בקרת משיכה ושתי נעילות דיפרנציאל
תיבת הילוכים: ZF אוטומטית, 8 הילוכים

ביצועים:
מהירות מירבית (קמ"ש):
175
תאוצה 0-100 (שניות): 9.8

מידות
אורך (ס"מ):
458.3
רוחב (ס"מ): 210.5
גובה (ס"מ): 196.9
בסיס גלגלים (ס"מ): 258.7
מרווח גחון (ס"מ): 21.6-32.6

צמיגים: גודייר AT, 255/65R19
זוויות גישה / נטישה (מעלות): 37.5 / 40
עומק צליחה (סנטימטרים): 90
משקל עצמי (ק"ג): 2,303
כושר גרירה (ק"ג): 3,500

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully