משרד התחבורה יקדים את יישום הפעימה השנייה ברפורמת התחבורה הציבורית בגוש דן. התוכנית שתוכננה לסוף שנת 2011, תתבצע לכל המאוחר ביוני הבא וייתכן אף כי היא תבוצע כבר בחודש אפריל. מדובר בחלקה השני של הרפורמה וזאת כחלק מתוכנית רה-ארגון תלת שלבית שנועדה לייעל ולשפר את שירותי התחבורה הציבורית במטרופולין הצפוף בישראל. הפעימה הראשונה יושמה באוגוסט 2010 ובמסגרתה חלו שינויים בשישה קווים מרכזיים תוך יצירת הסדרי העדפה בשני רחובות מרכזיים בתל אביב.
הפעימה השנייה הינה הגדולה ביותר מבין שלוש הפעימות. היא נעשית במשותף עם הרשויות המקומיות במטרופולין וכוללת את תל אביב-יפו, רמת גן, גבעתיים, בני ברק, חולון, אזור ובת ים. במסגרת הפעימה יושקו 51 קווי אוטובוסים חדשים במקום 70 קווים קיימים, כחמישים אחוזים מנפח פעילות התחבורה הציבורית במטרופולין, ותבוצע הפרדה בין קווים ראשיים למקומיים. כמו כן, יתווספו מפרצי העלאת נוסעים ותוצבנה תחנות חדשות ובהן שילוט אלקטרוני ובו מידע בזמן אמת על זמני הגעת האוטובוסים.
הקווים הראשיים יחברו בין הערים בנסיעות ארוכות. תדירותם תהיה גבוהה, יעשה שימוש באוטובוסים רגילים ומפרקיים ואלה ינועו ברחובות מרכזיים תוך מתן העדפה לתנועתם בכבישים כדי לצמצם ככל הניתן את משך הנסיעה. את הקווים המקומיים שינועו בין השכונות ומרכזי הפעילות העירוניים וכן יזינו את הקווים הראשיים, ישרתו רכבי הסעה שונים בכללם מיניבוסים, בהתאם לצורך התחבורתי בכל קו.
מנתוני משרד התחבורה עולה כי בגוש דן מתבצעות כמיליון נסיעות. אלה מתפרסות על פני 400 קווים אותם מפעילות עשר חברות שונות כאשר לכל אחת מהן תעריפים שונים. במסגרת הרפורמה יחל שימוש ב"כרטיס חכם" אחיד לכל המפעילים ושני תעריפי נסיעה - 6.20 שקלים לנסיעה בין תל אביב לערים שכנות ו-9.50 שקלים לנסיעה בין ערים מרוחקות במקום 15.30 שקלים כיום. "במסגרת הרה-ארגון תבוצע רפורמה במבנה התעריפים בגוש דן, המיועדת ליצור תעריף אינטגרטיבי, פשוט וידידותי לנוסע, בדומה למקובל במטרופולינים רבים בעולם", כך אמר היום (חמישי) שר התחבורה ישראל כץ בכנס ראשי ערים שנערך בתל אביב.
יישום הפעימה השנייה ילווה במערך הסברה מקיף ופרטני שייכלול מפגשים עם ועדי שכונות ותושבים, אתר אינטרנט יעודי, פרסום בעיתונות והצבת דיילים בתחנות ההסעה ובאוטובוסים שיחלקו עלוני הסברה לנוסעים. מסקר שביעות רצון שבוצע במהלך חודש נובמבר השנה וביקש לבדוק את הצלחת הפעימה הראשונה שבוצעה, עולה כי 43 אחוזים מהנוסעים מרוצים מהשינויים (מתוכם 21 אאחוזים מרוצים מאוד), 22 אחוזים אינם מרוצים ו-35 אחוזים התגלו כאדישים.
בקרוב באוטובוס: תשלמו פחות, תגיעו מהר
ירון אדרי
23.12.2010 / 15:12