בעשר שנים הצליחה אלפא רומיאו 147 לכבוש לעצמה מעריצים בכל העולם. מחמאות על הקפיצה התדמיתית והאיכותית שעשתה החברה האיטלקית בתקופה זו מופנות אל ה-156, עליה מבוססת הקומפקטית הוותיקה. ה-147 שעוצבה על ידי וולטר דה-סילבה הגיעה לכבישים רתומה למבנה צעיר ומושך, כך שלכאורה קראה תגר (גם) על קומפקטיות משפחתיות הדומות לה. אולם, השימושיות לא הייתה הצד החזק שלה (מרווח אחורי צר), והרף הרוואתני שניסחה פולקסווגן גולף דור ארבע, גזר עליה להמשיך אל מרחבים אחרים.
כשרף הציפיות הותאם לכישוריה וההשוואות נזנחו, אלפא 147 ביססה את עצמה כמכונית חמה לצעירים - חלק ברוחם ואחרים בגילם. היו אלה נהגים שמוכנים להשקיע את זמנם וכספם במכונית שמחזירה להם את הערך המוסף בנהיגה. גרסאות צוידו ברמות מפרט עמוסות ומנועים תוססים בכפוף לתגי מחיר קורצים (99 אלף שקלים), ועוד יותר כשהתברגה בשוק המשומשות והפכה זמינה לפלחים נוספים. על רקע עלייתה של הג'ולייטה - יורשת מקומה, נכנסת ה-147 לפרק השני בחייה. זו ההזדמנות לבדוק כיצד היא מתמודדת מול תחלואות הזמן, הדעות הקדומות ואם כדאי לרכוש אותה כרכב משומש.
על הצד הטכני:
קבוצה: קומפקטיות
שיתוף פלטפורמה: אלפא רומיאו 156
מרכבים: 3 דלתות, 5 דלתות
גימור ומפרט: דיסטינקטיב
מנועים: 1.6 ל' (105, 120 כ"ס), 2.0 ל' (150 כ"ס), 3.2 ל' (250 כ"ס, GTA). מנועי דיזל -JTD (אירופה)
תיבות: ידנית, חצי-אוטומטית, סלספיד (רובוטית תוצרת מגנטי-מרלי). חמישה ושישה הילוכים בהיצע.
מימדים ושינויים: אורך; 4.22 מ'; גובה 1.44 מ'; רוחב 1.72 מ'; בסיס גלגלים 2.54 מ'
משקל: 1,250 ק"ג (2.0 ל')
תא מטען: 280 ל'
מיכל דלק: 60
ריסוק: שלושה כוכבים במסגרת מבחני Euro-Ncap ב-2001. שש כריות אוויר במרבית הדגמים.
מתיחות פנים: 2004
אחזקה (המחירים ללא מע"מ)
טיפולים: מומלץ פעם בשנה או כל 10,000 ק"מ. רצוי לטפל בידיים מנוסות שמכירות כל חריץ, חיישן ובורג באלפא רומיאו. רצועת תזמון מחליפים כל 3 שנים או 60 אלף ק"מ. עלות טיפול בסיסי 20,000 ק"מ (462.47 שקלים); 40 אלף קילומטרים (737.67 שקלים); 60 אלף קילומטרים (1,196 שקלים); 120 אלף קילומטרים (1,649.90 שקלים).
חלפים מתכלים: מסנן אוויר (67.03 שקלים); רצועת תזמון (165.63 שקלים); רצועת מנוע (219.30 שקלים); מסנן שמן מנוע (38.12 שקלים); מסנן אוויר למזגן (107.94 שקלים); ארבעה מצתים (173.89 שקלים); שמן מנוע 'אגיפ' 10-60 (46.27 שקלים לליטר); נוזל בלמים (27 שקלים). מחיר לשעת עבודה במוסך המרכזי של אלפא רומיאו 200 שקלים.
עלות חלקי חילוף : מצנן מים (1,267 שקלים); בולם קדמי (130 שקלים); בולם אחורי (446.17 שקלים); סליל הצתה (2,161 שקלים); מראה ימנית (2,690 שקלים); פגוש קדמי (2,616 שקלים); דלת מטען (7,826 שקלים); פנס קדמי (851 שקלים); פנס אחורי (422 שקלים); מכסה מנוע (3,158 שקלים) פגוש קדמי GTA כ-4,065 שקלים.
תקלות ידועות ונפוצות: ראש מנוע (רגישות קריטית לשמן נחות), חופש בגיר הידני (חריקות בהילוך שלישי), רעש במתלים ומוט מייצב, נורות נשרפות, לוח שעונים דורש החלפה לעתים - תקלות תצוגה בלוח מחוונים (להקפיד לעקוב אחר התדירות והמידע), מתגים רופפים במזגן (לבדוק עמידות בעת הקנייה), תרמוסטט מזייף (נתקע), כפתור החלפת הילוכים בסלספיד (פלסטיק נתלש/מתפרק), חיישן גל ארכובה, שלטי פתיחה מתקלקלים (1,700 שקלים מקורי), תיבת סלספיד יקרה לתיקון: עלות החלפה במקרה קריסה עלולה להמריא אל 18 אלף שקלים אחרי עבודה.
שינויים טכנולוגיים: מהדורות קיצוניות ל-GTA - סדנת 'אוטודלטה' (328 כ"ס), אלפא רומיאו 147 דוקאטי קורסה (190 כ"ס טורבו-דיזל, דפרנציאל מוגבל החלקה).
קריאות תיקון בולטות בעולם: מצמד (2005).
רגע לפני:
עלול לאכזב: אורח פעולתה של התיבה רובוטית (בעיקר בהעלאת הילוכים), רגישות של מערכות אלקטרוניות, צריכת שמן גבוהה (מנועי TS מצתים כפולים).
יתרונות: עיצוב, התנהגות, נוחות, אבזור, ברק. בניגוד לשמועות אין הבדל דרמטי בכוח על הכביש בין 105 ל- 120 כ"ס. מיותר לפסול את הראשונה על סמך נתונים יבשים או הבחנות שגויות.
נורות אזהרה (בהנחה שהשאסי תקין): רכב ללא היסטוריית טיפולים מקיפה, מכוניות שעברן מפוקפק או שנפלו למסגרת מוסדית.
סחירות: ביקוש ערני לגרסאות ידניות מכל השנתונים. מנועי ה-2.0 ל' בגרסה ידנית נדירים, אבל התמורה הולמת את המאמץ והסבלנות בחיפושים.
מומלץ לרכישה: כל הדגמים הידניים. מנועי ה-1.6 ל' 105 כ"ס אמינים במיוחד בקבוצה (ללא וריאטור כפי שקיים ב-120 כ"ס שם יש תזמון שסתומים משתנה). מהדורות ה-120 כ"ס מאובזרות במפרטיהן ואולי תתאמנה למי שחפץ בפינוקים. GTA היא חלומם הרטוב של האלפיסטים - כדי לפקוח עין למקרה שאחת נפלטת ללוח המשומשות (יחידות מועטות נמכרו).
להימנע בכל מחיר: אקזמפלרים שזכו לטיפול לקוי והזנחה פושעת.
מחירים על פי מחירון יד 2: 35,000-134,000.
תפורה ל: חובבי נהיגה ספורטיבית שלא מתפשרים על אופי.
חומר עיון: מועדון אלפא רומיאו הישראלי מפעיל קהילה ענפה של בעלי מכוניות אלפא-רומיאו ומצטיין ברוחו התרבותית והמקצועית. מומלץ להתייעץ עימם בכל נושא הקשור למכוניות האיטלקיות בארץ.
*תודה לאבי סחייק ממוסך "התלתן" על סיועו בהכנת הכתבה, לד"ר שאול אלמקייס על תרומתו ולחברת סמל"ת יבואנית מותגי פיאט-לנצ'יה ואלפא-רומיאו לישראל (המוסך המרכזי פיאט-אלפא רומיאו).
*המחירים בכתבה נמסרו על ידי סמל"ת יבואנית אלפא-רומיאו לישראל.