וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

וולוו: מסע היסטורי בתמונות

ביקור במוזיאון וולוו לקח אותנו לסיור בנבכי ההיסטוריה הפתלתלה של יצרנית הרכב השבדית. מה'יעקב' של 1927 ועד לרכישתה על ידי הסינים

בבניין ששמש עד לפני שנים לא רבות כמחסן בנמל גוטנבורג, עיר הולדתה של וולוו, שוכן מוזיאון היצרנית השבדית, שבו מעבר לכל פינה ונישה, נחה פיסת היסטוריה חשובה. מהמכונית הראשונה שיצאה משערי המפעל, דרך מכוניות התצוגה מכל השנים וכלה בכל בדגמים החשובים, הנדירים והנפוצים ביותר כאחד. במסגרת ההיכרות המחודשת עם החברה ובייחוד זו שלאחר ההשתלטות הסינית, ניקח אתכם לסיור בתמונות לאורכה ולרוחבה של ההיסטוריה של וולוו.

סיפורה ההיסטורי של וולוו, יצרנית הרכב השוודית מתחיל בשנת 1915 כשזו הוקמה כחברת בת של SKF השבדית, יצרנית המסבים הכדוריים. אולם, יצרנית הרכב השבדית נוסדה רשמית ב-14 באפריל 1927 עם הולדת המכונית הראשונה מתוצרתה, ה-OV 4 שכונתה 'ג'ייקוב' במפעל הייצור שבעיר גוטנבורג, בה שוכנים עד היום מפעלי הייצור של החברה וכן המוזיאון בו ביקרנו. בתרגום חופשי מלטינית, משמעות השם וולוו (Volvo) הוא 'אני מתגלגל' (Volvere), מהשראת המסבים שייצרה SKF.

קודם לכן, בשנת 1924 אסר גבריאלסון, מנהל המכירות של SKF וגוסטב לרסון המהנדס במקצועו החליטו לחבור יחד כדי לייצר מכונית שבדית מתוך השאיפה שזו תוכל לצלוח את כבישיה הקשוחים והשבורים של שבדיה וכן לשרוד בחורפים הקפואים - משימה שהתלתה כקשה למדי עבור יצרניות אחרות.

בניגוד לתדמית הקרירה, ההיסטוריה של וולוו מלאה בעליות ומורדות, שעיקרה בשני העשורים האחרונים. בשנת 1999 נאלצה וולוו למכור את חטיבת כלי הרכב הפרטיים לפורד תמורת 6.45 מיליארד דולר, לאחר שזו הגיעה עד למצב של פשיטת רגל משלא הצליחה לייצר רווחים ולמעשה נשארה עם חטיבת המשאיות המצליחה. אולם, הרומן עם פורד נמשך פחות מעשור עד שנת 2008, כאשר גררה וולוו הפסדים מאז שנת 2005. אז נמכרה החברה השבדית תמורת 1.8 מיליארד דולר בלבד ליצרנית הרכב הסינית ג'ילי.

וולוו PV60 1946. קובי ליאני
וולוו PV60 1946 - אחת המכוניות החשובות במוזיאון וולוו היא זו השייכת למלך קארל גוסטב. היא ניתנה לו על ידי וולוו כמתנה ליום הולדתו החמישים שחל ב-30 באפריל 1996. דגם מקורי זה הוצג בשנת 1944 והגיע לייצור בשנת 1946. בחזיתו מנוע שישה ליצינדרים טורי בנפח 3,670 סמ"ק, הוא מפיק 90 כ"ס ב-3,600 סל"ד ושודך לתיבה ידנית בעלת 3 הילוכים. רכב זה משמש עד היום את הוד רוממותו באירועים מיוחדים./קובי ליאני
מוזיאון וולוו בשבדיה. קובי ליאני
וולוו OV4 1927 'Jacob' - הרכב הראשון מתוצרת וולוו יצא ממפעל הייצור ב-14 באפריל 1927. הוא נבנה מגוף עץ על שלדת ברזל ובחזיתו מנוע 4 צילינדרים בנפח 1940 סמ"ק שהפיק 28 כ"ס ב-2,000 סל"ד והביא את המכונית למהירות מרבית של 90 קמ"ש בעזרת תיבת שלושה הילוכים./קובי ליאני
אסר גבריאלסון, גוסטף לרסון, מייסדי וולוו. קובי ליאני
אסר גבריאלסון, גוסטף לרסון, מייסדי וולוו חברו בשנת 1924 כדי ליצור מכונית שבדית שתוכל להתמודד על הכבישים השבורים והקור המקפיא של המדינה/קובי ליאני
וולוו LV40 1928. קובי ליאני
וולוו LV40 1928 - המשאית הראשונה יוצרה בין השנים 1927 ועד 1930, צוידה במנוע ה-4 צילינדרים של ה'ג'ייקוב' שלו 28 סוסים ב-2,000 סל"ד מנפח של 1,940 סמ"ק./קובי ליאני
וולוו PV61 1949. קובי ליאני
וולוו PV61 1949 - המכונית הראשונה של וולוו לאחר מלחמת העולם השניה. 500 יחידות בלבד נבנו ממנה, רובן קיבלו ארגזי מטען מאחור ורק בודדות שימשו ככלי רכב פרטיים. היא צוידה במנוע 6 צילינדרים טורי שלו 90 כ"ס ב-3,600 סל"ד ובתיבה עם 3 הילוכים./קובי ליאני
וולוו PV56 1938. קובי ליאני
וולוו PV56 1938/קובי ליאני
מוזיאון וולוו בשבדיה. קובי ליאני
וולוו P1900 1954 - מכונית הספורט הראשונה מבית וולוו. רודסטר דו מושבית עם מושבי עור, גוף עשוי פיברגלס/קובי ליאני
וולוו P1800 פרוטוטייפ. קובי ליאני
וולוו P1800 פרוטוטייפ - הניסיון השני של וולוו לייצר מכונית ספורט, אך הפעם היה זה ניסיון שצלח, בעיקר משום שמכונית זו ככבה בסדרת הטלוויזיה המצליחה באותן שנים, המלאך. מכונית זו צוידה במנוע 4 צילינדרים בנפח 1,778 סמ"ק שהפיק 100 כ"ס. היו לה גם תיבת 4 הילוכים, בלמי דיסק מלפנים ותגבור הידראולי להגה. מאז 1961/קובי ליאני
וולוו 164 1968. קובי ליאני
וולוו 164 1968 - עם ה-144 של שנת 1968, וולוו חזרה להציע מנוע 6 צילינדרים לאחר 10 שנות הפסקה. נפחו של מנוע זה עמד על 2,978 סמ"ק והוא הוצע בשתי גרסאות, הראשונה עם שני קרבורטורים ו-145 כ"ס ושניה עם הזרקת דלק ו-175 כ"ס. מכונית זו יוצרה ב-153,200 עותקים./קובי ליאני
וולוו P121\122 אמזון 1958. קובי ליאני
וולוו P121122 אמזון 1958 - האמזון היא המכונית הראשונה של וולוו שעוצבה בסגנון ה'פנטון' והייתה לאחת המכוניות המפורסמות של וולוו. מכונית זו החלה את חייה כבעלת 4 דלתות ומאוחר יותר נוספו לה גרסאות 2 דלתות וסטיישן. בחזיתה מנוע 1,583 סמ"ק שהפיק 85 כ"ס ושודך לתיבת הילוכים בעלת 3 מהירויות. 594,126 יחידות יוצרו ממנה עד שנת 1970./קובי ליאני
וולוו 445 דואט 1958. קובי ליאני
וולוו 445 דואט 1958 - הדואט היה לרכב הסטיישן הראשון שייצרה וולוו ושמו 'דואט' נבחר כדי להמחיש את הכפילות שבשימוש בו - מרכב להסעת נוסעים עם 7 מושבים/קובי ליאני
וולוו 480. קובי ליאני
וולוו 480 - מכונית ספורטיבית עם 4 מושבים הוצגה בתערוכת ז'נבה בשנת 1986, כמכונית הראשונה של וולוו שצוידה בהנעה לגלגלים הקדמיים. בחזיתה מנוע בנפח 1,721 סמ"ק שהפיק בין 95 ל-120 כ"ס או מנוע שני בנפח 1,998 סמ"ק שהפיק 110 כ"ס. ייצורה פסק ב-1995, אך עד אז היא יוצרה ב-76,375 יחידות./קובי ליאני
וולוו 66 1976. קובי ליאני
וולוו 66 1976 - ה-66 הקטנה נכנסה להיצע וולוו לאחר שזו רכשה את DAF ומכונית זו יוצרה על ידה. בחזיתה הותקנו מנועי 1.1 ו-1.2 ליטר ובזכות תיבה רציפה מעט משונה, היא זכורה בעיקר ביכולתה לנסוע אחורנית באותה מהירות בה היא נסעה קדימה ולכן שמשה את השבדים למירוצי נסיעה אחורנית. ייצורה פסק ב-1978 עם 106,000 יחידות ממנה./קובי ליאני
וולוו 240 טורבו. קובי ליאני
וולוו 240 טורבו - גרסת הטורבו של ה-240 נולדה בשנת 1980 והייתה למכונית וולוו הראשונה שמצוידת במגדש טורבו. מנוע ה-2.1 ליטר המוגדש שלה הפיק 155 כ"ס./קובי ליאני
לוו P121\122 אמזון 1958 מירוץ. קובי ליאני
וולוו P121122 אמזון 1958 מירוץ/קובי ליאני
וולוו 240 טורבו DTM. קובי ליאני
וולוו 240 טורבו DTM - כשהצטרפה וולוו למירוצי ה-DTM עם ה-240 טורבו, גיחוכים נשמעו מכל עבר, אודות הקובייה המיושנת ויכולתה להתחרות. אולם, בשנות ה-80, עם מנוע 2.1 ליטר טורבו שהפיק 300 כ"ס, הוולוו הזו נתנה למתחרים בליגת ה-DTM וה-ETC/קובי ליאני
וולוו 850 סטיישן BTCC. קובי ליאני
וולוו 850 סטיישן BTCC - ב-4 באפריל 1994 החלה וולוו להתחרות ב-BTCC/קובי ליאני
וולוו רוקט 1967. קובי ליאני
וולוו רוקט 1967 - הרוקט הנה הצעת עיצוב לבחינת שיתוף פעולה עתידי בין וולוו לסדנת העיצוב פרואה האיטלקית. אולם למרות המראה הייחודי שנבנה על בסיס ה-P1800 שזיכה אותה בכינוי רוקט, וולוו סברו שהעיצוב קיצוני מדי עבור ציבור הרוכשים./קובי ליאני
וולוו 480 קבריולט 1990. קובי ליאני
וולוו 480 קבריולט 1990 - מכונית תצוגה שהציגה וולוו בתערוכת ז'נבה של 1990. היא עוצבה ותוכננה בהולנד ואף יוצרה במספר עותקים, אך מעולם לא הגיעה לייצור סדרתי, משום שלדברי וולוו, זה לא היה הזמן הנכון לייצר וולוו פתוחה. 7 שנים מאוחר יותר, הציגה החברה את ה-C70 הפתוחה. בחזיתה מנוע בנזין בנפח 1,721 סמ"ק שהפיק 102 כ"ס./קובי ליאני
מוזיאון וולוו בשבדיה. קובי ליאני
חדש וישן, השראה של דורות/קובי ליאני
מוזיאון וולוו בשבדיה. קובי ליאני
יחד עם סאאב, וולוו ייצרה גם מנועי סילון עבור התעשיה האווירית/קובי ליאני
מוזיאון וולוו בשבדיה. קובי ליאני
מישהו מוכן לתת לבחור העייף יד?/קובי ליאני
קובי ליאני, ביקור במוזיאון וולוו. קובי ליאני
מוזיאון וולוו מלא במגוון מיצגי בטיחות ואת זה שבתמונה, רבים מכם וודאי ראו בתערוכת אוטומוטור הישראלית לפני מספר שנים./קובי ליאני

  • עוד באותו נושא:
  • וולוו

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully