בבניין ששמש עד לפני שנים לא רבות כמחסן בנמל גוטנבורג, עיר הולדתה של וולוו, שוכן מוזיאון היצרנית השבדית, שבו מעבר לכל פינה ונישה, נחה פיסת היסטוריה חשובה. מהמכונית הראשונה שיצאה משערי המפעל, דרך מכוניות התצוגה מכל השנים וכלה בכל בדגמים החשובים, הנדירים והנפוצים ביותר כאחד. במסגרת ההיכרות המחודשת עם החברה ובייחוד זו שלאחר ההשתלטות הסינית, ניקח אתכם לסיור בתמונות לאורכה ולרוחבה של ההיסטוריה של וולוו.
סיפורה ההיסטורי של וולוו, יצרנית הרכב השוודית מתחיל בשנת 1915 כשזו הוקמה כחברת בת של SKF השבדית, יצרנית המסבים הכדוריים. אולם, יצרנית הרכב השבדית נוסדה רשמית ב-14 באפריל 1927 עם הולדת המכונית הראשונה מתוצרתה, ה-OV 4 שכונתה 'ג'ייקוב' במפעל הייצור שבעיר גוטנבורג, בה שוכנים עד היום מפעלי הייצור של החברה וכן המוזיאון בו ביקרנו. בתרגום חופשי מלטינית, משמעות השם וולוו (Volvo) הוא 'אני מתגלגל' (Volvere), מהשראת המסבים שייצרה SKF.
קודם לכן, בשנת 1924 אסר גבריאלסון, מנהל המכירות של SKF וגוסטב לרסון המהנדס במקצועו החליטו לחבור יחד כדי לייצר מכונית שבדית מתוך השאיפה שזו תוכל לצלוח את כבישיה הקשוחים והשבורים של שבדיה וכן לשרוד בחורפים הקפואים - משימה שהתלתה כקשה למדי עבור יצרניות אחרות.
בניגוד לתדמית הקרירה, ההיסטוריה של וולוו מלאה בעליות ומורדות, שעיקרה בשני העשורים האחרונים. בשנת 1999 נאלצה וולוו למכור את חטיבת כלי הרכב הפרטיים לפורד תמורת 6.45 מיליארד דולר, לאחר שזו הגיעה עד למצב של פשיטת רגל משלא הצליחה לייצר רווחים ולמעשה נשארה עם חטיבת המשאיות המצליחה. אולם, הרומן עם פורד נמשך פחות מעשור עד שנת 2008, כאשר גררה וולוו הפסדים מאז שנת 2005. אז נמכרה החברה השבדית תמורת 1.8 מיליארד דולר בלבד ליצרנית הרכב הסינית ג'ילי.
וולוו: מסע היסטורי בתמונות
7.5.2011 / 9:35