קבוצת IBI הקנדית זכתה במכרז הבינלאומי לתכנון התחנות התת קרקעיות של הרכבת הקלה בגוש דן. IBI גברה על שבע קבוצות רב לאומיות שהתמודדו במכרז שפירסמה חברת נ.ת.ע, ותלווה את הפרויקט תמורת סכום של כ-165 מיליון שקל.
מדובר בתכנון עשר מבין 33 התחנות המתוכננות לאורך הקו האדום של הרכבת הקלה. אלה תוקמנה במרחק קילומטר זו מזו, בקטע התת קרקעי (שאורכו עשרה ק"מ) של הקו האדום: מצומת גהה בבני ברק, דרך ציר ז'בוטינסקי בבני ברק ורמת גן וציר בגין במרכז תל אביב, ועד לאזור רחוב אלנבי בדרום תל אביב.
נ.ת.ע, בניהולה של גלית אסף-שנהר, פנתה לחברות מתמחות בחו"ל עוד בנובמבר אשתקד, משום שבישראל עדיין לא קיים הידע להקמת תחנות רכבת קלה תחת הקרקע. לצד תכנון התחנות והתקנת המערכות במנהרות שלאורך הציר, תקיף עבודת התכנון גם את מפלס הרחוב שמעל המקטע התת קרקעי, לרבות הסדרי התנועה והעתקת תשתיות. תקציב הקמת תחנות הרכבת עצמן מוערך ב-2.5 מיליארד שקל.
קבוצת IBI מטורונטו מדורגת כחברת האדריכלות הרביעית בגודלה בעולם ומתמחה בתכנון מערכות תחבורה. הקבוצה מונה 2,800 מהנדסים ואדריכלים, הפועלים מ-71 משרדים בצפון אמריקה, אירופה, אסיה ובמזרח התיכון לרבות סניף בירושלים.
בהתאם להנחיות נ.ת.ע והרשפ"ת (הרשות לשיתוף פעולה תעשייתי), התחייבה הקבוצה לשלם יותר מ-40 אחוזים משכר הטרחה למתכננים וליועצים ישראלים. עם שש המתמודדות הנוספות במכרז נמנו בין היתר קבוצת OWAM - שבה שותפות חברות מגרמניה, בריטניה וכן חברת אמי מתום הישראלית, ששימשה מתכננת הפרויקט בעשור האחרון. עוד ניגש למכרז קונסורציום ספרדי-ישראלי שבו שותף משרדו של גבריאל טרכטנברג, וכן ניגשו חברות DHV מהולנד, GPO/TMV מספרד,Geoconsult האוסטרית ו-ACCIONA הספרדית.
נ.ת.ע, בראשות מיכי רצון, פירסמה במהלך חצי השנה האחרונה שורה ארוכה של מכרזי תכנון וביצוע במסגרת פרויקט הקו האדום של הרכבת הקלה בגוש דן. זאת, בעקבות החלטת הממשלה מדצמבר האחרון שלפיה ביצוע הפרויקט יופקע מידי הזכיינית הפרטית MTS לטובת נ.ת.ע, שתהפוך למעשה לזרוע הביצוע של הפרויקט מטעם המדינה. לפי ההחלטה, הקו האדום של הרכבת הקלה יופעל עד ה-31 בדצמבר 2017 ותקציבו יגדל מ-8.4 מיליארד שקל ל-10.7 מיליארד שקל.
חברה קנדית תתכנן את תחנות הרכבת הקלה בתל אביב
אבי בר-אלי
4.7.2011 / 9:30