יכולתי לחשוב שאחרי עשרים שנה יהיה אביב פחות תוקפני בנהיגה, אבל כמה טעיתי! מחצר ביתו שבמרחביה המריא אביב בטיסה נמוכה, מגהץ באדישות שערי בקר וסוללות משופעות. מהמושב הימני ראיתי את תנוחת הישיבה שלו, במוחי מבזיק פל?ש-ב?ק שהעיף אותי שנים ארוכות לאחור; אביב אינו 'יושב' ואוחז בהגה, הוא 'גוהר' על ההגה וחובק אותו בידי החקלאי המגודלות שלו. שפוף קדימה הוא מחליק את ה-Desert Warrior בשבילי עמק יזרעאל, תנועותיו חדות ותוקפניות אבל המכונית גולשת בקווים מדויקים מפנייה לפנייה, בתזמון מושלם של העברות משקל מסתבר שהבחור לא שכח שום דבר!
זיכרונות מאפריקה
ה- Desert Warriorהירוק מפליג עכשיו ליוון, אבל מחשבותינו תקועות במסעותיו הראשונים של אביב ביבשת השחורה; העידן הבינלאומי של ישראלים המתחרים בחו"ל התחיל בסוף שנות השמונים, בטיול טרקטורונים שהסתיים במנגל מיתולוגי ב'כוכב הרוחות'. ההבדל בין ג?'פוף הפחמים הקטן של סלע הר ציון (1989) לבין המנגל המתוחכם של אביב (2014) משקף יותר מכל את הדרך הארוכה שעשה האיש שלנו במרחביה, מאז ועד היום. לפני עשרים וחמש שנים ישבנו סביב המנגל החלוד, ואביב הודיע לפתע שהוא מתכוון לצאת לפריס דקאר; למה לא תתחיל במשהו צנוע יותר? הצעתי לו, אולי תצא ל'ראלי הפרעונים' במצרים? ה'פרעונים' היה אז אירוע ספורט עולמי, ביג-דיל עם מאות מתחרים, ארגון ענקי הכולל מעבורת מיוחדת שהשיטה את כלי הרכב מצרפת למצרים.
סיפורו של פרעונים 1990 מצדיק כתבה נפרדת, תחת הכותרת "איך לא לצאת לראלי אפריקני, ולסיים אותו בשלום". מאז השתתף אביב ב-18 מרוצי שטח במרוקו, מקסיקו, פריז-איסטנבול וגולת הכותרת, ארבע השתתפויות ב'פריס דקאר'. הפעמיים הראשונות היו בגרסה האפריקנית המקורית, ב-1996 על אופנוע, ב-99' עם לנד קרוזר. רכבי המרוץ הישנים מוחזקים היום במושב, כולל הפאג'רו שזכה לכינוי 'פאג'ריטה'. אופנוע ה-DR Big של הפרעונים נמכר בזמנו, אביב משחזר אותו עכשיו.
ב-2009 ו-2011 השתתף אביב עם ה-Desert Warrior במרוץ 'דקאר' בגרסה הדרום אמריקנית, ולא יכולנו שלא לשאול אותו על ההבדלים. אביב מספר שהארגון הנוכחי מתוקתק אך קשוח לחלוטין, בצורה הגורמת למתחים רבים בקרב המתחרים ה'פרטיים'. באפריקה היה האירוע יותר אישי, יותר אנושי, הוא מספר. לדוגמא, היום הם מסוגלים לפסול מתחרה על כלום ב-2011 נפסל אביב יומיים לפני הסיום מכיוון שאחר לזינוק בדקות ספורות, עקב סדרת תקרים. באפריקה לא היו פוסלים מתחרה על איחור כזה. מצד שני, הוא אומר הנופים בצ'ילה מדהימים ביופיים והדיונות עשויות מחומר אחר, לא דומה לשום דבר שאנחנו מכירים. יש בצ'ילה דיונות ופודרות שלא מן העולם הזה, אפשר להיתקע שם ללא מוצא.
היציאה לראליHellas ביוון
לאחר עשרות שנים על מסלולי הראלי, אביב יוצא ליוון בגישה בוגרת ונינוחה לחלוטין. הנווט שלו ובעל ה- Desert Warriorהוא יזהר ערמוני המתגורר בארה"ב וכצוות, הם אינם צריכים להתכתש על חסדי ספונסורים. ה- Desert Warriorעבר לאחרונה שיפוצים והכנה לראלי 'ה?ל?אס', נועל צמיגי Maxxis Bighorn סטנדרטיים. אביב מרגיש הקלה עצומה על כך שהוא יוצא לראלי בגישה פחות מסחרית; זה לא שהוא אינו מעוניין לעלות על הפודיום אבל הוא לא מחויב לספונסורים, ומטרתו היא באמת ליהנות מהחוויה. הבעיה היחידה, הוא מוסיף - אני נהנה כאשר אני נוהג מהר וחזק וזה לא יתאפשר בראלי יוון, המחייב קצב נהיגה איטי יחסית. קשים החיים במושב הנהג.
שאלתי את אביב מה אורך מסלול הראלי, מה אופי השטח, האם יש סטייג' לילה? מסתבר שהוא עוד לא יודע כלום על המסלול; 'הראלי נמשך שישה ימים' הוסיף בידענות מחויכת, 'אלמד על המסלול בטיסה ליוון'. לטובת הקורא אביב קדשאי אספר שהוא יוצא ל'ה?ל?אס ראלי' הנמתח על פני 6 ימים ו-2100 קילומטרים. ראלי ה?ל?אס הוא אירוע טכני הנערך בשבילים הרריים, איטיים וקשים לניווט. ממוצע המהירות בסטייג' אינו עולה על 50 קמ"ש, והמסלולים מעפילים לגובה של 2000 מטרים מעל פני הים. על פי רז, השנה נרשמו מתחרים חזקים ולא יהיה קל לשחזר את הישג השנה שעברה, מקום ראשון.
מישראל יוצאים ליוון עוד שלושה צוותים: רז הימן והלל סגל (בחסות פוינטר), ניצן שקל ודובי נוימן (בחסות טלפארמה ו-מולטיפלאסט), רועי שפירא ואיתי מולדבסקי (בחסות אראן ו-חולון מוטורס). לאירוע תגיע גם כמות שיא של 150 אופנוענים אירופאים, בהם יתחרו ארבעה ישראלים: דורון וינטר בחסות Cranergy Rally Racing team, נדב לוגסי, ברק דודאי ו-צליל ונדרהורן. המפגש 'אחרי עשרים שנה' בין היימן, קדשאי ולוגאסי, יפעיל את בלוטות הנוסטלגיה של וותיקי הספורט המוטורי בישראל.
הקבוצה הישראלית משתפת משאבי סיוע ותחזוקה, ורז היימן הפך להיות מנהיגה הטבעי; מזה שנים ארוכות משתדל רז למשוך מתחרים ישראלים לתחרויות הבלקן והשנה מתגשם חזונו הלכה למעשה קבוצה של 8 מתחרים ישראלים, זה כבר מרכיב משמעותי בשדה הקרב היווני.
לוחם המדבר
ה-Desert Warrior נבנה בבריטניה, כרכב 'מרתון' המיועד למרוצי שטח ארוכים. מתחת לקליפה הירוקה מתחבאת שלדת צינורות ייעודית, הסרנים ותיבת ההעברה הם של דיסקאברי דור ראשון. כל מתחרה 'מ?ק?נפ?ג' לעצמו את הרכב, אצל אביב יש מנוע ב.מ.וו 3.0 ליטר, כמו זה של רז היימן. תיבת ההילוכים ידנית אמריקנית, הצמיגים הם Maxxis במידה 235/85R16. יבואן מקסי'ס לישראל העניק לאביב וליזהר חסות חלקית, וצייד אותם ב-11 צמיגים האמורים להספיק לכל ראלי יוון.
ה-Desert Warrior הוא רכב מרוץ טוב אם כי אינו מאוד מהיר, אבל זו לא אמורה להיות בעיה חמורה בראלי יוון. ב'דקאר' סבל הרכב מבעיות אמינות (הינעים, מנוע, מערכת דלק כמעט הכל...). ההשתתפות בשתי תחרויות הדקאר נערכה תחת כנפי קבוצת RallyRaid UK שהבטיחה תמיכה טכנית, ולא ממש עמדה בהבטחותיה. אביב ויזהר מקווים שהפעם, לוחם המדבר יביא אותם אל קו הסיום ללא תקלות. נאחל ליוצאים ליוון, הצלחה מלאה!