ממשלת ישראל אישרה הבוקר (ראשון) את הקמת קו הרכבת הארוך ביותר במדינה, אשר יחבר את העיר אילת עם תל אביב. בהמשך להרחבת המוקדים אליהם תגיע רכבת ישראל ולדיונים רבים בנושא, הוחלט בישיבת הממשלה לאשר את התוכנית השאפתנית לחיבור עיר הפריפריה המרוחקת אל גוש דן. רכבת זו מיועדת להסעת נוסעים ומטענים בקו שאורכו 350 קילומטרים ומשך הנסיעה צפוי לעמוד על כשעתיים. ממשרד התחבורה מוסיפים כי זמן הנסיעה הקצר התאפשר הודות לכך שבקטעים מסויימים בהם הטופוגרפיה מאפשרת זאת, תגיע מהירות הרכבת לכדי 300 קמ"ש.
מעבר לכך, במסגרת הקמת קו הרכבת לאילת ישודרגו קטעי מסילת הברזל, בין השאר בין באר שבע לדימונה, וזמן הנסיעה בין שתי ערים אלה יעמוד על 12 דקות בלבד, במקום 24 דקות כיום. כמו כן, תוקם תחנת רכבת חדשה בתוך העיר דימונה, במקום התחנה הקיימת כיום, המרוחקת מבתי התושבים.
תוואי המסילה בין אילת לתל אביב כולל ארבעה מקטעי תכנון עיקרים, שלושה מהם מחייבים תכנון סטטוטורי: הקטע הראשון מתל אביב לבאר שבע מתבסס על המסילה הקיימת והמשודרגת, הקטע השני-באר שבע - דימונה (כ-35 קילומטר) מחייב שדרוג והכפלת המסילה הקיימת, הקטע השלישי מדימונה לחצבה (כ-65 קילומטר) מחייב שדרוג המסילה הקיימת והכפלתה עד צין והקמה מצין עד חצבה, הכולל גם קטעי מנהור. הקטע הרביעי מחצבה ועד אילת (כ-160 קילומטר) מחייב הקמת מסילה עד הכניסה הצפונית לאילת בסמוך לשדה התעופה הקיים ובמקביל לכביש הערבה.
מדובר בהקמת מסילת ברזל כפולה מצין ועד אילת, באורך של כ- 170 קילומטר. תוואי המסלול כולל 63 גשרים, באורך של 4.5 קילומטרים ו-5 מנהרות, באורך כולל של 9.5 קילומטרים. אורך המסילה מתל אביב ועד אילת יהיה 350 קילומטר.
בתוואי המסילה יפעלו שתי רכבות נוסעים: רכבת אקספרס שתעבור דרך תחנת הרכבת בבאר שבע ורכבת נוספת שתעבור דרך שמונה תחנות חדשות שיוקמו לאורך התוואי, בסמוך לישובים מרכזיים. תחנות הרכבת יוקמו בחצבה, מרכז ספיר, פראן, יהל, יוטבתה, תמנע, בסמוך לשדה התעופה המקודם בימים אלה, שחורת ואילת.
על פי תוכניתו של השר כץ, התכנון הראשוני של הרכבת יסתיים באפריל 2012 ואילו הליך התכנון הסטאטוטורי יושלם בלוח זמנים קצר עד סוף שנת 2012 מתוך מגמה לסיים את עבודות ההקמה של קו הרכבת לאילת בתוך חמש שנים.
על פי ההחלטה, צוות בראשות מנכ"ל משרד ראש הממשלה יבחן שלוש חלופות לדרכי מימון הפרויקט: באמצעות הסכם בין ממשלתי בין ישראל לממשלה אחרת, עימה קיימים אינטרסים כלכליים ואסטרטגיים או הקמת המיזם בשיתוף הסקטור הפרטי או באמצעות מימון מתקציב המדינה.
ראש הממשלה בנימין נתניהו אמר במהלך הדיון: "הפרויקט הזה יוצא לדרך, זאת החלטה אסטרטגית, בעשור הקרוב יעלו מעצמות חדשות ומדינת ישראל חייבת לייצר אינטרסים חיוניים מבחינה לאומית. בכוחנו לייצר נתיב תעבורה אלטרנטיבי, עוקף תעלת סואץ - זו תעודת ביטוח. ישראל חייבת להפוך לדרך מעבר יבשתי ולייצר אינטרסים מעצמתיים. קו תל אביב אילת, שייקצר את הנסיעה לשעתיים ישנה את פני המדינה. כבר 63 שנה מדברים על חיבור הפריפריה למרכז, אך דבר לא השתנה. קו הרכבת ומקורות הגז הנמצאים בישראל יכולים לקשור אינטרסים חזקים בתחום הכלכלי, האנרגטי והתעשייתי".
עוד על רכבת ישראל בוואלה! רכב
מה דעתכם על קו הרכבת מאילת לתל אביב? ספרו לנו בפייסבוק של וואלה! רכב
אושרה הקמת קו הרכבת מתל אביב לאילת
5.2.2012 / 13:55