העמותה לקידום הבטיחות בדרכים, אור ירוק עורכת שוב כנס ענק בנושא הבטיחות בדרכים ובו שורה ארוכה של מכובדים. שר התחבורה ישראל כץ, השר לביטחון פנים יצחק אהרונוביץ ואף ז'אן טוד, נשיא ה-FIA ומומחים שונים בתחום. בכנס שנפתח בדבריו של אבי נאור, יו"ר עמותת אור ירוק, הודה אבי לאורחים והעלה מחדש את מחויבות העמותה לבטיחות בדרכים, ובמקרה הצורך לעמוד כחיץ וכמניע ודוחף מול התנהלות גופי השלטון הרלוונטיים.
תחת עננת אירוע התאונה בה חצה רכב המפכ"ל צומת באור אדום וגרם לפציעתו של רוכב קטנוע, השר לביטחון פנים הסתפק בציון מספר ההרוגים ובציון עמידתו כנגד הביקורת הרבה בפרויקט א3 של התקנת מצלמות המהירות. אל נושא תאונת רכבו של המפכ"ל הוא בחר שלא להתייחס.
מייד לאחריו, שר התחבורה ישראל כץ עלה אל דוכן הנאומים. אולם מייד עם תחילת דבריו, מהומה שיצרו שני צופים קטעה את דבריו. אלה מחו על הטיפול הכושל של המשרד בציר המוות, ציר ז'בוטינסקי בו נהרגו 17 בני אדם. שני המפגינים פונו מידית מהאולם. שר התחבורה שב לנאום מיד לאחר הוצאת השניים. לדבריו, קשה שלא לשמוח לנוכח הירידה המשמעותית במספר ההרוגים, אך המשימה עוד רחוקה וקשה להשגה, שכן כל אחד מ-292 האנשים שנהרגו בכבישם הוא עולם ומלואו ואסור לחדול מהמשימה להפחית את מספר ההרוגים בדרכים.
לדבריו, אכיפה בהחלט מסייעת בהורדת ההרוגים, אך היא אינה יעילה כאשר מדובר בכבישים אדומיםז בדומה לכביש 71 המחבר בין בית שאן לעפולה. בזה אין הפרדה בין הנתיבים ולכן קורות שם תאונות חזיתיות. תוכנית לשדרוג כביש זה ואחרים כמו כביש ערד 31 ישודרגו בקרוב. "אני שמח שאיחדנו כוחות עם עמותת אור ירוק" סיכם שר התחבורה את דבריו, שנים אחדות לאחר שהעמותה יצאה כנגדו במתקפה חזיתית.
ז'אן טוד: מעטים מבינים רמת התרומה של הספורט המוטורי לבטיחות
אחת הדמויות הבולטות בכנס אור ירוק הוא ללא ספק ז'אן טוד, נשיא ה-FIA. ז'אן שבעברו אף הספיק להיות נהג מירוצים ונשיא פרארי, עמל בשנים האחרונות על קידום נושא הבטיחות בדרכים מסביב לעולם ברמה הפוליטית הבינלאומית.
לדבריו של טוד, תאונות הדרכים הן אחד הגורמים הקטלניים ביותר בעולם לצד מחלות כמו פוליו, מלאריה והאיידס. על פי הנתונים, בשנת 2020 8 מיליון בני אדם יהרגו בכבישים. כיום, כל יום נהרגים 1,000 ילדים בכביש מסביב לעולם. טוד מסביר כי ללא חיבור גלובלי בין המודעות לבטיחות והפוליטיקה, הכבישים יהפכו למקום קטלני בהרבה. אמנם אנו שומעים, לדבריו על מגוון פיתוחים טכנולוגיים לשיפור הבטיחות, אבל חסר החיבור העולמי. ילדים באפריקה ובשאר מדינות העולם השלישי לעולם לא יראו את טכנולוגיה זו.
אחד האמצעים היעילים ביותר לקידום ההבנה בבטיחות בדרכים הוא באמצעות ספורט מוטורי. מעטים מודעים לעובדה שהיום הספורט המוטורי הוא המנוע החזק ביותר לפיתוח אמצעי בטיחות כך שמסלול המירוצים, למרות מהירות הנסיעה בו, הוא אחד המקומות הבטוחים ביותר בעולם.
ד"ר יעקב שינין: תורת הבטיחות תהיה חלק מציון הבגרות
האם מדינת ישראל תחנך לבטיחות? לפי הדוקטור יעקב שינין, יו"ר הרשות הלאומית לבטיחות בדרכים, על פי סיכום שעשתה הרשות עם משרד החינוך, לימודי הבטיחות בדרכים יורחבו מאוד מתוך המטרה שהדור הבא ישנה את פני המדינה בהיבט זה בדרכים.
על פי התוכנית, תלמידי כיתות ה-ו' ילמדו באופן סדיר את תורת הבטיחות ואף יזכו לקבל "רישיון לרכיבה על אופניים". למרות שלדבר אין השפעה או תוקף חוקי, הוא מעביר לילדים את יסודות הבנת התחבורה. מעבר לכך, תלמידי התיכון ילמדו את תורת הנהיגה והדבר יעשה לחובה במסגרת ציון הבגרות. את העידוד לכך יקבלו התלמידים בכך שמי מהם שיעבור בהצלחה את המבחן הפנימי המסכם, יזכה לפתור ממבחן התיאוריה במסגרת לימודי הנהיגה.
עוד בנושא החינוכי מציין שיינין כי בכוונת הרשות לסמן וי גדול על נושא הבטיחות מסביב לבתי הספר. שלא יהיו אף סיכוני בטיחות מסביב לכל מוסדות החינוך בישראל.
עוד מצלמות מהירות
בכנס אור ירוק עלה לדיון גם נושא מצלמות המהירות החדשות בכבישי ישראל. נציג משטרת התנועה מעדכן כי כיום פועלות 45 מצלמות פעילות, ועד סוף שנת 2013 תושלם הצבתן של 15 המצלמות הנותרות לסגירת הפעימה הראשונה. זאת כאשר התקנת מצלמות נוספות והעלאת מספרן מעשרות למאות, זו בהחלטת ממשלה.
לדברי הנוכחים בפנל, מאחר ומדובר בפרוייקט שמממן את עצמו (מההכנסות מהדוחות. ק.ל), ספק אם הפרוייקט לא ימשיך בשנים הקרובות. המומחים בפנל מציינים את הולנד שבה מותקנות אלפי מצלמות מהירות ואלה מפיקות 10 מילון דוחות בשנה מתוך 11 מיליון דוחות תנועה בכלל שניתנים בשנה במדינה (17 מיליון תושבים) ובה זוקפים המומחים ירידה של כ-34 אחוז במספר התאונות בשל כך.
אולם במפתיע, התעלמו המומחים מכבישי גרמניה שחלקם אף אינם מוגבלי מהירות כלל, אשר ידועים עדיין בזכות היותם הבטוחים ביותר בעולם.
עדכון: 12:40