סוזוקי, יצרנית הרכב היפנית, שמרכזה נמצא בעיר הממאצו, ניצבת במקום העשירי בעולם. בבעלותה 35 מפעלי ייצור לרכב (מכוניות, אופנועים, כלי שטח) ב-23 מדינות, 45,000 עובדיה מייצרים כמעט 3 מיליון מכוניות אשר נמכרות ב-192 מדינות מסביב לעולם והכנסותיה עומדות על 26.2 מיליארד דולר בשנה. אולם ההיסטוריה של ענקית הרכב מארץ השמש העולה מתחילה דווקא באזור כפרי מרוחק שהתמחה בגידול כותנה.
ב-18 בפברואר 1887 נולד מצ'יו סוזוקי, בכפר קטנטן שבו 32 משפחות שעסקו, רובם ככולם בגידול ועיבוד כותנה. מצ'יו שגדל בין שדות הכותנה ולצלילי הנול של אמו היה הילד השני במשפחה ולפי הנוהג המקומי, הוא לא יכל לרשת את עסקי משפחתו. בגיל 14 הוא החליט ללכת וללמוד נגרות באופן מקצועי וחתם חוזה לשבע שנות לימודי נגרות. בלימודיו, הוא עסק בעיקר בבניה של נולי אריגה עד עד שנת 1908 בה הסתיים החוזה המחייב. מצ'יו שכר שטח אדמה קטן (200 מ"ר) ועליו הקים מפעל לייצור נולי אריגה עצמאי. הוא פיתח את נול האריגה הראשון ששילב עץ ומתכת ונתן אותו לאימו ועד מהרה הפך למפורסם שכן הנולים שלו היו יעילים פי עשרה מאחרים. עם הפרסום גם הגיעה ההצלחה ומצ'יו תלה על חזית המפעל את השלט "סוזוקי תעשיות נולים" ואז גם קבע את מוטו החברה - "להקשיב לדברי הלקוחות ולפתח מוצרים שימושיים ובעלי ערך ממשי" שמלווה את החברה עד היום.
לא על הכותנה לבדה
המפעל של מצ'יו שגשג וב-1937 החלה החברה לבחון אפשרויות ייצור נוספות, בהן גם כלי רכב. הקו הנבחר היה מכוניות קטנות ושנתיים מאוחר יותר כבר הוצגו אבות טיפוס ראשונים. אולם מלחמת העולם השניה הביאה לעצירה מוחלטת של הייצור ולהקפאת פעילות החברה. מיד לאחר סוף המלחמה, החליט מצ'יו לחזור ולייצר את נולי האריגה, החלטה שהתגלתה כגורלית, שכן האמריקנים שניצחו במלחמה, אישרו לייצא לייפן כותנה כדי לעורר את התעשיה. ההזמנות לנולי אריגה נערמו והביאו את החברה לשגשוג כלכלי שאפשר מעבר לייצור של כלי רכב, שכן כבר ב-1951 קרס שוק הטקסטיל ביפן.
ביפן שלאחר המלחמה נוצר ביקוש עז לכלי רכב אישיים, קטנים וזולים ומה פשוט יותר מאשר להתקין מנוע זעיר על אופניים? סוזוקי החלו לייצר מנועים להתקנה על אופניים ולמנוע הראשון היה צילינדר יחיד בנפח 36 סמ"ק, שתי פעימות שהפיק 1 כ"ס ב-4,000 סל"ד. בשנת 1953 סוזוקי החלה לנצח במירוצים רבים לאופנועים בעלי מנועים בנפח 60 סמ"ק וכבר ב-1954 סוזוקי ייצרה כ-6,000 אופנועים בחודש, מה שהביא לשינוי שם החברה ל"סוזוקי מוטורס". בשנים הבאות ייצרה סוזוקי אופנועים חדשים רבים ואף את המכונית הראשונה מתוצרתה בשנת 1955 כאשר לזו היה מנוע 360 סמ"ק, דו פעימתי והנעה קדמית.