וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

ההיסטוריה של סוזוקי: ממכונות אריגה לניצחונות על המסלול

ביקור במוזיאון של סוזוקי, יצרנית הרכב היפנית, חושף היסטוריה ארוכה ומתגלגלת שתחילתה במכונת אריגה

ביקור מוזיאון הרכב של סוזוקי הממאטסו יפן. קובי ליאני
מצ'יו סוזוקי - מייסד החברה/קובי ליאני

סוזוקי, יצרנית הרכב היפנית, שמרכזה נמצא בעיר הממאצו, ניצבת במקום העשירי בעולם. בבעלותה 35 מפעלי ייצור לרכב (מכוניות, אופנועים, כלי שטח) ב-23 מדינות, 45,000 עובדיה מייצרים כמעט 3 מיליון מכוניות אשר נמכרות ב-192 מדינות מסביב לעולם והכנסותיה עומדות על 26.2 מיליארד דולר בשנה. אולם ההיסטוריה של ענקית הרכב מארץ השמש העולה מתחילה דווקא באזור כפרי מרוחק שהתמחה בגידול כותנה.

ב-18 בפברואר 1887 נולד מצ'יו סוזוקי, בכפר קטנטן שבו 32 משפחות שעסקו, רובם ככולם בגידול ועיבוד כותנה. מצ'יו שגדל בין שדות הכותנה ולצלילי הנול של אמו היה הילד השני במשפחה ולפי הנוהג המקומי, הוא לא יכל לרשת את עסקי משפחתו. בגיל 14 הוא החליט ללכת וללמוד נגרות באופן מקצועי וחתם חוזה לשבע שנות לימודי נגרות. בלימודיו, הוא עסק בעיקר בבניה של נולי אריגה עד עד שנת 1908 בה הסתיים החוזה המחייב. מצ'יו שכר שטח אדמה קטן (200 מ"ר) ועליו הקים מפעל לייצור נולי אריגה עצמאי. הוא פיתח את נול האריגה הראשון ששילב עץ ומתכת ונתן אותו לאימו ועד מהרה הפך למפורסם שכן הנולים שלו היו יעילים פי עשרה מאחרים. עם הפרסום גם הגיעה ההצלחה ומצ'יו תלה על חזית המפעל את השלט "סוזוקי תעשיות נולים" ואז גם קבע את מוטו החברה - "להקשיב לדברי הלקוחות ולפתח מוצרים שימושיים ובעלי ערך ממשי" שמלווה את החברה עד היום.

לא על הכותנה לבדה

המפעל של מצ'יו שגשג וב-1937 החלה החברה לבחון אפשרויות ייצור נוספות, בהן גם כלי רכב. הקו הנבחר היה מכוניות קטנות ושנתיים מאוחר יותר כבר הוצגו אבות טיפוס ראשונים. אולם מלחמת העולם השניה הביאה לעצירה מוחלטת של הייצור ולהקפאת פעילות החברה. מיד לאחר סוף המלחמה, החליט מצ'יו לחזור ולייצר את נולי האריגה, החלטה שהתגלתה כגורלית, שכן האמריקנים שניצחו במלחמה, אישרו לייצא לייפן כותנה כדי לעורר את התעשיה. ההזמנות לנולי אריגה נערמו והביאו את החברה לשגשוג כלכלי שאפשר מעבר לייצור של כלי רכב, שכן כבר ב-1951 קרס שוק הטקסטיל ביפן.

ביפן שלאחר המלחמה נוצר ביקוש עז לכלי רכב אישיים, קטנים וזולים ומה פשוט יותר מאשר להתקין מנוע זעיר על אופניים? סוזוקי החלו לייצר מנועים להתקנה על אופניים ולמנוע הראשון היה צילינדר יחיד בנפח 36 סמ"ק, שתי פעימות שהפיק 1 כ"ס ב-4,000 סל"ד. בשנת 1953 סוזוקי החלה לנצח במירוצים רבים לאופנועים בעלי מנועים בנפח 60 סמ"ק וכבר ב-1954 סוזוקי ייצרה כ-6,000 אופנועים בחודש, מה שהביא לשינוי שם החברה ל"סוזוקי מוטורס". בשנים הבאות ייצרה סוזוקי אופנועים חדשים רבים ואף את המכונית הראשונה מתוצרתה בשנת 1955 כאשר לזו היה מנוע 360 סמ"ק, דו פעימתי והנעה קדמית.

ביקור מוזיאון הרכב של סוזוקי הממאטסו יפן. קובי ליאני
הייצור הראשן היו אופניים עם מנוע עזר בנפח 36 סמ"ק ו-1 כ"ס/קובי ליאני

דיימונד פרי F

ביקור מוזיאון הרכב של סוזוקי הממאטסו יפן. קובי ליאני
ב-1 במרץ 1956 יצאו האחים יוג'י ושוג'י טקהשי למסע מסביב לעולם על אופנועים של סוזוקי עם מנועי 58 סמ"ק שהפיקו 2 כ"ס ו-0.43 קג"מ. הם התחילו מבנגקוק ועברו ב-32 מדינות עד שהגיעו לפריס. מסע שארך שנתיים ונפרש על פני 47,000 ק"מ. זהו האופנוע ששימש למסע./קובי ליאני

קולדה קו

ביקור מוזיאון הרכב של סוזוקי הממאטסו יפן. קובי ליאני
אופנוע זה היה לראשון שסוזוקי ייצרה כשבליבו מנוע סינגל בנפח 90 סמ"ק 4 פעימות עם גל זיזי עליון שהפיק 2 כ"ס. הייתה לו הצתה אלקטרונית עם קידום הצתה אוטומטי והיה לאופנוע הראשון ביפן שהציע מד מהירות./קובי ליאני

קולדה ST-6A

ביקור מוזיאון הרכב של סוזוקי הממאטסו יפן. קובי ליאני
זה היה לאחד האופנועים המעוצבים בהיסטוריה של סוזוקי. הוא כונה 'ג'ט-ליין' בגלל צורתו והוא היה לאופנוע הראשון שקיבל את לוגו ה-S של סוזוקי./קובי ליאני

סוזולייט SD

ביקור מוזיאון הרכב של סוזוקי הממאטסו יפן. קובי ליאני
זו הייתה מכונית המיני הראשונה ביפן של סוזוקי בשנת 1955. היא הושקה בשלוש תצורות- SS סדאן, SL וואן קטן ו-SP טנדר חלוקה. בחזיתה ישנו מנוע 359 סמ"ק שהפיק 3.2 כ"ס./קובי ליאני

סוזולייט פרונטה TLA

ביקור מוזיאון הרכב של סוזוקי הממאטסו יפן. קובי ליאני
זו הייתה המכונית הראשונה לקבל את השם 'פרונט' אשר היה מזוהה עם סוזוקי עד 1990. שם זה בא לייצג את היות המכונית מצוידת במנוע קדמי ובהנעה קדמית/קובי ליאני

סוזולייט קארי FB

ביקור מוזיאון הרכב של סוזוקי הממאטסו יפן. קובי ליאני
המיני משאית הראשונה מתוצרת סוזוקי. היא גם הראושנה במשפחת ה'קארי' של סוזוקי שממשיכה גם כיום ונחשבת למצליחה ביותר בחברה./קובי ליאני

פרונטה 800

ביקור מוזיאון הרכב של סוזוקי הממאטסו יפן. קובי ליאני
מכונית זו עוררה תגובות חיוביות מאוד בשוק היפני כשנחשפה בשנת 1965. בחזיתה היה מנוע דו פעימתי בנפח 785 סמ"ק מקורר נוזל שהעביר אל הגלגלים הקדמיים 41 כ"ס ב-4,000 סל"ד וכן 8.1 קג"מ ב-3,500 סל"ד והביאה למהירות מרבית של 115 קמ"ש./קובי ליאני

פרונטה האץ'

ביקור מוזיאון הרכב של סוזוקי הממאטסו יפן. קובי ליאני
גרסת ההאץ' הייתה היורשת לגרסת הוואן המקורית ולעומתה, היא העבירה את מנוע השני ציליידרים אל החלק האחורי וגם את ההנעה אל הגלגלים האחוריים. מכונית זו הייתה למעשה הבסיס להולדת האלטו ראשונה בשנת 1979./קובי ליאני

קארי וואן חשמלי

ביקור מוזיאון הרכב של סוזוקי הממאטסו יפן. קובי ליאני
בשנת 1968 סוזוקי ניסתה את כוחה בייצור כלי רכב חשמלי למהדרין. מאחר ומדובר במשימה מורכבת היום, הדבר היה מורכב שבעתיים בשנות השישים ולכן, חברה סוזוקי אל יצרנית המצברים יואסה ויחד הן חשמלו את הרכב המסחרי של סוזוקי. אולם הוא לא הגיע לכביש מעולם ולמעשה שרת את סוזוקי רק בביתן תערוכת טוקיו. ובכל מקרה, הוא היה מסוגל לנסוע במהירות מרבית של 45 קמ"ש ולמרחק של 50 קילומטרים, אך בתנאי שלא עוברים את ה-20 קמ"ש./קובי ליאני

GS400

ביקור מוזיאון הרכב של סוזוקי הממאטסו יפן. קובי ליאני
אופנוע זה היה לכלי הרכב הראשון שסוזוקי ייצרה עם מנוע 4 פעימות ב-400 סמ"ק. לאחר שנים של פיתוח, לצד אחיו הגדולים, ה-GS750 וה-GS550, ה-400 היה לאיכותי מכולם וגם לאמין ביותר. שני גלי זיזים עיליים בראש המנוע סייעו לו להפיק 36 כ"ס ב-9,000 סל"ד וכן 3.3 קג"מ ב-7,500 סל"ד. מחירו ביפן היה 320,000 ין./קובי ליאני

RE-5

ביקור מוזיאון הרכב של סוזוקי הממאטסו יפן. קובי ליאני
אופנוע זה משקף את הניסיון המתמיד של סוזוקי לחדשנות בעולם הדו-גלגלי. זה היה לכלי הראשון ששילב מנוע וונקל רוטורי עם קירור נוזל באופנוע. האופנוע עוצב על ידי גיאורגטו גיוג'ארו בעצמו אולם בעקבות משבר הדלק העולמי, אופנוע זה נגנז שנה בלבד לאחר שיוצר. המנוע שהגיע בנפח 497 סמ"ק הפיק 62 כ"ס ב-6,500 סל"ד וכן 7.6 קג"מ ב-3,500 סל"ד./קובי ליאני

ג'ימני LJ10

ביקור מוזיאון הרכב של סוזוקי הממאטסו יפן. קובי ליאני
זה היה לרכב השטח 4X4 הראשון שייצרה סוזוקי בקטגוריית המיני. גוף הרכב הועמס על שלדת סולם והמנוע עצמו הגיע מהקארי המסחרית/קובי ליאני

ג'ימני LJ20

ביקור מוזיאון הרכב של סוזוקי הממאטסו יפן. קובי ליאני
רכב זה קיבל נוע מקורר נוזל חדש שהפיק יותר כוח ויותר מומנט מהדגם הראשון - 28 כ"ס ב-5,500 סל"ד וכן 3.8 קג"מ ב-5,000 סל"ד, מה שאפשר לו לעלות עליות בשיפוע של 35 מעלות. גג הבד שלו הציע פירוק מהיר וקל וגם מערכת החימום המשופרת מנעה מהנוסעים לקפוא בחורף. מחירו ביפן היה 489,000 ין./קובי ליאני

אלטו

ביקור מוזיאון הרכב של סוזוקי הממאטסו יפן. קובי ליאני
מכונית המיני המפורסמת והפופולארית של סוזוקי בכל הזמנים. היא זכתה לעניין רב בתערוכת טוקיו וגם להצלחה מסחררת במכירות מיד אחר כך בזכות מחיר שעמד על 470,000 ין בלבד. היא צוידה במנוע 3 צילינדרים 2 פעימות בנפח 539 סמ"ק שהפיק 28 כ"ס ב-5,500 סל"ד וכן 5.3 קג"מ ב-3,000 סל"ד./קובי ליאני

ג'ימני SJ30

ביקור מוזיאון הרכב של סוזוקי הממאטסו יפן. קובי ליאני
בשנת 1981 הג'ימני עבר שינויים גדולים מאוד, מחשיבה צבאית, לחשיבה ספורטיבית אזרחית. תא הנוסעים נעשה מרווח יותר, החלונות גדלו, המנוע נעשה חסכונית יותר וגם שקט יותר. גם הוא קיבל את מנוע ה-3 צילינדרים, 2 פעימות שהפיק מ-539 סמ"ק 28 כ"ס ב-4,500 סל"ד וכן 5.4 קג"מ ב-2,500 סל"ד. מחירו ביפן היה 780,000 ין./קובי ליאני

GV1400LXE cavalcade

ביקור מוזיאון הרכב של סוזוקי הממאטסו יפן. קובי ליאני
סוזוקי לא יכלה לראות את מתחרותיה על שני גלגלים מצליחות בקבוצת הקרוזרים הגדולים ולא להשתתף גם כן בחגיגה. אז הם החליטו לייצר את הקוולקדה. לאופנוע זה שודך מנוע V4 גדול בנפח 1,360 סמ"ק שהפיק 112 כ"ס ב-5,500 סל"ד. אולם מעבר לכך, הוא הציע מתלה אחורי בעל כוונון עצמאי לגובה, מושב מתכוונן ומשענת./קובי ליאני

GSX1100S KATANA

ביקור מוזיאון סוזוקי הממאטסו. סוזוקי קטנה. קובי ליאני
הקטנה הוצג לשוק האירופי בשנת 1981 והוא הפכך כמעט מיד ללהיט מכירות ולאופנוע אספנים מפורסם מסביב לעולם, למרות שיוצר עד שנת 2000. האופנוע שבתמונה, שייך לשנה האחרונה בה יוצר בכמות מוגבלת של 1,100 יחידות. אופנוע זה צויד במנוע 4 צילינדרים 4 פעימות בנפח 1,074 סמ"ק שהפיק 111 כ"ס ב-8,500 סל"ד וכן 9.8 קג"מ ב-6,500 סל"ד. מחירו עמד על 990,000 ין ביפן./קובי ליאני

RG250T

ביקור מוזיאון הרכב של סוזוקי הממאטסו יפן. קובי ליאני
אופנוע זה תוכנן לכביש הציבורי על בסיס הידע שצברה סוזוקי במירוצי ה-GP. מלבד שלדת האלומיניום הראשונה מסוגה, אופנוע זה הציע רכיבי אלומיניום רבים כמו הזרוע האחורית, רגליות ומתלים כדי לשמור על משקל קל ככל הניתן. הוא צויד במנוע 2 צילינדרים 2 פעימות בנפח 247 סמ"ק שהפיק 45 כ"ס ב-8,500 סל"ד וכן 3.8 קג"מ ב-8,000 סל"ד. מחירו ביפן היה 460,000 ין./קובי ליאני

GSX-R750

ביקור מוזיאון הרכב של סוזוקי הממאטסו יפן. קובי ליאני
אגדה על שני גלגלים - קליפאונים נמוכים, שלדת אלומיניום ופיירינג מלא העניקו לו תדמית של אופנוע מירוץ לכביש הציבורי. זכיות במירוצי כביש שהגיעו בהמשך גם אישרו את תדמית זו. בליבו פעם מנוע 4 צילינדרים 4 פעימות בנפח 749 סמ"ק שהפיק 77 כ"ס ב-9,500 סל"ד וכן 6.4 קג"מ ב-8,000 סל"ד. מחירו ביפן היה 780,000 ין./קובי ליאני

DR600R Dakar

ביקור מוזיאון הרכב של סוזוקי הממאטסו יפן. קובי ליאני
עוד מיני אגדה על שני גלגלים של סוזוקי. גרסת הדקאר של ה-DR600 צוידה במיגוני מנוע, מיגוני פנסים ותיק ציוד בסבל האחורי. הוא הוצג בתערוכת פריס באירופה ושם זכה לפופולאריות עצומה. המנוע הציע צילינדר יחיד 4 פעימות בנפח 589 סמ"ק והפיק 44 כ"ס ב-6,500 סל"ד וכן 5 קג"מ ב-5,000 סל"ד./קובי ליאני

ויטרה

ביקור מוזיאון הרכב של סוזוקי הממאטסו יפן. קובי ליאני
הדור הראשון של הויטרה לקח את חוויית השטח של סוזוקי אל העולם הסלול. הוא המשיך להציע שלדת סולם והנעה כפולה רבת יכולות והוא יוצר לא רק ביפן תחת השם ויטרה, אלא גם בקנדה תחת השם 'סייד-קיק'. בחזיתו הותקן מנוע 4 צילינדרים 4 פעימות בנפח 2,000 סמ"ק שהפיק 82 כ"ס ב-5,500 סל"ד וכן 13.1 קג"מ ב-3,000 סל"ד. הרכב המצולם שייך לגרסת הייצור המוגבלת על שם אלטון ג'ון בשנת 1997 בגרמניה. מחירו ביפן עמד על 1,653,000 ין./קובי ליאני

RGV500T (Works)

ביקור מוזיאון הרכב של סוזוקי הממאטסו יפן. קובי ליאני
לאחר היעדרות ממירוצי ה-WGP, סוזוקי בחרו בקווין שוונץ בשנת 1988 כדי לעשות את הקאמבק אל קבוצת מירוצי ה-500 סמ"ק. כבר במירוץ הראשון, שוונץ שמר על מקומו הראשון לאורך כל המירוץ, בקרב ענקים מול ויין גרדנר עד שניצח והביא לסוזוקי את ניצחון ה-GP הראשון שלה. המנוע שבקרבו הגיע בתצורת V4 שתי פעימות בנפח 499.5 סמ"ק שהפיק 148 כ"ס ב-11,750 סל"ד./קובי ליאני

הייבוסה 1300

ביקור מוזיאון הרכב של סוזוקי הממאטסו יפן. קובי ליאני
טיל על שני גלגלים. אין ילד שלא מכיר את הסוזוקי הייבוסה. עם מנוע 4 צילינדרים חזק בנפח 1,298 סמ"ק שהפיק 175 כ"ס ב-9,800 סל"ד וכן 14.1 קג"מ ב-7,000 סל"ד, הוא היה לאחד המהירים בעולם במשך שנים רבות. גדולותיו היו יעילות אווירודינמית חריגה מאוד לטובה, מערכת ראם אייר במנוע, הזרקה דו שלבית של דלק למנוע ועוד./קובי ליאני

SW1

ביקור מוזיאון הרכב של סוזוקי הממאטסו יפן. קובי ליאני
הייצור המוזר הזה הוא למעשה ניסיון של סוזוקי לשווק אופנוע פרימיום מעוצב. הוא הציע מנוע סינגל בנפח 250 סמ"ק שהפיק 20 כ"ס ב-8,000 סל"ד וכן 2.1 קג"מ ב-5,500 סל"ד, עיצוב עגול וזורם, מושב נמוך ומנופים להעברה קלה של הילוכים, אך בשל מחירו הגבוה/קובי ליאני

קפוצ'ינו

ביקור מוזיאון הרכב של סוזוקי הממאטסו יפן. קובי ליאני
זה מה שנולד כשאנשי סוזוקי החליטו לייצר מכונית בעלת אופי ספורטיבי, שבזמן הנהיגה בה ניתן לחוש את הרוח נושבת על העור ופורעת את השיער. הקפוצ'ינו הציעה ממדים קטנים ומשקל קל, כאשר בחזיתה נמצא מנוע 3 צילינדרים 4 פעימות טורבו בנפח 657 סמ"ק שהפיק 64 כ"ס ב-6,500 סל"ד וכן 8.7 קג"מ ב-4,000 סל"ד. מחירה ביפן עמד על 1,458,000 ין./קובי ליאני

סרבו

ביקור מוזיאון סוזוקי הממאטסו. סוזוקי סרבו. קובי ליאני
הסרבו היא ניסיון של סוזוקי להקדים את זמנה של תעשיית הרכב. על בסיס האלטו הקטנה, נבנה גוף קל בעל מראה ספורטיבי, תא הנוסעים עוצב בעתידניות ביחס לתקופה והיא הייתה המכונית הראשונה של סוזוקי לקבל תגבור להגה. בחזיתה פעם מנוע 3 צילינדרים 4 פעימות בנפח 547 סמ"ק שהפיק 40 כ"ס ב-7,500 סל"ד וכן 4.2 קג"מ ב-4,500 סל"ד. מחירה ביפן עמד על 698,000 ין./קובי ליאני
  • עוד באותו נושא:
  • סוזוקי

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully