וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

המבוטח יבחר את השמאי?

25.10.2010 / 11:26

בימים הקרובים יכריע בית המשפט העליון בסוגיה אם בחירת השמאי תשאר בידי חברות הביטוח או תעבור לידיו של המבוטח, תוך ביטול רשימת השמאים

האם תשלל שליטתן של חברות הביטוח על שמאי הרכב ואופן תיקון המכוניות לאחר תאונה? ב-1 בנובמבר הקרוב יידון בית המשפט העליון בעתירה שהוגשה לפני כשנה על ידי איגוד שמאי הביטוח בישראל, איגוד המוסכים והמועצה הישראלית לצרכנות באמצעות משרד עו"ד יוסף תוסיה ושות', כנגד המפקח על הביטוח וחברות הביטוח המאוגדות. בגוף העתירה בקשה מבג"צ לתת צו על תנאי המורה למפקח לאזן את ניגוד האינטרסים העולה מהסכמי חברות הביטוח עם השמאים, ולבטל את 'רשימת השמאים'.

לטענת העותרים, מצויים שמאי הבית של חברות הביטוח במצב של ניגוד עניינים. לדבריהם, יש להחליף את 'רשימת השמאים' הנוכחית בהסדר חדש בו נכללים כל שמאי הרכב בישראל המחזיקים ברשיון, וזאת כדי לאפשר חופש בחירה צרכני במלוא המובן. תחת הליך זה, יביא השינוי לביטול שליטתן של חברות הביטוח על שמאי החוץ הפועלים תחת לחציהן ולתוצאות שאינן מוטות תחת ביקורת החברות.

מעדויות שלוקטו בשנים האחרונות על ידי איגוד המוסכים, עולה כי שמאי המאשר שומות בהיקפים גבוהים מהממוצע, ננזף על ידי הממונה עליו. וכך, במקום שיזכה המבוטח לרמת התיקון הראויה למכוניתו לאחר תאונת-דרכים, נכנעים השמאים לאזהרות חברות הביטוח ומתירים למוסך לתקן ליקויים מתחת לרמת הבטיחות הנדרשת עד כדי סיכון בטיחותי של ממש, משום שאלה חוששים לפגיעה בפרנסתם.

ביטול רשימות השמאים יאפשר בפועל לכל מבוטח לבחור שמאי עצמאי אובייקטיבי, ללא התערבותן של חברות הביטוח. עזרא שוהם, יו"ר איגוד השמאים, טוען כי ההסדר הנוכחי ייצר מצב בו השמאי נמצא תחת לחץ כבד מחברות הביטוח ואינו פועל כמקובל. " ההסדר קבע כללים רבים לגבי התנהלות שמאי רשימות החוץ של חברות הביטוח, אך זכויות או קיום בכבוד לא מוזכרות בו בשום מקום. אני מקווה כי החלטת בג"צ תנתק סופית את הקשר בין העיסוק בשמאות לעיסוק בביטוח ותשים קץ לניגוד העניינים שבו הנתבע , כלומר חברת הביטוח, היא גם השופט וגם השמאי".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully