וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

לחץ על שר התחבורה ישראל כץ לבטל הרפרומה של רכבת ישראל

אבי בר-אלי

3.5.2011 / 8:09

פעילי ליכוד מפעילים לחץ על שר התחבורה ישראל כץ כדי לסכל את רפורמת רכבת ישראל. בינתיים הושהתה רכישת קרונות נוספים

שבועיים לאחר שהכריז שר התחבורה, ישראל כץ, על כוונתו ליישם רפורמה בחברת רכבת ישראל, מתגלים סימנים ראשונים של לחץ פוליטי כדי שייסוג מעמדתו. ל-TheMarker נודע כי בימים האחרונים פנו אל לשכת כץ כמה חברי מרכז ליכוד בניסיון ללחוץ עליו להפוך את החלטתו - או לכל הפחות, לרכך את תוצאות הרפורמה שלהן יעניק את גיבויו. מדובר בפעילי ליכוד מאזור חיפה והקריות - שם ממוקם ועד צפון של עובדי החברה, העומד בראשות ועד העובדים הארצי.

כץ ביקר במהלך חג הפסח באזור הקריות ונכח בכמה אירועי מימונה שהתקיימו באזור. ועד העובדים ברכבת הכחיש אתמול כל קשר לפניות אל השר. מלשכת שר התחבורה נמסר אתמול בתגובה כי "השר נחוש לקדם את מדיניותו לשיפור השירות והבטיחות בהפעלת רכבת ישראל, מדיניות עליה הודיע לאחרונה, ואף לחץ מכל סוג שהוא לא ישנה מדיניותו זו".

בתוך כך, ביקשה בימים האחרונים יו"ר ועד העובדים ברכבת, גילה אדרעי, לקיים פגישה אישית עם כץ בנושא השינויים המבניים הצפויים ברכבת. זאת, במקביל למגעים השקטים שניהלו בימים האחרונים הנהלת הרכבת והסתדרות העובדים באשר לתנאי הפתיחה במשא ומתן ליישום הרפורמה בחברה.

עד כה, סירב כץ להיענות לבקשה. מלשכתו נמסר כי אין בכוונתו להיפגש עם הוועד עד גיבוש התכנית המוסכמת לרפורמה: "השר כץ פגש בעבר את נציגי ועד הרכבת. כעת מתנהל משא ומתן בין הנהלת הרכבת לוועד העובדים, והשר מצפה שבסיומו תגובש תוכנית כוללת לשיפור הבטיחות והשירות בהפעלת הרכבת, כפי שדרש. עד שתגובש תוכנית זו, השר כץ אינו מתכוון להיפגש עם ועד עובדי רכבת ישראל", נמסר.

לפי הנחיית כץ, הנהלת רכבת ישראל תציג בתוך ארבעה חודשים תוכנית מוסכמת לשינוי מבני בחברה - אחרת תיסגר החברה, ופעילות הרכבות ברחבי הארץ תושבת עד לארגון מחדש של החברה. במסיבת עיתונאים שקיים בערב חג הפסח, נימק כץ את המהלך בשורת התקלות והתאונות האחרונות ברכבת. כץ אמנם הדגיש את ההיבט הבטיחותי של הפעלת הרכבות, אך לא הסתיר כי השינוי הנדרש ברכבת חורג מגבולות הגברת הבטיחות, ונוגע לרפורמה מקיפה בכלל תפקודה.

בתגובה, הכריזה ההסתדרות על סכסוך עבודה ברכבת, שמאפשר לעובדים להשביתה החל מאתמול. ואולם בימים האחרונים ניהלה הרכבת עם ההסתדרות מגעים באשר לאפשרות לפתוח במשא ומתן ליישום השינויים הנדרשים. זאת, כשבמקביל גיבש משרד התחבורה תוכנית להסעה חלופית של נוסעי הרכבת באמצעות אוטובוסים, למקרה שבו חברת הרכבת תושבת. בינתיים, לא צפויים כל עיצומים בפעילות עובדי רכבת ישראל, אך הוועד עשוי לנקוט בהם במידה שלא יתאפשר דיאלוג עם לשכת השר. בינתיים, יוצאים היום עובדי הרכבת למחוזיאדה באילת - אירוע הספורט למקומות עבודה - למשך שלושה ימים.

כפי שפורסם באחרונה ב-TheMarker, מתווה השינוי המבני שיוצג לעובדים יתבסס על הוצאת תחזוקת הקרונות והקטרים העתידיים שתרכוש רכבת ישראל למיקור חוץ - בידי יצרן הקרונות. זאת, לצד פיצול פעילות שינוע המטענים ברכבת וייזום הנדל"ן המניב לחברות בנות. במקביל, יוקם במשרד התחבורה אגף רגולציה רכבתי שיפקח על הפעילות הרכבתית, ויקבע, בין היתר, את רמות השירות הנדרשות ואת לוחות הזמנים.

באשר לפעילות הליבה של הרכבת, תוצע רפורמה מדורגת שתישען על התחלופה הטבעית של הידע, הציוד הנייד וכוח האדם בחברה. לפי המתווה שגיבש משרד האוצר, תקים רכבת ישראל חברה בת לחישמול. חברה זו תקבל לידיה את מכלול הפעולות הנדרשות ליישום פרויקט חשמול 90 אחוזים ממסילות הרכבת בעשור הקרוב, לרבות גיוס העובדים והנהגים הדרושים להקמת התשתית, להפעלת הרכבות ולתחזוקתן. לאורך זמן, כעשור לכל הפחות, תתייתר פעילות חברת רכבת ישראל הישנה, ואילו חברת הרכבות החשמליות החדשה תתפוס את מקומה. בתגובה לפרסום אמרה אדרעי, כי עובדי הרכבת ישמחו לשתף פעולה עם פעולות להגברת הבטיחות ברכבות, אך לא ישתפו פעולה בקידום רפורמות.

הושהה רכש נוסף של 72 קרונות

הרכש הנוסף של 72 קרונות דו-קומתיים מתוצרת בומברדייה עבור חברת רכבת ישראל הושהה לפי שעה - כך נודע ל-TheMarker. בדיון שערך אתמול מנכ"ל משרד התחבורה, דן הראל, סביב שאלת הצורך במימוש האופציה לרכישת הקרונות הציגה הרכבת את עמדתה לפיה היקפי התפעול העתידיים המתוכננים בתשתית המסילתית בישראל מחייבים את רכישת הקרונות הנוספים. זאת, בניגוד לעמדת משרד האוצר לפיה ניתן להסתפק ברכש מצומצם יותר.

הראל ביקש לבחון את הסוגיה לעומק לפני שיכריע בעניין. לפיכך, לא התקבלה אתמול כל החלטה, והנושא יידון בפגישות נוספות שיתקיימו בהשתתפות נציגי משרדי התחבורה, האוצר ורכבת ישראל.

רכבת ישראל חתמה לפני חצי שנה על חוזה לרכישת 150 קרונות דו-קומתיים מחברת בומברדייה הקנדית בתמורה ל-247 מיליון יורו. זאת, לאחר שיצאה למכרז לרכש 74 קרונות, אך בחרה לממש אופציה לרכש נוסף. במסגרת החוזה, העניקה בומברדייה לרכבת אופציה שנייה לרכישת 72 קרונות נוספים בעלות של 117.8 מיליון יורו. תוקף האופציה פקע בסוף פברואר.

כפי שפורסם ב-TheMarker, משרד האוצר ביקש מחברת הייעוץ הבינלאומית LBG חוות דעת באשר לצורך התפעולי של רכבת ישראל במימוש האופציה. באופן מפתיע, הגישה LBG טיוטת דו"ח לפיו רכבת ישראל אמנם זקוקה לרכש זה. בתגובה לטיוטה, העביר האוצר ל-LBG כמה הערות הנוגעות להנחות היסוד לפיהן נערך החישוב. בעקבות ההערות הוציאה LBG דו"ח מתוקן, לפיו בתרחישי תפעול שונים, יכולה הרכבת להסתפק גם בשליש מהרכש המתוכנן.

מעל מימוש האופציה מרחף איום התנועה לאיכות השלטון לעתור לערכאות נגד החתימה עליו. זאת, בעקבות הפגמים לכאורה שנפלו בהליך המכרזי שניהלה הרכבת מול בומברדייה, שבמסגרתו שונה מפרט הקרונות הנרכשים באמצע המכרז. התנועה שיגרה בתחילת השבוע ליועץ המשפטי של משרד האוצר, עו"ד יואל בריס, בקשה דחופה לעצירה מיידית של המשך רכש הקרונות. זאת, בטענה כי המכרז שפירסמה הרכבת נועד לרכישת קרונות "מרצדס" (כלומר, קרונות מפוארים ויקרים), ומשנותר בו זוכה בודד בלבד, שונה המכרז, והחוזה נחתם על קרונות מדגם "סוסיתא", לשון המכתב.

"לאור העובדה שמדובר בשאלה משפטית הנוגעת להפרה ברורה של דיני חובת מכרזים, וכדי לעצור בזבוז נוסף של כספי ציבור ולמנוע התנהלות מינהלית בלתי תקינה, נבקש הנחייתך המשפטית הדחופה לגורמים האמונים על קבלת ההחלטה בדבר המשך רכש הקרונות, לקבלת סעד של עצירה מיידית של המשך רכש הקרונות ובדיקה מקיפה אודות התנהלות הרכבת בהליך המכרזי כולו, לרבות שתי המנות הראשונות שכבר אושרו", נכתב בפניית התנועה.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully