וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

שאלות קיומיות לחיים

קנגל, ריידרס

22.5.2007 / 10:42

שיקספיר שאל לפני שנים רבות אם להיות או להיות. קנגל שואל בימים אלו ממש קטנוע או אופנוע. מי צודק?

הפעם, במסגרת תחקיר שאני עורך על דעת עצמי בלבד אשר תוצאותיו אינן משקפות דעות נוספת למעט דעתי שלי וכל ההוצאות עליו הן מכיסי הפרטי, יצאתי לבדוק מה עדיף, קטנוע או אופנוע. טוב, מה העניין הגדול בזה? מה ההבדל בכלל? לאופנוע יש שני גלגלים כך גם לקטנוע, בשניהם חייבים להוריד לפחות רגל אחת כשעוצרים אחרת נכנסים לתנוחה אינטימית שמעדיפים לא להיכנס אליה - בעיקר על הכביש, בעיקר כשיש אנשים שצופים מסביב - בשניהם כשמסובבים את יד ימין על המצערת הם עושים ווווורררררווווווםםםםםם וטסים קדימה (נו,טוב, זה כבר תלוי איזה אופנוע/קטנוע. יש כאלו שממש קשה להם וגלגול המצערת סוחט יותר "אוווווו, ביז'ו, עזוב אותך בחייך, די! אני יודע איפה אתה גר!" יותר מאשר וורווום רציני) על שניהם ניתן לרכוב ביחיד או בזוג ולא יותר מזה (אלא עם אתה גר בהודו סין או קפריסין), שניהם מחייבים את הרוכב בחבישת קסדה ומיגון. נו, אז מה ההבדל?

רצה הגורל ולחבר המערכת החביב עליכם יש גם וגם! אני אנסה להעביר לכם מה ההבדלים העיקריים, הידועים והגלויים (אם כי חלקם נסתרים) בין אופנוע לקטנוע ממש בכלליות ועם מעט רשמים אישיים משלי.

מה בתפריט?

נתחיל בקטנועים. מדובר בכלי רכב דו גלגליים אשר לרוב מצוידים בגלגלים קטני קוטר (לרוב לא יותר מ "10 – "13, למרות שיש כמה מוטציות של "16), תמסורת אוטומטית, שתי ידיות לבלימה, מדרס לרגליים וכמובן שניתן לחבר את הברכיים זו לזו, כלומר אין מיכל דלק שמפריע והכי חשוב יש מקום אכסון מתחת לכיסא. המנוע ברוב מהמקרים אינו מקובע לשלדה ולמעשה נע לו עם תנודות הכלי, ממש מנוע קופץ. הרוב המכריע של הקטנועים נע על כבישים (יש כמה יציאות נחמדות של "קטנועי שטח"). נפח המנוע נע בין 50 סמ"ק לבין תפלצות מנהלים סופר דופר סקוטר של 650 סמ"ק.

נמשיך באופנועים. אלה הם כלי רכב דו גלגליים (יש לי דה-ז'אוו) המצוידים בגלגלים בעלי קוטר גדול שיכול להגיע במקרים של חרגולי שטח אפילו ל "21, תמסורת ידנית (או אולי רגלנית?) כלומר העברת הילוכים על ידי רגלית, מנוף בלם אחורי ברגל, ידית בלם קדמי וידית מצמד על ידיות הכידון, מנוע שמחובר לשלדה וללא מקום לאכסון (אלא אם אתם מחשיבים מקום לשלוש פחיות קולה/ספרייט ושות' למטען חורג, אצלי באופנוע נכנס בקושי האפוד הזוהר). נישות האופנועים רבות מספור החל מכביש ספורטיבי דרך ספורט תיור, שטח, דו"ש, פאוור קרוזר, קאסטום, כולבו ועוד. נפחי המנוע מתחילים גם הם ב-50 סמ"ק ולפעמים נדמה שהשמים הם הגבול (ראו כתבתו של אורן על המפלצת הלילית ה"קטנה" עם מנוע ה-1300 סמ"ק).

אז במה בוחרים?

הרי יש כל כך הרבה קטנועים ואופנועים, מה כדאי לבחור? זו כבר שאלה של פרקטיות ושאלה של מה הלב רוצה ומה אתה צריך. אם הולכים על הקטע הפרקטי, לא קיים מצב שקטנוע לא יכול להיתקל בו ולתקל אותו נ-ק-ו-ד-ה (טוב, אפשר להוסיף גם סימן שאלה אבל זה יהיה ממש מיותר). כושר ההעמסה המותר הוא סביר, כושר ההעמסה הפרקטי הוא עצום! ביום טוב, אני יכול להעמיס על הקטנוע עגלת קניות של חודשיים כולל שישיות מים מינרלים, נייר טואלט ועוד ותוך כדי לרדוף אחרי העורך שלי בכביש 1 כשהוא רכוב על דוקאטי 800SS במהירויות שנדרתי לא לדבר עליהן גם אם יבטיחו לי מלוא החבית של בירת ברבר עד לשארית חיי ושאם היה עוצר אותי בטעות ובמקרה מר שוטר נחמד ל"בדיקת רישיונות" וסריקת אלכוהול (כי מי שמתנייד על כביש ת"א ירושלים במהירות וזיגזוג בין רכבים עם טונה של קניות עליו, בטוח שתה משהו), הוא היה מקפיץ גם משאית משקל ניידת לבדוק מה בדיוק מסתתר על הקטנוע ואיך הוא בכל זאת סוחב. כן, זה לא אופנוע.

אופנוע מבחינתי, זו בחירה של הלב. האופנוע ייקח אותך ממקום למקום בביטחון גבוה יותר מאשר הקטנוע. כל המערכות מסוגלות להתמודד עם מצבים שקטנוע בכלל לא מכיר, בגלל הגלגלים הקטנים, הגיר אוטומאטי וכו'. על האופנוע אני יכול להעמיס את טלי, זוגתי, כמה דברים בארגז של 42 ליטר, כמה פיצ'פקעס על מיכל הדלק וזהו (כי אני בר מזל עם ארגז על האופנוע, תנסו לשים ארגז על אופנוע הספורט של אורן). אבל אני לא צריך יותר מזה על מנת לגרום לחיוך להימרח לי על הפנים. אני יודע כי כל פניה עם האופנוע תסחט עוד זווית לחיוך שלי. אני מודע לכך שגם למורכבת שלי זה עושה טוב. אני יודע שבשעת בלימה המערכות של האופנוע יותר יעילות, שהצמיגים הגדולים מאפשרים אחיזה טובה יותר ושגודל הגלגל עוזר לספיגת מהמורות בדרך.

קטנועים לעבודה, אופנועים לרכיבה

אני מכיר כמה וכמה אנשים שיחלקו על דעתי ואולי הם צודקים. הקטנועים למעשה מיועדים לאלו שידם אינה משגת לרכוש אופנוע, או שהצרכים הבסיסיים שלהם אינם מאפשרים אופנוע, או שהשיקול הכלכלי אומר להם כי קטנוע בנפח 125 סמ"ק משתלם יותר לאחזקה מחיית טורינג בנפח ליטר עם ארבע צילינדרים. עם קטנוע יותר קל לתמרן בעיר ואפשר לתת איתו קצרה לפריפריה (אני אישית מעדיף שלא) ובסה"כ נותן את התמורה לאגרה.

אם אני אנסה לסכם בכל זאת, סופית, חלק מבלבולי המוח שכתבתי בשעת לילה מאוחרת, אני אודה כי יש לי נטייה ברורה לכיוון האופנועים, אולם אני לא דוגמא לכך. הגילוי הנאות הוא שאני רוב הזמן רוכב על הקטנוע ואילו האופנוע משמש אותי בדרך כלל בסופי שבוע, אך אלו הם אילוצי מקום העבודה הנוכחי שלי. אם זה היה תלוי בי, היה לי רק אופנוע.

קנגל, אופנוען וקטנוען (אבל יותר אופנוען!) בעל טור אישי באתר ריידרס

sheen-shitof

במבצע מיוחד

הפטנט המתקדם בעולם שמבטיח שיפור עור הפנים מהטיפול הראשון

בשיתוף נומייר פלוס

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully