וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

סאאב זירו- יום הולדת 60

ירון אדרי

12.6.2007 / 10:02

גם בסאאב יש סיבה למסיבה. החברה שהחלה כיצרנית מטוסים, חוגגת 60 שנים למכוניתה הראשונה

יש משהו מוזר עם הסיפרה 7. זה כאילו שכל העולם מחכה רק לשנה השביעית בכל עשור בכדי לתקוע יתד בעולם הרכב. זה התחיל עם חגיגות ה-40 ל-AMG של מרצדס ולמנוע הרוטורי של מאזדה, המשיך עם יובל שנים לקייטרהאם ו-60 לפרארי וכמובן מסיבות ה-80 לוולוו וה-100 לסילבר גוסט של רולס-רויס. חשבתם שנגמר? טעיתם, כי בימים אלה ממש נערך 'פסיטבל סאאב' לציון חגיגות ה-60 לתחילת עידן המכוניות של היצרן השוודי, 60 שנים של עיצוב וטכנולגיה.

העשור הראשון

ההיסטוריה של סאאב מתחילה עוד הרבה קודם, בשנת 1937 ליתר דיוק (עוד פעם 7?!) עת החלה לייצר מטוסים צבאיים ומכאן גם מגיע שמה אשר נגזר מראשי התיבות בשפה המקומית ל'חברה שוודית למטוסים בע"מ'. לאחר מלחמת העולם השנייה, החלה החברה לפזול לכיוון הקרקע וביוני 1947 הוצג האב-טיפוס ל-92, המכונית הראשונה של סאאב. ה-92 הותירה חותם על עולם הרכב עם עיצוב בלתי קונבנציונאלי (צלליתה עוצבה כפרופיל של כנף מטוס) ופיתוחים הנדסיים חדשים (כמו בחירה במנוע 2 פעימות). טוב, ככה זה כשמפקידים מהנדסי תעופה על תיכנון מכונית במדינה בה הקור הרבה מתחת ל-0.

שנתיים לאחר הצגתה, החל פס הייצור לפלוט את הגרסה הסדרתית ל-92 אשר יוצרה במשך 7 שנים עם כ-20,000 יחידות. קצת לפני תום חייה, הציגה סאאב את ה-93 עם העיצוב המשופר (עדיין בצורת כנף) וצמיגי הטיובלס (צמיגים ללא אבוב). מכונית ספורט היתה גם היא עניין של זמן וב-1956 הוצגה הסונט, מכונית ספורט במשקל של 500 ק"ג אשר הציגה מהירות מירבית של 160 קמ"ש. רק 6 יחידות יוצרו מהסונט.

העשור השני

סאאב המשיכה לפתח את ליין מכוניותיה ובשנת 1959 הייתה זאת ה-95 סטיישן ולה 7 מקומות ישיבה ומנוע V4. ה-96 קופה הוצגה בשנת 1960 והצלחתה נמשכה שני עשורים בהן נמכרו כ-550 אלף יחידות ברחבי העולם.

בשנת 1962 זכתה סאאב לתהילה עת ניצחה במירוץ הראלי המפורסם של מונטה-קרלו עם אריק קרלסון. עם או בלי קשר לכך, בשנה זאת החלו כל דגמי החברה להימכר עם חגורות בטיחות כסטנדרט. ההצלחה במסלול המירוצים סללה את הדרך לסונט 2, מכונית דו-מושבית על טהרת הפיברגלאס.

העשור השלישי

העשור השלישי החל עם המכונית החשובה ביותר של סאאב, ה-99. המכונית שהוצגה בשנת 1967 הציגה חידושים מרנינים כמו ניקוי אוטומטי לפנסי החזית, פגושים אלסטיים, מושבים מחוממים וקורות הגנה לדלתות.

אחרי המטוסים והמכוניות, סאאב רצתה גם משאיות ובשנת 1969 נערך המיזוג עם יצרנית המשאיות השוודית סקניה.

שנות ה-70 העליזות נפתחו בעליצות גם אצל סאאב עם הדור השלישי לסונט הדו-מושבית. על עיצובה של הסונט 3 הופקדו מעצבים איטלקיים במטרה לשוות לה מראה ואמירה ספורטיביים יותר.

סאאב המשיכה לפתח את ה-99 שקיבלה ב-1973 גירסת 'קומבי-קופה' וב-1976 היא היתה למכונית הראשונה שקיבלה מגדש טורבו אשר עד לאותם ימים שמור היה לגרסאות ספורט ומסלול בלבד.

sheen-shitof

עוד בוואלה!

איך הופכים אריזת פלסטיק לעציץ?

בשיתוף תאגיד המיחזור תמיר

העשור הרביעי

כשנגמרו לסאאב המספרים, החל עידן האפסים. ראשונה היתה ה-900 שהוצגה ב-1978 כשעיקר הפיתוחים שלה סבבו סביב הטורבו כמו מערכת ה-APC שאיפשרה לנהג לקבוע את רמת הגדישה. סאאב היתה גם הראשונה לשדך טורבו למנוע 16 שסתומים. גרסת קבריולה ל-900 הוצגה בשנת 1986 והיוותה נקודה חשובה בהיסטורית החברה. החל מסוף שנות ה-80 ועד היום, כ-15% מכלל המכירות של סאאב שייכות לדגמי הקבריולה.

עידן הפרימיום החל בשנת 1984 כשבמקביל ל-900 הציגה סאאב את מכונית הסאלון 9000 טורבו.

העשור החמישי

בשנת 1990 הופכת חטיבת המכוניות של סאאב לחברה עצמאית. אסטרטגית הצמיחה של החברה מביאה את מנהליה לפתיחה במשא ומתן עם חברות גדולות כשעל הפרק הרצון לשיתופי פעולה גלובליים. לבסוף, נעשה החיבור עם חברת GM האמריקנית אשר רוכשת 50% ממניותיה של סאאב. שיתוף הפעולה מחזק את כוחו של המותג בארה"ב ובעולם עם שני הדגמים המוכרים, ה-900 וה-9000 אשר זוכים למספר מתיחות פנים ושינויים מתבקשים.

העשור השישי

50 שנים לאחר ה-92, משנה סאאב בפעם השלישית את שיטת סימון דגמיה כשמכונית הסאלון מקבלת את השם 9-5 ואחותה הקטנה את השם 9-3. כפי שעשתה בשנים הקודמות, סאאב ממשיכה לשפר את המכוניות מתוצרתה כשפרט לשינויים המכאניים (כמו גרסת טורבו-דיזל ראשונה), זוכות המכוניות לשיפורים מצילי חיים בתחום הבטיחות, הרבה תודות להגדלת מספר מבחני הריסוק.

בסאאב מבינים את החשיבות התדמיתית של המותג ועם פתיחת המילניום החדש הם מתחילים בתכנון סדרת דגמי הקונספט, ה-9X וה-9-3X. ה-9X הוצגה ב-2001 כשתחת המעטה העתידני שלה מוסתרות מספר תצורות מרכב הכוללות קופה, רודסטר, סטיישן ואפילו פיק-אפ. ה-9-3X שהוצגה ב-2002 וה-9-7X שהוצגה מאוחר יותר, לקחו את הסאאב לראשונה גם לכיוון השטח.

החדשה החמה ביותר מסאאב, לאחר מכונית הקונספט 'אירו X', היא חשיפתה של ה-9-3 החדשה לפני כחודש. לדבריו של מנכ"ל סאאב יאן אקה-ג'ונסון, ה-9-3 היא אבן הדרך לעתיד החברה שיכלול שלושה קווים עיקריים: עיצוב, ביצועים והתנהגות.

העשור הבא

מאז 1947, מותגה סאאב כיצרן פרימיום מוערך בעולם עם מעל ל-4 מיליון מכוניות שנמכרו ביותר מ-60 מדינות. לזכותה של החברה עומדים לא מעט פטנטים אשר הגיעו ישירות מעולם התעופה, בינהם ניתן למנות את התקדמות הנדסת האנוש לנהג וכמובן התרומה להתפתחות מנועי הטורבו.

גם כיום מובילה סאאב בפיתוח מנועים עם טכנולוגיית הביופאוור אשר תורמת להפחתה משמעותית בזיהום האוויר הנוצר כתוצאה מפליטת ה-CO של מנוע הבעירה המוכר. מנועי הביופאוור של סאאב נעזרים כמובן במגדשי טורבו ועל הזנתם מופקד דלק E85 המורכב מ-85% ביואתאנול ו-15% בנזין. אגב, סאאב שיפרה את המנוע כך שניתן יהיה להזינו גם בביואתאנול בריכוז של 100%. ליין הביופאוור של סאאב זכה לכינוי 'פיול-פלקס'.

אם נסתמך על ההיסטוריה של סאאב, נראה כי בעשור הקרוב אנו עתידים להיחשף ללא מעט חדשות מעניינות. תראו את ה-9-3 החדשה ותבינו למה.

  • עוד באותו נושא:
  • סאאב

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully