וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

חוק התיישנות? לא תמיד

ד"ר עו"ד אסף ורשה

20.1.2009 / 12:58

נפגעת בתאונת דרכים? כדאי שתדע כי לרשותך עומדים רק 7 שנים לתבוע פיצוי. אך יש גם חריגים עליהם כדאי לדעת

על פי רוב, תביעות נזיקין, לרבות אלו המוגשות בעקבות פגיעה בתאונת דרכים, מתיישנות בחלוף 7 שנים מיום התאונה. כלומר, לפי החוק על הנפגע להגיש את תביעתו לא יאוחר מ-7 שנים מהיום שבו הוא נפגע. לכלל זה ישנם מספר חריגים אשר באם יוכח כי התקיימו, תוארך תקופת התיישנות התביעה.

החריגים לחוק ההתיישנות

החריג הראשון הינו כאשר מדובר בתאונת דרכים שבה הנפגע הוא קטין (מי שהנו מתחת לגיל 18). במקרים שכאלה, החוק קובע כי יש להתחיל את ספירת תקופת התיישנות התביעה רק בהגיעו של הנפגע לגיל 18, או במילים אחרות, כאשר קטין נפגע בתאונת דרכים, תביעתו תתיישן רק בהגיעו לגיל 25.

חריג שני מתקיים כאשר מועד גילוי הנזק שנגרם לנפגע, אינו מועד התאונה אלה מועד מאוחר כלשהו. במקרים כאלה תקופת התיישנות התביעה תחל ביום שבו נתגלה הנזק שממנו סובל הנפגע, וממועד הגילוי תהיה לנפגע תקופה של 7 שנים להגיש את תביעתו. אולם, בכל מקרה התביעה תתישן בחלוף 10 שנים ממועד התאונה. במילים אחרות, אם הנזק שנגרם לנפגע בתאונה התגלה רק כעבור שנתיים מיום אותה תאונת דרכים שבה נפגע, אזי יוכל הנפגע להגיש את תביעתו במשך 7 שנים מיום גילוי הנזק וסה"כ 9 שנים מיום התאונה. אולם, אם הנזק התגלה 4 שנים אחרי התאונה, יוכל הנפגע להגיש את התביעה עד מקסימום 10 שנים מיום התאונה.

החריג השלישי לעניין התיישנות תביעה לפיצויים בעקבות תאונות דרכים, מתקיים כאשר הנפגע מחוסר הכרה או במצב נפשי קשה ביותר (אשפוז במוסד לחולי נפש וכד'), אשר אינו מאפשר לו להגיש את התביעה בעצמו. במקרים שכאלה תתחיל ספירת הימים לעניין התיישנות התביעה, רק כאשר הנפגע ישוב להכרתו, או למצב נפשי המאפשר לו להגיש את התביעה, או כאשר ימונה לנפגע אפוטרופוס (אשר יהיה רשאי להגיש את התביעה במשך 7 השנים הבאות לאחר מינויו כאפוטרופוס על הנפגע).

חריג חשוב נוסף הוא כאשר הנתבע הכיר בזכות התובע ואזי מירוץ ההתיישנות ייעצר ויחל ביום ההכרה בזכות. כך, כאשר התביעה בבית המשפט, נעצר מירוץ ההתיישנות מיום שהוגשה וכל עוד היא מצויה בהליך משפטי.

אך שימו לב, ישנו כם חריג מפחית. כאשר מבוטח תובע את מבטחו, ההתיישנות היא שלוש שנים בלבד מיום המקרה.

חשוב לזכור כי האמור לעיל אינו רשימה סגורה וייתכן מאד שבמקרים מסויימים, תחול תקופת התיישנות אחרת מאלו שתוארו במאמר זה. אי לכך, מומלץ לכל מי שנפגע בעקבות תאונת דרכים, לפנות לעורך דין לקבלת יעוץ משפטי, על מנת לוודא שמועד התיישנות התביעה אינו חלף.


* הכותב הוא ד"ר ועו"ד המומחה בדיני ביטוח ונזיקין

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully