וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

על הליפט: רנו מגאן (2002-2008)

26.7.2009 / 12:30

דור ההמשך למשפחתית ברנו שאף לשנות את מאזן הכוחות בקבוצה המרכזית. קצת לפני הדור ה-3, יצאנו לבדוק מה עשו לו קמטי הזמן

שמונה שנים לאחר הצגת הדור ה-1 של המגאן (1995), נכנסה היורשת בשערינו וזינקה למשבצת המשפחתית בקרסו, יבואנית רנו לישראל. ממש כמו קודמתה, שוב חוללה המועמדת מצרפת מהפכה בסגמנט המשפחתיות אך נשארה נאמנה למסורת הטכנולוגית הקובעת כי בטיחות הנוסעים היא מעל הכל. מלבד ציוניה המרביים במבחני הריסוק, חשפה זו סגנון אופנתי עתידני וחריג מגובה במרכב 5 דלתות, המשלב חלון אחורי שטוח הפוסע קלות בדרך מטה ופוגש ביחידות תאורה בולטות ופגוש מועצם.

תא הנוסעים שעד אז הסתפק במראה קונבנציונלי ואנונימי במרבית המשפחתיות, השתנה ללא היכר במגאן 2 ושילב לראשונה כרטיס פתיחה והתנעה אלקטרוני שעל תפעולו יש (עדיין) מחלוקות. ב-2006 אחרי פתיחה מוצלחת יחסית בישראל, זכתה המגאן 2 למתיחת פנים עבור מרכב הסדאן שהצטרף למשפחה. בקרת יציבות (ESP) כסטנדרט בדגם ה-1.6 ל' הופיעה בישראל כשדרוג חיוני בפרק זמן זה, והפך אותה אטרקטיבית ומשתלמת למשפחות ולציי רכב כאחד.

בתור מכונית משומשת, שכיחותה על הכביש הישראלי לנוכח ציי החברות שהתלבשו עליה בלי רחמים, מטילה עליכם חובה לחפור עמוק לשורשיה כדי למצוא אקזמפלר במצב ראוי להחזקה פרטית. האם כדאי לכם לקנות מגאן 2 משומשת? התשובות בהמשך.

דגמי המגאן 2

הדגם הראשון שנחת בחיקנו ב-2003 לא היה בנזין כי אם דיזל 1.5 ל' ותיבה ידנית חמישה הילוכים. שתי מדרגות כוח - 80 או 65 כ"ס בסך הכול לרשות הנהג, אך אלה ניפקו צריכת דלק נמוכה ורמת ביצועים ככה-ככה. אליו הצטרפו בהמשך עוד שני מנועים כשלאחד 1.6 ל' בעל 115 כ"ס ומנוע 2.0 ל' עם 136 כ"ס משודכים לתיבת הילוכים אוטומטית לה ארבעה יחסי העברה. תיבות ידניות התגלגלו לכאן במספרים זעומים, בפרט במרכב ה-3 דלתות (דיינמיק) וכמובן ב-RS 225 הספורטיבית.

מתיחת הפנים ב-2006 הייתה מעורפלת בכל המובנים. שינוי קל ביחידות התאורה, הפחתה של הספק ה-1.6 ל' ל-110 כ"ס והעלמת רוב רובן של התיבות הידניות זולת הדיזל שקיבל חיזוק עם 1.9 ל' טורבו 130 כ"ס שהיוו את העדכון המהותי. מנקודה זו והלאה, למגאן הוכנסה בקרת יציבות (ESP) כסטדנרט בכל רמות האבזור, והייתה בודדה בכיתת המשפחתיות לעשות זאת לראשונה.

רמות האבזור ברנו עמוסות למחצה. קומץ מהן חסרות פריטים בזרם המרכזי כגון צמד חלונות חשמל, או בקרת אקלים אלקטרונית. המיתוג המאבזר ברנו מתחיל ברמת 'אקספרשיין', באמצע שרויים 'קומפורט-פק' ו'דיינמיק', ונחתם ב'פריוולג'' היוקרתי המכיל 4 חלונות חשמל, 6 כריות אוויר וחישוקים קלים. השידוך המועשר למנועי 1.6 ל' ו-2.0 ל' בנזין הוא המועדף ואם מתעקשים על עודף צעצועים, קחו את מפרט 'ביזנס' המשותף לשני המנועים החל מ-2007. תא המטען עמוק יותר בסדאן, (520 ל') אך נוח יותר ונגיש בדגם האצ'בק עם הדלת החמישית - 330 ל' או 1,190 ל' כשהמושבים מקופלים.

בסעיף היכולת, המגאן האוטומטית רושמת ביצועים סבירים. האצה ל-100 קמ"ש ב-13 שניות ב-1.6 ל' ומהירות מרבית של 195 קמ"ש. צריכת הדלק בדגם זה מניבה החזר ממוצע של 11.6 ק"מ לליטר והבכירה (2.0 ל') גוזלת מעט יותר ומעמידה נתון של 10 ק"מ לליטר בנזין.

טיפולים, חלפים

את המגאן 2 מוצדק לפצל לשני דגמים על הליפט – לפני ואחרי מתיחת הפנים. נראה שהדגם האחרון (2007) פחות מסובך לטיפול מפאת נגישות קלה יותר לאזור המנוע לעומת הדגם הראשון ב-2004. הטיפולים הסדירים במגאן אינם שונים מכל מכונית אחרת למרות הפחד השורר אצל חובביה משיבושים משוגעים. טיפול רגיל במגאן מתבצע כל 30 אלף ק"מ או פעם בשנה ועלותו בין 300-350 שקלים כשרק על שמן המנוע (סינתטי מלא) משלמים כ-180 שקלים.

ב-60 אלף ק"מ מחליפים גם פלאגים (מצתים) ופילטרים (מסננים) של מערכת הדלק והאוויר. טיימינג (רצועת תזמון שסתומים) פעם ב-5 שנים או ב-120 אלף ק"מ וגם במקרה זה שימו אצבע על הדופק והקשיבו לרחשים חשודים. קיט טיימינג מקורי במגאן עלותו כ-2,700 שקלים כולל עבודה. יש להקפיד ולבדוק את תקינות משאבת המים ובאם יש צורך להחליפה עם רצועת התזמון בהחלט מומלץ לעשות כך. עלותה אינה גבוהה ועומדת על 400 שקלים. מוטב כמו תמיד בחלק זה של כדור-הארץ, להקדים תרופה למכה ולבצע הכול מעט לפני הוראות היצרן.

אם איתרע מזלכם ונשבר חלק כזה או אחר במגאן, התכוננו להוצאה לא קטנה היות ומדף החלפים בצרפתייה מעט יקר לכיס הממוצע. כך למשל רדיאטור נאמד ב-1,200 שקלים, מראה ימנית חשמלית (קומפלט) יכולה לנוע בין 1,000-1,400 שקלים, פגוש קדמי כ-2,600 שקלים (חליפי 1,900), ופנס ראשי חליפי עולה קרוב ל-500 שקלים.

בטיחות – כל הכוכבים דולקים

המגאן גרפה ב-2002 חמישה כוכבים במבחני ה'יורונקאפ' ואלו הקנו לה מעמד חסר תקדים והכתירו אותה כמכונית הבטוחה מאז ומעולם בקבוצת המשפחתיות. תא הנוסעים הרשים בעמידותו ונעדר עיוותים דרמטיים. המרכב עמד איתן ושלם בפני ריסוקי ההיטל, ובכל הסעיפים הצליחה המגאן להקפיד ולהגן על יושביה מפני פגיעות קטלניות.

sheen-shitof

עוד בוואלה!

לראשונה טיפלו בסיבה בגללה חליתי בפיברומיאלגיה ולא בסימפטום

בשיתוף מרכז איריס גייר לטיפול דרך אבחון בגלגל העין

מחירים

מ-40 אלף שקלים לדגם הדיזל הידני (5 דלתות) שנת 2004 ועד -110 אלף שקלים לדגם ה-1.6 ל' אוטומטי ברמת אבזור 'פק' מ-2009. 130 אלף שקלים לדיזל 1.9 ל' בשידוך לתמסורת אוטומטית. לחובבי ההגה קיימת גם גרסה חמה תחת חטיבת רנוספורט - 225 כ"ס, ומחירה כ-180 אלף שקלים בשידוך לתיבה ידנית.

תקלות, אמינות

חלק מהדברים שנאמרו לנו על אמינותה ותחזוקתה של המגאן 2 לא תפסו אותנו מופתעים במיוחד. אופן טיפול והקדשה לאיכות העבודה והחלפים קובעים בסופו של תהליך את אורך חייה של המכונית. למגאן 2 יש לא מעט סוגיות חריגות, בלשון המעטה. אך רובן פתירות, חלק כרוניות ומעצבנות, והשאר יכולות שיהיו זניחות ולא יקרות לתיקון.

נתחיל עם הנדבכים הכבדים - המנוע ותיבת ההילוכים. כבר עכשיו נשבור מיתוס אחד מטעה ומוטעה שדבק בה, ונגלה לכם כי המנוע אמין. נקודה. היחידה הנפוצה 1.6 ל' לא סובלת מנזילות ונחשבת לחסונה ועמידה במובן המכאני, ואם נוצר כשל הרי שהוא נבע מטיפול לקוי/רכיבים לא מקוריים או הזנחה של ממש. כנ"ל לגביי ה-2.0 ל'.

הסיבות לכשלים במנוע קשורות קשר הדוק לחלק מהדברים שציינו עוד קודם בנושא רצועת התזמון הדורשת החלפתה בזמן. תקלות קריטיות מתחילות מאזור פולי המנוע היושב על גומייה ונוטה להחליק. במצב זה הבורג משתחרר ורצועת התזמון קופצת ממקומה והנה והמנוע בדרך לקיצו. מכאן כנראה הדעה השגויה, כי לא מעט מנועים סיימו את חייהם בטרם עת כתוצאה מפגם גנטי ולאו דווקא מהסיבות המוכחות.

במפלס המנוע, יש לשים לב לבעיות במערכת הקירור (התחממות יתר), קורוזיה (חלודה) בחיבורים ליד מחשב המנוע והמצבר. ואם כבר נגענו בסוללת המכונית, אנא השתדלו לא להתעסק איתה כשלא צריך. במילים אחרות – להחליף ממש כשחייבים. כל ניתוק כזה עושה שמות, גורם לאתחול מחשב המנוע ולעתים תפעול מערכת השמע המקורית ננעל (דורש לסור למרכז השירות) או שהחלונות החשמליים מסרבים להגיב לפתע. כמו כן, רצוי לא להתניע את הרכב בעזרת כבלים כי עלול להיגרם נזק למערכות החשמל.

הגיר האוטומטי ברנו מגאן, ותיק. למעשה, זה אותו מכלול AL4 שקיים בסניק ומשפחת פיג'ו-סיטרואן. לנוכח ריבוי התמסורות האוטומטיות, תתקשו למצוא דגם ידני שהוא בפרוש יותר מומלץ ומהנה וקיים בעיקר בדיזל. האוטומטי הוא הסקנדליסט שבהיצע וחשוב לשים לב לדברים הקטנים בו. בדגמים הראשונים ב-2004 נוצרה תופעה שדרשה ריקול (קריאה יזומה לתיקון) בה נתגלה כי התיבה שואבת מים. כלומר אם כבר התמקדתם באחת משנתון זה, דרשו לבדוק אצל המוכר אם המכונית עברה במרכז השירות באותה קריאה, ועיינו בקפידה בקבלה הרשמית מהמוסך.

עוד ממחלות הגיר נוגעות לחיישנים כושלים וסולונאידים. לגיר האוטומטי יש נטייה לגרום להצטברות מזהמת על המכלולים מפני שנפקד ממנו אגן שמן. כמו לא מעט יצרניות, תקלה בתמסורת תוקעת את הגיר בהילוך 2 או 3, מה שנקרא – "limp home mode" המונע מתמסורת הגיר לחטוף נזקים נוספים. היו ערים לנורת אזהרה הנדלקת בלוח המחוונים וגשו למוסך לבדוק את הבעיה. אם נוצרות השהיות בהעברת ההילוכים משהו בסנכרון השתבש.

בעיות חוזרות (כרוניות) במגאן 2, צצות לעתים באזור הכוהלים (סלילי הצתה). לכל מצת כזה סליל הצתה בנפרד, מה שגורם ללא מעט מהם להישרף ולתקוע (גם במקרה זה) את הגיר במצב "בטוח" כדי לקרטע למוסך בבטחה. זאת ועוד, חיישן הצתה לעתים שובק חיים ולא מתיר התנעת המכונית ומשאבת דלק שנוטה להתחמם, מסוגלת "להתחרפן" באמצע נסיעה ופשוט לגדוע פעולת המנוע במקומו.

בעיה נוספת עליה שמענו יותר מפעם אחת, נוגעת להחלפת הנורות בחלק הקדמי. זו פעולה מתישה למדיי לנוכח חוסר הנגישות לאחורי הפנסים, מה שמחייב את הסרת הגלגלים הקדמיים ופירוק הבטנה הפנימית המסובכת להסרה. ברוב המקרים, פעולת החלפת הנורה תשלח אתכם למוסך לזמן עבודה של כחצי שעה.

עוד מרשימת התקלות הנפוצות חשוב להקדיש מקום לדברים הבאים: כניעת מנגנוני חלונות חשמליים, בעיות באיכות הגימור הפנימי (בעיקר לאחר הסרה והרכבה מחדש), תא מטען עם בעיות נעילה בדגמים המוקדמים, תקלות בטעינת מתח (אלטרנטור) עלולות להתרחש מידי פעם וחריקות בלמים מהרפידות – מצריכות את החלפתן.

הגיע זמן המגאן?

חלק גדול ממחלותיה של מגאן 2 מקורן בשחיקה מוגזמת, או טיפול של מכונאים לא מקצועיים. אבל אלו הן העובדות בשטח כשיוצאים לחפש רכב משומש ולאלה חייבים להתייחס ולהעמידן במקום. בתור מועמדת אירופית, למגאן 2 יש לא מעט מה להציע כנגד התוצרת המזרחית ושכנותיה המערביות: היא בטיחותית מאוד, יחידות הכוח שלה טובות, היא נוחה ומרווחת ואין ספק שהיא מציגה עיצוב לא לכל אחד.

האם היא מומלצת בתור מכונית יד שנייה? כאן אנחנו די חלוקים. כשעורכים איזון בין המצוי לרצוי, והמגאן רצויה לנוכח היתרונות לעיל, נוצרת כאן דילמה לא פשוטה. ציי הרכב וחברות ההשכרה שסיפחו אותה אליהן מטפלות בה בצורה לקויה (תחזוקת שבר – לא מתקנים עד שזה נשבר). ואילו אדם פרטי המעוניין בה חייב להעניק לה טיפול מסור ללא הזנחות.

אם אתם רוצים ומוכנים לזה, לכו עליה. בתמורה לטיפול הולם, תסב לכם המגאן 2 הנאה והיא תגן עליכם וילדכם מפני סכנות האורבות לנו בכבישי ישראל מידי יום ביומו. הקפידו לבחור את הדגם הנכון, רצוי שיהיה מעל 2006 ובדקו אותה לעומק מאיכות הרכבה בתא הנוסעים ועד היסטוריית טיפולים. אל תוותרו על בדיקות חוזרות במכוני בדיקה, מכוני תמסורות, או כל דבר שדורש הסתכלות אל תוך קרביה שכן תיקון הליקויים הרבים בה עלול להגיע לסכומים גדולים מאוד. בשורה המסכמת, המגאן 2 היא מכונית משפחתית מעולה. לצערה ולצערנו היא סובלת מאמינות בינונית ומטיפולים מקומיים, שאינם עומדים בקנה אחד עם דרישותיה לחיים ארוכים וטובים.

* תודה לאמיר ממוסך 'אמיר את חזי' בתל-אביב ולרפי לין מנהל אתר 'מוסך' על סיועם בהכנת הכתבה

רנו מגאן (דור 2). אתר יצרן
רנו מגאן (דור 2)/אתר יצרן

.

  • עוד באותו נושא:
  • רנו

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully