וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

על הגריד: לא תאמינו איזה תפקיד יקבל בריאטורה

ירון אדרי

28.5.2010 / 10:06

פורמולה 1: לא תאמינו איזה תפקיד יקבל בריאטורה; IRL: לא תאמינו כמה נשים באינדי 500; נאסקאר: לא תאמינו איך האמריקנים חוגגים את יום הזכרון; וגם: תנו כיתוב לתמונת השבוע

פורמולה 1: טורקיה, פעם אחרונה

בסוף השבוע יעבור הפורמולה 1 בטורקיה, ככל הנראה בפעם האחרונה לשנים הקרובות. מאז 2005 מארח מסלול 'איסטנבול פארק' את הסבב, אולם ללא הצלחה יתרה למרות שהתוואי שלו דווקא מניב מירוצים מעניינים. עם טריבונות חצי ריקות לנוכח המצב הכלכלי במדינה והעובדה שטורקיה אינה מוקד משיכה לעשירים וסלבריטאים, כנראה שאין לה זכות קיום בספורט המסונוור מהניצוץ המזוייף של עצמו. דבר שכן עומד לזכותו של המסלול הוא מזג אוויר נוח שפקד אותו תמיד כשגם הפעם הוא צפוי להיות שמשי.

כמו בכל מסלול, גם לזה הטורקי שאורכו 5.39 ק"מ יש פנייה אחת שמעמידה במבחן בגרות את הנהגים והמכוניות. קוראים לה 'פנייה 8' והיא לא באה לבד, אלא באים אליה ועוד במהירות של 270 קמ"ש עם עומס צידי של כחמישה G למשך מספר שניות. ואם זה לא מספיק, מדובר בנסיעה נגד כיוון השעון, משהו שהנהגים לא הכי רגילים אליו. כדי לסיים את המירוץ, על הנהגים לשרוד את הפניה 58 פעמים כשבסופו של דבר הם יגמאו 309.4 ק"מ. את שיא המסלול אגב - 1:24.77 דק', קבע חואן פאבלו מונטויה ב-2005.

אחרי רחובות מונקו, חוזרות הקבוצות למסלול אמיתי ומהיר ושוב העיניים נשואות אל רד בול. אחרי שני נצחונות רצופים, נראה מה יצליח הפעם לעשות מארק וובר ובעיקר כשלבן קבוצתו סבסטיאן ווטל שלדה חדשה המחליפה את הפגומה שכנראה מנעה ממנו נצחונות. רד בול תגיע חמושה במנגנון ה-F דאקט שאמור להגדיל את יתרונה על המתחרות.

מנגנון שכזה תציג לראשונה גם פורס אינדיה שיחד עם כנף קדמית חדשה מקווה לקפוץ עוד קצת במעלה הגריד. מרצדס תציג מנגנון משודרג וכן תחליף את מערכות המתלים במכוניות לכאלה שאולי תעזורנה למיכאל שומאכר להשיג פודיום ראשון העונה. מי שנאלצת לחזור לאחור היא וויליאמס שתתקין במכוניותיה כנף קדמית ישנה לאחר ששני נהגיה ריסקו את המכוניות במונקו ובקבוצה לא הספיקו לייצר כנפיים חדשות. ומה עם פרארי ומקלארן? אלה מעדיפות לשתוק ולשמור את הסודות ליום המירוץ.

פורמולה: המסע של מאסה

מי שאולי מחכה למירוץ הטורקי יותר מכולם הוא פליפה מאסה (פרארי), שנכון לרגע זה עומד בצילו של חברו לקבוצה פרננדו אלונסו. מאסה ניצח בטורקיה שלוש פעמים ברציפות החל ב-2006, ומעד בשנה שעברה כשאת הרצף שברו לו ג'נסון באטון ובראון. "יש לי מוטיביציה", כותב מאסה באתר הרשמי של פרארי על המסלול בו גם השיג הנצחון הראשון בקריירה.

עניין חשוב נוסף למאסה הוא חוזהו המסתיים בסוף העונה. אם ימשיך להציג נחיתות מול אלונסו, השמועות על וובר ורוברט קוביצה (רנו) עוד עלולות להתממש. שמם נקשר כאופציה לעונה הבאה במקום הברזילאי, אולם מנהלו האישי ניקולס טוד לא לחוץ. "יש כאן קשר מיוחד ואני מאמין שפליפה ימשיך עוד שנים רבות", הוא אומר הראיון ל'אוטוספרינט' האיטלקי. גם מנהל הקבוצה סטפנו דומיניקאלי אומר שהקשר יימשך, אבל לכו תסמכו על הבטחות.

עוד בעניין פרארי, בטורקיה היא תציין את המירוץ ה-800 במספר בסבב. מאז השקת הפורמולה 1 ב-1950 היא הקבוצה היחידה שהתחרתה בכל העונות מה שמסביר כיצד היא מחזיקה בכל השיאים - 15 אליפויות לנהגים, 16 אליפויות כיצרנית ו-843 ביקורים על הפודיום מהם 211 במקום הראשון.

פורמולה 1: הסוף של היספניה?

רגע לפני תחילת העונה, נראה היה כי קבוצת קאמפוס פורשת עוד לפני שבכלל התחילה בגלל בעיות כלכליות. אלה לא איפשרו לה לשלם לדאלרה, מי שתכננה עבורה את השלדה. לבסוף נמכרה הקבוצה לחוזה ראמון קארבנטה, והיא אכן התייצבה למירוץ הראשון לעונה תחת השם היספניה. אלא שאותו משבר מול דאלרה לא נפתר ודרכן של השתיים נפרדות כעת.

למעשה, מאז תחילת העונה לא נעשו כל שינויים בשלדה כך שאפשר להבין את הפירוק. בהודעה רשמית שהוציאה הקבוצה נמסר כי הגירושין היו ברוח טובה וכי היא תמשיך מכאן לבדה. לאן בדיוק קשה להחליט היות והיא החלשה מבין כל הקבוצות על הגריד. האם זה אומר כי ימיה ספורים? וירג'ין ולוטוס מקווים שלא, אחרת עליהם ימציאו בדיחות.

פורמולה 1: טקסס כבר לא על הולד

2012 היא השנה בה יחזור הסבב לארה"ב אחרי חמש שנות היעדרות. לא אינדיאנפוליס תארח את הגרנד פרי האמריקני וגם לא ניו-יורק שרצתה לעשות זאת, אלא בירת טקסס - אוסטין, שחתמה השבוע חוזה לעשר שנים. את המסלול שיוקם יתכנן הרמן טילקה, מי שתכנן את כל מסלולי הפורמולה 1 האחרונים בתקווה שהפעם גם יצליח לו.

מיקומו המיועד של המסלול טרם נמסר, אולם הובטח כי אורכו יהיה כחמישה ק"מ וכי התוואי ישחזר מסלולים מדורות קודמים ולא את אלא המשעממים של העשור האחרון. מהיכן יגיע מימון גם כן לא נמסר ורק ניתנה הבטחה מהמושל המקומי להעביר 25 מיליון דולר מידי שנה. הבעייה שזה אפילו לא עשרה אחוזים מהעלות המשוערת לפרויקט ויש כבר לא מעט סקפטיים.

בהנחה שהמסלול אכן יוקם, עכשיו חסרה קבוצה מקומית. אחרי ש-USF1 לא הצליחה לעשות זאת, יש את סייפר גרופ שרוצה להצליח יותר. אלא שפרט להן חשף השבוע נשיא פרארי לוקה די מונטזמולו את שאיפתו להעמיד מכונית שלישית על הגריד תחת דגלי הלאום האמריקניים. "אני חולם על פרארי שלישית מנוהלת על ידי קבוצה אמריקנית", אמר בראיון ל'גאזטה דלו ספורט'. עוד התברר כי בתיווך צ'אד הרלי, מייסד יו-טיוב שניסה להביא את USF1 לגריד, כבר היו מגעים בשנה שעברה כדי לעשות זאת. נזכיר כי התקנות אינן מאפשרות יותר משתי מכוניות במירוץ וכי אסור ליצרנית המשתתפת בסבב למכור מכונית לקבוצה אחרת.

sheen-shitof

עוד בוואלה!

מיקום אסטרטגי, נוף מרהיב ודירות מפוארות: השכונה המסקרנת שנבנית במרכז

בשיתוף אאורה נדל"ן

פורמולה 1: בריאטורה קובי פרץ

פלאביו בריאטורה כנראה אוהב לעשות צרות. אחרי פרשת "רנו-פיקה-סינגפור-2008" לאחריה הורחק על ידי ה-FIA לצמיתות, ועזבו לרגע שהוא הצליח לגרום לזה שיקבל חנינה שתאפשר לו לחזור ב-2013, הוא נדרש לעמוד כעת מול רשויות המס בארצו איטליה. השבוע עיקלה רשות המסים המקומית את היאכטה המפוארת של האיטלקי היהיר שכנראה לא כך כך אוהב לחלוק את רווחיו עם המדינה.

היאכטה ששווייה כ-22 מיליון דולר, משרתת את בריאטורה למרות שאינה רשומה על שמו. הבעלים החוקיים נמצא באיי קאיימן והוא משלם עליה שכירות של מעל ל-300 אלף דולר לשבוע. באיטליה מאמינים שמדובר בדרך חלקלקה כדי לא לשלם מסים וזאת בנוסף להאשמות אחרות. כדי לשחרר את היאכטה, צפוי בריאטורה לשלם קנס בגובה חמישה מיליון דולר.

גם ברני אקלסטון נקשר לפעילות בלתי חוקית, או ליתר דיוק החברה בראשה הוא עומד - פורמולה 1 מנג'מנט קומפני. באחת ממשאיות החברה שהחזירה ציוד ממונקו לבריטניה, נמצאו חמישה מסתננים לא חוקיים שהתחבאו בארגז מאחור. הם נמסרו למשטרה, לציוד שלום.

ועכשיו נחבר בין שני הטיפוסים. העיתון הפיני 'טורון סאנומט' טוען שבריאטורה ואקלסטון נפגשו מספר פעמים לאחרונה כדי לדון בנושא מעניין. האיטלקי בן ה-60 מסומן כמחליף לבריטי שהולך אוטוטו לסגור שמונה עשורים. ואם הוא לא יפרוש בקרוב, חברו הטוב יקבל לידיו לפחות חלק מהסמכויות, בעיקר אלה הקשורות לספונסרים. טוב, צריך לשלם על היאכטה איכשהו.

פורמולה 1: פירלי תספק צמיגים

העיתונים באיטליה חוגגים. 'אוטוספרינט' ו'איטלירייסינג' טוענים כי נחתם חוזה עם פירלי כספקית הצמיגים בסבב לשלוש השנים הבאות, במהלכן תקבל מכל קבוצה מיליון דולר לעונה. 'אוטוספורט' מוסיף כי החוזה מבטיח כי תהיה ספקית הצמיגים היחידה בשנתיים הקרובות, וכי אולי ב-2010 תותר הכניסה ליצרניות נוספות. אם נכון הדבר, הרי שפירלי גברה על מישלין שרצתה אף היא לספק צמיגים בעבור מחיר יקר יותר.

מהפרסומים עולה כי פירלי תייצר צמיגים בשלוש תרכובות בלבד - רך, בינוני וקשה, וכי אלה יתאימו לחישוקי ה-13 אינטש הקיימים ולא 18 כפי שרצתה. היצרנית ממילאנו תרחיב את אחיזתה בספורט המוטורי בעקבות זאת מאחר והיא כבר מספקת צמיגים ל-WRC ול-GP3. יחד עם הפורמולה 1, היא שואפת לספק צמיגים גם לסבב ה-GP2.

IRL: האינדי 500 יוצא לדרך

ביום ראשון יוזנק המירוץ החשוב ביותר של יבשת אמריקה - האינדי 500 (שידור ישיר החל מהשעה 19:00 ב-ESPN). זו הפעם ה-94 שהמירוץ המסורתי מתקיים מאז הוזנק לראשונה באינדיאנפוליס ב-1911 כשגם הפעם יתחרו בו 33 נהגים. אלה יקיפו 200 פעם את 2.5 המיילים שלו (4 ק"מ) ובסך הכל יגמאו 500 מיילים (כ-805 ק"מ).

לאחר האימונים ומקצי הדירוג בשבועות האחרונים, את עמדת הפול פוזישן תופס אלוף השנה שעברה הליו קסטרונבס. זו הפעם הרביעית שהברזילאי מזנק ראשון למירוץ, אותו ניצח שלוש פעמים. לפניו עומדת ההזדמנות להשות את שיא הנצחונות לנהג שהושג עד כה על ידי שלושה - איי ג'יי פויט, אל אנסר וריק מירס. ההקפה המהירה של קסטרונבס קבעה מהירות ממוצעת של 367.7 קמ"ש, חמישה קמ"ש יותר מבשנה שעברה. השיא אגב נקבע ב-1996 על 382.2 קמ"ש.

פרט מעניין נוסף הוא השתתפותן של ארבע נהגות כאשר ראשונה מבינהן תזנק אנה ביאטריס ואל תבלבלו אותה עם דוגמנית ויקטוריה סיקרטס בעלת השם הזהה וכן, אתם יכולים לחפש תמונות שלה בגוגל רק אל תשכחו לחזור. ביאטריס תזנק מהמקום ה-21 כשהיא ראשונה גם בין הרוקיז, מקדימה את סימונה דה סילבסטרו (22), דניקה פטריק (23) ואת שרה פישר (29). נהגת נוספת שלא צלחה את מקצה הדירוג היא מילקה דונו.

פטריק שבשנה שעברה סיימה במקום השלישי, הטוב אי פעם שהשיגה אישה באינדי 500, תרצה לשכוח את השבועיים האחרונים. אחרי שהשיגה את הדירוג הגרוע ביותר שלה בשש השנים בהן היא משתתפת במירוץ, היא הסירה מעצמה אחריות באותה הקלות שהיא מסירה מעצמה בגדים וטענה שהבעייה לא בה אלא במכונית. היא זכתה לקריאות בוז מהקהל שהשאיר אותה המומה כך שעליה לעשות מאמץ עילאי לכפר על כך ביום ראשון.

נאסקאר: המירוץ הקשה בשנה

אחרי שבשבוע שעבר שיחקו נהגי הנאסקאר ספרינט קאפ במירוץ האולסטאר, אותו ניצח קורט בוש (דודג', 2) שגרף פרס של מיליון דולר, הם יתייצבו ביום ראשן באותו המסלול בשארלוט לאחד הארועים החשובים בעונה (שידור חוזר ביום ב' החל מהשעה 18:30 ב-ESPN). היות וכמו האינדי 500 גם מירוץ זה מתקיים ביום הזכרון האמריקני שבפני עצמו זהו יום חג לנפש ולארנק, הוא ילווה במצעדים צבאיים ומטסים במיטב המסורת הפטריוטית.

לאחר שכל הצגת ה"אנחנו הכי טובים/חזקים/חכמים/משוכללים/שולטים על העולם" תשכח, יעלו 43 הנהגים למירוץ במסלול האובאלי שכל הקפה שלו היא 1.5 מייל (כ-2.4 ק"מ). אורך המירוץ הוא 600 מייל, כ-968 ק"מ, משמע הם עומדים לבצע 400 הקפות. בהתחשב בחוקים האוסרים סיום מירוץ תחת מכונית הבטיחות ובהתחשב בעובדה שהיא תמיד יוצאת בהקפות האחרונות, הם יעשו יותר מזה.

את הכותרות השבוע תפסו דני המלין (טויוטה, 11) ובן קבוצתו קייל בוש (18) לאחר שהאחרון נאלץ לפרוש ממירוץ האולסטאר. בוש נכנס בקיר הבטיחות לאחר שהמלין חסם את דרכו באופן חוקי והוא כל כך התעצבן שמספר הקפות לאחר מכן הוא שכח לפנות שמאלה וריסק את המכונית. הוא כמובן האשים את חברו עד לאותו הרגע ובדרכו לגראג' אמר "כדאי שלא תתנו לי להתקרב להמלין" כך שייתכן מאוד שהנקמה תבוא באחת מ-400 ההקפות. בכך מחליפים השניים את הברוגז הקבוצתי שהיה עד כה בין ג'ף גורדון (שברולט, 24) וג'ימי ג'ונסון (48). אגב, זה שאחיו הגדול של בוש גרף את הפרס הגדול רק עצבן אותו יותר.

תמונת המצב לאחר חתימת השליש הראשון של העונה היא כזו. את סבב הספרינט קאפ ערב המירוץ ה-13 לעונה מוביל קווין הארוויק (שברולט, 29) עם 1,768 נקודות ואחריו קייל בוש עם 1,637 נקודות, מאט קנסת' (פורד, 17) עם 1,642 נק' וג'ונסון עם 1,637 נק'.

כהכנה למירוץ המפרך, ביום שבת תוכלו לצפות בסבב המשנה ניישנווייד המתקיים על אותו המסלול (שידור ישיר החל מהשעה 21:00 ב-ESPN).

על הפנים

בעת חיפוש התמונות הרלוונטיות לכל אייטם בעל הגריד מידי שבוע, אנו נתקלים בלא מעט כאלה שמעלות חיוך וגם כאלה שמייד מעלות בראש רעיון מצחיק כיצד לדבב אותן. החל מהשבוע נביא לכם את התמונה המצחיקה ביותר בה פגשנו ונאפשר לכם להעניק לה חיים באמצעות טוקבק מהיר. רק דיר באלאק, שיהיה מצחיק!

התמונה שמולכם מקורה בגרנד פרי האמריקני של 2006 באינדיאנפוליס, ובה נראים שוטרים אמריקניים קשוחים משגיחים על שרידי שלוש מכונית שלא שרדו את המירוץ. בסופו של יום אגב, סיימו רק 9 מתוך 22 המכוניות שזינקו כשאת הנצחון קוטפים שומאכר ופרארי. זה טוב כי שנה קודם לכן זינקו מראש רק שש מכוניות.

מירוץ פורמולה 1 אינדיאנפוליס ארה"ב 2006. Clive Rose, GettyImages
אהה, חייכת/GettyImages, Clive Rose

.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully