וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

כיצד תראה התחבורה בישראל בעשור הקרוב?

3.12.2014 / 8:36

הכבישים שנעשים צפופים מיום ליום מתקשים להכיל את מאות אלפי המכוניות שמתווספות מדי שנה. וואלה! רכב סוקר את הפרויקטים התחבורתיים הצפויים לעשור הקרוב. האם נצא מהבוץ?

נחל איילון ונתיבי איילון, נובמבר 2014. יותם רונן
נוסעים יותר במכונית, ולא מספיק בתחבורה ציבורית/יותם רונן
""מדי שנה עולות על כבישי ישראל מעל ל-200 אלף מכוניות חדשות ועל פי הערכות יבואני הרכב לישראל, בתוך עשור בלבד יצמח מספר זה לכדי 300 אלף יחידות בשנה

האם ישראל כולה בדרך להיתקע בפקק? על פי נתונים שמפרסמת הרשות הלאומית לסטטיסטיקה, כבישי המדינה יתקשו להכיל את נפח התנועה החזוי בשנים הקרובות. כבר בימים אלה, על פי נתוני הרשות, מאז שנת 2000 חל גידול מתמיד בצפיפות בכבישים ביחס לשטח המוקצה לנסיעה. מדי שנה עולות על כבישי ישראל מעל ל-200 אלף מכוניות חדשות ועל פי הערכות יבואני הרכב לישראל, בתוך עשור בלבד יצמח מספר זה לכדי 300 אלף יחידות בשנה.

שנת 2014 עתידה להיות שנת שיא במסירות הרכב החדש בישראל עם כ-230 אלף יחידות. לעומת אלה העולות על כבישי ישראל, רק כ-50,000 מכוניות יורדות מהכביש בעקבות הזדקנות, תאונות ותוכנית הגריטה המקרטעת. כלומר, בשנת 2014 לבדה, עלו על כבישי ישראל 180 אלף מכוניות חדשות ואם נניח כי כל אחת מהן זקוקה לשטח ממוצע של 5 מטרים לאורך, נגלה כי אם נחנה את אלה זו אחר זו בשתי שורות, הן תמלאנה את כל כביש 90 ממטולה ועד אילת בשני נתיביו - 900 קילומטרים של פקק תנועה. לעומת נתון מבהיל זה שאגב מתחדש מדי שנה בישראל, שטח הכבישים גדל ב-32 אחוז בלבד ואורכם בלא יותר מאשר 14 אחוזים. הפקק הגדול עוד לפנינו.

נחל איילון ונתיבי איילון, נובמבר 2014. יותם רונן
עומסי התנועה ימשיכו להתגבר/יותם רונן

16,300 קילומטרים בשנה

"רכבי ליסינג המהווים כשני שליש משוק הרכב החדש בישראל אחראים למרב הנסועה - ממוצע שנתי של כ-31 אלף קילומטרים"

בניגוד לעליה במסירות כלי הרכב בישראל, הנהג הישראלי דווקא גומא פחות מרחק עם המכונית הפרטית. על פי נתוני הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה, נהג רכב פרטי נוסע למרחק ממוצע של 16,300 קילומטרים בשנה. לעומתו, נהג משאית נוהג בממוצע 26,000 קילומטרים בשנה ונהג מונית מגיע לכדי כמעט 80,000 קילומטרים בשנה בממוצע.

מי נוהג יותר? בבדיקת התפלגות הנסועה בין כלי רכב חדשים למשומשים, עולה כי כלי רכב פרטיים חדשים עד גיל שנתיים, נסעו בשנת 2012 כ-23 אלף קילומטרים בממוצע, לעומת 16.8 אלף קילומטרים בכלי רכב שגילם נע בין 3 ל-6 שנים. המשמעות של הדבר, היא כי רכבי ליסינג המהווים כשני שליש משוק הרכב החדש בישראל אחראים למרב הנסועה - לפי הנתונים רכב שכזה משיג ממוצע שנתי של כ-31 אלף קילומטרים לעומת 14,300 קילומטרים שנוסע רכב בבעלות פרטית. כלי דו-גלגלי לעומת זאת שמצטיינים במתן מענה לתחבורה אישית שאינה יוצרת עומסי תנועה וחניה, גומאים בממוצע 6,200 קילומטרים בלבד השנה לכלים בנפח עד 125 סמ"ק או מעט פחות מ-8,000 קילומטרים בממוצע לכלים דו-גלגליים שנפח מנועם מעל 400 סמ"ק.

על פי הערכות, היקף הנסועה של כלי הרכב בישראל תוסיף לרדת, אך רק בגזרות מסוימות - בכלי הרכב הפרטיים ובדו-גלגליים, במידה ולא יהיה שינוי בעלויות האחזקה הגבוהות. רכבי הליסינג ימשיכו להחזיק במרב הקילומטרים וכי למרות העלייה בצפיפות בדרכים, התחבורה הציבורית תחזק בשברי אחוזים בלבד, אם זו לא תציג שיפור באיכות השירות.

sheen-shitof

תוצאות מהיום ה-1

הפיתוח המהפכני לטיפולי אנטי אייג'ינג בבית - כעת במבצע מיוחד

בשיתוף נומייר פלוס
מבחן ארוך טווח שברולט קרוז טורבו LTZ. קובי ליאני
הרכב הפרטי ימשיך להוות את עמוד השדרה של התחבורה בישראל/קובי ליאני

לאן ניסע ואיך ניסע?

"בתחום התעופה מצהירים במשרד התחבורה כי יוקם שדה חדש בתמנע במהלך 2016 ואליו יתווסף שדה נוסף, ככל הנראה בעמק יזרעל שישלים את פעילות שדה התעופה בן גוריון"

האחריות על שיפור מערך תשתיות התחבורה בישראל מוטל כמובן בפתח דלתו של משרד התחבורה. פנינו אל המשרד בבקשה לקבל את רשימת הפרויקטים התחבורתיים שצפויים לקרות בישראל בעשור הקרוב, שמטרתם להוציא את המדינה מהפקק. הרשימה שנתקבלה לידנו ארוכה מאוד ונראה שכוללת טיפול נרחב בתשתית התחבורה המסילתית בישראל (תאריך יעד לרכבת הקלה עוד לא מפרסמים) בתחום הבינעירוני שמטרתה חיבור הפריפריה למרכז, הארכת עורקי תחבורה סלולים ואף הקמת שדות תעופה חדשים.

כבר ב-2015 מתכננים במשרד התחבורה (במידה ולא יחולו קיצוצי תקציב נוספים) להשיק את קו הרכבת המחבר בין אשקלון ובאר שבע (דרך שדרות, נתיבות ואופקים) ושנה אחר כך להשיק את קו הרכבת המחבר את עכו לכרמיאל. באותה שנה (2016) רכבת העמק המחברת בין חיפה ובית שאן תחל לפעול. בינואר 2018 צופים במשרד התחבורה להשיק את קו הרכבת החדש והמהיר לירושלים וזמן לא רב אחר כך, גם להאריך את קוי התנועה של הרכבת הקלה בירושלים.

בתחום הכבישים, כבר בשנת 2015 יוארך כביש 6 עד צומת הנגב. בשנת 2016 צפוי להסתיים פרויקט שדרוג והרחבת כביש 1 ירושלים-תל אביב שכולל העלאת מספר הנתיבים, יישור עקומות מסוכנות וגם שיפור המראה הסביבתי.
כביש הרוחב 531 במרכז הארץ יפתח לתנועה גם כן באותה השנה ועמו גם כביש 38 המסוכן שמחבר את העיר בית שמש עם כביש 1 (במחלף שער הגיא) יוסדר מחדש ויורחב לשיפור הבטיחות והזרמת התנועה. בשנת 2017 כביש 6 יתארך צפונה ויגיע עד לישוב שלומי וישפר משמעותית את הנגישות אל ומה הישוב אל מרכז הארץ. בשנת 2018 מתכננים במשרד התחבורה לסיים את סלילתו של כביש 16 שישמש ככניסה חדשה לירושלים, ממוצא ועד שכונת גבעת מרדכי. בהמשך גם כביש 65 צפוי לעבור שדרוג מוחשי יחד עם כביש 71 המסוכן.

בנוסף לכל אלה, מציינים במשרד התחבורה כי בעשור הקרוב יחלו עבודות על הקמת קו הרכבת מתל אביב לאילת, על הקמת המסילה הרביעית באיילון, על הקמת רכבת קלה בין חיפה לנצרת, על הנחת מסילת רכבת לירוחם, קריית שמונה, לטבריה המחבר עם עפולה, על הקמת מסילת רכבת מבית שאן לגשר "שייח' חוסיין", הקמת מסופי מטענים לרכבת, בבית שאן, מגדל העמק ונתיבות וסלילת כביש 71 בין עפולה גשר "לשייח' חוסיין". את הרכבת הקלה בתל אביב זוכרים? הקו האדום אמור לפעול רק ב-2021 ובהמשך יחלו העבודות על הקו הירוק. בתחום התעופה מצהירים במשרד התחבורה כי יוקם שדה חדש בתמנע במהלך 2016 ואליו יתווסף שדה נוסף, ככל הנראה בעמק יזרעל שישלים את פעילות שדה התעופה בן גוריון.

נחלה-אייטם 10: מה הקשר בין הרכבת להשקעה בקרקע חקלאית?. Family guide
רכבת ישראל תגיע ליותר ערים, אם תקציבה לא יקוצץ/Family guide

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully