וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

פסי האטה: הרווח של חברות הליסינג נחתך ב-57% ב-2014

אביב לוי

15.4.2015 / 7:51

התחרות העזה ושחיקת המחירים שפגעו בתחום, יחד עם מבצע "צוק איתן" שפגע בענף ההשכרה ניכרים היטב בתוצאות החברות שנסחרות בבורסת ת"א

חברות ליסינג. גלובס
כמה הפסידו שחקניות הליסינג בישראל?/גלובס

כבר כמה שנים שחברות הליסינג והשכרת הרכב המקומיות טוענות שהתחרות בתחומן גוברת, וכי הן מתמודדות עם תנאי שוק מאתגרים הפוגעים בפעילותן. סיכום תוצאות ארבע חברות הליסינג הציבוריות ל-2014 מחזק את הטענות הללו, ולמרות הצלחה לשמור על יציבות בפעילות השוטפת, השחיקה הניכרת בשורה התחתונה מעידה על הקשיים בענף.

בין הסיבות לפגיעה בפעילות אשתקד מזכירות החברות עלייה בהוצאות התפעוליות, את מבצע "צוק איתן" בקיץ, שפגע בעיקר בפעילות ההשכרה, והאטה בשוק המקומי. זאת, כמובן, לצד תחרות המחירים העזה הקיימת בעיקר בפעילות הליסינג, שבמסגרתה נכללות גם מכירות מכוניות.

אל שלוש חברות הליסינג הנסחרות כבר שנים רבות בבורסה באמצעות אג"ח, הצטרפה בחודשים האחרונים חברה ותיקה נוספת - אלדן שבשליטת יוסי דהן - שהנפיקה אג"ח בהיקף של כ-450 מיליון שקל, ודוחותיה ל-2014 מסייעים להבין את תמונת המצב הכללית בענף.

במישור האישי, 2014 הייתה שנה דרמטית בקבוצת שלמה, שאיבדה במפתיע את מייסדה שלמה שמלצר. שמלצר נפטר ביולי האחרון בגיל 67, כתוצאה משטף דם במוח, ובנו אסי שמלצר תפס את מקומו, כשמונה ליו"ר שלמה החזקות, המחזיקה בחברת הליסינג והשכרת הרכב שלמה SIXT, ויחד עם שאר בני המשפחה המשיך לנתב את פעילות הקבוצה.

טרם פטירת שמלצר פעלה שלמה לרכוש את משווקת הדלקים סונול מגרנית הכרמל של קבוצת עזריאלי תמורת 450 מיליון שקל, אולם זמן קצר לאחר שנחתם מזכר הבנות בין הצדדים, נפטר שמלצר והעסקה ירדה מהפרק.

אלה המספרים המרכזיים המספרים את סיפורן של חברות הליסינג ב-2014.

seperator

71 מיליון שקל - הרווח הנקי שמציגה קבוצת שלמה בסיכום שנתי, המהווה קפיצה של 39% ביחס לרווחיה ב-2013, היחידה מבין ארבע החברות המציגה שיפור בשורה התחתונה.

למרות זאת, גם עסקי הליסינג וההשכרה של שלמה עברו שנה לא פשוטה, כפי שיוצג בהמשך, אולם החברה נהנתה מצמצום ניכר של 41% בהוצאות המימון נטו, שעמדו על 110 מיליון שקל, וסייעו לה להציג מגמה חיובית בשורה התחתונה.

השיפור בשורה התחתונה שהציגה שלמה סייע למתן במעט את הצניחה ברווח הנקי הכולל של ארבע החברות, שצנח אשתקד ב-57% ל-44 מיליון שקל. בצד השלילי בולטת קרדן רכב, זכיינית המותג אוויס בישראל, שהפסידה אשתקד קרוב ל-40 מיליון שקל, אחרי שנה רווחית ב-2013 - ובכך חזרה להציג שורה תחתונה שלילית, כפי שהיא עושה מאז 2011.

נוסף על הרעה בשיעורי הרווחיות שלה, אוויס, המנוהלת על-ידי יואב הורוביץ, שהוזכר לאחרונה כמועמד להתמנות למנכ"ל משרד ראש הממשלה, סבלה אשתקד גם מעלייה בהוצאות המיסים שלה, שהגדילו את הפסדיה.

עוד משכה את הרווח הנקי הכולל של החברות למטה חברת אלדן, שבשליטת יוסי דהן, שהפסדיה גדלו ב-36% ל-25.5 מיליון שקל. אלדן סבלה אשתקד משחיקת הרווח הגולמי והתפעולי, שקוזזה באופן חלקי בצמצום הוצאות המימון ובהטבת מס.

רווחיה של אלבר, שבשליטת אלי אלעזרא, נחתכו ב-21% ל-38 מיליון שקל, ותרמו גם הם למשיכת הרווח הכולל בענף למטה.

sheen-shitof

עוד בוואלה!

תרפיית מציאות מדומה: טיפול להתמודדות עם חרדה

בשיתוף zap doctors
seperator

49% שיעור הצניחה ברווח התפעולי של אלדן, שהסתכם בפחות מ-75 מיליון שקל. אלדן סבלה אשתקד מעלייה בהוצאות פחת של רכביה, וכן מהפסד ממכירת רכבים, בעקבות עלייה בגיל הרכבים שנמכרו. נוסף על כך, ב-2013 נהנתה אלדן מרווח של 14 מיליון שקל ממכירת מניות מובילאיי, שהשפיע גם הוא על השינוי החד ברווח התפעולי.

הרווח התפעולי של אוויס צנח ב-29% ל-65 מיליון שקל, אחרי שהרווח הגולמי שלה ירד ב-16.5% ל-147 מיליון שקל - ירידה שאותה מייחסים בחברה בעיקר להרעה בפעילות ההשכרה לזמן קצר ועלייה בהוצאות התפעוליות.

הרווח התפעולי של קבוצת שלמה ירד ב-13% ל-228 מיליון שקל. עיקר הפגיעה בסעיף זה מיוחסת לשחיקה של 17% ברווחי מגזר הליסינג, שעמדו על 197 מיליון שקל, ומגמה שלילית נרשמה גם ברווחיות פעילות ההשכרה, שנשחקה ב-4.5% ל-42 מיליון שקל. אלה אוזנו באופן חלקי בצמצום של 45% בהפסד התפעולי מפעילות הביטוח, שהסתכם ב-10 מיליון שקל.

הרווח לפני מסים של אלבר ירד ב-10% לכ-47 מיליון שקל, אחרי שהציגה עלייה בסעיפי הוצאות שונות, ועל השורה התחתונה השפיעה גם עלייה בתשלומי המסים שלה.

seperator

8.4 מיליון שקל ההכנסות שהציגו ארבע חברות הליסינג, סכום המהווה שיפור מתון של כ-1% ביחס להכנסותיהן ב-2013. את השיפור הגדול ביותר הציגה אוויס, שהכנסותיה עלו בקרוב ל-7% והגיעו ל-1.5 מיליארד שקל, ואילו מנגד, הכנסותיה של אלבר נחלשו בכ-2.5% לפחות מ-2.1 מיליארד שקל.

בפילוח ההכנסות, אוויס נהנתה אשתקד מעלייה של יותר מ-6% בהכנסות הליסינג, הכוללות מכירת רכבים בסיום תקופת הליסינג, ואלה הגיעו ליותר מ-1 מיליארד שקל. לעומת זאת, החברה, שבשליטת קבוצת קרדן של יוסף גרינפלד ואבנר שנור, סבלה משחיקה של יותר מ-11% בהכנסותיה מהשכרה לזמן קצר, הכוללות מכירות רכבים מסוג זה, שהסתכמו ב-274 מיליון שקל.

אלבר הציגה מגמה הפוכה, עם ירידה של 3% בהכנסות בסעיף הליסינג, שהגיעו ל-1.25 מיליארד שקל, ושיפור של 8.5% בהכנסות בסעיף השכרה לזמן קצר, שהגיעו ל-347 מיליון שקל.

שלמה נהנתה משיפור של 2% בהכנסות פעילות הליסינג שלה, שהגיעו ל-2.65 מיליארד שקל, בזכות עלייה בכמות המכוניות שהיא מכרה, אולם הכנסותיה מהשכרת מכוניות נשחקו ב-7.5% ל-540 מיליון שקל, וגם הכנסותיה של אלדן רשמו מגמה חיובית בזכות שיפור של קרוב ל-9% בהכנסותיה ממכירת רכבים, שהגיעו ל-593 מיליון שקל.

הנתונים שמציגה אלדן ממחישים את מה שאפיין את ענף הליסינג בשנה כולה, שם מסבירים כי נרשמה קפיצה של 23% בכמות הרכבים שנמכרו, במקביל לירידה של 14% בהכנסה הממוצעת לכל רכב שנמכר - מגמה המיוחסת לשינוי בתמהיל הרכבים הנמכרים, ועלייה בהיקף המכירה למגזר הסיטוני.

seperator

4 מיליון שקל - עלות העסקת אסי שמלצר, סכום שהופך אותו לשיאן השכר בענף. שמלצר, שכיהן עד חודש יולי האחרון כסגן יו"ר שלמה החזקות, ומאז מונה ליו"ר, נהנה אשתקד בין היתר מדמי ניהול של 2.6 מיליון שקל וממענק של 1.4 מיליון שקל. סך התגמולים ששילמה אשתקד קבוצת שלמה למשפחת שמלצר הצטבר ל-9.5 מיליון שקל. עלות העסקת טובי שמלצר, אחיו של אסי, עמדה על 1.5 מיליון שקל, עלות העסקת אמם, עתליה שמלצר, הגיעה ל-1.6 מיליון שקל, ועלות העסקת שלמה שמלצר עד פטירתו הסתכמה ב-2.3 מיליון שקל.

בעל השליטה באלבר, אלי אלעזרא, הסתפק ב-3.5 מיליון שקל שקיבל כשכר ודמי ניהול בתפקידו כיו"ר אלבר - מסכום כולל של 12 מיליון שקל שקיבל מקבוצת אלעזרא.

באוויס שיאן השכר היה המנכ"ל, יואב הורוביץ, שעלות העסקתו הגיעה ל-1.7 מיליון שקל, ובאלדן הסתפק יוסי דהן ב-930 אלף שקל בתפקידו כנשיא ויו"ר הדירקטוריון, ושני בניו, שלמה ושי דהן, מנכ"לים משותפים באלדן, קיבלו 1 מיליון שקל ו-820 אלף שקל בהתאמה.

seperator

UMI נהנתה משברולט, דלק רכב ממובילאיי

שינוי מבני ביוניברסל מוטורס (UMI) מקבוצת קרדן ישראל, ורכישת קרדן רכב, זכיינית המותג אוויס בישראל, הכפיל אשתקד את מחזור הפעילות של יוניברסל מוטורס, ל-3.65 מיליארד שקל.

אשתקד נהנתה יבואנית רכבי ג'נרל מוטורס לישראל משנה מוצלחת בעיקר במותג הראשי, שברולט, שמכירותיו זינקו ב-61% והתקרבו ל-13,000 מכוניות - מה שסייע לה לסכם את 2014 עם שיפור של 52% במכירת המכוניות שהיא מציעה, ל-15,000 מכוניות.

ביוניברסל מוטורס מייחסים את הקפיצה במכירות שברולט להשקת דגמים חדשים, בעיקר בקטגוריית הרכבים המשפחתיים, והרחבת הפעילות מול ציי הרכב. מכירות המותג איסוזו צמחו ב-20% ל-1,600, בין היתר בזכות עלייה בהזמנות רכבים על-ידי מוסדות ממשלתיים.

הכפלת מחזור המכירות סייע ליוניברסל מוטורס להציג שיפור נאה גם ברווחיות הגולמית והתפעולית שלה, אולם העלה גם בצורה ניכרת את הוצאות המימון שלה וגם הוצאות המס שלה גדלו באופן משמעותי, כך שבשורה התחתונה רווחיה נחלשו ב-6.5% ל-46 מיליון שקל - הרווח הקטן ביותר מבין שלוש יבואניות הרכב הבורסאיות. מבין שלושתן, בסיכום 2014 בולטת דלק רכב שבשליטת גיל אגמון (המשמש גם כמנכ"ל החברה), בזכות ההשקעה המוצלחת במיוחד במובילאיי (Mobileye), שפיתחה מערכת התרעה מפני סכנות בכביש. שערוך השקעה זו, בעקבות הנפקת מובילאיי בוול סטריט במהלך 2014, הובילה לקפיצה של 33% ברווח השנתי של דלק רכב, ל-723 מיליון שקל.

בסך הכול זקפה דלק רכב, יבואנית רכבי מאזדה ופורד, הכנסות מימון בגין עליית ערך ומימוש השקעה במניות מובילאיי בסך של כ-442 מיליון שקל (325 מיליון שקל אחרי מס).

ביטרול רווח הון זה רווחי דלק רכב ל-2014 עדיין מרשימים, ומגיעים ל-398 מיליון שקל. רווחי יבואנית רנו וניסאן, קרסו מוטורס, צמחו אשתקד בשיעור מתון של 2% והגיעו ל-115 מיליון שקל.

מבין המותגים הנמכרים, אצל דלק רכב בלטה קפיצה של 60% במכירות מאזדה, שהגיעו ליותר מ-17,000, ולעומתן, מכירות המותג פורד צנחו ב-36% לכ-8,200. אצל קרסו מוטורס נרשמו עליות מתונות בשני המותגים המרכזיים - 4% במכירות רנו, ל-9,900, ו-2% במכירות ניסאן, שהתקרבו ל-10,600.

  • עוד באותו נושא:
  • ליסינג

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully