וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

מדינה שוקעת בחובות: מצעד המכוניות שעוקלו מתחילת השנה

25.7.2015 / 8:28

ההלוואות לרכישת רכב, לצד העלייה הרציפה בעלויות אחזקת הרכב ויוקר המחיה הכללי הובילו לכך כי במחצית הראשונה של שנת 2015, חלה עליה בהיקף של 41% במספר כלי הרכב שעוקלו בהשוואה לתקופה המקבילה אשתקד

מבחן מאזדה 3 החדשה. קובי ליאני
מאזדה. המותג הכי מעוקל בישראל/קובי ליאני

נתונים חדשים שמפורסמים בבלעדיות בוואלה רכב! שנמסרו באמצעות חברת כונס נכסים כונס פרי, שופכים אור על המציאות הכלכלית העגומה השוררת במדינת ישראל. נתוני החברה מצביעים, כי המותגים המעוקלים ביותר הינם דווקא כלי רכב המוגדרים "עממיים" ולא אלו שנרכשו לצורך מקדם הדאווין. מנתוני החברה עולה, כי למגרשים בהם מוצגים הרכבים המעוקלים הגיעו במחצית הראשונה של שנת 2015 - 1,710 כלי רכב, לעומת 1,213 כלי רכב מעוקלים במחצית הראשונה של שנת 2014 – נתון שמגלם כאמור עליה בהיקף של 41%.

עפ"י נתוני החברה, המותג המעוקל ביותר במחצית הראשונה של שנת 2015 הוא מאזדה (219) עיקולים, כאשר לאחריו נמצא המותג שברולט עם 123 עיקולים. במקום השלישי במצעד המותגים שעוקלו נמצא את יונדאי עם 110 כלי רכב שנדדו למגרשים. במקום הרביעי מותג פז'ו עם 105 עיקולים, ולאחריו טויוטה עם 85. עוד מתברר, כי דווקא מכוניות הפאר שלכאורה עלות אחזקתן ורכישתן הייתה אמורה להקשות על המחזיק בהן לעמוד בהחזרים הכספיים, עוקלו בשיעורים נמוכים ביותר ביחס למכוניות העממיות. כך למשל , למגרשי המכוניות המעוקלות הגיעו השנה 29 רכבים של המותג מרצדס, 20 רכבי וולוו, 19 רכבים של המותג ב.מ.וו , 11 רכבים מתוצרת אאודי, 3 יגוארים וכן רכב אחד מסוג פורשה.

המלצה? אל תכנסו לבורות כלכליים

לדברי עו"ד בני כהן, שותף במשרד עוה"ד דורה, כהן , ויצמן – מהמשרדים המובילים בארץ בתחום הכינוסים, הפירוקים והסדרי החוב: "הסמכות להורות על עיקול פיזי של רכב החייב לשם הבטחת ביצועו של פסק הדין, נתונה לרשם ההוצאה לפועל. לאחר קבלת צו העיקול, מודיע המוציא לפועל לממונה על מרשם הרכבים כי הרכב מעוקל. בנוסף לרישום העיקול, מסמיך הצו את הקבלן - המוציא לפועל, לבצע את תפיסת הרכב והבאתו למחסני לשכת ההוצאה לפועל. הקבלן רשאי, בכפוף לסייגים המנויים בחוק, להיכנס אל חציריו של החייב בהם נמצא הרכב ולעקלו.

לא אחת, סוברים החייבים כי מאחר והרכב נמצא בשימוש או מאוחסן על ידי גורם אחר, לא יתאפשר לעקל אותו. בפועל, הסמכות לעקל את הרכב מתירה למוציא לפועל להיכנס לכל חצר או מחסן באשר הוא, על מנת לממש את פסק הדין.

לאחר שהרכב נתפס - לא ניתן עוד לערער על עצם הטלת העיקול

טויוטה קורולה 2013. ניר בן טובים
טויוטה קורולה/ניר בן טובים

לדברי עו"ד כהן, לשון החוק קובעת כי לאחר 14 ימים לפחות מיום תפיסת הרכב ובמידה והחייב לא פרע את חובו, תפתח ועדת המכירות של ההוצאה לפועל בהליך מכירתו. ראשיתו של ההליך בפרסום הודעה לציבור והוא נערך בשיטת המכירה הפומבית כאשר הרכב נמכר במצבו הקיים - כלומר As Is והאחריות לתקינותו מוטלת על הרוכש.

"הסברה כי לא ניתן לערער או להשיג על עצם הטלת העיקול לאחר תפיסת הרכב היא שגויה. החוק מאפשר לחייב להגיש בקשה מתאימה לרשם ההוצאה לפועל בתוך 14 יום מיום תפיסת הרכב ורק לאחר תקופה זו תפתח ועדת המכירות בהליכי מכירת הרכב", אומר כהן. "הדוגמה הנפוצה לעילה בגינה ניתן להשיג על החלטת רשם ההוצאה לפועל לעקל ולתפוס את הרכב, היא עניין הבעלות על הרכב. אדם הטוען כי הרכב הנתפס שייך לו ולא לחייב, יפנה בבקשה מתאימה לרשם ההוצאה לפועל לעכב הליכי מכירת הרכב בכדי לאפשר לו לפנות לבית המשפט המוסמך לקבלת פסק דין הצהרתי אשר יקבע למי זכות הבעלות ברכב. רשמי ההוצאה לפועל נוטים להיעתר לבקשה זו ומעכבים את הליכי מכירת הרכב עד להכרעת בית המשפט המוסמך".

ניתן לעקל רכב של נכה

לשון החוק קובעת, כי אסור לעקל "כלים, מכשירים, מכונות ומיטלטלין אחרים ובעלי חיים השייכים לנכה והנחוצים לו לשימושו האישי בגלל נכותו". המציאות איפוא, מורה¬ כי בעלי חוב שהינם נכים, המחזיקים בכלי רכב יקרים, סוברים כי לשון החוק מעניקה להם הגנה בכל מקרה, כך שרכבם יישאר בחזקתם, אף אם חובם הולך ותופח. בפועל, נכתב בפסיקה כי בהתאם להלכת בית המשפט העליון בע"א 2886/92 כתבי שלמה נ' אלגוב יפתח, אין לפטור נכה מעיקול מכונית יקרת ערך השייכת לו אם אפשר להתאים לצרכיו החיוניים כנכה מכונית זולה יותר.

העברת הרכב לשימושו של גורם אחר לא תמנע את עיקולו

עו"ד כהן מסביר, כי יש לא מעט חייבים אשר מסתייעים במקורבים אליהם, על מנת לרשום רכוש הנמצא בבעלות החייב ובשימושו על שמם באופן שיאפשר לחייב לעשות שימוש ברכוש, דוגמת רכב, מבלי שבעלי החוב יוכלו לפעול כנגד רכוש זה. "במקרה כזה, ובניגוד לסברה הרווחת, עומדת לרשות בעל החוב האפשרות להוכיח כי החייב עושה ברכוש "מנהג בעלים". חוקר פרטי מבצע מעקבים אחרי החייב במטרה להוכיח כי הוא עושה שימוש קבוע ברכב שאינו רשום על שמו. לאחר איסוף הממצאים, בעל החוב ו/או בא כוחו, פונים להוצאה לפועל בבקשה לעקל את הרכב, אף שאינו רשום על שם החייב. הרואה עצמו נפגע מהחלטת רשם ההוצאה לפועל, רשאי לפנות בתביעה אל בית המשפט המוסמך לעניין הבעלות ברכב".

האם מכירת הרכב "תבריח" את החוב?

החוק מתיר מספר אמצעים כשרים על מנת למנוע את עיקול רכבו של בעל חוב.

הפחות מתוחכמים ומעודכנים מבין אלה שחייבים סכום כסף נמוך, סוברים ובטעות כי איתור פרטי הרכב ומספר הרישוי הינה משימה סבוכה. להבנתם, מפאת הצורך להפעיל משרד חקירות לאיתור הרכב, הופך הדבר לצעד בלתי כלכלי ומשתלם ורבים מוותרים על ביצוע העיקול. חייבים אלה צריכים לדעת כי המציאות השתנתה. כיום מתאפשר להתגבר על מכשול זה על ידי הסמכות שנתונה לרשם לשכת ההוצאה לפועל שרשאי להטיל עיקול על נכסי החייב לפי תעודת הזהות בלבד, החלטה המחייבת את משרד הרישוי לרשום עיקול רכב שלא על פי מספר הרישוי.

פורשה 911 טורבו קבריולה. אתר יצרן
גם פורשה אחת עוקלה השנה, שני דגמי אלפא רומיאו, רובר ו-GMC אחת/אתר יצרן

בסגל הדגמים שעוקלו ניתן למצוא את מרבית כלי הרכב הנמכרים בישראל. כך למשל, עולה כי 83 דגמי פורד עוקלו השנה, 77 דגמי סיטרואן, 62 דגמי קיה, מיצובישי וסקודה חולקות 60 עיקולים, פולקסווגן 58, פיאט 56, ניסאן 40, סובארו 36, הונדה 33, איסוזו 32, מרצדס 29, סיאט 28, וולוו 27, ב.מ.וו 19, אודי 11, קרייזלר ודייהטסו 9, ביואיק ואופל 7, סאנגיונג, רובר ויגואר 3 כל אחד, אלפא רומיאו 2, פורשה 1 ו-GMC אחת.

לדברי יואל אוחיון וניב מרציאנו, מנכ"לים משותפים של חברת כונס פרי: "אין ספק כי המדיניות המתירנית של הגופים המממנים למתן הלוואות מוכיחה את עצמה כבעייתית ומסוכנת. תהליך קבלת ההחלטה באשר לנטילת הלוואה חייב להיות מדוקדק הרבה יותר, לבטח במציאות בה עלויות אחזקת הרכב ורכישתו מאמירים לסכומים משמעותיים ביותר".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully