וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

מבחן שטח: סאנגיונג רקסטון מקבל מנוע מחוזק ותיבת הילוכים חדשה, המחיר נשאר אטרקטיבי

28.4.2016 / 7:49

רקסטון לא עבר שינויים גדולים מאז הוצג ב-2001, ואולי טוב שכך? בעולם בו נכחדים רכבי שטח אמיתיים, טוב לראות אנטי-גיבור המשרג שרירים חדשים, מתחת למכסה המנוע – ב-227,000 שקלים 'בלבד'

סאנגיונג רקסטון 2016 במבחן. רמי גלבוע, מערכת וואלה! NEWS
במחיר של קרוסאובר וכמאה אלף שקלים מתחת ליפנים מקבילים, רקסטון מציע אופציית שטח מעניינת מאוד/מערכת וואלה! NEWS, רמי גלבוע

בשנים בהן 'סורנטו' הפך לקרוסאובר עירוני, 'טרהקאן' נכחד מהבימה ולנד רוברים הופכים לסמלי סטטוס יקרים - עצם העובדה שמהנדסי סאנגיונג לא וויתרו על יכולות השטח של הרקסטון, היא סיבה למסיבה. נוסיף על כך את העובדה שמחירו נשאר 227,000 שקלים, נמוך בעשרות או מאות אלפי שקלים מכל חלופה ראויה, ואנחנו כבר בשמחת בית השואבה.

סאנגיונג רקסטון 2016 במבחן. רמי גלבוע, מערכת וואלה! NEWS
לא טורף סלעים, אבל רכב שטח בעל פוטנציאל גבוה/מערכת וואלה! NEWS, רמי גלבוע

כיכר השוק

סאנגיונג רקסטון נמכר בישראל מאז 2001, ואנו כבר מכירים אותו – אין לו תדמית נחשקת אבל הוא אמין במידה ראויה, שומר היטב על מחירו כמשומש, ומזדקן בכבוד. אז נכון, לנד קרוזר או פג'רו מעניקים חבילה טובה יותר בכביש ובשטח, רנגלר נחשק יותר, אבל מחיריהם גבוהים בעשרות אחוזים: רנגלר 5-דלתות מתחיל ב-285,000 שקלים, יפניים ארוכי מרכב מתחילים ב-325,000 שקלים ומכאן, המחירים מסתחררים עד מיליון שקלים ואף יותר.

מי שאינו מכור לקריעת ניילונים חדשים עשוי למצוא חלופות בשוק המשומשות; תמורת 227,000 שקלים אפשר לקנות לנד קרוזר מהשנים 2010-2011, עם 120-150 אלף ק"מ. באותו מחיר תמצאו גם פג'רו קצת יותר רענן. אבל אם העדפתכם היא לקנות (או לחכור) רכב חדש עם שלוש שנות אחריות, אז סאנגיונג רקסטון הוא מציאה של ממש. בעידן של סחרור מחירים איני יכול שלא לתמוך ביבואן שמציע לנו רכב שטח 7-מושבים עם מנוע דיזל מודרני, הילוך כוח ומכלולי שטח ראויים לשמם, תמורת מחיר של אאוטלנדר או סנטה-פה. אני בעד רכבי שטח כאלה, עוד לפני שקיבלתי את המפתחות באולם התצוגה.

sheen-shitof

עם הנחה בלעדית

החברה הישראלית שהמציאה את מסירי השיער עושה זאת שוב

בשיתוף Epilady
סאנגיונג רקסטון 2016 במבחן. רמי גלבוע, מערכת וואלה! NEWS
סאנגיונג רקסטון 2016 במבחן/מערכת וואלה! NEWS, רמי גלבוע

מתיחת פנים מינורית

חמש עשרה שנים לאחר שהוצג לראשונה, מרכב הרקסטון שומר עדיין על אקטואליות מסוימת; הוא לא רבוע ומסוקס כמו רכבי שנות התשעים, לא מגולף כמו הבציר האחרון, אבל הוא קביל למדי; במידה רבה הודות לעדכוני עיצוב קטנים ביחידות התאורה המודרניות, קישוטי פלסטיקה ושאר מתיחות פנים (זו הרביעית במספר). הישבן מתחיל להיראות קצת מגושם, לא נורא.

משקל השנים ניכר יותר בתא הנוסעים; רקסטון לא ניסה מעולם להיות מוצר עילית וגם עכשיו, הדיפונים והריפודים בסיסיים למראה ולמגע. יש שיפורים קטנים, הפלסטיקה בסיסית אך עמידה, ריפודי הבד באיכות ממוצעת, לוח המחוונים כמו של פעם. אפילו החוגה העגולה בה משובצים מתגי המזגן, נשארה כפי שהייתה! כוונון המושבים מוגבל, אבל ניתן למצוא תנוחת נהיגה טובה. המרחב מלפנים טוב, אבל קורת הגג C מפריעה לתצפית לאחור – לנהג, ובוודאי ליושבי שורת המושבים השלישית. גלגל ההגה רוענן, הוא מצופה עור ועדכני למראה ולתפעול.

מבחינת האבזור, רקסטון מצויד במינימום העדכני – מערכת מולטימדיה עם מסך 7 אינץ' בהתקנה מקומית, מצלמת רוורס, קישוריות וחיבוריות מלאה (כולל שלושה שקעי 12-וולט מלפנים), בקרת אקלים ופתחי יציאה לשורת המושבים המרכזית. יש רק ארבע כריות אוויר, וגם לא תמצאו כאן מערכות בטיחות מתקדמות. הופתעתי לגלות שבמסגרת השינויים לא טרחו הקוריאנים להוסיף מחשב דרך, כזה הנמצא היום בכל מכונית מיני בסיסית. על זה חוסכים?

שורת המושבים השלישית מרווחת, אבל אין הרבה מקום לתחוב את כפות הרגליים. עדיין, זו אופציה לקחת לדרך את המשפחה המורחבת, או את החברים של הילדים. עם 7 מושבים פתוחים נשאר תא מטען קטן בנפח 250 ליטר, בתצורת 5-מושבים יש נפח הטענה רציני של 785 ליטרים. מתחת לתא המטען מוטמנת מגירה קטנה. עבור מי שאינו מחפש תא נוסעים מצועצע ומשוכלל, הרקסטון מספק נוחות ומרחב סבירים ביותר.

סאנגיונג רקסטון 2016 במבחן. רמי גלבוע, מערכת וואלה! NEWS
עם 7 מושבים/מערכת וואלה! NEWS, רמי גלבוע

השתלת לב

החידוש הגדול של רקסטון 2016 הוא מנוע טורבו-דיזל 2.2 ליטר בתקן יורו-6, המשודך לתיבת 7-הילוכים מודרנית. בהשוואה לגרסה הקודמת (155 כ"ס ו-5 הילוכים) יש כאן תוספת של 15% בהספק ו-11% במומנט, המגיע כבר ב-1400 סל"ד. 178 הסוסים מורגשים בכל לחיצת דוושה, הרקסטון המגודל שש להמריא ולצאת לעקיפות. הכוח חזק ושופע, פעולת המנוע שקטה מאוד. יש היסוס קל בזינוק מעמידה אבל ברגע שהטורבו נושף, הרקסטון זריז ומספק לחלוטין – המאוץ הקלאסי מאפס ל-100 קמ"ש נמשך 9.9 שניות, עד מהירות מרבית של 187 קמ"ש.

לתיבת 7-ההילוכים חלק חשוב בהתנהגות הרכב; יחסי ההעברה טובים, הילוך ראשון קצר ועצבני, הילוך שביעי ארוך המאפשר לשייט ב-130 קמ"ש, ב-2000 סל"ד. תפקוד החבילה מצוין, למרות מתג ההפעלה הידנית של ההילוכים הממוקם בצורה מוזרה למדי, על ידית ההילוכים. רוב הזמן לא תיגע במתג זה ובנהיגת שטח בה הוא נחוץ, קל להתרגל אליו. תצרוכת הדלק אמורה להשתפר בכ-5% ביחס לדגם היוצא, בנסיעה רגועה מחוץ לעיר יעשה הרקסטון 13-12 קילומטרים לליטר.

החלפת המנוע הייתה נדרשת ומוצלחת, אבל במערכת המתלים לא נרשם כל שיפור. הרקסטון מתבסס על תצורה כמעט-חקלאית, שלדת סולם וסרן אחורי חי. זו תצורה מצוינת לעבודת שטח אבל היא לא נוחה במיוחד, בוודאי כאשר הבולמים והקפיצים רכים כל כך. בנסיעה רגועה על כביש מצוין זוכה הרקסטון לציון 'בסדר', הוא שקט וחלק, נעים לנסיעה או עמידה בפקקים. אבל ברגע שהכביש משתבש מתחיל המרכב להתנודד יותר מדי, ונוחות הנסיעה צונחת – פה ניכרים סימני הגיל, וחסכונות שנעשו במערכת המתלים. גם ההיגוי קליל ואוורירי, והבלמים סובלים מספוגיות מסוימת. המנוע החדש לא הפך את הרקסטון לרכב ספורטיבי אבל זה בסדר גמור, ובינינו? גם המתחרים אינם ארנבות כביש.

סאנגיונג רקסטון 2016 במבחן. רמי גלבוע, מערכת וואלה! NEWS
תיבת העברה עם הילוך 'כוח'/מערכת וואלה! NEWS, רמי גלבוע

בשבילי המולדת

האטרקטיביות הגדולה של הרקסטון מופיעה כאשר יורדים מהכביש; תצורתו הקדמונית מיטיבה איתו בשטח, בעיקר תיבת העברה הכוללת הילוך 'קצר' אמיתי. המתג העגול מאפשר לנהג להתמודד באיטיות עם מכשולים וסלעים, לרדת במדרון ואף להפעיל כוח רב בזחילה איטית – מבלי לגרום נזק לתיבת ההילוכים. אלו יכולות שאינן נמצאות אצל הקרוסאוברים המודרניים, גם אלה המעניקים איכות חיים גבוהה יותר על הכביש. הילוך הכוח לכשעצמו אינו הופך את הרקסטון לחיית עבירות אבל הוא ההבדל בין רכב שבילים מפונפן, לבין בסיס טוב לרכב שטח אמיתי.

המתלים הספוגיים שהפריעו לנו בכביש, מציקים גם כאן. הכלי מתנודד יותר מדי ומיגון הגחון עלול לנגוח בקרקע, גם בנהיגה רגועה. זה הזמן להמליץ בחום על שדרוג מתלים – שדרוג שישפר את רוב הבעיות על הכביש, ובוודאי בשטח. בסדנת 'גתוס' תוכלו לשדרג בולמים וקפיצים תמורת 8,000 שקלים (לפני מע"מ) ולקבל רכב נוח ומוצק יותר – ועל הדרך לקבל גם הגבהת מרכב של כ-2 אינץ', חשובה לא פחות משיכוך הטלטלות. נהגתי בעבר ברקסטון משופר והוא היה הרבה יותר טוב מרכב המבחן הסטנדרטי, זה שיפור מוצדק ונדרש ביותר – בוודאי לאחר שקניתם רכב שטח במחיר אטרקטיבי כל כך.

מרווח הגחון של הרקסטון סביר בהחלט, 21.6 ס"מ מאחור, 25.0 מלפנים. זוויות המרכב בסדר גמור (בוודאי אם תגביהו אותו) ובקרת המשיכה האלקטרונית אמורה לסייע במעבר 'הצלבות'. המערכת לא תפקדה היטב ברכב המבחן, אבל זו הייתה תקלה זמנית; מניסיוננו עם רקסטונים קודמים, היא בסדר גמור. לא הכי טובה בשוק, אבל מספיקה לציפיות הראויות מרכב כזה. הרקסטון נועל צמיגים בחתך גבוה יחסית, 235/75R16. בהורדת לחץ אוויר ל-25 PSI הם נוחים מאוד, אפשר גם לרדת נמוך יותר. לאחר שתשחקו את הצמיגים המקוריים תוכלו להרכיב צמיגי AT או 'שטח מלא', והרקסטון יהפוך לרכב טיולים מצוין. הגלגל הרזרבי בגודל 'מיני', מגבלה עבור מי שמתכוון לעשות הרבה שטח.

איפה העוקץ?

בכל פעם שאנו פוגשים מוצר זול, אנחנו מחפשים את הסיבה החבויה לכך. במקרה של הרקסטון לא צריך לחפש עמוק – זהו רכב שתוכנן בשנות התשעים ומסיבות פיננסיות, לא עבר מהפיכות גדולות. מצד שני, ארבע מתיחות פנים השאירו אותו עדכני למדי, והמנוע החדש מיישר קו מבחינת ביצועים וחיסכון. המתלים? לא אהבתי אותם, אבל זו בעיה פתירה, במחיר נמוך יחסית. גם כפי שהוא יוצא מאולם התצוגה, הרקסטון מציע חבילה אטרקטיבית למי שבאמת מתכוון לטייל בשטח ורוצה לחסוך מאה אלף שקל, או אף יותר.

הרקסטון מציע לנהג הישראלי רכב שטח משפחתי במחיר של טנדר בסיסי, זו הצעה אטרקטיבית מאוד. חיסכון כל כך משמעותי מאפשר לנהג לעצום עין מול כל מיני מוזרויות קטנות, בידיעה שגם ירידת הערך העתידית לא תהיה בעייתית. כג'יפאי הצופה בדאגה בדעיכת רכבי השטח האמיתיים, אני שמח מאוד לראות את הרקסטון מתחזק ומתחדש, מעניק אופציית שטח נגישה למשפחות שוחרות שטח.

סאנגיונג רקסטון 2016 במבחן. רמי גלבוע, מערכת וואלה! NEWS
סאנגיונג רקסטון 2016 במבחן/מערכת וואלה! NEWS, רמי גלבוע
  • עוד באותו נושא:
  • סאנגיונג

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully