וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

האם ניתן לפסול רישיונו של נהג בשל עבירות על אופניים חשמליים?

עו"ד רוני פאלוך, מאמר אורח

15.8.2016 / 8:03

דוברות משטרת התנועה הוציאה הודעה כי נתפס "נהג שיכור רכוב על אופניו החשמליים וכי רישיונו נפסל ל-30 יום". אבל מה באמת טמון, בין השורות?

תקנות חדשות לשימוש באופניים חשמליים. מרץ 2016. ניב אהרונסון
תקנות חדשות לשימוש באופניים חשמליים. מרץ 2016/ניב אהרונסון

בבדיקת שכרות שנערכה לרוכב אופניים נמצאה כמות אלכוהול פי 5 מן המותר בחוק. המשטרה ביקשה להבהיר כי רכיבה על אופניים משמעותה מבחינת החוק כנהיגה לכל דבר. סוגיה זו הינה חדשה במשפט התעבורה הישראלי, ובמקרים בודדים הגיעו לכלל משפט ודרישה, בשני משפטי תעבורה שהתקיימו בעבר התיחסו לענין זה, ונקבע כי "אופנת האופניים החשמליים היא סוג תחבורה חדיש יחסית שהגיע זה מקרוב למקומותינו ועלולים להוות כלי מסוכן לא פחות מרכב לרוכב עצמו, ועוד יותר לעוברי דרך תמימים החולפים לידם ובסביבתם על מדרכות ושדרות ציבוריות".

לענין השאלה האם אופניים הם בגדר רכב, התשובה תהיה חיובית. בסעיף 1 לפקודת התעבורה מוגדר המונח "רכב" בשפה ברורה, בהירה, שאינה ניתנת לפרשנות השנויה במחלוקת: "רכב - רכב הנע בכוח מיכני או הנגרר על ידי רכב או על ידי בהמה, וכן מכונה או מיתקן הנעים או הנגררים כאמור, לרבות אופניים ותלת-אופן, ולמעט רכב ששר התחבורה פטר אותו בצו מהוראות פקודה זו כולן או מקצתן".

מה אומר החוק?

אין מנוס מלקבוע כי המחוקק כלל אף את רוכבי האופניים כנוהגי רכב, כמי שהאיסור על נהיגה בשכרות חל אף עליהם.

בסמכות שר התחבורה לפטור, אולם הוא לא פטר אופניים מהוראת פקודה זו, "כולן או מקצתן", ולפיה אופנים אינם רכב, לעניין עבירה של נהיגה בשכרות. האם ניתן לייחס לרוכב אופניים -נהיגה בשכרות?

בסעיף 62 (3) לפקודה מופיע כי"הוא שיכור בהיותו נוהג רכב, או בהיותו ממונה על הרכב, בדרך או במקום ציבורי; לענין זה, "שיכור" ו"ממונה על הרכב", כהגדרתם בסעיף 64ב".בנוסף, בפקודת התעבור, ישנה הגדרה מיוחדת ונפרדת לרכב מנועי ולשונה כך: "רכב מנועי" - רכב המונע בכוח מיכני מכל צורה שהיא, ולרבות תלת אופנוע ואופנוע עם רכב צדי או עם גרור או בלעדיהם ולמעט רכב הנגרר על ידי רכב מנועי". הנה כי כן, בסעיף 62 (3) לפקודה נאמר: "הוא שיכור בהיותו נוהג רכב" ולא נאמר "הוא שיכור בהיותו נוהג ברכב מנועי".

מכאן, אין מנוס מלקבוע כי המחוקק כלל אף את רוכבי האופניים כנוהגי רכב כמי שהאיסור על נהיגה בשכרות חל אף עליהם. חזקה, כי המחוקק אינו משחית מילותיו לריק. אילו חפץ להוציא את "הרוכב" מהחובה, אז היה קובע "בהיותו נוהג רכב מנועי" - וכאמור לא כך נחקק.

מעיון, באסופה מקרית של כתבי אישום, שהוגשו נגד רוכבי אופניים ניתן להסיק כי כבר קיימת אכיפה בתחום ולדוגמה: במספר כתבי אישום הואשמו נהגים ב- רוכב אופניים שחצה באור אדום מעבר חצייה. רוכבת אופניים שהואשמה בגרם תאונת דרכים במעבר החצייה. רוכבת אופניים שלא עצרה עם אופניה בטרם ירדה לכביש, חסמה את דרכה של משאית אשר חצתה במקום ושני כלי הרכב התנגשו. פגיעה בהולך רגל במעבר חצייה. אי ציות לאור אדום ונהיגה בקלות ראש. הנה כי כן ,המדינה לא נמנעת מהגשת כתב אישום נגד רוכבי אופניים בעבירות חמורות מסוגים שונים.

נהגי אופניים, מעבר לעובדה כי הינכם נדרשים לשמור על עצמכם, המשתמשים האחרים בדרך, כעת הקפידו ביתר שאת, אחרת הרוכבים צפויים לדוחו"ת ומשפטי תעבורה, ובקרוב מאוד גם על ידי פקחים עירוניים.

עו"ד רוני פאלוך שותף ב"לויתן פאלוך עורכי דין" העוסקים בתחום התעבורה

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully