וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

לא מניע: זו הסיבה שחסרים מכונאי רכב בישראל

25.8.2017 / 7:59

ענף המוסכים בישראל רעב למכונאים עם רצון להתפתח, אבל התנאים שמוצעים להם אינם אטרקטיביים לכאורה. "אני לגמרי מבין את מי שאוהב את זה, גם מבחינת לימודים וגם מבחינת תעסוקה - אבל אין פה כסף לשכיר". בעלי מוסכים: "זה דור דרדלה. לא רוצים להתאמץ"

מוסך. ShutterStock
מוסך/ShutterStock

"התחום משווע לאלפי עובדים אולם אנו רחוקים ממצב בו היצע העובדים ממלא את היקף הביקוש להם; אין בתי ספר ללימוד פחחות ונלחמים על כל פחח. יש לנו חוסר של לפחות 600 עובדי דיאגנוסטיקה ומספר גבוה בהרבה של מכונאים חסרים", כך אומר לוואלה רכב רונן לוי, יו"ר איגוד המוסכים, שמסביר כי החוסר אינו מקרי, אלא פועל יוצא של הזנחה ממושכת של החינוך הטכנולוגי במדינת ישראל.

מצוקת כוח האדם בענף אינה חדשה וכבר שנים מתלוננים באיגוד על חוסר בעובדים, אולם משיחות שקיימנו לאחרונה עם בעלי מוסכים מתברר כי הבעיה לא טמונה רק בשכר, אלא בירידה במוטיבציה לעבוד קשה: "אני מוכן לשלם שכר שגבוה באופן משמעותי מהשכר הממוצע שמשולם בתחום, אומר לוואלה רכב אורן בן סימון, מנכ"ל אורן שירותי רכב, "אבל המכונאים הפכו להיות מפונקים; כבר שמעתי תשובות כגון בעשר אלף שקל שמשלמים אני מעדיף ללכת לעבוד מוכר בגדים בקניון. תבין, יש לי צורך לאייש 5 משרות אבל הצלחתי לאייש רק אחת".

רוח הדברים של אורן, תואמת במידה רבה את מה שאומרים לוואלה גם מכונאים נוספים. "השורה התחתונה היא שכולם רוצים להיות מנכ"ל", מסביר בעל מוסך גדול. "עוד רגע ואני מגיש לו תה חם וקוראסון ואומר לו תודה רבה שהוא כלל קם בבוקר. עזוב אותך שטויות, הצעירים של היום לא רוצים להתאמץ פיזית, רק לעשות ככה עם האצבע ולהעביר סרטונים ביוטיוב. זה דור דרדלה".

וכמה משלמים לשכירים בתחום? האם השכר המשולם מצדיק את שעות העבודה הארוכות על הרגליים? לצורך בחינת הנושא, בוצע סקר עבור וואלה רכב ע"י חברת עוקץ מערכות שעוסקת במתן פתרונות ממוחשבים בתחום כוח האדם ובאספקת שעון נוכחות, במסגרתו נבחנו תלושי שכר של 132 עובדי מוסכים. מנתוני הסקר עולה' כי בתחום הפחחות פחח מתחיל ללא ניסיון יקבל שכר בגובה של בין 5,100 שקל ל-5,700 שקל. אם הוא יתמיד בעבודה, כעבור חמש שנים, יקפוץ שכרו לסכום של 7,300 שקל וישנם כאלו שירוויחו סכום גבוה יותר שמטפס עד לתקרה של 8,500 שקל.

שכר שמשולם בתחום המכונאות כמעט זהה; מכונאי מתחיל יראה בשורת הברוטו של התלוש מספר שנע בין 5,100 ל- 6,000 שקל. חברו שעובד כבר חמש שנים יזכה לסגור את החודש עם סכום גבוה יותר שמתחיל ב-7,600 שקל אך מטפס לסכום נאה של 12,600 שקל.

עובדי מחלקת הדיאגנוסטיקה מקבלים שכר התחלתי שגבוה משמעותית מזה שמשולם לעמיתיהם הפחחים והמכונאים. על פי נתוני הסקר, איש דיאגנוסטיקה ללא ניסיון מקבל שכר חודשי בגובה של בין 7,700 שקל ל-9,600 שקל וההתמדה משתלמת - כעבור חמש שנים, אנשי הדיאגנוסטיקה המוצלחים באמת משתכרים שכר שנע בין 11,200 שקל ל 16,300 שקל.

כמה נכנס לכיס?

מדוע השכר שמשולם בתחום יחסית נמוך? הרי מספר המכוניות שנעות על הכביש רק עולה, לבטח במציאות בה קיים ביקוש כה גבוה לעובדים בתחום. "שלא תתבלבל מהנתונים", מסביר לוואלה רכב בעל מוסך גדול בירושלים, ולכך מוסיף גם בעל מוסך בתל אביב שאומר לנו "זה תחום שהרווחיות בו נמצאת על חוט השערה; שתבין איך המשחק עובד – יש בישראל סדר גודל של חצי מיליון כלי רכב שנמצאים בבעלות של חברות ליסינג. החברות מוציאות מכרזים שהשורה החתונה שלהן היא כמעט בלי רווח למוסך. לאט אבל בטוח אוכלים לנו את כל הרווח.

ומה עם חברות הביטוח? הן לא ממשיכות להוריד את הסכומים שהן משלמות? "בטח שכן. אנו במלחמה קיומית והרגולציה כל הזמן ממשיכה להפחית את הרווחים שלנו. עכשיו, לך תשלם לעובד משכורת גבוהה. אי אפשר. הידיים שלנו קשורות. תגיד לחברי כנסת שיפסיקו לחוקק חוקים אנטי מוסכיים ואז נוכל להעלות שכר".

אורן בן סימון מסביר כי השחיקה נובעת ממספר סיבות נוספות: הרשויות המקומיות לא רוצות מוסכים בשטח שלהן, ההגדרה של המוסך כמפעל מזהם משמעותה הגדלה משמעותית של תעריף הארנונה. זו הוצאה נכבדת. בעיה נוספת היא הירידה במחירי חלקי החילוף: "חמישים אחוז מהרווח הגולמי של מוסך מגיע ממכירת חלקי חילוף. בשנים האחרונות חלה ירידה במחירים ושחיקה של הרווח. וכל זאת בטרם דברנו על הליך ההסמכה הארוך ושלל צרות בירוקרטיות שרק מניחים על הכתפיים של בעלי המוסכים".

רונן לוי מוסיף כי האיגוד פועל בשנים האחרונות לצמצם את הריכוזיות בענף ולהניע מחדש את התחרות. "תחרות בריאה תפזר מחדש את הכסף שמייצר תחום תיקוני הרכב, תאפשר מתן תנאים טובים יותר לעוסקים בענף ותעודד צעירים להשתלב בתחום, לצבור ניסיון ויידע ולפתוח מוסכים בעצמם".

איפה האטרקציה במקצוע?

ומה בינתיים? אם השכר אינו גבוה, מה כן מושך את הצעירים ללמוד אותו ולעסוק בו? את השאלה הפננו לחברי קבוצת הפייסבוק "מוסכניקים מצייצים". רועי כותב לנו כי "בתור נער שעוסק בתחום, זה בגלל נטו מאהבה. מכונאות זה חלק בלתי נפרד מחיי. זה מי שאני . זה מה שאני יודע".

איציק מספר כי הוא בתחום למעלה מ-7 שנים. "אני לגמרי מבין את מי שאוהב את התחום, גם מבחינת לימודים וגם מבחינת תעסוקה, וואלה, מעניין בטירוף אם אתה שואל אותי... מעבר לזה שעולם המכונאות כל כך גדול הוא מאפשר לך כל כך הרבה אופציות ודרכים לעשות כסף, ככה שהשאלה היותר מדוייקת היא מה מושך בלהיות שכיר ולהתפתח בחברה עם שכר ממוצע? בעיניי אין כמו לתקן, לשפץ, לבנות, לעזור לכל כך הרבה אנשים בזכות ידע ואהבה שיש לי לתחום". ובאילו תחומים ניתן לעשות כסף? הוא משיב כי קניה/מכירה של רכבים, תיווך, שיפוץ רכבי אספנות, שיפור רכבי ספורט וכל אחת מהאופציות מאפשרות לך לעשות הרבה כסף והיד עוד נטויה. אם אתה שואל אותי - עבודה בתור מכונאי שכיר לא תכניס לך הרבה".

גם מחמוד מסכים עם רוח הדברים. "צודק. השכר על הפנים. אני גם שוקל ללכת לעבוד בתור נהג משאית ולקבל אותה משכורת ולא לעבוד פיזית. מושך אותם לכמה חודשים - ולאחר מכן בורחים".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully