DS3 CROSSBACK: נהיגה ראשונה. יצרן, אתר יצרן
DS3 CROSSBACK: נהיגה ראשונה/אתר יצרן, יצרן

השקה: DS3 CROSSBACK

קינן כהן, צילום: קינן כהן, יצרן

24.3.2019 / 7:33

DS3 CROSSBACK הוא מסוג המכוניות שיכולה להוציא רק יצרנית שהמחויבות היחידה שלה היא להיות משוחררת מהמוסכמות, DS יכולה ואכן מרשה לעצמה להשתחרר ולהוציא משהו שהוא כמו של כולם ואחר לגמרי

נדמה שלא היה סרטון תדמית אחד במהלך ההשקה של ה-DS3 CROSSBACK שלא העלה שניים שלושה או יותר אזכורים של ה-DS ההיא, המקורית. המכונית שהייתה נערת הפוסטר של ה-DNA הסיטרואני. חדשנית, מעוצבת, טכנולוגית, נוחה, מתקדמת, מרהיבה, יוצאת דופן ולא דומה בשום דבר לכל דבר אחר שנע בכבישים אז, ולמעשה לא רק אז, אלא גם מאז.

אבל כאשר מותג DS הושק לפני חמש שנים כחטיבת יוקרה עצמאית, הם בחרו בדרך מעט אחרת. בהיעדר "מחויבות" לסגמנטים שמרניים כמו ב.מ.וו עם סדרה 3 או אודי עם A6 וכן הלאה - הם יכלו ללכת על מה שהלקוחות רוצים היום - קרוסאוברים. כי חדשנות ואקצנטריות זה טוב, חשוב ויפה - אבל כאשר אתם רוצים לבסס את המעמד שלכם ומהר - הכי חשוב זה למכור כמה שיותר. אם אנחנו אוהבים את זה או לא - זה לא רלוונטי - אבל מה שהולך היום זה קרוסאוברים וג'יפונים. אז אחרי ה-DS7 CROSSBACK מגיע עכשיו תורו של הדגם השני בקו הדגמים של המותג שמביא את האוונגרדיות לשוק הרכב. זה ה-DS3 CROSSBACK החדש.

DS3 CROSSBACK: נהיגה ראשונה. יצרן, אתר יצרן
מזוהה מיד כ-DS, מזוהה מיד כג'יפון, השאר פחות חשוב/אתר יצרן, יצרן

אובססיה מרהיבה

המראה החיצוני של ה-DS3 CROSSBACK מטעה ברגע הראשון, הוא מספיק ברור כדי שתזהו אותו עם המותג הזה, בזכות הגריל האופייני וגם הקיפול הזה בדלת האחורית שמוכר מה-DS3 האצ'בק. אבל במבט שני מגלים שמתחת למראה הזה יש מתקפה מסחררת של פריטי עיצוב. יש פה אינספור אזכורים ללוגו המעוינים שמרכיב את הסמל של DS. גם ברמת המאקרו עם הצורה שיוצר הקמט בפח בדופן של המכונית יחד עם קו החלונות ויוצרים מעוין. וגם ברמת המיקרו במבנה יחידות התאורה, ידות הדלתות שנטמעות בתוך הגוף ונשלפות בפתיחה, היעדר האנטנה ועוד, ב-DS זה יותר מעניין של עיצוב, אלא חלק מהמסר הרחב יותר של לעשות כל דבר שונה ואחרת מכולם.

DS3 CROSSBACK: נהיגה ראשונה. קינן כהן, ניר בן טובים
הקמט בחלק התחתון של הדלת והמשולש בחלק העליון של החלון האחורי גם הם יוצרים מעויין/ניר בן טובים, קינן כהן

זה מסר שמהדהד גם כאשר סוגרים את הדלת לתוך תא הנוסעים. כי כאן פוגשים את אחת מסביבות הנהג הכי פחות שגרתיות בתעשיית הרכב. למעשה חוץ מהבסיס של הגה (וגם הוא לא עגול ולכל הרוחות עם השטות הזו), הדוושות ופקדי האיתות והאורות - כמעט כל השאר שונה ומוזר. צריך לשבת פה בפנים כדי להבין אם זה מסוג הדברים שעושים לכם את זה, או עושים לכם כאב ראש. מיקום פתחי המזגן בדלתות, מיקום כפתורי פתיחת החלונות בקונסולה המרכזית, הכפתורים של מערכות המולטימדיה - הכל פה שונה ואחר.

ברמות הגימור הגבוהות התיפור שעל גבי הדשבורד בסביבת הנהג מחקה את צורת היהלום של תיקי עור יוקרתיים, הריקוע בשעוני עילית היה ההשראה לטקסטורה של המשטחים בקונסולה המרכזית. ושוב, כמו בעיצוב החיצוני אנחנו פוגשים אזכורים שונים ומשונים ללוגו, לעיצוב, לדברים הקטנים שקופצים מכל מיני פינות. אתם רואים את הגלגלות שעל ההגה, כן, גם עליהם יש צורות של מעוינים.

DS3 CROSSBACK: נהיגה ראשונה. יצרן, אתר יצרן
ירידה מדוקדקת לפרטי העיצוב הקטנים ביותר/אתר יצרן, יצרן

בדברים שאינם עניין של טעם או סגנון, יש גם מה לומר. תנוחת הנהיגה טובה, ולמרות העיצוב עם קו החלונות הגבוה הראות החוצה מצוינת. המושבים עצמם נוחים מאוד, ברמות הגימור הגבוהות הם גם נראים מעולה, פשוט מעולה, לא משהו שתפגשו בקטגוריה שלה, או זו שמעליה ואולי צפונית לשם. הספוג בעל רמת הדחיסות המשתנה שיש כאן מאפשר שקיעה נוחה במושב ונוחות למרחקים ארוכים. האבזור במכוניות שהגיעו להשקה היה עשיר מאוד, טעינה אלחוטית, פתיחה והנעה באמצעות אפליקציה, בקרת אקלים (לא מפוצלת), תאורת מטריקס לד מתוחכמת שיודעת לשלוט לא רק באלומת האור גבוה/נמוך, אלא גם לייצר "החשכה" של נקודות ספציפיות - אתם נוסעים בכביש חשוך מאחורי מכונית? המערכת תמשיך להאיר את כל הסביבה, למעט את המכונית מלפנים כדי לא לסנוור. וכמובן מערך שלם של מערכות הבטיחות המתקדמות עם לא רק תיקון סטייה מנתיב, אלא שמירה על מיקום נבחר בתוך הנתיב עצמו (היצמדות לימין כדי לאפשר לדו גלגליים לחלוף בבטחה למשל), בלימה אוטומטית, בקרת שיוט אדפטיבית עם זיהוי שלטי מהירות התרעה על רכב ב"שטח מת", חניה אוטונומית ועוד. רובן המוחלט צפויות להגיע לישראל עם תחילת שיווק הדגם ברמות הגימור השונות. על אף שאף אחת מהן לא חדשה, הן בהחלט לא משהו שרואים בקבוצת המחיר שלה.

DS3 CROSSBACK: נהיגה ראשונה. קינן כהן, ניר בן טובים
תא נוסעים מאוד אחר בצורת ההגשה שלו, לא כולם יאהבו את ה"בלאגן" הזה/ניר בן טובים, קינן כהן

לשלילה נציין את זה שלוח המחוונים הדיגיטלי, על אף שאינו קטן בפועל - עמוס במידע ונתון במעין גומחה (שגם היא בצורת מעוין - ברור...) שגורמת לו להיראות קטן אפילו יותר. ניסיתי להתנחם בתצוגה העילית הצבעונית, אבל למרות לא מעט קילומטרים, בגלל המסגרת והגוון הכהה שלו הוא לא הצליח "להיעלם" וכל הזמן בלט בנוכחות שלו. המדרך לרגל שמאל צר מדי לטעמי, הפקדים של בקרת השיוט נסתרים לחלוטין ועם די הרבה פונקציות - זה לא משהו שמתפעלים על עיוור.

DS3 CROSSBACK: נהיגה ראשונה. קינן כהן, ניר בן טובים
מרווח טוב מאחור, לא חריג לקבוצתו/ניר בן טובים, קינן כהן

המרווח במושב האחורי בסדר גמור ביחס לקבוצה שלו, 256 ס"מ בבסיס הגלגלים זה לא מספר שמעיף את הראש. יש תאורה אישית, לא יציאות מיזוג. מה שמפריע פה זה לא זה, זוכרים את הקיפול בפח בחלק האחורי? זה כן - פשוט "סוגר" ומחשיך את התא, אני מניח שלילדים זה יפריע אפילו יותר. 350 הליטרים של תא המטען הכילו שתי מזוודות בינוניות ונותר עוד מקום מלמעלה.

DS3 CROSSBACK: נהיגה ראשונה. קינן כהן, ניר בן טובים
350 ליטרים בתא המטען/ניר בן טובים, קינן כהן

זכות ראשונים

אצל הצרפתים, כמו אצל הצרפתים גינוני כבוד הם חלק מהעסק. לכן, על אף שאת הפלטפורמה של ה- DS3 CROSSBACK מקבלת גם פיג'ו 208 החדשה - נותנים כבוד למותג היוקרה וכאן נעשה בה שימוש לראשונה. היא גם הראשונה לקבל את השיפור האחרון למנוע ה-1.2 ליטר שלושה צילינדרים טורבו והשילוב שלו עם תיבת 8 הילוכים פלנטרית. שיפור שהמשמעות שלו הוא רמת ההספק החדשה שמצטרפת ומחלצת ממנו 155 כ"ס ו-24.5 קג"מ. בנוסף אליה יש גם את רמת ההספק הרגילה של רמות הבסיס שעומדת על 130 כ"ס ו-23.5 קג"מ.

אנחנו מתחילים את הסיבוב שלנו לכיוון המורדות הדרומיים של האלפים בגרסת ה-130 כ"ס. עם 1,200 ק"ג על המשקל ה- DS3 CROSSBACK לא מתקשה לזוז בקצב זריז. צליל שלושת הצילינדרים מלווה את הנסיעה בגרגור מאופק. הצליל הייחודי הזה דווקא מסתדר עם כל המסר של המכונית הזו. רק כאשר ממש מכבידים את הרגל ולוחצים את המנוע מתחילים לשמוע אותו מתאמץ - מכל מקום, הבידוד טוב מאוד ואין כל זכר לרעידות או משהו דומה. אם יכלו לטפל גם במערכת העצור-סע שמעירה את המנוע ברעד פתאומי ולא נעים זה היה מצוין. תיבת ההילוכים מדפדפת מהר וחלק בין שמונת יחסי ההעברה, מה שאומר שהיא תמיד ברצועת כוח זמינה ואם צריך היא קופצת שניים ושלושה הילוכים כדי להאיץ לעקיפה במעלה.

DS3 CROSSBACK: נהיגה ראשונה. יצרן, אתר יצרן
לגרסת ה-130 כ"ס אין שום בעייה להתנייד גם בכבישים ההרריים, זו עם 155 הסוסים כבר זריזה יותר משמעותית/אתר יצרן, יצרן

אחרי החלק הזה, עברנו לגרסת 155 כ"ס. ההבדל בין השתיים מוחשי מאוד. זה לא שאנחנו עכשיו משאירים פסי גומי בכל יציאה מהמקום, אבל בהחלט מרגישים שכאן יש יותר עזוז וששון. רצועת הכוח בשרנית יותר והמכוניות מייצרת יותר קצב באמצעות המנוע ולא בלהטוטי תיבת ההילוכים. העקיפות מהירות יותר והמשיכה ביציאה מהעיקול נחושה יותר. ההיגוי מהיר וישיר, מפתיע בחדות לאור הנסיעה הנינוחה שהיא הפגינה קודם. אבל זה לא שמשם העסק ממשיך לאיזו מערכת יחסים סוערת. למכונית הזו יש כל מה שצריך כדי לצלוח פניות בנחת ובטיחות, עם המון אחיזה ושליטה בזוויות הגלגול - אבל אין מה לחפש כאן תקשורת, משוב, משובה או הנאה.

DS3 CROSSBACK: נהיגה ראשונה. קינן כהן, ניר בן טובים
זו כבר ה- E-TENSE החשמלית לחלוטין/ניר בן טובים, קינן כהן

באזזזז

במהלך ההשקה גם פגשנו את הגרסה החשמלית של ה- DS3 CROSSBACK קוראים לה E-TENSE. היא הסנונית של מכוניות חשמליות לחלוטין של המותג, אלו שלמעשה הולכות להרכיב את כל קו הדגמים משנת 2025 ואילך. הסוללה בקיבולת של 50 קילוואט-שעה ובהספק של 100 קילוואט (מקביל ל-136 כ"ס). המכונית בה נהגנו הינה למעשה עדיין אב טיפוס ועל כן "מסלול הנהיגה" היה במתחם סגור בשטח המלון - אז הרבה תובנות דינאמיות אין לנו. מה שכן יש הוא דמיון רב עד כדי זהות מוחלטת לגרסת הבנזין בכל הקשור לתא הנוסעים. אבל חשוב יותר - בתא המטען, גם הגרסה החשמלית מציגה 350 ליטרים בתא המטען בזכות אריזה קומפקטית של הסוללות במיקום של מיכל הדלק במכונית הרגילה מתחת למושב האחורי. הטווח המוצהר הוא 320 ק"מ, יש אחריות ל-8 שנים או 160 אלף קילומטרים לסוללות, היא תוצג רשמית בסוף השנה וצפויה להגיע אלינו בשנה הבאה.

DS3 CROSSBACK: נהיגה ראשונה. קינן כהן, ניר בן טובים
אני לא בטוח כמה זמן ההגה הלבן הזה יישאר ככה, אבל זה נראה ממש טוב/ניר בן טובים, קינן כהן

אחרת בשוק של אחרות

DS3 CROSSBACK נכנסת לתחרות ישירה מול שתי מכוניות שמגיעות מבתים מבוססים היטב. אודי Q2 ומיני קאנטרימן. לכל אחת מהם "קייס" רציני בהתמודדות ש-DS תצטרך לפצח. הראשון הוא סמל הטבעות באודי, או לפחות התדמית שהוא מציג והאייקוניות של הקאנטרימן והמותג מיני. אז כדי להתמודד מול תפיסת המותג של אודי היא תצטרך לחכות עוד כמה שנים ועם כל הכבוד ל-DS המקורית, גם מיני האורגינלית היא סמל לא קטן - קל זה לא יהיה.

אבל מה שיש לה זו גישה אחרת לגמרי, DS החליטו, ובצדק, לא להילחם במותגי היוקרה בהתנגשות חזיתית, אלא למצוא איזו "דרך בורמה" ייחודית כדי ללכוד לקוחות שנמשכים לאחר, לשונה ולמיוחד. הם עשו את זה באח הגדול ושחזרו את זה כאן, עם אפילו קצת יותר תעוזה. DS3 CROSSBACK אורזת למימדים קומפקטיים את הייחודיות של המותג הזה ומשפריצה סביבה ניחוח של שאנל 5.

DS3 CROSSBACK: נהיגה ראשונה. יצרן, אתר יצרן
עוד מעוינים לאוסף/אתר יצרן, יצרן

ברמה העניינית, להוציא הנקודות שהיא מפסידה פה ושם בהנדסת האנוש בשל הייחודיות הזו - היא לא נופלת בשום סעיף מהמתחרות, אפילו מציגה יתרונות לא מעטים בהיבט איכות החומרים, האבזור והנוחות. למשהו האחר הזה שהיא מביאה איתה עשוי להיות ביקוש הרבה יותר גבוה מהתנהגות כביש או ביצועים דווקא בקרב הקהל הצעיר יותר אליו היא מכוונת. הכלי השני יהיה המחירים שאמנם צפויים להיות דומים לאלו של המתחרות שלה ולהתחיל בגזרת 170-180 אלף השקלים וצפונה, אבל כמו ב- DS7 CROSSBACK תהייה מאובזרת יותר מהמקבילות לה.

DS3 CROSSBACK: נהיגה ראשונה. קינן כהן, ניר בן טובים
DS3 CROSSBACK: נהיגה ראשונה/ניר בן טובים, קינן כהן

על הצד הטכני: DS3 CROSSBACK

מנוע, הנעה: בנזין, טורבו, 3 צילינדרים, קדמית
נפח: 1,199 סמ"ק
הספק/סל"ד (כ"ס): 155/5,500
מומנט/סל"ד (קג"מ): 24.5/1,750
תיבת הילוכים: אוטומטית, 8 הילוכים

מידות:
אורך (ס"מ): 419
רוחב (ס"מ): 179
גובה (ס"מ): 153
בסיס גלגלים (ס"מ): 256
תא מטען: 350 ליטרים

ביצועים:
תאוצה 0-100: 8.2 שניות
מהירות מירבית: 208 קמ"ש

מתחרות:
אודי Q2, מיני קאנטרימן

מועד הגעה משוער:
רבעון שלישי 2019

מחיר משוער:
החל מ-170-180 אלף שקלים

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    7
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully