נהיגה ראשונה: קיה X סיד. יצרן, אתר יצרן
נהיגה ראשונה: קיה X סיד/אתר יצרן, יצרן

קרוסאובר בניחוח אחר

10.9.2019 / 9:58

בלהט העולמי של השקת קרוסאוברים אורבניים, קיה בוחרת בנתיב שונה מהמקובל; לא עוד כאילו-שטח, עכשיו זה כאילו-קופה. התוצאה יפה לעין ואנחנו טסנו למרסיי כדי לבדוק איך היא נוסעת?

כולם רוצים קרוסאוברים, כולם רוצים ייחוד, כולם רוצים נוכחות בכל פלח שוק. לקיה יש היצע קרוסאוברים מרשים למדי, החל בסטוניק העירוני-קטן, עבור בנירו ההיברידי, דרך ספורטאז' ששינה את ההיסטוריה המוטורית בישראל, וכלה בסורנטו הגדול וזה בלי להזכיר את הטלורייד הענקי שאינו משווק בישראל ואת הסלטוס שעוד לא כאן.

אבל ביקשו הקוריאנים להיות נוכחים גם בפלח השוק של הקרוסאוברים הקומפקטיים וכך נולד XCeed, על בסיס המשפחתית הקומפקטית סיד. כדי להתבלט מן ההמון הסוער הלכו מעצבי קיה על תצורה ספורטיבית, אלגנטית יותר מהריבועיות המקובלת בעולם הקרוסאוברים. X-סיד מפלרטט עם עולמות ה-Coupe, מנסה להגדיר קטגוריה חדשה (CUV הם קוראים לזה). מארגני ההשקה דיברו על מרצדס GLA, אני הייתי משווה אותו יותר לטויוטה CHR, המתהדר בעיצוב לוחמני. מחיר הגרסה המאובזרת עשוי להגיע ל-150,000, תהיה גם גרסת כניסה זולה יותר.

נהיגה ראשונה: קיה X סיד. רמי גלבוע, רמי גלבוע
יחידות תאורה מקוריות, כונסי אוויר רעבתניים, ה X-סיד נותן הופעה/רמי גלבוע, רמי גלבוע

הכל זהב

לא רק מכוניות המבחן נצבעו ב-Quantum Yellow בוהק, כך גם עיטורי תא הנוסעים שנעו בין זהב מתכתי לבין צהוב-משי; הרחיקו לכת פרנסי ההשקה וצבעו בצהוב גם את עניבות וחגורות אנשי הצוות, אפילו ציפורני הדיילות נמשחו בלק צהוב... זה נשמע כמו קוריוז מיתוגי, אבל זה גם משקף את תשומת הלב הגדולה שהעניקו אנשי קיה לעיצוב ה-X-סיד. אנשי קיה משקללים את סעיף העיצוב כמהווה 64% משיקולי הלקוח; אל תשאלו אותי איך הם מדדו 64% אבל אין ספק, שהעיצוב החיצוני הוא מרכיב קריטי בהצלחת קרסואובר מודרני.

נהיגה ראשונה: קיה X סיד. יצרן, אתר יצרן
הצללית מתוחה ואלגנטית, לא משדרת שטח קשוח/אתר יצרן, יצרן

כאמור, ה-X-סיד מתבסס על הפלטפורמה המשפחתית של קיה סיד, על גביה כבר יושבים שלושה מרכבים: סיד רגילה, סיד סטיישן, סיד ProCeed (סטיישן ספורטיבי שלא יגיע לישראל, עקב מחירו הגבוה) ועכשיו, X-סיד החדשה לחלוטין. בסיס הגלגלים נשאר 265 סנטימטרים אבל המרכב הוארך ב-6 ס"מ מאחור, 2.5 סנטימטרים מלפנים. הרוחב גדל ב-2.6 סנטימטרים והגובה צמח ב-4.8 סנטימטרים - חלקם במרווח הגחון, חלקם בהגדלת הצמיגים. הקוריאנים גאים להצהיר כי רק שתי הדלתות הקדמיות זהות לאלה של סיד המשפחתית, שאר המרכב חדש לחלוטין.

נהיגה ראשונה: קיה X סיד. רמי גלבוע, רמי גלבוע
החישוקים החדשים מרשימים מאוד. באירופה נמכרת גם גרסת 16-אינץ', מן הסתם נוחה יותר/רמי גלבוע, רמי גלבוע

מספרים אלה אינם אומרים הרבה, אבל המרכב החדש שונה מאוד משלושת חבריו למשפחת סיד, וגם מהמקובל בקטגוריית הקרוסאוברים המודרניים. X-סיד נטש את קונספט הכאילו-שטח המדגיש קווים מחודדים וישבן רבוע, והוא מתוח ואלגנטי מאוד. אנחנו כבר התחלנו לראות מרכבים מעוצבים ודרמטיים מקיה, וזה שלו הוא אולי השיא שלהם, החרטום מגולף ורווי בכונסי אוויר, אבל הם לא מאיימים. פנסי ה-LED יחודיים בעיצובם המזוגזג, זו לא עוד גרסה ל'עיני החתול' המקובלות היום. 'אף הנמר' המשפחתי של קיה עודן וצומצם, לשמחתי.

נהיגה ראשונה: קיה X סיד. יצרן, אתר יצרן
נהיגה ראשונה: קיה X סיד/אתר יצרן, יצרן

מכסה המנוע הוגבה ביחס לזה של סיד המקורית, מעניק ל-X-סיד תחושה כוחנית יותר. X-סיד נועלת צמיגי 235/45R18 יפים וספורטיביים, בוודאי עם החישוקים החדשים וכנפונים שחורים אלגנטיים. קורת הגג הקדמית נמוכה ומשופעת, קצת מפריעה לכניסה וליציאה מהרכב. בתחתית המרכב יש מדרגה סמלית וחיבור הגג לאחורי המכונית, מגולף, מקומר ומבוצע ברמה שלא הייתה מביישת יצרן פרימיום מכובד. מראה ה'קופה' מחייב חלון אחורי משופע למדי, במידה שאינה מפריעה את מרחב הפנים במושב האחורי. מאחור בולט לעין כאילו-מגן-גחון אחורי כסוף, ובתוכו שני כאילו-מפלטים טרפזואידים; המפלט האמיתי מתחבא מלמטה...

נהיגה ראשונה: קיה X סיד. יצרן, אתר יצרן
נוח, מאובזר, משובב את הלב בגרסה הצהובה. לישראל לא יגיע הצג הגדול שבתמונה, נסתפק ב-8 אינץ'/אתר יצרן, יצרן

מה השתנה בפנים?

תא הנוסעים דומה לזה של הסיד הרגילה; סביבה נעימה ומודרנית למראה, אם כי לא בעלת מעוף. החומרים איכותיים במידה סבירה, כי לא יוצאי דופן. יש מרחב פנים טוב לארבעה ותא מטען נפתח חשמלית, שגדל ל-426 ליטרים מכובדים. גג שמש פנורמי מעצים את תחושת הפרימיום. עדיין לא ידוע באיזו רמות גימור תגיע X-סיד לישראל אבל את ליבנו כבשה חבילת הקישוט הצהובה. היא כוללת גימורי אלומיניום צהובים מסביב לפתחי האוורור ומסך המולטימדיה המרכזי, תפירת ריפוד עליזה בחוטים צהובים, גימורים צהובים בדלתות, ריפודי עור... הנגיעות הצהובות מפיגות את קדרותו השחורה של תא הנוסעים הסטנדרטי.

נהיגה ראשונה: קיה X סיד. יצרן, אתר יצרן
המרחב טוב לשניים, הגג מפריע מעט בכניסה/אתר יצרן, יצרן

מסך המולטימדיה המרכזי בגודל 10.25 אינץ' הוא אופציה בתשלום, לישראל יגיעו ה- X-סיד עם צגי 8 אינץ' מספקים. מתחת לצג המרכזי יש שורת מתגים חשמליים לתפעול מערכות הרכב. נמוך יותר נמצא מזגן אוויר בעל מתגים מקובלים, אם כי בעיצוב מיושן ביחס לשאר הרכב. מול עיני הנהג ומאחורי ההגה מותקן צג 12.3 אינץ' מרהיב עין, חריג בקבוצת הקרוסאוברים הקומפקטיים. הצג בהיר ונעים, מאפשר לעבור בין שתי תצוגות, בעתיד יתווספו עוד אופציות. יש גם טעינה אלחוטית לסמארטפון.

תנוחת הישיבה מצויינת עם תצפית טובה קדימה, מושב הנהג, לפחות כאן, מחושמל. מאחור יש מרחב טוב לשני מבוגרים שיהנו מיציאות מיזוג. עמודי הגג המלוכסנים מלפנים ומאחור, מקשים מעט על כניסת בעלי גוף. קיה X-סיד גדושה בטכנולוגיות בטיחותיות מהמילה האחרונה, בלימה ושמירת נתיב אוטונומיות, זיהוי שטח מת, בקרת שיוט אדפטיבית וסיוע בחניה, הכל כלול, יש גם זיהוי מכוניות בשטח מת וזיהוי תמרורים.

נהיגה ראשונה: קיה X סיד. יצרן, אתר יצרן
426 ליטרים בתא המטען/אתר יצרן, יצרן

לדרך

בהתחשב במראה הספורטיבי ובגובה המצומצם (כ-15 ס"מ פחות מספורטאז'), ניגשנו אל ה-X-סיד בציפייה להתנהגות כביש טובה מזו של קרוסאובר רגיל. קיה X-סיד תגיע לישראל עם מנוע 1.5 ליטר בנזין טורבו, 140 כוח סוס, 9.5 שניות מאפס ל-100. באירופה הוא יוצע עם מבחר מנועים עשיר יותר, כולל דיזלים. בשולי ההשקה נהגנו בגרסת 1.6 ליטר טורבו 204 כוח סוס, מכונית זריזה ומענגת מאוד - אבל מחירה המצופה אינו מצדיק לייבא אותה לישראל. בשנה הבאה תוצג גרסה היברידית נטענת.

מנוע ה-1.4 ליטר מספק לחלוטין את הסחורה, מזפזפ את ה X-סיד בקלות גם במהירויות הקרובות ל-150 קמ"ש (מהירות מרבית מוצהרת, 200 קמ"ש). תיבת 7 הילוכים כפולת המצמדים קצת איטית, מצב 'ספורט' משפר את המצב. מכיוון שבכל זאת זו לא מכונית ספורטיבית, הרגשנו מסופקים עם ביצועי המנוע. מחלקתNVH עשתה עבודה מצויינת; ה X-סיד שקטה מאוד, אין רעשי רוח, וגם צמיגי הקונטיננטל ספורט קונטקט-5 שקטים להפתיע. על פי קיה, ה X-סיד שקטה במחצית הדציבל מגרסת ה-5 דלתות הרגילה, לא מדדנו.

נהיגה ראשונה: קיה X סיד. יצרן, אתר יצרן
בלי להיות ספורטיבית מושחזת, X-סיד מענגת לנהיגה מהירה ורהוטה/אתר יצרן, יצרן

גם המתלים זוכים לציון גבוה; צמיגי החתך-45 עלולים להיות ברוטליים במהירות נמוכה על גדודיות מוגזמות אבל בדרך כלל, נוחות הנסיעה מצוינת. במהלך ההשקה צלחנו קטעי כביש הרריים בהם התרשמנו לטובה מהתנהגות הכביש; הרבה תחושה מההגה אין אבל עם אחיזה מצוינת של צמיגי ה'קונטיננטל קונטקט' האוטו שש לצלול לפנייה. יחד עם זאת הוא יציב ואינו מתרגש משינויי כיוון וגלי אספלט, המוטות המייצבים שומרים את המרכב מאוזן. יש באמפ-סטופ הידראוליים המשפרים את שיכוך מפגעי כביש קיצוניים. את התנהגות הכביש הטובה נייחס לעבודת המהנדסים אבל גם לעובדה האלמנטרית שרכב נמוך יותר, הוא גם יציב יותר. כמה פשוט זה יכול להיות, בעולמם המוגבה של קרוסאוברים 'רגילים'?

נהיגה ראשונה: קיה X סיד. יצרן, אתר יצרן
נהיגה ראשונה: קיה X סיד/אתר יצרן, יצרן

מתי בישראל?

X-סיד יגיע אלינו לקראת סוף השנה, מחירו צפוי לנשוק ל-150,000 שקלים בגימור פרימיום, קצת פחות בדגמי הכניסה. זהו קרוסאובר שונה מהשטנץ המקובל, הוא רגשי ואלגנטי, משדר מכובדות בשלה מהמקובל בקבוצת הקרוסאוברים. באירופה מצופה X-סיד להיות להיט מכירות גדול אבל אני משער שבישראל, היקף המכירות יוגבל על ידי תג מחיר גבוה יחסית. מצד שני, X-סיד מביא עיצוב חדש לקטגוריה שכבר עייפה ממרכבי כאילו-שטח צעקניים. אין לי ספק שעיצובו הייחודי של X-סיד יביא לקיה לקוחות עירוניים שלא הגיעו אליה עד היום.

נהיגה ראשונה: קיה X סיד. יצרן, אתר יצרן
שונה מספיק כדי להיות מיוחדת, האם זה באמת מה שלקוחות יחפשו?/אתר יצרן, יצרן

על הצד הטכני: קיה X-סיד 1.4 ליטר

מנוע, הנעה: בנזין טורבו 4 בוכנות, הנעה קדמית
נפח מנוע (סמ"ק): 1,353
הספק/סל"ד (כ"ס): 140/6,000
מומנט/סל"ד (קג"מ): 24.7/1,500
תיבת הילוכים: כפולת מצמדים, 7 הילוכים

מידות:
אורך (ס"מ): 439
רוחב (ס"מ): 183
גובה (ס"מ): 149
בסיס גלגלים (ס"מ): 265
תא מטען (ליטרים): 426

ביצועים:
תאוצה 0-100 (שניות): 9.5
מהירות מרבית (קמ"ש): 200


מועד הגעה משוער:
סוף 2019

מתחרים:
בחו"ל: פורד פוקוס אקטיב, סקודה אוקטביה סקאוט. בארץ: טויוטה CHR, הונדה HRV


מחיר משוער:
140-150 אלף שקל

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully