נהיגה ראשונה: מרצדס GLB. יצרן, אתר יצרן
נהיגה ראשונה: מרצדס GLB/אתר יצרן, יצרן

קומפקטי בחוץ, חכם בפנים

5.12.2019 / 9:30

שליש ממכירות מרצדס מתבססות על קרוסאוברים, והנה מגיע עוד אחד... GLB שונה מהשאר בכך שהוא מצליח לדחוס למרכב קומפקטי שבעה מושבים, וגם יומרות שטח צנועות. נסענו לספרד לראות כיצד הוא עומד בהבטחותיו

תלוי באיזה צד של המתרס אתם עומדים, אבל על דבר אחד אין ויכוח: אופנת או מגפת הקרוסאוברים משתוללת. היצרנים מחפשים בידול ופיתוי, כדי להעמיק ולנגוס בעוגה.

מבחינת מיצוב הדגמים הפנימי של מרצדס נדחק GLB החדש בין GLA לבין GLC, מידותיו קרובות מאוד לאלה של GLC היוקרתי יותר; ה-B קצר מה-C ב-22 מילימטרים אבל הוא גבוה ממנו ב-24 מילימטרים, ומרכבו זקוף יותר. המרכב הרבוע מאפשר לדחוק לתא המטען שורה שלישית של מושבים, מה שעושה את GLB החדש לחלופה נגישה יחסית למשפחות מרובות מזוודות. "נגישה יחסית" אולי, אבל בוודאי לא "זולה"; סביר לשער כי עבור המרצדס הזה נתבקש לשלם בסביבות 300,000 שקלים, לגרסאות בסיס. זה לא זול אבל עדיין, כמחצית ממחירו של GLE העולה מעל 600,000 שקלים.

נהיגה ראשונה: מרצדס GLB. יצרן, אתר יצרן
הישבן הרבוע מאכסן שורת מושבים שלישית. קו המותניים נמוך יחסית/אתר יצרן, יצרן

במבט ראשון

עיצובו של ה-GLB אינו נופל למלכודת האקטואלית של מרכבים אירודינמיים מלוכסנים, בעלי פנסים מחודדים וחלונות צד מצומקים. ה-GLB הולך לכיוון של רכבי שטח קלאסיים; הוא רבוע ומוצק, יחידות התאורה מלבניות, הגג נמתח לאחור ללא שיפוע המנסה להזכיר מרכבי 'קופה'. קו המותניים הנמוך משאיר שטח חלונות משמעותי כולל מדרגה המתרוממת מעדנות לקראת הזנב, אהבתי. העיצוב שונה מהשטאנץ המקובל והוא עשוי לקסום למי שמחפש שימושיות מירבית, ומפנטז קצת על שטח-לכאורה.
עיצוב החזית מודרני עם יחידות תאורה מפוארות, מגן גחון סימלי, ולוגו מרצדס ענקי על החרטום. מכסה המנוע חרוץ בשני קפלי פח מרשימים.

מרצדס GLB/יצרן

הגריל הקדמי של דגמי 200 ו-250 מגיע עם פסי כרום אופקיים ומסיביים. בגרסת AMG הספורטיבית הם אנכיים, סתם שיהיה לכם קל להבחין. הגישה השימושית מקנה ל-GLB תחושת מסיביות שאני אוהב, כך גם הישבן המתהדר בשני צינורות מפלט, וגגון המסעות המתבקש על הגג. אנשי מרצדס מדגישים את שימושיותו הרבה של ה-GLB, וגם את יכולות השטח של דגמי 4-MATIC; המרכב הקובייתי תומך בגישה זו, ומעניק ל-GLB ייחוד עיצובי משלו, בקטגוריה המוצפת במרכבים אלגנטיים מדי.

נהיגה ראשונה: מרצדס GLB. יצרן, אתר יצרן
גרסת AMG אדומה ולוהטת, במונחים של קרוסאובר/אתר יצרן, יצרן

חדר המשפחה

עם 4.63 מטרים מפגוש לפגוש, ה-GLB קצר בסנטימטרים ספורים מרכבי 5+2 עממיים יותר כמו אאוטלנדר, קודיאק או סנטה פה. את מה שהוא מחסיר בסנטימטרים משלים המרצדס בתא נוסעים מפואר ומפנק, מודרני לחלוטין. דיפוני הפלסטיק הנמוכים פחות מרשימים אבל כל מה שנמצא מעל קו הברכיים, מבוצע ברמה הגבוהה ביותר. עור, פלסטיק ואלומיניום מצוינים, תפורים במדויק ובגימור קפדני. מה שתופס את העין הם חמישה פתחי מזגן כסופים, דמויי טורבינה; הם לא רק בולטים לעין אלא גם שימושיים לתפעול, מצוידים בתאורת לד המשתנה על פי טמפרטורת המזגן.

נהיגה ראשונה: מרצדס GLB. יצרן, אתר יצרן
לוח המחוונים מושקע ואפקטיבי. צג ענקי נפרש לרוחב המכונית, פתחי מזגן מרשימים, הנדסת האנוש רהוטה, אם כי גדושה/אתר יצרן, יצרן

מעליהם משתרע צג מולטימדיה ענקי מקיר אל קיר, זכוכית נטולת מסגרת המורכבת מזוג מסכי 10.25 אינץ' (או 7-אינץ', תלוי מה ייבחר היבואן להביא לארץ). המסכים נראים כיחידה אחת בהירה וצבעונית, מעניקים שליטה מלאה על מערכות הרכב, ניווט וכיו"ב. מרצדס לא וויתרה על מתגים פיסיים נוחים וברורים, למי שאינו אוהב לצלול למעמקי התפריטים. יש גם משטח מגע ופקדי הגה קלאסיים.

נהיגה ראשונה: מרצדס GLB. יצרן, אתר יצרן
שורת המושבים השלישית מספיקה להסעת נוסעים הקצרים מ-1.70 מטרים. התצפית החוצה טובה, יש ארבעה חיבורי איזופיקס למושבי פעוטות/אתר יצרן, יצרן

עם בסיס גלגלים מרשים של 283 סנטימטרים ודפנות אנכיות יחסית, לא חסר מקום על סיפון ה-GLB. המושבים הקדמיים נרחבים ומחושמלים, בגרסת 200 מחושמל רק מושב הנהג. קל למצוא תנוחת ישיבה טובה, למרות שתמיכה ארגונומית מושלמת מצאנו רק במושביה הספורטיביים של גרסת AMG. תנוחת הישיבה גבוהה יחסית, חגורת המותניים הנמוכה משאירה תצפית טובה החוצה (למרות קורת גג שמאלית, עבה מדי לטעמי). בשורת המושבים השנייה יש מרחב מצוין הודות לגג שאינו משתפל מטה, ומרווח ברכיים מצוין - כולל הטיית משענת והזזת המושב על מסילה, קדימה-אחורה. חומרי הדיפון טובים, יש שפע שקעי טעינה, וגג השמש הגדול מכניס אור.

נהיגה ראשונה: מרצדס GLB. יצרן, אתר יצרן
שימוש בשבעת המושבים משאיר תא מטען מצומצם/אתר יצרן, יצרן

ייחודו של ה-GLB הוא בשורת המושבים השלישית, האמורה להכיל שני נוסעים בגובה עד 1.68 מטרים. לא ניסיתי להידחק פנימה אבל זה נראה לגמרי לא רע, בוודאי לקצרי קומה שאינם יוצאים למסע חוצה יבשות. הכניסה לאחור לא הכי קלה (כבר אמרנו, אפילו אאוטלנדר ארוך מה-GLB בשבעה סנטימטרים), אבל נוסחת 5+2 תקסום ללקוחות רבים. ה-GLB מיוצר גם בגרסת 5-מושבים, לישראל יגיעו רק דגמי 5+2. תא המטען גדול מאוד; עם חמישה מושבים פתוחים יש לך 560 ליטר, שבעה מושבים ישאירו רק 179, לגמרי לא רע. קפל את שתי שורות המושבים ותוכל להשליך פנימה 1,755 ליטרים.

נהיגה ראשונה: מרצדס GLB. יצרן, אתר יצרן
נהיגה ראשונה: מרצדס GLB/אתר יצרן, יצרן

תחנות הכוח

מרצדס מציעה באירופה שלושה מנועי דיזל שלא יגיעו לישראל; אצלנו יככבו גרסת הבסיס 200 GLB עם מנוע 1.3 ליטר 163 כ"ס, וגרסת 250 GLB עם מנוע 2.0 ליטר המפיק 224 כ"ס. מאוחר יותר תצטרף גרסת 35AMG עם אותו בלוק מנוע 2.0 ליטר, המוגבר ל-306 כ"ס. קצת מצחיק לחשוב על מרצדס 7-מושבים, החמושה במנוע זערורי בנפח 1.332 סמ"ק... צחקנו וצחקנו, וכאשר יצאנו לדרך הפסקנו לצחוק. המנוע הזה עובד היטב בחרטום GLA קטנה, אבל כאן הוא מתייסר עם משקל עצמי של 1,555 קילוגרם. זה לא שהוא לא נוסע; ה-1.3 ליטר מאיץ מאפס ל-100 ב-9.1 שניות, משייט בקלילות ב-150, ויגיע גם ל-207 קמ"ש. אבל הוא עובד קשה דרך תיבת 7 ההילוכים כפולת המצמד. נוסק תדירות לסל"ד גבוה, ולא עושה חסד עם רמת העידון הכללית של המרצדס החדשה.

נהיגה ראשונה: מרצדס GLB. יצרן, אתר יצרן
נהיגה ראשונה: מרצדס GLB/אתר יצרן, יצרן

התחושה לא נעימה גם בשיוט רגוע בכביש בינעירוני, בעקיפה, ובוודאי עם שבעה בני אנוש על הסיפון. כבר ראינו מכוניות רועשות ומחוספסות יותר אבל במחירו הצפוי של הקרוסאובר החדש, אני חושב שהמנוע הזה חלש וקטן מדי - אלא אם אתה נוסע בעיקר בעיר ומאוד רגוע, ולנסיעות קצרות מחוץ לאיזורים הרריים. עם זאת, ה-200 יהיה הדגם הזול ביותר ויהיו רבים שהתקציב יכוון אותם לגרסה זו.

למי שפחות מאותגר תקציב, נמליץ בחום על ה-250GLB. עם תוספת של 61 כ"ס ו-10 קג"מ ה-250 מגלח שתי שניות מאפס ל-100, הוא זריז וקליל יותר, אינו מתאמץ ולא מרעיש. מנוע 2.0 ליטר המוגדש עושה חסד עם השלדה המצוינת והמתלים האדפטיביים, אשר יגיעו לישראל רק כתוספת בתשלום, חבל. בתור קרוסאובר מוגבה, ה-GLB לא ישחיז צמיגים בנס-הרים אבל הוא מאפשר נסיעה מהירה וזורמת, עם פוטנציאל טוב להנאת נהיגה - גם עם המשפחה על הסיפון.

נהיגה ראשונה: מרצדס GLB. רמי גלבוע, רמי גלבוע
מצב 'אישי' מאפשר בחירה נפרדת בין מאפייני המנוע-גיר, היגוי, מתלים, ESP/רמי גלבוע, רמי גלבוע

ה-GLB מציע בחירה בין כמה מצבי נהיגה, אהבנו את מצב 'קומפורט' הנוח מאוד לנהיגה עירונית או בכביש משובש. לנהיגה תובענית יותר ניתן להקשיח אותו למצב 'ספורט' אבל פיתרון הזהב נמצא בנבכי מצב Individual; הצבנו מתלים והיגוי על 'ספורט', מנוע ותיבת הילוכים על 'רגוע', וזכינו בטוב בכל העולמות. במצב זה ספג הקרוסאובר הגמלוני את מהמורות הכביש, שמר על זויות גלגול מינימליות, שמח להיכנס לפניות, בלם היטב - ברמה שאמורה לספק נהג הרוכש לעצמו את חבילת הפשרות הכרוכה בכל קרוסאובר מוגבה. איני אוהב את מנוף ההילוכים של מרצדס, מוט פלסטיק דקיק המזדקר מגלגל ההגה; הוא מתפקד בסדר גמור, אבל לא נראה כמו משהו ששייך לרכב פאר.

דגמי 250 GLB שבהשקה היו מצויידים בהנעת 4X4 4MATIC, לא ידוע האם יגיעו לישראל בהנעה זו. מאליו יובן שמערכות הבטיחות חוגגות כולל בלימה אוטונומית, שמירת נתיב, התרעה על שטחים מתים, ומערכת בקרת יציבות היסטרית למדי.

נהיגה ראשונה: מרצדס GLB. יצרן, אתר יצרן
נהיגה ראשונה: מרצדס GLB/אתר יצרן, יצרן

קצת אקשן!

גרסת AMG 35 4MATIC ייצגה את הצד השובב של סדרת GLB; זו לא AMG לוהטת שתחרוך את הוקנהיים, אבל היא תעניק לך את האופציה להוריד את הילדים בבית הספר, ולהפליג לנהיגת כיף רצינית. מנוע ה-2.0 ליטר של AMG מפיק 306 כ"ס ו-40 קג"מ, הוא נועל צמיגי 21-אינץ' בחתך 35 ספורטיבי, ויש לו אופציה למצב "ספורט פלוס" המקשיח עוד יותר את כל החבילה. אני משער שה'פלוס' מתאים לימי מסלול, על הכביש הציבורי הוא היה נוקשה עד כדי אלים.

נהיגה ראשונה: מרצדס GLB. יצרן, אתר יצרן
מתלים מוצקים וצמיגי 21 אינץ' בחתך 35, מעניקים ל-AMG יכולות מרשימות ומענגות/אתר יצרן, יצרן

ב'ספורט' רגיל היה ה-AMG משובב לב. נעלמה הכבדות הקרוסאוברית, המנוע רעם ושיגר אותנו מפנייה לפנייה, הצמיגים והבלמים היו מדויקים וחדים. ה-AMG לא נתן לי תחושה של 5.2 שניות מאפס למאה, אני חושב שזה נתון קצת אופטימיסטי; אבל עבור מי שצריך שבעה מושבים ורוצה נהיגה ספורטיבית, ה-35AMG הוא רכב נחשק מאוד. עם משקל עצמי של 1,700 קילוגרם ורק 50% מהכוח המופנים לגלגלים האחוריים, אל תצפו להחלקות כוח של AMG 'קלאסית'...

נהיגה ראשונה: מרצדס GLB. יצרן, אתר יצרן
למרות פונקציות השטח המתוחכמות, איני צופה לראות בנגב שיירות של GLB עם אוהלי גג/אתר יצרן, יצרן

קצת שטח?

אנשי מרצדס דיברו רבות על יכולות השטח של דגמי GLB בעלי הנעה כפולה, ואף הכינו לנו מסלול שטח קצר. מסלול האנדורו התפתל בין הרי אנדלוסיה והוא כלל שבילים טרשיים משובשים, שיפועי צד רציניים וכמובן, מכשול הצלבות המאפשר לנופף גלגלייך באוויר.

חבילת השטח של GLB מתבססת אך רק על אלקטרוניקה - אין הילוך כוח או בולמי אוויר, רק ניהול שונה של תיבת הילוכים ומערכת בקרת המשיכה, ותצוגה גרפית מושקעת על צג המכונית. טיפסנו, ירדנו, בלמנו, היה נחמד - אבל אני לא חושב שמישהו יוריד את המרצדס הזה לשטח רציני. עם זוויות מרכב רדודות ומרווח גחון של 20 ס"מ בלבד, הגאדג'טים האלקטרוניים נחמדים - אם כי ראינו ביצועי שטח טובים יותר, בקרוסאוברים הבריטיים של לנד רובר בצידה השני של תעלת לה-מאנש.

נהיגה ראשונה: מרצדס GLB. יצרן, אתר יצרן
היי אמא, גם אני יודע לעמוד על שלושה גלגלים!/אתר יצרן, יצרן

כוכב חדש

בעולם הקרוסאוברים התחרותי, מרצדס GLB עונה במדוייק לשלוש הגדרות נחשקות: קרוסאובר + קומפקטי + 7 מושבים. איני בטוח שהוא עונה גם להגדרה הרביעית, מחיר אטרקטיבי... ה-GLB מציע הובלת 5+2 נוסעים במרכב קצר יחסית, פחות מזה של קודיאק או GLE. תא הנוסעים מפנק ומאובזר לתפארת, מממש את ההבטחה הטמונה בלוגו היוקרתי. גרסת ה-200 קצת חלשה, נקווה שמחירה יהיה אטרקטיבי עבור מי שרוצה את הכוכב משטוטגארט, בלי לשלם יותר מדי. ה-35AMG בוודאי תימכר כאן בכמויות מצומצמות ביותר, ואילו ה-250 עשוי להיות פשרה טובה ומבוקשת עבור משפחות גדולות, בעלות תקציב גדול. יש לכם עוד זמן להתלבט, לישראל הוא יגיע במהלך החציון הראשון של 2020.

נהיגה ראשונה: מרצדס GLB. יצרן, אתר יצרן
נהיגה ראשונה: מרצדס GLB/אתר יצרן, יצרן

על הצד הטכני: מרצדס GLB 200 (הנתונים בסוגריים מתייחסים ל- 250)

מנוע: בנזין טורבו 1.3 ליטר (2.0 ליטר)
הספק/סל"ד (כ"ס): 163/5,500 ( 224/5,500)
מומנט/סל"ד (קג"מ): 25/1,620 ( 55/1,800)
תיבת הילוכים: אוטומטית, כפולת מצמד, 7 הילוכים (כפולת מצמד, 8 הילוכים)
הנעה: קדמית ( 4X4 קבוע )

ביצועים:
תאוצה 0-100 (שניות):
9.1 (6.9)
מהירות מרבית (קמ"ש): 207 (236)
תצרוכת דלק משולבת (קמ"ל, יצרן): 16.4 (13.7)

מידות:
אורך (ס"מ):
463.4
רוחב (ס"מ): 183.4
גובה (ס"מ): 165.9
משקל עצמי (ק"ג): 1,555 (1670)
בסיס גלגלים (ס"מ): 282.9
מרווח גחון (ס"מ): 20.0
נפח תא המטען (ליטרים): 179 / 560 / 1,775

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully