פורשה טאיקן. יצרן, אתר יצרן
פורשה טאיקן/אתר יצרן, יצרן

חשמלית ושמה פורשה

שי ארז

13.12.2019 / 13:25

בדרכה האיטית והיסודית, פורשה לקחה את הזמן עד שהציגה מכונית ספורט חשמלית, אבל פורשה, כמו פורשה עשתה את זה הכי יסודי שיש, התוצאה בהחלט מרשימה

באיחור מעט אופנתי, פורשה מציגה לראשונה בתולדותיה מכונית כל חשמלית סדרתית. האם התוצאה מצדיקה את האיחור? למה בפורשה יוצאים מגדרם כדי לפמפם את המהלך? איך גם לכאן הגיע טרנד הטבעונות ומה קורה כשהפנמרה וה-911 נפגשות בחדר המיטות. היינו במסיבה לכבודו של הרך הנולד ואיך אמר אורי זוהר על אלטמן הקטן, זה ילד זה?!

פורשה טאיקן/צילום: פורשה

פורשה חשמלית. צריך אולי לגלגל את צמד המילים הללו כמה וכמה פעמים על הלשון כדי לקלוט את המשמעות. בכמעט 90 שנות קיומה ייצרה החברה משטוטגארט מכוניות (הרבה) וטובות (מאוד). אפילו טרקטורים יצאו משערי המפעל אי שם בשנות ה-50' של המאה הקודמת ועוד כאלה שמונעים, שומו שמיים, באמצעות מנועי דיזל בעלי 14 כוחות סוס, הכי לא פורשה שאפשר לדמיין. היה אפילו רכב שטח צבאי בעל הנעה כפולה שנשא על חרטומו את השם המפורש אבל הלב והליבה של המותג היה ונשאר תמיד מנוע בוקסר שיכור מבנזין שמפיק המון צליל כוח.

פורשה טאיקן. יצרן, אתר יצרן
פורשה נותנת בחשמל עוד משנת 1898 עם ה"לוהנר פורשה"/אתר יצרן, יצרן

מה לעשות והזמנים משתנים ועם כל הכבוד להיסטוריה ולפאסון, מי שמכתיב כיום את האג'נדה הם מנהלי החשבונות וכך נוצר הסדק הראשון בקו היצור של מכוניות הספורט עם הצטרפות הקאיין למשפחה, רכב פנאי שטח שהיה מתבקש לנוכח התמורות שחלו בענף ומצבה הכספי של החברה. וזה לא היה הסוף, נהפוך הוא, הקאיין, עם כל זה שהיה מנוגד לחלוטין לאופי מוצרי החברה וקהל לקוחותיה, החזיר אותה לדרך המלך תרתי משמע ובעיקר את החיוך לפניהם של פרנסי החברה. החברה ניצלה, המשיכה לעשות את מה שהיא יודעת לעשות הכי טוב ולהמשיך להפגיז את מסלולי המרוצים והאספלט הציבורי עם עוד ועוד גרסאות קרב אבל במקביל, אוזן אחת נשארה כרויה ללחצים ותכתיבים סביבתיים וכלכליים ואלה הולידו, רחמנא ליצלן, מכונית סדאן משפחתית ומנועים היברידים.

פורשה טאיקן. יצרן, אתר יצרן
פורשה קאיין, הסדק הראשון/אתר יצרן, יצרן

אבל מכונית כל חשמלית?! פורשה בלי רעם של מאות כוחות סוס שבוקעים ממנוע בנזין? לזה אפילו אחרון המעריצים לא היה מוכן. אז אולי הדיווחים על קיצו הקרב של העולם אולי היו טיפה מוגזמים אבל לא נפלו על אוזניים ערלות והדאגה לשלום הכדור החלו לתת את אותותיהם גם בעולם הרכב. זה התחיל עם מותגים עממיים והחל לזלוג גם במעלה סולם הפרימיום ואחרי שכל המתחרים למשל מבית (אודי), לאום (ב.מ.וו, מרצדס), יבשת (אסטון מרטין, יגואר) וכדור (טסלה) כבר הציגו את הפרשנויות והגרסאות שלהם למכונית חשמלית, בפורשה לקחו את הזמן קצת יותר מאחרים.

הקדימון ההיסטורי (וההיסטרי) אירע בתערוכת פרנקפורט 2015 עם הצגתו של רכב התצוגה החשמלי שנקרא "מישן E" וארבע שנים ארוכות (או קצרות, תלוי מאיזה צד אתה מחכה) הושקה הפורשה טאיקן על פני שלוש יבשות (אמריקה, אסיה ואירופה) וחשפה לעולם את התשובה של פורשה למהפכה הירוקה.

פורשה טאיקן. יצרן, אתר יצרן
מכונית הקונספט מישן E שהייתה הקדימון לטאיקן/אתר יצרן, יצרן

פורשה טאיקן - זה הכל גנטיקה

פורשה טאיקן (הוגים טאי כמו תאילנד, קן כמו כאן) היא מה שקורה כשההורים של ה-911 והפנאמרה מחליטים לעשות עוד ילד והתוצאה היא לא פחות ממרהיבה מכל בחינה שהיא, שילוב מרשים של הטוב משני האחים הגדולים. זה מתחיל בעיצוב מרתק, עובר דרך טכנולוגיה ואיכות חומרים, גימור והרכבה, ממשיך בנתונים מפלצתיים על הנייר ומסתיים, ככל הנראה, גם בביצועים ומספרים, מרשימים לא פחות, על האספלט.

הטאיקן היא מכונית חשמלית כל חדשה מהיסוד, פיתוח עצמי של פורשה, שאנשיה מקפידים להזכיר זאת בכל הזדמנות כדי להדגיש ולהזכיר את האוטונומיות שלהם בתוך קונצרן פולקסווגן. כן, מסתבר שיש שם איזה קטע של אגו בתוך המשפחה, שהרי להזכירכם, פורשה בזמנו ניסתה להשתלט על פולקסווגן אבל בסופו של יום מצאה את עצמה נבלעת לתוך פולקסווגן עצמה, אבל נעזוב את זה כרגע. מה שכן, אנשי פורשה מתגאים בפיתוח העצמאי שלהם ובהחלט יש להם על מה. רק כשאני מקשה ורומז שתבנית הסוללות יותר ממאוד מזכירה את זו של האודי אי-טרון, הם עושים עצמם מופתעים משהו ואומרים בהיתממות, הממ, באמת? אולי.

פורשה טאיקן. יצרן, אתר יצרן
מערך הסוללות עם דימיון רב/אתר יצרן, יצרן

טאיקן - קווים לדמותה

התאור של הפורשה החדשה מתחיל קודם כל במראה החצוני. למרות שמדובר במכונית חדשה לגמרי, הצליחו מעצביה לשמר את DNA המראה של המותג ואי אפשר להתבלבל לגבי זהותו גם ללא הסמל מלפנים או לוגו הזכוכית התכולה והתלת ממדית שנוסף מאחור. מתכנני הטאיקן התגברו באופן מעורר כבוד על הקושי לעשות מכונית אחת משתי מכוניות שונות בתכלית ויצרו מכונית שהיא גדולה ובעלת מידות נדיבות מה-911 הספורטיבית וקטנה יותר מהפנמרה (אורך 496 ס"מ, רוחב 197 ס"מ, גובה 138 ס"מ, בסיס גלגלים 290 ס"מ) אבל עדין נראית מאוד אתלטית למרות משקל של 2,295 ק"ג (לא שמנה, זה הכל שרירים וסוללות) עם מרכז כובד נמוך יותר מזה של ה-911 מחד ובכל זאת מספקת גם יכולת משפחתית לא מבוטלת.

פורשה טאיקן. יצרן, אתר יצרן
מכונית חשמלית מאפשרת רצפה שטוחה שמסייעת לנתון מקדם גרר נמוך במיוחד/אתר יצרן, יצרן

תבנית הסוללות שטוחה ויושבת על הרצפה לאורך השלדה שתוכננה במיוחד עבור שאר החשמליות שבדרך ולמרות המשקל הגבוה שהתווסף בגלל מאות הקילוגרמים של הסוללה, הצליחו מהנדסי פורשה גם לחסוך קצת על ידי שימוש נרחב באלומיניום בשאר חלקי הרכב, ועדין מדובר, ללא ספק, במשקל גבוה למכונית שמתיימרת להיות ספורטיבית. על אגף הביצועים והנוחות מופקדים בין היתר גם מתלי אוויר, הגה פרוגרסיבי, היגוי אקטיבי לגלגלים מאחור, מוטות ייצוב אדפטיביים, דיפרנציאל מוגבל החלקה אלקטרוני וחישוקי 21 אינטש (19'' ב-S4).

פורשה טאיקן. יצרן, אתר יצרן
מכל כיוון תראו משהו שונה בה/אתר יצרן, יצרן

הטאיקן נראית פשוט נהדר מכל צד ומבט, החל מהחזית הרחבה והמשופעת שזכתה ליחידות תאורה מקוריות ומגניבות עם ארבעה פנסי לד בכל יחידה, פלוס אלמנט של כונסי אוויר בצורת ניבי טורף לטובת קירור הבלמים. כשתראו את כל התאורה הזאת מתקרבת אליכם דרך המראה תבינו את משמעות המושג "מהירות האור". השבכה הקדמית מסתירה רפרפות אקטיביות (דינמיק פלאפ כמו באי-טרון, ששש) לשיפור הזרימה וקירור הסוללה ששוכבת לאורך כל הרכב והודות לכל המבנה, הן של הרכב והן של תחתיתו החלקה, בפורשה טוענים למקדם גרר היסטרי של 0.22cd.

פורשה טאיקן. יצרן, אתר יצרן
פס התאורה הרציף שמופיע גם ב-911/אתר יצרן, יצרן

מאחור נשמר המראה המעודכן אבל הכל כך "פורשאי" של הדגמים האחרונים, עם אחוריים נמוכים ורחבים, בתי גלגלי תפוחים, דפיוזר מרשים, ספוילר שמתרומם בהתאם למהירות או בפקודת כפתור וכמובן פס התאורה הצר שנמתח לכל הרוחב. מהצד מקבלת הטאיקן את הביטוי הטוב ביותר לשילוב בין הפנמרה ל-911. חלק יראו בה 911 מוארכת וחלק אחר יחשבו שמדובר בפנאמרה קומפקט. הצללית נמוכה, מוארכת ומחודדת כשבחלק התחתון צדים את העין קליפרים צבעונים וענקים וצלחות בלימה קרמיות אדירות (420 מ"מ מלפנים ו-410 מ"מ מאחור אבל מי סופר), יחד עם פתחי ה"תדלוק" לחשמל שנמצאים, לשם הנוחיות, משני צידי המכונית.

פורשה טאיקן. יצרן, אתר יצרן
הפרשי המימדים בין 911, פנאמרה וטאיקן/אתר יצרן, יצרן

מה זה ספורטיבית מבחוץ ומשפחתית מבפנים?

הטאיקן ממוצבת בסגמנט C אבל היא נהנית גם מעולמות הספורט של ה-911 וגם הסלון של הפנאמרה ואין כמו תא הנוסעים המוקפד, מפנק ומשוכלל שלה כדי להעיד על כך. נתחיל דווקא במושב האחורי, זוג המושבים שם מכילים בקלות ובנוחות שני מבוגרים עם מספיק מקום לרגליים הודות לשקע במבנה הסוללה שיצרו המתכננים, כשרק מרווח הראש מהווה מגבלה מסוימת לנוסעים מעל 180 ס"מ בגלל השתפלות הגג. לכל השאר מדובר במושב אחורי נוח ולגיטימי כולל מסך שליטה על האוורור ומערכת הבידור. ישנה אופציה גם לשלושה מושבים אבל עזבו, אם אתם קונים פורשה בשביל לעשות הסעות, אתם לא בכתבה הנכונה.

פורשה טאיקן. יצרן, אתר יצרן
יש אפשרות למושב שלישי מאחור, ואפילו אפשרות לגרסה נטולת עור לטבעונים/אתר יצרן, יצרן

אזור הנהג והנוסע שלידו נראים פחות כמו תא נוסעים של מכונית ויותר כמו חדר המבצעים של אוגדת עזה בעת מבצע ברצועה. לא פחות מארבעה מסכים גדולים וברורים מאפשרים לנהג ולנוסע שליטה על כל פעולות הרכב ולקבל כל מודיעין ורצון אפשרי. מסך המחוונים הענק בגודל 16.8'' שמעל ההגה מספק לפי בחירה מצבי תצוגה שונים לגבי נתוני הרכב והנסיעה וכו', בעוד שבקונסולה המרכזית ממוקמים מסך מגע עליון בגודל 10.9'' לטובת ניווט, אודיו וכיול מערכות הרכב, בעוד שמתחתיו נמצא מסך מגע נוסף לטובת מערכות המיזוג, הסוללה וכו'. היתרון הגדול הוא המסך הנוסף עבור הנוסע שליד הנהג, אשר מאפשר לו לשלוט בין היתר במיזוג, ניווט ומערכת הקול ובכך לאפשר לנהג להתרכז בנהיגה נטו ולנוסע לקחת חלק פעיל בנסיעה.

פורשה טאיקן. יצרן, אתר יצרן
סביבת נהג או חדר פיקוד ושליטה?/אתר יצרן, יצרן

תא הנוסעים, מלא ועמוס מכל טוב של מערכות וקצרה היריעה מלפרט את הכל, אבל כן אפשר לציין למשל את מערכת בקרת האקלים שמאפשרת יציאה מפוזרת ולא ממוקדת של האוויר לחלל התא, כך שבמקום כזו שמקפיאה את הידיים שעל ההגה או מפריעה לעיניים בעוצמה חזקה תקבלו חלל ממוזג באופן מושלם. ההגה המצולע ספורטיבי, קטן ונוח, המושבים כנ"ל וכפתור מצבי הנהיגה שצמוד להגה מצד ימין נוח ופשוט מאוד לתפעול. מערכת האודיו מתממשקת לאפל, ישנו כמובן פיקוד קולי ואפרופו משפחתית, לטאיקן שני תאי מטען, אחד קטן בנפח 81 ליטר מלפנים (אופציה למכסה "מנוע" שנפתח במחוות יד) שמאפשר לאחסן את המטען החשמלי ואילו מאחור ישנו תא מטען נוסף בנפח 366 ליטר, בהחלט לא רע. ויש עוד אופציה אחת חדשה...

פורשה טאיקן. יצרן, אתר יצרן
אולי זו בכלל 911 עם אבע דלתות?/אתר יצרן, יצרן

המכונית הטבעונית הראשונה

קשובים לרחשי העולם, הצטרפו אנשי פורשה אל זרם החשמל לטובת עולם נקי יותר, אבל גם הקשבה ללקוחות שלהם היא זו שהביאה את האופציה לקבל את הרכב בגרסה ללא עור, במושבים, דיפונים, הגה וכו'. בפורשה מסבירים שזהו רצון של לא מעט לקוחות שפנו אליהם שהרי תעשיית המוצרים מן החי היא אחת המזהמות שיש ומבחינתם חשוב לעשות לא רק מכונית שאינה מזהמת במהלך הנסיעה אלא שתהיה ידידותית לסביבה גם בהליך היצור שלה. האופציה הזאת מגיעה כסטנדרט ללא תוספת מחיר.

פורשה טאיקן. יצרן, אתר יצרן
קאליפרים ענקיים, וצלחות קראמיות מופרכות בגודלן/אתר יצרן, יצרן

אז איך אומרים בפורשה "זולה וחלשה"?

הפורשה החדשה מגיעה בשלוש גרסאות, שתי גרסאות קצה (טורבו וטורבו S ואל תשאלו אותם איך במנוע חשמלי יש טורבו, אין, זה רק שם) שהושקו יחדיו וכעת נחשפת גם גרסת הכניסה "העממית", ה"זולה" וה"חלשה" כשמעולם לא נעשה שימוש צודק מכך במרכאות כפולות. בקצה העליון נמצאת לה הטורבו S עם צמד מנועים חשמלים, אחד לציר האחורי ואחד לקדמי, שמספקים 625 כוחות סוס ועד ל-761 כאלה במצב של בקרת שיגור מהמקום. במצב הזה המכונית עפה תוך 2.8 שניות קצרצרות מאפס להתקף לב ופחות מעשר שניות ל-200 קמ"ש ותעלה קצת יותר ממיליון וחצי שקלים לפני תוספות, וכאלה יש המון אם רק רוצים.

פורשה טאיקן. יצרן, אתר יצרן
טעינה סופר מהירה, 100 ק"מ ב-5 דקות/אתר יצרן, יצרן

גרסת הטורבו "הרגילה", מפגרת רק מעט מאחור עם 680 כוחות סוס במצב שיגור אבל נהנית בשל כך מטווח ארוך יותר של 450 ק"מ לעומת 412 ק"מ של הטורבו S ומחירה ההתחלתי הוא מעט מעל מיליון ורבע שקלים. המהירות המירבית כמובן שמוגבלת ל-260 קמ"ש וחבל אבל כמובן שמתבקשת אם לא רוצים לפרוק את הסוללה אחרי 10 דקות. אגב תאוצה ועוצמת הסוללות, ניתן להאיץ במצב של בקרת שיגור 26 פעמים רצופות ולקבל את אותם זמני האצה מטורפים לפני שמתחילים לאבד כוח.

פורשה טאיקן. יצרן, אתר יצרן
2.8 שניות ל-100 קמ"ש/אתר יצרן, יצרן

ואז מגיעה גרסת הכניסה של הטאיקן הנקראת S4 למי שרוצה לקבל עודף מ-850,000 אלף שקלים ו"מוכן להסתפק" ב - 571 כוחות סוס. גרסת ה-S4 כאמור היא גרסת כניסה לא צנועה בכלל המגיעה לבחירת הלקוחות בשתי אופציות של סוללות - 390 קילווואט (530 כוחות סוס) או 420 קוו"ט (571 כ"ס) עם טווח נסיעה מרשים של 463 ק"מ. אם תשאלו אותנו, זו הגרסה ההגיונית ביותר לישראל מכל בחינה שהיא.

חשמל חכם

"מחשמלת את הנשמה" אומר בתרגום חופשי הסלוגן של הטאיקן אבל לא רק את הנשמה, כי המכונית נהנית ממערכת חשמל משוכללת מכל היבט, החל מהמנועים, דרך מבנה הסוללות וכלה באפשרויות הטעינה. פורשה עושים לראשונה שימוש במערכת חשמל במתח של 800 וולט במקום 400 כמקובל עד כה, מה שמאפשר לדברי היצרן הפחתת משקל של המערכת ויכולת ביצועים וטעינה עדיפים. הטאיקן יכולה להתחבר למקורות טעינה בהספק של 270 קילווואט שמאפשרים טעינה מהירה של 5 דקות בלבד לטווח של 100 ק"מ ו-22 דקות לטעינה של 80% מהקיבולת.

פורשה טאיקן. יצרן, אתר יצרן
תפסה קצת תחת ה-911 לא?/אתר יצרן, יצרן

לטובת טעינה ביתית מספקת פורשה עמדת טעינה חכמה שמתחברת כמובן לאפליקציה בטלפון. המערכת הביתית שומרת על אספקת החשמל הסדירה של הבית ולא מאפשרת לטעינת הרכב להשתלט על כל הרשת. כלומר, מהירות הטעינה תלויה בשאר צרכני החשמל בבית והיא לא תבוא על חשבון תנור האפיה או מכונת הכביסה במקרה שישנה "תחרות" על הצריכה. אגב טעינה חכמה, מערכת הניווט של הרכב תיתן עדיפות למסלול הנסיעה על פי נקודות הטעינה שישנן לאורך המסלול ולאו דווקא תבחר בדרך הקצרה יותר, כאשר ההתניה של המערכת היא לא להגיע ליעד הסופי עם פחות מ-13% סוללה.

פורשה טאיקן. יצרן, אתר יצרן
פורשה טאיקן/אתר יצרן, יצרן

מכונית חדשה, קהל חדש

בפורשה יוצאים מגדרם כדי להציג את הטאיקן ואפשר להבין אותם. לטויוטה או לניסאן למשל זה די פשוט למכור אנרגיה נקיה לקהל שלהם אבל עבור פורשה מדובר בעולם חדש לגמרי שהיא נכנסת אליו, כאשר הציפיה שם היא להגיע לפחות ל-30% קהל חדש כשהשאר יגיעו מלקוחות קיימים מבית. מעבר לעובדה שמדובר ברגע היסטורי, הרי שבראש ובראשונה יש לו חשיבות כלכלית עבורם שכן עד 2025 יעמוד היצע הדגמים החשמליים של פורשה על 50 אחוז, או במילים יותר ברורות, תוך חמש שנים, חצי מהמכוניות שפורשה תציג, יחסרו את רעם מנועי הבנזין הכל כך מוכר וממכר. אגב רעם המנועים, בפורשה החליטו לא ליצר רעש מלאכותי של מנוע בנזין, אלא יצרו באמצעות מחולל צלילים דווקא הגברה של רעש המנוע החשמלי וזה נשמע מוזר ובהחלט שונה.

פורשה טאיקן. יצרן, אתר יצרן
פורשה טאיקן/אתר יצרן, יצרן

אחרי ההשקה הסימולטנית בשלוש יבשות, ערכה פורשה אירוע גרנדיוזי נוסף באירופה לטובת חשיפת דגם ה-S4. די היה לראות את גודל ההשקעה בהשקה וההפקה שנערכו בתחנת כוח ישנה, כדי להבין את חשיבות המכונית עבור פורשה ושלא מדובר פה בעוד חשיפה של דגם כזה או אחר. במשך כמעט שעתיים עברו מאות האורחים, עיתונאים, לקוחות וכל המי ומי בחברה הגבוהה של פראג, בין שלושה האנגרים ענקיים ומעוצבים באומנות כשלהקות תיאטרון, קרקס ומוזיקה מוליכות את המוזמנים באמצעות שימוש מרשים בפעלולי וידאו ארט, פירוטכניקה ואקרובטיקה למסע בזמן משחר הבריאה ועד להמצאת החשמל והגלגל לימינו אנו, מופע מהפנט שהסתיים, איך לא, בצניחתה של הטאיקן S4 מגג ההאנגר העצום לקרקע לקול תשואות רמות ולסתות שמוטות של הנוכחים.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    12
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully