מבחן דרך: קופרה אטקה. קינן כהן, קינן כהן
מבחן דרך: קופרה אטקה/קינן כהן, קינן כהן

דופק ספרינט על עקבים

21.1.2020 / 7:20

דגם הבכורה של החטיבה הספורטיבית של סיאט הוא ג'יפון בריון שמחבר מרכב שימושי למערכת הנעה כפולה שמזינה 300 סוסים לאספלט. כמה כיף הוא מייצר לשקל, מי הלקוחות שלו ומי המתחרים שלו?

בזמן שהמתנתי לנציג נסיעות המבחן ושחרורו של הקופרה אטקה באולם התצוגה של סיאט, בשולחן ליד ישב בחור חביב שהתלבט בין איביזה לבין אודי A1. נראה שהיה ברור לו איפה התמורה הטובה יותר למחיר, אבל הסמל, הסטטוס וזה, אתם יודעים... חשבתי לעצמי שבעוד כמה דקות אני עומד לצאת לדרך במכונית שהופכת את הפרדיגמות והתפיסות האלו על ראשן. כי קופרה אטקה, רכב הביכורים של חטיבת הספורט של סיאט, הוא מוצר שלוקח יכולות שקיימות כבר אצל גרסאות הקצה של מכוניות מבית אודי, מרצדס וב.מ.וו ומגיש אותם במחיר נמוך בהרבה, אבל הסמל, הסטטוס וזה, אתם יודעים...

קופרה אטקה/יצרן

אחי עשית אותו קטלני

בצבע הלבן של מכונית המבחן, קופרה אטקה נראה מעט אנמי, וזו הפעם היחידה כנראה שתשמעו את המילה "אנמי" ו"קופרה אטקה" באותו משפט. הוא נראה מעט רגיל מדי, אם זו המטרה - מצוין, בכל מקרה אחר זה מעט מפספס את כל המטרה של הקישוטים להם הוא זוכה. מסמל הנחושת בחזית, כונסי האוויר הענקיים, החישוקים השחורים, החצאיות ועד לפגוש האחורי עם רביעיית יציאות המפלט.

גם המראה הפנימי דומה מדי בבסיסו לסיאט אטקה עליו הוא מבוסס. גימורים דמויי סיבי פחמן פה ושם לא מטשטשים את המוצא שלו, של ג'יפון עממי יחסית. מה שכן, מושבי האלקנטרה (כחלק מחבילת ה-PRO, כמו גם חישוקי ה-19 אינץ' הכהים שעולה 17 אלף שקלים) נעימים וחובקים להפליא את הגוף וההגה, למרות תחתית שטוחה ומיותרת נעים לאחיזה. זה של הנהג מתכוונן חשמלית, הוא וזה של הנוסע מחוממים, גג שמש מעלינו, מערכת שמע מצוינת של BEATS, מטען אלחוטי לנייד, לוח מחוונים דיגיטלי עתיר תצוגות, תא מטען חשמלי, בקיצור - אבזור לא חסר פה. לאלו שישבו מאחור מרווח טוב, יציאות מיזוג ושקעי טעינה. לחפצים בתא המטען 485 ליטרים (מעט פחות מאשר בדגם הרגיל) והמלצה שלי - קנו אמצעי עיגון, אחרת כמוני תצטרכו לארוז פעמיים את הקניות, פעם בקופה בסופר ועוד פעם כשתגיעו הביתה.

מבחן דרך: קופרה אטקה. קינן כהן, קינן כהן
מאובזר מאוד, מהגג עד המושבים/קינן כהן, קינן כהן

אל תתעסקו איתו בכביש המפותל

את השישו ושמחו של קופרה אטקה תקבלו משילוב של מנוע 2.0 ליטרים טורבו בהספק 300 כ"ס ו-40.7 קג"מ, תיבת הילוכים רובוטית כפולת מצמד עם שבעה יחסי העברה ומערכת הנעה כפולה קבועה. אלו משגרים את עצמם לאספלט בתיווך של צמיגי 245 בחתך 40 נמוך מאוד. הביצועים בקו ישר מעולים. בשימוש בבקרת הזינוק, על כביש לח פרפר האטקה את ארבעת גלגלי לשבריר שנייה עד שהגומי הרחב שלו הידק אחיזה והעיף אותנו קדימה. פעם, פעמיים, שלוש והבנו את הפואנטה. אם מיאוצי רמזורים זה הקטע שלכם, הוא ישאיר הרבה CO2 למכוניות אחרות, גם לכאלו חזקות או חזקות בעיני עצמן, בטח בתנאי אחיזה לא אידיאליים.

מבחן דרך: קופרה אטקה. קינן כהן, קינן כהן
2 ליטר, 4 צילינדרים, 300 כ"ס/קינן כהן, קינן כהן

בהתנהלות יומיומית שוטפת, אין הרבה פשרות או הקרבה עם הקופרה אטקה. מעבר לחבילת בטיחות המלאה שאיתה מגיעה המכונית, כולל בקרת שיוט אדפטיבית ושאר הסעיפים. הבולמים האדפטיביים שלו מאפשרים סינון סביר ומעלה של פגעי אספלט במצב "נוחות", הבסיסי מתוך שישה שמציע בורר מצבי הנהיגה וכוללים גם "שטח", "שלג", "התאמה אישית", "ספורט" ו-"קופרה". גם נהיגה במצב האחרון, הקשיח ביותר מציג רמת נוחות מתקבלת על הדעת ובשאר המצבים הוא בהחלט בן לוויה שלא דורש פשרות גדולות. רק שני דברים הפריעו לי, שניהם במישור הווקאלי. הראשון הוא מעט יותר מדי רעשי דרך מהצמיגים במהירות בין עירונית והשני הוא צליל אגזוזים שיכל להיות נוכח יותר. אחותו עם נעלי הספורט הלאון קופרה, זכורה לי כאחת מבעלות מנועי הארבעה צילינדרים עם הצליל היותר נאה שמנוע כזה יכול להפיק. חבל.

מבחן דרך: קופרה אטקה. קינן כהן, קינן כהן
בצבע הלבן הוא לעיתים דומה מדי לגרסה הרגילה/קינן כהן, קינן כהן

בכביש המפותל, ההגה המהיר שלו עם שני סיבובים מנעילה לנעילה, כיול מתלים קשיח, ההנעה הכפולה והמנוע הנמרץ, עם הכוח שמתחיל למטה ורץ מהר וחזק - הופכים אותו לכלי מהיר מאוד. הוא ידרוך על הראש ואז ינגב עם הפרצוף כל ג'יפון, קרוסראובר או שאר כלי הרכב מאותגרי המגדר שם בחוץ. למעשה, על כביש רטוב ומפותל, יש מצב שנהג טוב מאחורי ההגה שלו, גם יגרום למכונית ספורטיבית לעבוד קשה כדי לשמור על קצב איתו. גם כאשר מביאים בחשבון את הפערים של מרכז הכובד הגבוה יותר, שהוא מנדנד עוד 200 ק"ג ביחס ללאון קופרה, שהתקשורת מההגה יכולה להיות טובה יותר - הוא פשוט מצוין ברמה בלתי נסבלת. יחסית ליכולות שלו, אפילו צריכת דלק של 9.5 ק"מ לליטר בנהיגת המבחן מתקבלת על הדעת.

מבחן דרך: קופרה אטקה. קינן כהן, קינן כהן
כשאתם רואים את זה מאחוריכם, כדאי לזוז נתיב/קינן כהן, קינן כהן

ובכל זאת, מבחינתי המצב לא מושלם. לי אישית מכונית שפשוט טובה באופן כל כך מוחלט, פחות עושה את זה. כי היא מנמיכה את הדרישות מכישורי הנהג שלה, מחניפה לו ויש בזה פשוט זילות של הסיבה שאני אוהב מכוניות ספורטיביות, של מעשה הנהיגה - הסיבה שלשמה התכנסנו פה היום. זו הטענה שלי גם ללאון קופרה, לניסאן GTR וגם במידה מסוימת לפורשה 911 החדשה, מין מגפה כזו של כל כך הרבה מכוניות כיום. אני רוצה מכונית ספורט שתאתגר אותי, שתתהפך עלי אם אני לא מתנהג יפה. זה דבר אחד להתחתן עם הבת של היועצת החינוכית, אבל איזה כיף זה לצאת עם התלמידה שהופכת עליה שולחן בתגובה להשעייה שלה.

מבחן דרך: קופרה אטקה. קינן כהן, קינן כהן
מבחן דרך: קופרה אטקה/קינן כהן, קינן כהן

סיכום

בהרבה מובנים, קופרה אטקה היא הימאהה T מקס של עולם המכוניות. הקטנוע ההוא שהראה לכל כך הרבה אופנועים מאיפה משתין האגזוז. שילוב של יכולות דינאמיות מעולות עם שימושיות יומיומית של קטנוע. אופנוענים אמיתיים לא יעזו לפזול אליו, אבל בשקט, עם יד על הלב וכשאף אחד לא שומע יודו שהוא פצצה של כלי. כמוהו, קופרה אטקה הוא הצעת הגשה ייחודית מאוד לרכב עם יכולות דינמאיות גבוהות מאוד, בלי שום פשרה בשימושיות - אבל להגיד שהוא באמת מכונית ספורטיבית או תחליף ישיר אליה? קשה.

כשזה מגיע למחיר, 250 אלף שקלים אולי נשמעים לכם הרבה לג'יפון קומפקטי, אבל אתם מוזמנים לעשות סיבוב ולחזור אלי עם משהו שקרוב אליו, לביצועים וליכולות שלו בטווח של 100 אלף שקלים. תחפשו טוב, גם בין הכריות של הספה, לא תמצאו.

מבחן דרך: קופרה אטקה. קינן כהן, קינן כהן
מבחן דרך: קופרה אטקה/קינן כהן, קינן כהן

על הצד הטכני: קופרה אטקה

מנוע, הנעה: בנזין, טורבו, 4 צילינדרים, כפולה
נפח: 1,984 סמ"ק
הספק/סל"ד (כ"ס): 5,300/300
מומנט/סל"ד (קג"מ): 2,000/40.7
תיבת הילוכים: אוטומטית, כפולת מצמד, 7 הילוכים

מידות:
אורך (ס"מ): 436
רוחב (ס"מ): 184
גובה (ס"מ): 161
בסיס גלגלים (ס"מ): 263
תא מטען (ליטרים): 485

ביצועים:
תאוצה 0-100: 4.9 שניות
מהירות מירבית: 245 קמ"ש

מתחרות:
אין! חיפשנו

מחיר:
267 אלף שקלים (מבחן), 250 אלף שקלים (בסיס)

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    6
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully