הקלאסיות שהוסבו להנעה חשמלית. Everrati, אתר יצרן
הקלאסיות שהוסבו להנעה חשמלית/אתר יצרן, Everrati

חשמלית ושמה תשוקה

עודכן לאחרונה: 14.10.2021 / 18:19

את עולם המכוניות הקלאסיות ורכבי האספנות עומדת לטלטל מחלוקת קשה מאוד כאשר יותר ויותר סדנאות מציעות הסבה מלאה של המכוניות הקלאסיות להנעה חשמלית. חילול הקודש או התחדשות נדרשת?

למי שלא חווה בעלות על מכונית אספנות ממקור ראשון קשה להבין את סוג הקשר שנובע בין אדם למכונות האלו. קשר שנבנה בשעות של זחילה על הגב מתחת למכונית במרדף אחרי מקור נזילת שמן מסתורית, הזיעה בגב אחרי עמידה או נסיעה איטית באוגוסט בתוך מכונית שכאשר היא נולדה גם בבתים הפלא הטכנולוגי לא היה נפוץ, מזוג אוזניים רגישות לכל זיוף או סטייה מצליל המנוע התקין, מפרקי אצבעות חבוטים משחרור וייבוש פלאגים והסימן האולטימטיבי - אתם מתחילים לאגור בגדים ישנים לשימוש כסמרטוטים.

הקלאסיות שהוסבו להנעה חשמלית. Everrati, אתר יצרן
את המקום של מנועי הבנזין תופסות סוללות/אתר יצרן, Everrati

אבל עולם הרכב הולך ומשנה כיוון, ובעוד יותר ויותר מכוניות חדשות הופכות לחשמליות, והאופנה הכללית היא לעקם את האף כלפי מכוניות בנזין, המכוניות הישנות צריכות להתמודד עם מתקפות מחזיתות נוספות - המנועים הישנים שלהם הפחות יעילים אנרגטית מושכים תשומת לב של טהרני סביבה. אבל הבעיה הגדולה יותר היא חלקי חילוף זמינים שהולכים ונעלמים ככל שהמכוניות האלו מזדקנות.

הקלאסיות שהוסבו להנעה חשמלית. LUNAZ, אתר יצרן
LUNAZ בונה מחדש ומטמיעה בהן את מערכת ההנעה שלה/אתר יצרן, LUNAZ

אבל עבור מי שמוכן להתפשר על האותנטיות של חווית מכונית האספנות שלו, או לכל הפחות לקבל סוג אחר של חוויה, מציעות יותר ויותר סדנאות מיוחדות הסבות של מכוניות קלאסיות לכאלו בעלות הנעה חשמלית. למעשה, הסבה חשמלית היא דבר מתבקש מאוד כאשר מדובר במכונית ישנה. למנוע חשמלי ולמכלולי ההנעה לא משנה היכן נמצאות תושבות המנוע, איזו תיבת הילוכים הייתה למכונית והאפשרות להרכיב את המנוע החשמלי ישירות על הגלגלים המניעים גם מבטלת את ההתעסקות עם מערכת העברת כוח מכאנית מסורבלת.

הקלאסיות שהוסבו להנעה חשמלית. Electric gt, אתר יצרן
אתם תצטרכו להתבונן היטב כדי לזהות את ההבדלים מבחוץ/אתר יצרן, Electric gt

אז כן, הן לא יספקו שבריר מהאופי ההוא שלוכד בקפסולת זמן מוטורית את התחושות, הצלילים, הוויברציות והריחות של מכוניות ישנות. אבל אם הבחירה היא להיפרד מכל אותן מכוניות יפיפיות, מלאות בקימורים ופסלים שהפכו לסמלים כמו אלפא GTA, סיטרואן SM, יגואר E טייפ על מערכת החשמל הידועה לשמצה שלה ורבות אחרות. העידן החשמלי פותח ז'אנר חדש לגמרי של מכוניות אספנות. אלו כמה מאותן סדנאות שמייצרות את המיוחדות יותר.

הקלאסיות שהוסבו להנעה חשמלית. Everrati, אתר יצרן
ה-911 של Everrati ירידה מופלאה לפרטים והמחיר בהתאם/אתר יצרן, Everrati

Everrati: יהלומים לנצח

כל שיטוט באתר של סדנת Everrati מבהיר באופן הכי מובהק שיש שהאנשים שם הם חבורה עם המון, אבל המון כבוד לאייקונים הגדולים של תעשיית הרכב. נכון לעכשיו כולל "תיק העבודות" של הסדנה הזו ארבע מכוניות, אבל איזה מכוניות אלו... נתחיל מהסוף: מרצדס SL פגודה, המכונית שלאורך שנות השישים הגדירה את כל מה שיהפוך את מרצדס למי שהיא. רמת בנייה יוצאת מן הכלל, עיצוב קלאסי ששאב מוטיבים מהעבר וקבע את הכיוון לעתיד והעובדה שהיא יוצרה במספרים לא גדולים (48,913 יחידות) הפכו אותה לקאלסיקה ברגע שנולדה. בסיבוב החשמלי שלה היא משופצת על ידי מומחי מרצדס, מציעה ביצועים עדיפים על אלו של המקור (7 שניות ל-96 קמ"ש ו-180 כ"ס), הטווח עומד על קצת יותר מ-250 ק"מ. המחיר? מתחילים לדבר עם 295 אלף ליש"ט ומשם נתקדם...

הקלאסיות שהוסבו להנעה חשמלית. Everrati, אתר יצרן
לנד רובר סדרה 2, הוא רק נראה ישן/אתר יצרן, Everrati

וזה ממשיך לעוד מכוניות כמו הלנד רובר סדרה 2 שמציע לא רק יותר מכפליים ההספק של האוריגינל (150 כ"ס), תאוצה שהתקצרה בחצי (13 שניות) אלא אפילו טווח ארוך יותר מההוא של שנות ה-60 עם קצת יותר מ-160 ק"מ. וזה הולך ומתגבר עם פורד GT40 המופלאה, מלכת מירוצי 24 השעות של לה מאן במחצית השנייה של שנות ה-60. הם מכנים אותה "סופר-פרפורמנס GT40" ועושים את זה עם כל ההצדקה שבעולם, כי עם 800 כ"ס ופחות מ-4 שניות ל-96 קמ"ש היא ראויה לשם, וב- everrati גאים לספר שרמת המקוריות שלה כל כך גבוהה שהיא רשאית רשמית לשאת את השם GT40.

הקלאסיות שהוסבו להנעה חשמלית. Everrati, אתר יצרן
הם קוראים לה סופר-פרפורמנס GT40 ובצדק/אתר יצרן, Everrati

השיא, לפחות מבחינתי - פורשה 911 מהדור שכונה 964 וכל אחד שמבין יגיד לכם שאלו היו השנים של פורשה ב"ה" הידיעה. היא מגיעה בשלוש גרסאות. הקופה, הטרגה וה-Gulf signature Edition. כבר מהבסיס היא מתחילה עם ביצועים מעולים (4.5 שניות ל-96 קמ"ש וזה רק משתפר משם), רמת דיוק מופלאה בשחזור שלה ואפילו אבזור כמו תאימות למכשירי אפל ואנדרואיד.

ורק כדי להכניס אתכם לסדרי הגודל, המחיר, שמתחיל ב-200 אלף ליש"ט לא כולל שום תוספות מיוחדות ואפילו לא את המכונית עליה מתבצעת ההסבה.

הקלאסיות שהוסבו להנעה חשמלית. LUNAZ, אתר יצרן
התכשיט האחרון: אסטון מרטין DB6/אתר יצרן, LUNAZ

LUNAZ: בשירות הוד מעלתה

אחת הסדנאות שהופכות להיות תופעה שחורגת ממגבלות ז'אנר ההסבות היא LUNAZ הבריטית. ולא רק בשל השותפות של דיוויד בקהאם בחברה, אלא גם בשל השאיפות העתידיות שלה והמודל העסקי של הסבת כלי רכב גדולים דוגמת משאיות להנעה חשמלית. אבל בינתיים המומחיות שלה היא הסבה של מכוניות פאר וקלאסיקות יוקרתיות בריטיות להנעה חשמלית. דגמים של בנטלי, רולס רויס, אסטון מרטין, ריינג' רובר, יגואר - עוברים בסדנה הזו חידוש יסודי היורד לרמת הבורג והתפר, לוח העץ והכרום. אבל מה שלא חוזר לקדמותו הוא המנוע. כאן משתילים במכוניות יחידות הנעה חשמלית. לעיתים אלו בעלות מנוע יחיד ולעיתים שני מנועים להנעה כפולה כמו במקרה של הריינג' רובר קלאסיק שלו 375 כ"ס, 70 קג"מ וטווח מוצהר של עד 400 ק"מ מסוללות 80 קוט"ש. היצור מוגבל לכמה עשרות חתיכות, זמני ההמתנה נמדדים לעיתים בשנים והמחירים הם עמוק לתוך מאות אלפי הדולרים.

עוד בוואלה!

סדנת LUNAZ הבריטית משפצת רכבי אספנות קלאסיים, ומשתילה בהם מנועים חשמליים

לכתבה המלאה
הקלאסיות שהוסבו להנעה חשמלית. LUNAZ, אתר יצרן
משפחת המלוכה/אתר יצרן, LUNAZ

במקרה של הפרויקט האחרון של הסדנה מדובר כבר ברף חדש. הפעם זו אסטון מרטין DB6 שמפורקת למתכת החשופה ונבנית מחדש בפיקוח נציגים של אסטון מרטין שמבטיחים שמירה על המקוריות. גם היא מקבלת מנוע חשמלי מפיתוח עצמי של הסדנה, סוללות של בין 80 ל-120 קוט"ש וטווח שמתחיל ב-410 ק"מ לסוללה הקטנה. המחיר פה צפוי לחצות את רף מיליון הדולר למכונית (לפני מיסים) וללקוחות אין בכלל מה להתקשר לפני הרבעון השלישי של 2023. ב- LUNAZ ישמחו גם לבנות לכם הסבות לאסטון מרטין DB4 ו-DB5 הנדירות והיקרות יותר משמעותית, אבל את המחירים של אלו היא כלל לא מפרטת ובצדק. מי ששואל כמה הן עולות מבהיר שהן לא בשבילו...

הקלאסיות שהוסבו להנעה חשמלית. E.C.D. Automotive Design, אתר יצרן
למי שהתגעגע אבל רוצה משהו אחר, ה-E-Lander/אתר יצרן, E.C.D. Automotive Design

E.C.D. Automotive Design- הלב של טסלה

עקרונית כבר ברגע הראשון שמבקרים באתר של E.C.D. Automotive Design אתה מבין שיש פה מישהו שיודע שכדי לחגוג באמת, אתה צריך לחבר את הטוב שיש לבריטים ולאמריקנים להציע ביחד. זה עבד עם ה-AC קוברה של קרול שלבי - זה קורה גם פה. הסדנה מאפשרת ללקוחות שלה לבחור בין שלל הסבות לדגמים של דיפנדר (90,110,130) ואפילו סדרה 2A (88 ו-109). המשותף לכולם הוא "קודם כל נשים פה מנוע שברולט V8 בנפח 5.3 ליטרים ואז נראה" אבל זו רק ההתחלה, בדיפנדר אפשר לקבל גם את ה-V8 בנפח 6.2 ליטרים בגרסת ה-450 כ"ס או בגרסת הסופרצ'ארג' עם 650 כ"ס (כן, זו של קמארו ZL1).

הקלאסיות שהוסבו להנעה חשמלית. E.C.D. Automotive Design, אתר יצרן
אפשרויות ההתאמה והאבזור בלתי נגמרות/אתר יצרן, E.C.D. Automotive Design

אבל ב- E.C.D. Automotive Design החליטו השנה לעשות גם משהו אחר, אחר מאוד. וכך לקוחות שיבחרו בדיפנדר הקצר או בריינג' רובר קלאסיק יוכלו לקבל אותם לא רק עם השחזור המלא, תאי הנוסעים המפוארים ורשימה ארוכה של תוספות וציוד - הם יוכלו גם לקבל אותם מחושמלים לחלוטין, עם יחידת כוח שמגיעה ישירות ובפעם הראשונה - מטסלה.

הגרסה הרגילה מציידת אותו ב-450 כ"ס שייקחו אותו לטווח של 354 ק"מ ויאיצו את הקובייה הבריטית ל-96 קמ"ש (60 מייל) ב-5.5 שניות. למי שזה בכל זאת לא ממש מספיק, יש תמיד את האפשרות לאבד את זה לגמרי ולקחת אותו בגרסת 600 כ"ס שתוצע בעתיד ואז הוא יעשה את המיאוץ הזה ב-3 שניות בלבד.
את ה- E-Lander, כך הם קוראים לו, אפשר לקבל בשלל קונפיגורציות, זיווד, ציוד והידור שתוכלו לחשוב עליהם. אבל רגע לפני שאתם קופצים עם האשראי, אנחנו שמענו שהעסק מתחיל ב-195 אלף דולר, רק אומרים.

הקלאסיות שהוסבו להנעה חשמלית. Electric gt, אתר יצרן
פיאט 124 לא מאבדת גרם של קסם בהסבה לחשמל/אתר יצרן, Electric gt

Electric gt - יש הכל

מכונית פוני אמריקנית, מיקרובאס גרמני, רכב שטח קטן וקשוח מגרמניה או מכונית ספורט איטלקית - אפילו שתיים - בסדנת Electric gt שמסבה כלי רכב קלאסיים להנעה חשמלית סוגרים את הפינה עם הז'אנרים החשובים.

ה-E-stang למשל מבוססת על מוסטאנג 66 פתוחה ולמרות השימוש במנוע שמייצר רק 134 כ"ס בסדנה אומרים שבשל האופי שלו הוא מקביל לנהיגה במנוע בנזין עם 375 כ"ס. עם 8 שניות ל-100 ו-190 קמ"ש מירביים היא לא מכונת מירוצים, אבל בדיוק מה שצריך לקרוז רגוע במאליבו. רק קחו בחשבון, הטווח הוא 240 ק"מ. לצידה יש את הפיאט 124 ספיידר שמעלה את הקצב מעט, 6.9 שניות ל-100 קמ"ש מ-120 כ"ס. עם סוללת 25 קוט"ש, ברור שטווח הוא לא הסיפור פה, אבל תראו, רק על זה שהם השאירו את הידית הילוכים הידנית - וזה עובד, מגיע להם כל הכבוד (אגב, אל תשאלו אותי איך זה עובד טכנית).

הקלאסיות שהוסבו להנעה חשמלית. Electric gt, אתר יצרן
אם לא ההסבה, המכונית הזו הייתה בדרך למגרש הגרוטאות/אתר יצרן, Electric gt

הפרארי 308GTE היא סיפור הצלה אחר לגמרי, המכונית הייתה מיועדת להשמדה ואז הסדנה לקחה אותה בידיים ושתלה בה שלושה מנועים חשמליים, שמזניקים אותה ל-100 קמ"ש ב-4.8 שניות ועד 297 קמ"ש מירביים. שני הנתונים האלו טובים יותר מהאוריגינל שעשתה ביום יפה 7.9 שניות ל-100 ו-226 קמ"ש מירביים.

אגב, אם אתם רוצים לעשות את זה בעצמכם הם גם ימכרו לכם מנועים חשמליים מלאים מותאמים להרכבה עצמית ואפילו סט שלם של יחידות הנעה של טסלה שכולל מנוע, יחידת ניהול אנרגיה וכל מה שצריך כדי לחשמל את המכונית שלכם, סיפור של 40 אלף דולר בסך הכל.

הקלאסיות שהוסבו להנעה חשמלית. London Electric Cars, אתר יצרן
בפנים יש ניסאן ליף.../אתר יצרן, London Electric Cars

London Electric Cars - המיני חזר לאופנה

כאשר היא יושבת ממש במרכז לונדון, ל-London Electric Cars יש הבנה די טובה לגבי מה צריך כדי להסתדר בעיר. הסדנה הבריטית הזו מתמקדת בשיווק ערכות הסבה חשמליות לשלל מכוניות. עיקר המיקוד שלהם הוא בדגמים ישנים של מוריס, לנד רובר ומיני, אבל הם מציעים הסבות גם לוולוו 145 ומכוניות אחרות. אבל המתוקה מכולם חייבת להיות זו שהם מציעים למיני מיינור המקורית. המכונית הבריטית הקטנה מקבלת השתלת יחידת הנעה שמגיעה מניסאן ליף.

הקלאסיות שהוסבו להנעה חשמלית. London Electric Cars, אתר יצרן
הקלאסיות שהוסבו להנעה חשמלית/אתר יצרן, London Electric Cars

סוללת ה-20 קילוואט הקטנה, מספיקה לטווח של קצת יותר מ-100 ק"מ מתאימה לייעוד העירוני שלה, שכן לטענתם הנסועה הלונדונית הממוצעת עומדת על 8 ק"מ בלבד, מה שאומר טעינה שבועית אחת לכל היותר. מכל מקום, היא ניתנת לשדרוג במידה ורוצים לצאת לנסיעות ארוכות יותר. הסדנה גם אומרת שניתן לטעון אותה משקע ביתי בריטי רגיל של 13 אמפר.

פירוט של עלויות ההסבה אין, אבל הם ממליצים לקחת בחשבון סכום של כ-30 אלף פאונד לטיפול שינוי הנעה מסוג זה.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully