סטילס: רמי גלבוע, רונן טופלברג
העצים ביער הקדושים נחרדו מנהמת ה-RSQ3, בעודי מזגזג את הג'יפון הלוהט מפניה אחת לשנייה. 310 סוסים אצילים נענו ללחיצת רגלי הימנית, המרכב הקומפקטי שמר על איזון מופתי ונהמות המנוע נקטעו רק על ידי נביחות האגזוז, שבישרו על העברות הילוכים חפוזות. הקונצ'רטו המכאני הפגיז אותנו בדציבלים מתוזמרים היטב, תאוצות המנוע והפניות החדות יצרו כוחות G, הבלמים האדירים נשכו באספלט בעוצמה. איזו חגיגת חושים! הכביש המתפתל נגמר בחטף אז יצאתי להדרן נוסף של הקונצ'רטו לחמש בוכנות ו-310 כוחות סוס, שלא ייגמר לי הדלק!
למרגלות הכביש יצאתי להפסקת צינון (שלי ושל הבלמים), והתבוננתי בחיוך בלוחית הרישוי "007" המתנוססת על חרטום ה-RSQ3 השחור; מחשבותיי הפליגו לעולמו המוטורי של ג'יימס בונד, ולשאלת האסקפיזם המושלמת לימים טרופים אלה - האם יכול RSQ3 להחליף את האסטון מרטין המיתולוגית? האם אצליח להימלט מטווח טילי החמאס, למחוזות ההנאה המוטורית?
RSQ3 הוצג לאחרונה והוא משלים מחזור חיים בעולם הקרוסאוברים; כדגיגונים פרה-היסטוריים נפרדו הג'יפונים מעולם הג'יפאות המסו?קסת, מוותרים על הילוך כוח ושאר מכלולים חקלאיים. שלב האבולוציה הבא היה להשתדרג לעולם הפרימיום ולהמציא את ג'יפוני היוקרה שאיבדו כל זיקה לשטח, אבל גדשו את קופות היצרנים במצלצלים. לאחר מכן לקחה אודי את ה-A3, הגביהה אותו בכמה סנטימטרים וקראה לו 'רכב שטח-פנאי'. ועכשיו מנמיכה אודי את ה-Q3 ב-2.5 סנטימטרים ומציגה את הג'יפון הספורטיבי ביותר מצד זה של פורשה קאיין - אודי RSQ3 הנושא בגאווה את הלוגו האדום RS, השמור למכוניות החטיבה הספורטיבית של אודי.
לעינייך בלבד
עיצובו החיצוני של ה- RSQ3 אגרסיבי ומוחצן מכפי שמקובל אצל אודי, המעדיפה בדרך כלל לשמור על קלאסיקה מופנמת. כאן נקטו המעצבים בכל הטריקים אבל זה יצא להם טוב - החזית אגרסיבית ומחודדת, גריל ענקי מספק אוויר לאורוות הסוסים, פנסים מחודדים וכונסי אוויר גדולים משדרים מסר כוחני, כיתוב Quattro מגודל ולוגו RS על רקע כנפי צניחה אדומות משלימים את המתקפה החזותית. הירכתיים פחות אגרסיביים אם כי גם כאן מתנוסס ספוילר מבריק, המפל?ט האליפטי מספק את הבריטון המופלא ביותר אותו שמעתי לאחרונה. חישוקי 20 אינץ' מרהיבים נועלים צמיגים בחתך 35, מתוכם מציצים דיסקים מחוררים הנלפתים על ידי קאליפרים בוהקים באדום לוהט. מ?יצג מושלם!
הכניסה לתא הטייס מעניקה לך תחושה שאתה Walter Röhrl היוצא לסטייג' מכריע בראלי אלף האגמים - ה- RSQ3 מוקפד ומהודק, גלגל ההגה הבשרני קטום בתחתיתו, הדוושות מגומרות בכיסויי אלומיניום ממורק, אפילו המושבים תפורים בדוגמת סרבל מרוצים! כדי שתיהנה גם בקטעי הקישור גדשה אודי את תא הנוסעים בכל הפינוקים המקובלים, חומרי דיפון וריפוד מהמשובחים שבנמצא, הנדסת אנוש נקיה ופשוטה, תענוג לעיניים ולישבן. לא אהבתי את הצג הדיגיטלי המרכזי, הפעלתו דורשת ריכוז שאינו בנמצא אצל נהגי ראלי נחפזים, או סוכני הוד מעלתה 007. עם רדת החשיכה מוצף התא בתאורות LED מרומזות, הופתענו לגלות שאפילו מסגרת הרמקולים (Bose, כמובן) נוגהת בלילה... מרחב הפנים אינו נדיב, אם כי הוא מספיק להסעת ארבעה בוגרים. תא המטען שימושי ומרווח, אם כי לא תמצאו בו גלגל רזרבי. מלמעלה נפער גג פנורמי ענק.
ר?ג?ש אותי, ג'יימס
אבל 007 אינו מתעסק בזוטות שכאלה, הוא לוחץ על מתג ההתנעה ויוצא לרדוף אחרי הרשעים (או להימלט מפניהם). כמצופה מסדרת RS לא חסכה אודי במספר הצילינדרים, ושיבצה בתא המנוע יחידת 5 בוכנות 2.5 ליטר, מוגדשת טורבו. מנוע ה- TFSI מספק 43 קג"מ מ-1500 ועד 5200 סל"ד וב-5200 מייצר המנוע 310 כ"ס הדוחפים אותך עד 6,700 סל"ד היסטריים למדי. התוצאה היא מנוע טורבו המפגין היסוס זערורי בתחילת הדרך אבל מיד לאחר מכן, דוחף אותך בעוצמה לינארית ובלתי פוסקת, בכל מהירות ובכל הילוך. התאוצה ל-100 קמ"ש נמשכת 5.2 שניות קצרצרות כברק, עד 250 קמ"ש אליהם לא ניסיתי להתקרב.
אבל האמת היא שלא רק שעון העצר מדבר; 5.2 שניות או 5.9, זה לא כל כך משנה עבור מי שאינו מבלה את זמנו על הנורברגרינג. למי שחי על הכביש הציבורי הרבה יותר חשובה היא חוויית הנהיגה, התחושות אותן משדר ה-RSQ3. וכאן, התמורה גדולה ומידית. התאוצות משכרות וצליל המנוע מתגמל אותך בנהמה מוטרפת, משולבת בנביחות מפלט עמומות המשתחררות מהטורבו בכל החלפת הילוך. ה- RSQ3 מדבר אלייך, מנגן ומסלסל, מתגמל בלי הרף.
התיבה הרובוטית כפולת המצמדים משתלבת בקונצרט ומאפשרת החלפת 7 הילוכים במצב D, 'ספורט' או טיפטרוניק ידני המופעל מההגה. היו מספר רגעי היסוס בתפעול התיבה, אבל הם שוליים ולא משמעותיים. פחות נעימה היא התגובה למעיכת דוושה במהירות עירונית רגועה; לעתים היא מתבטאת בהורדה ברוטלית להילוך ראשון, הייתי שמח לקבל תגובה פחות היסטרית. אבל מה אני מנדנד לכם? RSQ3 הוא פנינה טכנולוגית המייצרת כמות שווה של הנאה חושנית וביצועים ספורטיביים.
עם לוגו 'קוואטרו' על החזית, גם הניהוג גובל במושלם; המרכב הונמך ב-2.5 ס"מ ביחס ל-Q3 הרגיל, רכב המבחן אחז בכביש באמצעות צמיגי 255/35R20 דביקים להפליא. הנטייה הראשונית היא תת היגוי מתון מאוד אבל בניהוג נכון תתוגמל בהיגוי יתר נשלט ומענג, הנאה שלא הייתה אפשרית על סיפון האסטון מרטין של 007. בקרת היציבות אינה טרחנית, ופעולתה הדרגתית ומרגיעה.
ל- RSQ3 שלושה מצבי נהיגה בסיסיים, 'דינמי', 'אוטומטי' ו'נוח'. בכל המצבים הרכב מדויק עד קטלניות, אבל באף אחד מהם הוא לא ממש נוח בוודאי לא על אספלט ישראלי משובש. עם צמיגים בחתך 35 ומתלים ספורטיביים זו לא לימוזינה, וטוב שכך. רוצה להתפנק? לך על Q3 רגיל! למען הסדר אציין שה- RSQ3 מסוגל לעבור למעלה מ-12 ק"מ לליטר בנהיגה בינעירונית רגועה אבל הוא ייצרוך כפליים ואף יותר, כשתלחץ על הדוושה. יש מחיר לתענוג!
בעולמו של ג'ימס בונד,Q היה איש הפטנטים הטכנולוגיים של שירות הביון הבריטי. אצל אודי, Q מצביע על קרוסאובר, אבל RS מצביע על סדרת הספורטיביות הלוהטות. כדי ללבן את הסתירה הפנימית בכינוי RSQ3 לקחתי את הג'יפון הלוהט לסיבוב קצר מחוץ לאספלט. עם צמיגי 255/35R20 לא הייתי מספיק אידיוט כדי להיכנס לשטח ממשי אבל טבילת דיונות קצרה, כך חשבתי, לא תעשה לנו שום רע.
10
בדמיוני נכספתי להיות 007 הגולש במרחבי הקרח של איסלנד עם ה-Aston Martin Vanquish מהסרט 'למות ביום אחר', אבל בפועל? בפועל בוססתי בדיונה ישראלית לוהטת וטובענית, ממנה נמלטתי מהר מאוד; ה- RSQ3 התנהל לא רע בדיונה, וגלש על פניה בקלילות יחסית. אבל זה היה מצב מובהק של צל"ש או טר"ש - כל היסוס בבחירת נתיב, כל שיעול של מערכת בקרת היציבות, היו תוקעים אותי בדיונה עד לאגזוז. ואותי, אף אחד לא היה בא לחלץ עם הליקופטר סובייטי! אז כפי שאני הבנתי, כך גם אתם - ה-RSQ3 אינו רכב שטח. תשכחו מעבירות, תשכחו מדיונות. אני משער שנהג ראלי טוב יוכל להתענג עליו בשבילי כורכר מהירים אבל לא אני, לא במבחן של רכב מעודן שכזה.
אתה חי רק פעמיים
אז אם הוא לא טוב לשטח, ומהכביש הוא יביא אותי ב-8 שניות אל בית המשפט, לשם מה הוא טוב? כדי לענות לכם, ארשה לעצמי לרחף שלושים שנים לאחור, אל ראלי Boucles de Spa שהתרחש בפברואר קפוא, בהרי הארדנים הבלגיים. ביער האפלולי דהרו גולף GTI, לנצ'יה 037, אופל מנטה 400, לנצ'יה אינטגרלה הראשונות ושאר אגדות מוטוריות. כולן היו אחיותיי אבל לפתע נרעד היער מזעקת מנוע אדיר, שאגות מפלצתיות המלוות בצקצוקי טורבו אדירים ו-Back fire שהשירו את שארית העלים ששרדו את השלכת. לא חלפו שניות ומעיקול השביל הגיחה אודי קוואטרו ספורט מדהימה, מפלצת שאגזוזיה ירקו אש, וצרבו בזיכרוני קונצרט מדהים ומופלא.
את הגרסה המתורבתת לקונצרט ההוא שחזר באוזני ה-RSQ3, בעוצמה ובריגוש שהשפיעו גם על מי שלא נכח באותו ראלי עתיק יומין. RSQ3הוא מכונת ריגושים מופלאה, פצצת אנרגיה זעירה המזרימה לעורקייך אדרנלין, בעזרת כל החושים. בנוסף תקבל ביצועים מוטוריים עוצרי נשימה, שימושיות של קרוסאובר נחשק, והופעה אירופאית מעודנת.
הכול כאן
במחיר היכרות של 350,000 שקלים (המחיר הרשמי 380,000) קשה להציג את ה- RSQ3 כ'מציאה' אבל עבור מי שמחפש מקסימום התרגשות במרכב צנוע, הוא מהווה הצעה ראויה. הוא מתחרה ראוי לסובארו אימפרזה WRX המספק 300 כ"ס ותאוצה דומה, תמורת 300,000 שקלים. הוא בר השוואה למרצדס AMG A45 החזקה והיקרה יותר. ובקרוב יוצגו קרוסאוברים לוהטים נוספים, ב.מ.וו X2 ומרצדס GLA AMG, ואז נוכל לעשות מבחן ג'יפונים ספורטיביים... אני מחכה בלהט!